Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet dockningslösningar? Mycket sämre effektivitet?  (läst 1185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddyxman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tänkte behålla mitt befintliga värmesystem p.g.a att jag har tillgång till egen ved. Behåller acctank med vv-beredare inne (modern) och tänkte köra på en dockningslösning.
Någon som har erfarenhet eller är insatt i detta? Hur bra det funkar?
« Senast ändrad: 07 februari 2020, 12:48:32 av Freddyxman »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Erfarenhet dockningslösningar? Mycket sämre effektivitet?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2020, 13:04:35 »
Det som fungera bra är när värmepumpen tillåts att värma varmvatten separerat från rumsvärme d.v.s. vår och höst kanske rumsvärmen behöver 35°-40° och varmvattnet laddas till 55°.

Att köra ständigt 55° till acktanken och därifrån shunta ner temperaturen till t.ex. 35°, är oftast en förlustaffär.

Kanske du tänkt att acktanken ska fungera som beredare, när det inte eldas?
Att då samtidigt få värmen ut till värmekretsen när det eldas, behöver en komplicerad systemlösning.

Vilken värmepump tänker du ska ingå i systemet?




Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenhet dockningslösningar? Mycket sämre effektivitet?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2020, 15:40:55 »
Vad har du för elpris?
Vedpriset på blocket ligger väl runt 400 kr/m3 och motsvarar ungefär 350 kWh i drivenergi för en bra utformad och dimensionerad värmepump.
Med ett bra elavtal så kan det kanske vara idé att sälja veden och värma med en värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Freddyxman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som fungera bra är när värmepumpen tillåts att värma varmvatten separerat från rumsvärme d.v.s. vår och höst kanske rumsvärmen behöver 35°-40° och varmvattnet laddas till 55°.

Att köra ständigt 55° till acktanken och därifrån shunta ner temperaturen till t.ex. 35°, är oftast en förlustaffär.

Kanske du tänkt att acktanken ska fungera som beredare, när det inte eldas?
Att då samtidigt få värmen ut till värmekretsen när det eldas, behöver en komplicerad systemlösning.

Vilken värmepump tänker du ska ingå i systemet?

 Det jag kollar pÃ¥ just nu är en IVT Air Split 208 med inomhusenhet AirBox E9 8-15.

Utloggad Freddyxman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad har du för elpris?
Vedpriset på blocket ligger väl runt 400 kr/m3 och motsvarar ungefär 350 kWh i drivenergi för en bra utformad och dimensionerad värmepump.
Med ett bra elavtal så kan det kanske vara idé att sälja veden och värma med en värmepump.

Jo, kan det nog egentligen vara. Är bara det att jag samtidigt värmer upp en stor verkstad med vedpannan som det inte är lönt att koppla på några pumpar, 3 kubiks acctankar, sedan är det tänkt att kunna ha det som backup/ta bort topparna med. Av utrymmes skäl får jag inte plats med 2 tankar inne, så alternativet är ta bort befintlig och sätta en ny...inte helt omöjligt heller..inte lätt att besluta sig :-) Trodde jag bestämt mig men vacklar lite.. :-)

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
I teorin tycker jag inte det är något att vara rädd för. Ring någon återförsäljare om denna är trygg med kunna lösa det optimalt och offert på arbetet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!