Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?  (läst 5143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« skrivet: 14 december 2012, 17:45:37 »
Skulle ladda batteriet på traktorn nu tänkte jag. På batteriet läster jag att man skall använda 14,4V +-0,2. Men på min gamla bilbatteriladdare står det typ bara 12volts laddare. Kan jag inte använda den då? Jag kan heller inte hitta några lock för batterivatten på batteriet vilket jag är van vid?
Batteriet heter förövrigt Exide Maxxima.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2012, 18:14:59 »
Om det är en gammal laddare med en enkel amperemeter och ev automatsäkring så är dom inte snälla mot batteriet när det laddas. Dom kan gå upp till 15 - 16 volt när batteriet är så laddat att strömmen är låg (och batteriet 'kokar'). dom gamla antimon-legerade batterierna som man hade förr tålde denna misshandel lite bättre än dagens kalcium-silverlegerade underhållsfria batterier med numera ingen vattenpåfyllnadslock alls längre.

Är dom dessutom > 20 år gammal så är de troligen gjorda för 220 Volt och inte 230 Volt som idag, vilket gör att de laddar med ännu lite högre spänning än tidigare.

En modern laddning med intelligent laddare så laddas batteriet aldrig så hårt att den någonsin 'kokar' i dessa (det är när det kokar som plattkorrisionen går i rekordfart och det kan bli plattmos och dålig strömförmåga redan efter några dagars (bortglömd) laddning med en gammal typ av laddare.)

Mao. en gammal laddare bör man låta gå i pension och hamna hos återvinningen om du inte vill ha trafon i denna till något annat.

Istället köper man sig en CTEK eller liknande laddare av intelligent typ - dom kan du 'glömma' kvar på batteriet hela vintern utan att det skadar batteriet och håller den laddad.

« Senast ändrad: 14 december 2012, 18:19:07 av xxargs »

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2012, 18:59:00 »
Har haft min http://ctek.se/se/sv/chargers/MXS%203.6 i ca 5 år funkar kanon tummenupp
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2012, 20:06:46 »
Ok. Tror inte laddaren är jättegammal 90-tal kanske. Men det jag funderade mest på är att det står att batteriet skall laddas med 14,4v och på laddaren står det 12v...

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2012, 20:11:59 »
De "12V" är snarare nånstans runt 15-16V.

Släng den och köp en CTEK, dina batterier kommer att tacka dig.

En CTEK kan du ha inkopplad hur länge som helst. En vanlig enkel laddare pajar batteriet rätt snabbt om man glömmer den.

Jag har en som sitter på åkklipparen över vintern, och en som sitter på hobbybilen via en kabel med ciggpropp.

Edit:
Det finns faktiskt ett användningsområde för en "vanlig" laddare, och det är om batteriet är helt dött/tomt. CTEK:en ser då inte att det sitter nåt i änden på kabeln och börjar inte ladda. Då kan man köra med en vanlig laddare ett par minuter så att det får lite spänning, och då kan CTEK:en ladda.

Tror det finns CTEK:ar med kickstartfunktion också, men ingen av de jag har har detta.
« Senast ändrad: 14 december 2012, 20:18:14 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #5 skrivet: 14 december 2012, 22:55:30 »
Batteriet, elsystemet på traktorn och din laddare är alla "12 V", funkar utmärkt att ladda med den. I verkligheten är det inte exakt 12 V utan snarare 12.5 V i vilospänning, traktorn håller konstant runt 13.6 V när du kör och en elektronisk laddare slår av vid 14.4 V - som Exide rekommenderar. Om du använder den gamla typen så se bara till att koppla ur den när den laddat klart. En elektronisk laddare är skonsammare för batteriet.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2012, 09:52:57 »
Nya laddare är bättre, men visst gör din gamla laddare jobbet, texten 12v säger bara batterispännigen.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2012, 11:57:28 »
Det är mycket förvirring med 12V. - det finns olika sorters '12 Volt'

I fordonssammahnag sÃ¥ anger det bara en klass av strömförsörjning baserat pÃ¥ 6 blyceller seriekopplade och i denna '12 Volt' sÃ¥ är det underförstÃ¥tt att spänningen kan variera mellan 10.8 Volt för urladdat batteri till 14.4 Volt när batteriet laddas till gasningsspänning (börja 'koka')  till detta sÃ¥ är det dessutom ytterligare marginaler att tex. tändsystem skall fungera ned till under 6 Volt (just under när motorn startas med starmotor och det är -30 grader kallt) till spänningen är över 18 Volt för att regulatorn i generatorn pajat och ger maximal ström i alla lägen och batteriet stormkokar. bilelektronik skall inte gÃ¥ sönder för sÃ¥dant...

Normalspänning vid startad fordon är 13.6 - 13.8 Volt över batteripolerna, kan nå 14.4 Volt kort efter start och motor och generatorn kall (avsiktligt högre spänning för att fylla tillbaka det som förbrukades i starten lite snabbare, vilket annars tar lång tid om det sker vid 13.8 Volt), vid avstäng fordon skall batteriet helst inte vara under 12.5 Volt olastad under någon längre tid. med AGM och kalcium-silverbatterier så kan den här spänningen vara lite högre med en vilospänning 12.9 - 13.0 Volt - helst inte under 12.6 Volt oanslutet vid lagring och laddningsspänningen kan vara så hög som 14.7 Volt (kalcium) och 15 Volt (AGM-batterier) vid cyklisk laddning eller laddning med intelligent laddare.

Pratar man om 12 Volt till en dator för tex hÃ¥rddisken  sÃ¥ är det inte alls samma regler som ovan utan där skall det vara 12 Volt +/- 5% - kopplar man en stor 3.5" USB hÃ¥rddisk som matas frÃ¥n nätadapter med 12 Volt - istället gör en egen adapter och koppla till bil-12 Volt sÃ¥ kommer det med stor sannolikhet att gÃ¥ sönder när och efter man startat bilen för att spänningen är 13.8 - 14.4 Volt (sistnämda kort efter start). 
« Senast ändrad: 16 december 2012, 12:09:57 av xxargs »

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2012, 14:41:29 »
De "12V" är snarare nånstans runt 15-16V.

Släng den och köp en CTEK, dina batterier kommer att tacka dig.

En CTEK kan du ha inkopplad hur länge som helst. En vanlig enkel laddare pajar batteriet rätt snabbt om man glömmer den.

Jag har en som sitter på åkklipparen över vintern, och en som sitter på hobbybilen via en kabel med ciggpropp.

Edit:
Det finns faktiskt ett användningsområde för en "vanlig" laddare, och det är om batteriet är helt dött/tomt. CTEK:en ser då inte att det sitter nåt i änden på kabeln och börjar inte ladda. Då kan man köra med en vanlig laddare ett par minuter så att det får lite spänning, och då kan CTEK:en ladda.

Tror det finns CTEK:ar med kickstartfunktion också, men ingen av de jag har har detta.

Det finns ett supply läge på CTEK-laddarna om man köper 7A eller uppåt.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Ladda batteri till traktorn 14,4 volt?
« Svar #9 skrivet: 17 december 2012, 10:43:28 »
Laddningsregulatorn i fordon brukar vara temperaturberoende, och 13,8 V är en normal "sommarspänning" när allt är varmkört och temperaturen i motorrummet 50-80  °C. 14,4 V är typiskt omedelbart efter en sommarkallstart, och direkt efter en kallstart pÃ¥ vintern kan systemspänningen vara uppÃ¥t 16 V utan att det är nÃ¥got onormalt.

Det kan nämnas att bilglödlampor som är märkta "12 V" egentligen har märkspänningen 13,2 V enligt europeisk/japansk standard respektive 12,8 V enligt amerikansk standard. Men där räknar man också med några tiondels volt spänningsfall mellan generator/batteri och lampa.

För stationära blybatterier brukar man rekommendera (vid rumstemperatur) omkring 13,8 V för batterier som står på ständig underhållsladdning, och omkring 14,8 V för s k cyklisk drift (alltså batterier som omväxlande laddas ur och laddas upp). Även där brukar batteritillverkarna ha rekommendationer för temperaturkompensering, dvs högre laddspänning vid lägre temperatur och vice versa. Oftast har batteritillverkaren ett datablad på nätet där det finns mycket mer information än vad som står på batteriet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!