Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 december 2012, 10:43:28 »Laddningsregulatorn i fordon brukar vara temperaturberoende, och 13,8 V är en normal "sommarspänning" när allt är varmkört och temperaturen i motorrummet 50-80 °C. 14,4 V är typiskt omedelbart efter en sommarkallstart, och direkt efter en kallstart på vintern kan systemspänningen vara uppåt 16 V utan att det är något onormalt.
Det kan nämnas att bilglödlampor som är märkta "12 V" egentligen har märkspänningen 13,2 V enligt europeisk/japansk standard respektive 12,8 V enligt amerikansk standard. Men där räknar man också med några tiondels volt spänningsfall mellan generator/batteri och lampa.
För stationära blybatterier brukar man rekommendera (vid rumstemperatur) omkring 13,8 V för batterier som står på ständig underhållsladdning, och omkring 14,8 V för s k cyklisk drift (alltså batterier som omväxlande laddas ur och laddas upp). Även där brukar batteritillverkarna ha rekommendationer för temperaturkompensering, dvs högre laddspänning vid lägre temperatur och vice versa. Oftast har batteritillverkaren ett datablad på nätet där det finns mycket mer information än vad som står på batteriet.
Det kan nämnas att bilglödlampor som är märkta "12 V" egentligen har märkspänningen 13,2 V enligt europeisk/japansk standard respektive 12,8 V enligt amerikansk standard. Men där räknar man också med några tiondels volt spänningsfall mellan generator/batteri och lampa.
För stationära blybatterier brukar man rekommendera (vid rumstemperatur) omkring 13,8 V för batterier som står på ständig underhållsladdning, och omkring 14,8 V för s k cyklisk drift (alltså batterier som omväxlande laddas ur och laddas upp). Även där brukar batteritillverkarna ha rekommendationer för temperaturkompensering, dvs högre laddspänning vid lägre temperatur och vice versa. Oftast har batteritillverkaren ett datablad på nätet där det finns mycket mer information än vad som står på batteriet.