Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddpump 2025 10kW  (läst 6949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Laddpump 2025 10kW
« Svar #15 skrivet: 23 mars 2010, 16:20:22 »
Är det så att avfrostning aldrig sker vid uppnådd temperatur för termostaten i acctanken?
I så fall förstår jag vad du menar.
 / Alf

Utloggad Johnson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Laddpump 2025 10kW
« Svar #16 skrivet: 30 mars 2010, 10:29:52 »
Tack Jocke!
Nu fungerar allt som det ska. Det återstår bara ett problem. Det är att om termostaten är till, men utetemperaturen är så låg att vp´n stängt av, så går ju laddpumpen. Jag har beställt en frystermostat som jag tänkt koppla i serie med temostatmatningen, då stängs ju allt av vid låg utetemp.
/Alf

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Laddpump 2025 10kW
« Svar #17 skrivet: 30 mars 2010, 13:47:51 »
Är det så att avfrostning aldrig sker vid uppnådd temperatur för termostaten i acctanken?
I så fall förstår jag vad du menar.
 / Alf
Precis, den avfrostar bara om kompressorn redan går, annars skulle den ju omöjligt kunna frosta på så att den löser ut avfrostningsvillkoret. Inte som att den står i 10 minuter, och sen plötsligt startar igång bara för att göra en avfrostning. Under avfrostning matar den dessutom in kallvatten i tanken, så då lär den inte stoppas av termostaten heller.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!