Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar min jordvärme?  (läst 777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fungerar min jordvärme?
« skrivet: 03 september 2020, 07:22:21 »
Jag skulle behöva lite hjälp med två frågor gällande min värmepump Nibe fighter 1210 installerad år 2000. Jag är relativt nyinflyttad i en villa med jordvärme i mellan-Sverige och är just nu helt novis inom ämnet värmepumpar.

Fråga 1:

Det har de senaste dagarna utförts grävarbete på marken där jag har min jordvärme. Kan jag på något enkelt sätt kontrollera på pumpen att min jordvärme-slinga inte tagit skada?

Fråga 2:

Min Nibe Fighter 1210 installerades som sagt år 2000. Jag har ingen aning om den har renoverats något sedan dess. Kan jag på något enkelt sätt kontrollera att den fungerar som den ska? Så att den t.ex. inte går 100% på elpatron?

Uppgifter från displayen:

VB-fram (27)30
Varmvatten 49

VB-r 27(50)
VVstart 49(48)

KB-f 20
KB-r 16(-12)

Kurvlutning 9

VPstarter 15533
VP av

VP-tid 2151h
TS-tid 1329h

Grundinst. 0
Sverige
« Senast ändrad: 03 september 2020, 07:45:24 av Amrich »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fungerar min jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 03 september 2020, 08:27:59 »
Hej!
Brevid värmepumpen ska det finnas ett plastkärl, detta är expansionskärlet med köldbärare (som pumpas runt i jordvärmeslingan).
Om kärlet är tomt så är det illa, om kärlet är drygt halvfullt är det OK, lägre nivå än halvfullt bör fyllas på.
Håll koll på detta kärl.

Läs av grejerna när värmepumpen går, siffrorna när VP = AV säger inget.
Bäst är om den värmer huset.
Den har väl lampa som indikerar när elpatron går?

VP-tid har troligen varvat, räknaren börjar om på noll efter 65535, så VP-tid är troligen 67686 h.
Samma med starter, trolig siffra är 65535 + 15533 = 81068 st.
« Senast ändrad: 03 september 2020, 08:38:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar min jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 03 september 2020, 20:29:40 »
Tack Carl N för ett mycket bra och tydligt svar!

Plastkärlet bredvid pumpen är fyllt till hälften! Då tolkar jag det som att de inte lyckats gräva av eller skadat min slinga? :)

Jag har en symbol som ser ut som en blixt-pil. Jag antar att det är el-patron? Lampan vid den symbolen blinkar mest hela tiden vad det verkar, både när VP är av och på.

Varmt har jag i huset men jag skulle gärna försäkra mig om att det inte enbart är elpatronen som står för värmen :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fungerar min jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 03 september 2020, 20:33:37 »
Blizten blinkar om den tillåts gå in när det behövs, när den lyser med fast sken är elpatron aktiv.
Du kan ju hålla koll på timmätarna för kompressor och elpatron så ser du om den värmer med elpatron eller kompressor.

VB-fram och KB-in och ut är bara värdefulla att titta på när kompressorn är igång, övrig tid så strävar de att utjämnas mot rumstemperaturen.
När kompressorn går skall KB bli kallare ändå tills kompressorn stannar igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!