Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket livslängd har jag tappat pÃ¥ min pump med "fel" inställda parametrar?  (läst 12758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Ja. Det är synd att det inte finns några studier på kompressorlivslängd. Det blir ju då en fråga om tro och sunt förnuft.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min tro är att längre drifttider är att föredra, förr var det inget problem, värmepumparna dimensionerades för 100% drift vid noll grader (stockholm) Det blev långa drifttider med automatik.
Idag klar de nästan hela effektbehovet och då börjar frekvensstyrda kompressorer dyka upp.
Se kompressorstarten som en kallstart med bilen.
Det finns en komponent till som inte gillar starter, och det är kontaktorn, oftast när den ger upp, löser motorskyddet ut och kompressorn klarar sig. Men ganska ofta "svetsas" kontakterna fast, och kompressorn fortsätter och går tills lindningen brinner och säkringarna går.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Min tro är att längre drifttider är att föredra, förr var det inget problem, värmepumparna dimensionerades för 100% drift vid noll grader (stockholm) Det blev långa drifttider med automatik.
Idag klar de nästan hela effektbehovet och då börjar frekvensstyrda kompressorer dyka upp.
Se kompressorstarten som en kallstart med bilen.
Det finns en komponent till som inte gillar starter, och det är kontaktorn, oftast när den ger upp, löser motorskyddet ut och kompressorn klarar sig. Men ganska ofta "svetsas" kontakterna fast, och kompressorn fortsätter och går tills lindningen brinner och säkringarna går.

Ja så tror jag också. De kan mjukstarta bäst de vill, tills jag ser siffror från ett oberoende långtidstest så har jag mycket svårt att tänka mig att start/stopp inte sliter på grejerna i en mekanisk pryl med rörliga delar. Trenden att dimensionera högt kommer nog att börja visa sig i statistiken om några år. Om det nu fanns någon statistik... VP-tillverkarna är knappast intresserade att släppa några siffror i alla fall. Och det är ju svårt att påvisa vad som beror på vad, särskilt eftersom det handlar om att kompressorn kanske håller 15 år istället för 20 år. Personligen vill jag gärna ha de där extra fem åren så jag optimerar för få start/stopp och tänker att den minimala förlusten i COP lär kompenseras ...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Bygger vi rätt så får vi bra gångtider även på fulleffektpumpar :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Bygger vi rätt så får vi bra gångtider även på fulleffektpumpar :)

Ja du säger det gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng i trÃ¥d pÃ¥ trÃ¥d. Tror jag fÃ¥r ta och skaffa ett till hus snart sÃ¥ jag kan köpa en installation av dig och kan fÃ¥ reda pÃ¥ hur du UVL-trollar bort den tillförda värmeenergin...  --/
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Trollar inte bort nÃ¥got alls. Bygger bara sÃ¥ att pumpen fÃ¥r gÃ¥ lite längre och stÃ¥ lite längre.  DÃ¥ fÃ¥r vi inte start/stopp problematiken. :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Hacka inte på Oraklet, en av sakerna han förespråkade i en annan tråd kör jag.

Har ett halvhögtemp system och mÃ¥ste därför spetsa med elpatron vid DUT och tamesjutton precis som Oraklet sa sÃ¥ har returen sjunkt under 48 ºC pÃ¥ VPin fast jag spetsat up till 60 ºC pÃ¥ VPut med elpatron.  Thumbsup

Tycker inte man skall argumentera om man inte själv provat.
Det håller inte att argumentera för att man i teorin har rätt.

Ja, just: gångtid.
Min klena pump startar i November och stannar framÃ¥t April nÃ¥n gÃ¥ng.  ^-^
Givetvis stannar den ett par 3 ggr/månad, annars så går den oavbrutet.
« Senast ändrad: 19 mars 2011, 16:35:49 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Trollar inte bort nÃ¥got alls. Bygger bara sÃ¥ att pumpen fÃ¥r gÃ¥ lite längre och stÃ¥ lite längre.  DÃ¥ fÃ¥r vi inte start/stopp problematiken. :)

Mig veterligen kan man göra exakt samma sak som du just beskrev genom att justera integralvärdet för kompressorstart. Helt gratis.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om ditt hus har ett behov pÃ¥ 8 kw vid dut. Och jag stoppar in en 12.a    hur lÃ¥ng gÃ¥ngtid fÃ¥r du vid 0 grader ute?   Om du satt integral pÃ¥ - 200 :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Hacka inte på Oraklet, en av sakerna han förespråkade i en annan tråd kör jag.

Har ett halvhögtemp system och mÃ¥ste därför spetsa med elpatron vid DUT och tamesjutton precis som Oraklet sa sÃ¥ har returen sjunkt under 48 ºC pÃ¥ VPin fast jag spetsat up till 60 ºC pÃ¥ VPut med elpatron.  Thumbsup

Tycker inte man skall argumentera om man inte själv provat.
Det håller inte att argumentera för att man i teorin har rätt.

Ja, just: gångtid.
Min klena pump startar i November och stannar framÃ¥t April nÃ¥n gÃ¥ng.  ^-^
Givetvis stannar den ett par 3 ggr/månad, annars så går den oavbrutet.

Är det bättre att argumentera som du gör, med att hänvisa till saker som inte har någonting med trådämnet att göra? Jag hackar inte på Oraklet utan på det han skriver. Är övertygad att han är en ovanligt engagerad och kunnig installatör. Tyvärr för oss som vill lära oss saker har han en ovana att skriva inlägg om att han kan lösa ärendet som diskuteras, för att sen vägra att diskutera själva lösningen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Labold,  det är väldigt svÃ¥rt att sitta här och förklara i detalj. Man mÃ¥ste se själv för att kunna berätta hur det ska lösas.
Varför har du problem med det?   Ã„r väl bra om folk fÃ¥r veta att det kan fungera.   Läser vi detta forum, sÃ¥ ser vi snart att en VP exploderar om den tillverkar mer än 50 grader, samt att du fÃ¥r betala 10000 i mÃ¥naden tills den gör det.
Det kanske inte är hela sanningen ;)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Om ditt hus har ett behov pÃ¥ 8 kw vid dut. Och jag stoppar in en 12.a    hur lÃ¥ng gÃ¥ngtid fÃ¥r du vid 0 grader ute?   Om du satt integral pÃ¥ - 200 :)

Det tror jag inte ens orakel kan svara på utan att veta volym och flöde i anläggningen. Varför svarar du med en sån fråga?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Labold,  det är väldigt svÃ¥rt att sitta här och förklara i detalj. Man mÃ¥ste se själv för att kunna berätta hur det ska lösas.
Varför har du problem med det?

För att jag är nyfiken!!!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.

Nyfiken ;D   SÃ¥ här är det.  Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör sÃ¥ här sÃ¥ funkar det!  jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura pÃ¥ dig en onödig lösning.

Det vill jag inte *vinkar*    Är du nyfiken sÃ¥ fÃ¥r du väl hyra mig som din kursledare :) Ska vi säga kl 1500  pÃ¥ Östermalm pÃ¥ mÃ¥ndag. SÃ¥ ska du fÃ¥ se en schysst VV laddning.  Värmen där är mer std betonad *vinkar*

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Läser vi detta forum, så ser vi snart att en VP exploderar om den tillverkar mer än 50 grader, samt att du får betala 10000 i månaden tills den gör det.

Helt jävla sant  :)

Jag trodde det tills jag såg att när pumpen värmer VV så kör den 59-60 ºC utan att explodera.

Jag kör tills HP löser ut, går den sönder so what, min pump är sponsrad och då blir jag tvungen att köpa en.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 528
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!