Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: liten plats för expansionskärl  (läst 2134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
liten plats för expansionskärl
« skrivet: 28 april 2015, 08:25:31 »
Jag hoppas nån kunnig kan svara på en fråga jag har om expansionskärl, jag behöver ett 60 liters slutet kärl men har ont om plats, bara knappa 40 cm bredvid tekniktanken. Vore det möjligt att sätta två mindre kärl efter varandra istället?
Räcker det isf att ha manometer o säkerhetsventil på ett?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: liten plats för expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 28 april 2015, 08:32:03 »
Ja, och ja, det borde inte vara några problem så länge du inte sätter in några avstängningsventiler mellan kärlen som kan stängas av misstag.
När man kör med värmepump behövs det normalt inte så stora kärl heller, men om du snålar, se till att eventuellt vatten som trycks ut via säk-ventilen har någonstans att ta vägen Och så att ingen bränner sig om den skulle öppna).

När kan det behövas stora kärl?
Ja, om det blir nåt fel som gör att värmen stiger högre än vad värmepumpen normalt skall kunna producera, t.ex. om relät till elpatron hänger sig, eller om du kör pannan i reservläge och ställer upp börvärdet väldigt högt.
Så länge temperaturen ligger i intervallet 20-60 grader klarar du dig troligen med mindre än 60 liter (Eller mindre än stipulerade 7% av den totala volymen i värmesystemet)

Jag rekommenderar inte att ha ett för litet kärl, men det är ju ingen katastrof som händer OM det någon gång skulle trycka ut lite vatten.
Samma sak kan ske om kärlets gummiblåsa går sönder och du bara fyller på vatten utan att reparera, då får du nästan ingen expansionsvolym, och säk-ventilen kommer att öppna så snart vattnet värms, ett rätt vanligt scenario när gummiblåsan går sönder efter 7 till 10 år...
« Senast ändrad: 28 april 2015, 08:37:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: liten plats för expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 28 april 2015, 08:40:49 »
Flexcon har ett vägghängt platt på 50 liter

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: liten plats för expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 28 april 2015, 09:41:50 »
Tack för svaren, bra o forum det här!!
Ett platt vägghängt vore perfekt men min tank är 500 L och med radiatorkrets plus 30 L i vattenmantlad kamin så....med kamin ska det va 10% av totala volymen har jag läst mej till här, man vågar väl inte chansa? Vattentempen blir max 85 grader.
Men kan jag sätta två mindre efter varandra är problemet löst.
Jag undrar över en annan sak också, jag har en laddomat som ska sitta på returen till kaminen, anslutningarna till tanken sitter i toppen och där hade de varit lättast att sätta laddomaten men det är 1,5 meter högre än kaminen och i manualen finns en bild som jag ska försöka bifoga. Betyder det att den måste sitta lågt? Har det att göra med att pumpen måste jobba mot ett tryck eller?
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: liten plats för expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 28 april 2015, 11:26:56 »
Det är ett större än tecken.
Så enligt ritningen skall pumpen sitta minst 15cm från golvet.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: liten plats för expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 28 april 2015, 13:45:16 »
Tack, då vet jag det oxå :)
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: liten plats för expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 28 april 2015, 14:42:39 »
Hej!

10 % av volymen grundar sig på ett temperaturspann på 20-120°C (expansion 6 %)
För värmepump, 20-60°C räcker 4 % av totala volymen (expansion 1,5 %)
I ditt fall 20-85°C borde 6 % av totala volymen räcka. (expansion 3 %)

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: liten plats för expansionskärl
« Svar #7 skrivet: 29 april 2015, 06:02:05 »
Ok, kaminens styrning stänger tilluften vid 85 grader o nödkylning öppnar vid 95 så då blir det bra marginal också med ett platt flexconkärl på 50 L.
Jag tackar för bra, raka svar och ett jättebra forum:)
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!