Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temperatur övre panna eco-el  (läst 8149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2013, 19:38:52 »
Nu vet vi ju inte för det första inte om Ts vp gör 55 graders körningar. Legionella är vanligt förekommande i vatten i små mängder men det växer vid gynnsam temp Och bakterierna lär inte stanna i slingan dom sprids antagligen i hela systemet antar jag Sc:,h Ctc rekomenderar antagligen så låg temp som möjligt för det är enda lösning att få vp värmt vv med den konstruktionen. Tex Nibe kör med legionella höjning eftersom dom inte fixar 60 grader i beredaren pga av konstruktion. Jag tror utan att veta att risken för legionella är liten med en ecoel om man använder vv normalt men ska den stå 4 veckor mellan tappningarna med en temp på 40 grader som högst ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2013, 22:42:40 »
Blandar du inte ihop två helt olika saker nu? Vattnet i tanken cirkulerar ju bara i radiatorerna och har ingen direktkontakt med tappvattnet. Vattnet i slingan är några få liter, och både det och det vatten som finns i rören bort till tappställena spolar man ju ur när man börjar spola.

Om man är orolig för legionella så kan man ju låta bli att ta en dusch det första man gör när man kommer till huset. Man kan ju rentav sätta på Extra VV och låta pump och patroner gemensamt värma tanken till 60 grader innan man använder något vatten. Då dödar man det som finns i slingan och spolar ur tapprören med hett vatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad -PLM-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #17 skrivet: 06 februari 2013, 08:01:43 »
Tack för intressanta svar.
Min anläggning gör höjningar till 55grader.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2013, 09:37:25 »
Nu vet vi ju inte för det första inte om Ts vp gör 55 graders körningar. Legionella är vanligt förekommande i vatten i små mängder men det växer vid gynnsam temp Och bakterierna lär inte stanna i slingan dom sprids antagligen i hela systemet antar jag
I slingan lär inte finnas några bakterier som kan stanna eller spridas någonstans.
« Senast ändrad: 06 februari 2013, 09:46:56 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2013, 18:01:32 »
Blandar du inte ihop två helt olika saker nu? Vattnet i tanken cirkulerar ju bara i radiatorerna och har ingen direktkontakt med tappvattnet. Vattnet i slingan är några få liter, och både det och det vatten som finns i rören bort till tappställena spolar man ju ur när man börjar spola.

Om man är orolig för legionella så kan man ju låta bli att ta en dusch det första man gör när man kommer till huset. Man kan ju rentav sätta på Extra VV och låta pump och patroner gemensamt värma tanken till 60 grader innan man använder något vatten. Då dödar man det som finns i slingan och spolar ur tapprören med hett vatten.
Jag menade naturligtvis hela tappvatten systemet vet inte om legionella trivs i syrefattigt radiatorvatten men där ställer dom i alla fall inte till med nÃ¥tt. Vid en temperatur pÃ¥ 50 grader sÃ¥ kan det ta flera timmar innan bakterierna bör men har man den tempen i flera timmar bör det vara riskfritt. Tror inte det är sÃ¥ lätt att bli av med legionella bakterierna ur vattnet när dom väl växt till men det verkar vara  ovanligt att sÃ¥ sker och om det sker sÃ¥ är det ju fortfarande inte säkert man blir sjuk. Det finns lite att läsa här om legionella för den som är intresserad. I Ts fall kan det väl inte spela nÃ¥n större roll vad man anger för temperatur i övre pannan eftersom den värms till max vad kompressorn klarar vid var fjärde start och tappas inget vv sÃ¥ bör väl inte tempen i övre pannan sjunka sÃ¥ mycket mellan var fjärde start sÃ¥ att ställa tempen pÃ¥ 40 grader kan väl inte spara nÃ¥tt eller  Sc:,h. http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad -PLM-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2013, 12:36:23 »
Jag har noterat att nedre pannan inte verkar köra några 55gradershöjningar.
Har "varmvattenhöjning" på, men ser aldrig temperaturen på den nedre pannan bli över ca 42grader.
Har ni tips på hur jag kontrollerar om pumpen verkligen kör dessa höjningar?
Jag har satt temperaturen på nedre pannan på 50grader, ändå ligger den på ca 42grader. Vad beror det på?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2013, 13:10:57 »
Nedre pannan kan du inte sätta någon temperatur på, den bestäms av framledningens börvärde.
Pumpen startar vid framledningens börvärde och värmer 5º över det, om du inte ändrat i "diff start/stopp".
Var fjärde start går dock till 55º om "varmvattenhöjning" är satt till "ja".
Om pumpen kör till 55º, ser du att börvärdet för nedre pannan är (55).

Inställningen i menyn för nedre pannans temperatur gäller för elpatronen, vilken temp pumpen ska köra till, går inte att ställa in någonstans.

erp

PS: Du kanske ska läsa lite här:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
« Senast ändrad: 11 februari 2013, 14:34:18 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2013, 21:33:09 »
Ett tips om man vill alltid ha högre temp i nedre pannan är att höja vp.min. Själv kör jag nu med vp.min 39 och en diff på 7 grader. Då jobbar pumpen mellan 39->46 och 39->55 under VV.

Detta antagligen med bekostnad av lite sämre COP, men jag har nog inte märkt något större skillnad i elförbrukningen efter förändring.

För tillfället hade jag 47 grader i övre pannan och 45 i nedre pannan och börvärdet på övre elpannna låg på 40 :)
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2013, 21:35:25 »
Varför har du höjt tempen pÃ¥ vp min är det för att fÃ¥ mera vv  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: temperatur övre panna eco-el
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2013, 21:51:34 »
Rätt gissat! :)

Det blir jämnare temp på VV då jo, eftersom jag har en väldigt låg temp på framledningen.

Då har man alltid möjlighet till en varm dusch utan att ens sätta på extra VV. Extra VV använder jag bara då det är flera som duschar.

En extra VV beredare efter vill jag inte investera i fast det säkert skulle vara den bästa lösningen. Hade jag haft mera utrymme så hade det det kanske varit en lösning.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!