Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektorslangen för kort?  (läst 1597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DickeFix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kollektorslangen för kort?
« skrivet: 22 juli 2005, 08:53:22 »
Jag har just fått två hål borrade till min bergvärmeanläggning och kollektorslangarna nedsänkta. Nu väntar jag på att installatören ska göra indragningen av slangarna till värmepumpen. Vad som oroar mig är att kollektorslangarna knappt sticker upp ur hålen; ena kollektorslangen vill t.o.m. sjunka ner i hålet. Sträckan från från vardera hålet in till värmepumpen är ca 18 meter varav 6 m inomhus. Skarvas kollektorslangarna med extra slang eller måste man dra upp slangen ur hålet vid installationen? Detta innebär ju att aktiva djupet minskar med motsvarande längd. Jag vill veta innan jag tar kontakt med min installatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kollektorslangen för kort?
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2005, 13:41:08 »
Jag har just fått två hål borrade till min bergvärmeanläggning och kollektorslangarna nedsänkta. Nu väntar jag på att installatören ska göra indragningen av slangarna till värmepumpen. Vad som oroar mig är att kollektorslangarna knappt sticker upp ur hålen; ena kollektorslangen vill t.o.m. sjunka ner i hålet. Sträckan från från vardera hålet in till värmepumpen är ca 18 meter varav 6 m inomhus. Skarvas kollektorslangarna med extra slang eller måste man dra upp slangen ur hålet vid installationen? Detta innebär ju att aktiva djupet minskar med motsvarande längd. Jag vill veta innan jag tar kontakt med min installatör.

Slangarna skarvas en bit ner i backen med en vinkelkoppling.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DickeFix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kollektorslangen för kort?
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2005, 16:57:02 »
Tack för svaret. Skönt, då verkar allt vara som det ska...

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Kollektorslangen för kort?
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2005, 02:15:46 »
Jo...det plastsvetsas ihop via vinkelkoppling med den sköna elektriciteten som hjälp...blir nog bra bara borrfirmans håltagare får göra sitt.....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!