Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är fördelarna med markvärme?  (läst 1541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danielsgäst

  • Gäst
Danielsgäst
Vad är fördelarna med markvärme?
« skrivet: 11 maj 2012, 10:28:50 »
Hej,

vad finns det för fördelar med markvärme? Är det ekonomiskt billigare än tillexempel kärnkraft?


Seriösa svar uppskattas.  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är fördelarna med markvärme?
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2012, 11:13:17 »
Det är rimligen dyrare med kärnkraft än med jordvärme.
Kärnkraft anses av många ytterst tveksamt att bygga ut just p.g.a. de stora kostnaderna, både för själva bygget, men även för drift, underhåll, upparbetning/slutförvaring och demontering av uttjänta anläggningar.

Sen finns det ju enorma skillnader mellan jordvärme och kärnkraft.
Kärnkraften är en högpotent kraftkälla eftersom den primärt producerar el, som är enkel att transportera långt, och som kan användas till mycket mer än att bara värma.

Energin från en värmepump kan i princip bara användas för att värma vatten upp till temperaturer på som mest 65-70 grader med någorlunda bra verkningsgrad.
Dessutom kräver ju en värmepump elenergi, den mer högvärdiga energin, för att kompressorn skall kunna drivas runt.

Men helt kort skulle jag vilja påstå att för att värma vatten till en temperatur i intervallet 30-65 grader så är värmepumpen ca 3-4 gånger effektivare än kärnkraft.

I mina ögon borde det alltså vara mer eller mindre förbjudet att värma luft eller vatten med direktverkande el, eftersom en värmepump gör det så mycket mer effektivt.
« Senast ändrad: 11 maj 2012, 11:15:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad är fördelarna med markvärme?
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2012, 13:20:18 »
I mina ögon borde det alltså vara mer eller mindre förbjudet att värma luft eller vatten med direktverkande el, eftersom en värmepump gör det så mycket mer effektivt.

Kan hålla med om det även om förbud enligt min mening är att gå väl långt. Det blir lite som att då vara energihushållningens motsvarighet till hastighetstalibanerna för att anknyta till en annan tråd. Det är ju inte förbjudet att köpa bilar som drar mycket bensin, det är bara dyrt. Detsamma bör gälla uppvärmning. Det finns ju fall där det inte är rimligt att installera värmepump.

Jag gick på Teknis när uppvärmning med direktverkande el började komma. Professorn i värmeteknik fördömde det kraftigt. Han menade på att det var en för ädel form av energi för att förslösas på det sättet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är fördelarna med markvärme?
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2012, 16:06:08 »
LÃ¥t oss dÃ¥ istället säga att det bör vara förbjudet om man inom den förväntade livslängden kan fÃ¥ igen det kapital som krävdes för att satsa pÃ¥ värmepump eller annan värmekälla som förbrukar mindre "ädelenergi". (Kom ihÃ¥g vem som skrev det först)  ;)

Att köra lite för fort när det är ofarligt borde inte heller vara straffbart, böter och förlorat körkort om man är vårdslös i trafiken - det är rätt.
« Senast ändrad: 11 maj 2012, 16:09:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad är fördelarna med markvärme?
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2012, 16:10:59 »
I Sverige borde man använda pellets eller ved till uppvärmning men det funkar ju inte så bra ekonomiskt i dag är slöseri att värma hus med el.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fördelarna med markvärme?
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2012, 17:12:43 »
En elegant lösning vore kombinationen värmepump och egenproducerad el genom t.ex. småskalig vindkraft. Men just denna lösningen förutsätter förstås att man bor fritt och vindexponerat. Och har hygglig batterikapacitet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!