Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepumpen har gÃ¥tt pÃ¥ "tillsats" - varför?  (läst 2141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredric Nibe1226

  • Gäst
Fredric Nibe1226
Bergvärmepumpen har gått på "tillsats" - varför?
« skrivet: 03 maj 2013, 23:18:12 »
Hej,
kollade elräkningen för april och den låg ovanligt högt. Det visar sig att vår Nibe 1226 har gått på tillsats, alltså som jag förstår det elpatronen. En inställning, driftsläge, visar sig stå på "endast tillsats". Jag bytte till "auto" och nu verkar allt funka.

Kan värmepumpen byta inställning själv? Vi har haft strömavbrott och så. I felloggen står det någonting av fasfel.

Jag ska kontakta installatören på måndag, men undrar om någon här på forumet vet vad som kan ha hänt.
//Fredric

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
får du fasfel eller något annat larm hoppar den över på nödriftmed enbart elpatronen.
Dufår kolla till den i mellanåt så kan du undvika detta
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Fredric Nibe1226

  • Gäst
Fredric Nibe1226
SV: Bergvärmepumpen har gått på "tillsats" - varför?
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2013, 06:44:04 »
får du fasfel eller något annat larm hoppar den över på nödriftmed enbart elpatronen.
Dufår kolla till den i mellanåt så kan du undvika detta

Ah! Då förstår jag. I framtiden ska jag vara mer uppmärksam - det här var den sämst spenderade tusenlappen någonsin.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Har fått samma överraskning på min IVT några gånger. På den finns en bryt/slut-funktion på kretskortet som bryter eller sluter en krets vid larm. Där har jag kopplat in en liten siren som ljuder när pumpen larmar.
IVT har också en liten lampa på inomhustemperaturgivaren (om man valt att använda en sådan) som lyser när pumpen larmat. Den temperaturgivaren sätts väl normalt i utrymmen som man vistas i ofta och på så sätt får man signal om att pumpen larmat.

Kanske har du samma funktioner på din Nibe som går att använda?

Per L
« Senast ändrad: 04 maj 2013, 09:15:28 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man bör ju kolla grejerna efter ett strömavbrott, förutom fasfel så kan motorskyddet lösa ut om den tappar en fas.
Vid strömavbrott finns även risken att proppar går osv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
På 1245 kan man ställa in så att vp inte gör vv vid larm bör vara lika på 1226.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Kanske har du samma funktioner på din Nibe som går att använda?

När jag köpte min RMU 40 till min 1245:a så tyckte jag att mina vänner också skulle ha tingesten, dock varken kompatibel med 1226, 1235 eller 1250. :( RMU´n indikerar om larm finns på pumpen och monterad i apparatdosa är det synd att kalla den störande ful och skrymmande.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!