Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslutningar extra borrhÃ¥l  (läst 591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
Anslutningar extra borrhål
« skrivet: 04 juli 2022, 09:53:31 »
December förra Ã¥ret installerades ny IVT Geo 516 men borrhÃ¥let frÃ¥n 2001  är bara pÃ¥ 174 meter. Det har min före detta Thermia classic pÃ¥ 10,5 kw klarat utmärkt tills den haverade förra Ã¥ret. Innan haveriet hade jag minus pÃ¥ bÃ¥de kb frÃ¥n och till. I augusti/september borras extra hÃ¥l om 180 m i närheten av det gamla vilket enligt uppgift ska lösa alla problem.  Jag undrar är det nÃ¥gon skillnad om anslutningarna frÃ¥n det nya till det gamla görs med 90Ëš alternativt 2 x 45Ëš eller spelar det ingen roll för att jämnt fördelat flöde ska uppnÃ¥s ? Eftersom mitt gamla är för kallt vill jag gärna kunna reglera flödet mellan borrhÃ¥len, men min  installatör säger jag inte behöver ventiler att justera dÃ¥ hÃ¥len är lika djupa.
Stor investeringskostnad så tacksam för hjälp jag nu gör installationen rätt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Anslutningar extra borrhål
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2022, 15:53:39 »
Jag skulle nog vilja ha ventiler, åtminstone så att man kan lufta hålen var för sig.
Är det luft i ena borran så är det rätt omöjligt att få ut luften om man inte kan stänga till den andra borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Anslutningar extra borrhål
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2022, 18:19:16 »
Hej Carl, Sunt förnuft ska råda och är enig i att ventiler bör finnas. Det blir en bökigare installation då extra rör från nya hålet dras in och ansluts till gamla inomhus samt förses med ventiler.
Då utgår även frågan om 90 ˚ eller 2 x 45˚. Någon form av termometer kommer jag installera på kb fr ifrån bägge borrhålen för att balansera systemet.
« Senast ändrad: 04 juli 2022, 18:21:20 av Permo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!