Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?  (läst 3713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Putte Propp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« skrivet: 22 oktober 2018, 16:37:16 »
Hej,
Flerfamiljshus, 42 lägenheter, hus byggt 1951, radiatorer, tidigare fanns oljepanna som byttes till bergvärme 2009.
Vi har tydligen ett högtempssystem, eller hade, och vad som definierar ett sådant vet jag ej, men än att det är högre temp på framledningsvattnet. Under tiden 2009 pluggade jag till byggingenjör, varpå en lärare inte rekommenderade bergvärme till högtempssystem, och jag minns inte riktigt varför men att man inte skulle få ut någon bra effekt. Jag framförde detta till den aktuella firman som ritade vårat system o BRF-styrelsen - svaret var att det skulle gå bra, om man har rätt produkter.

Idag 2018, fick jag veta att BRF hade av firman(?) fått 3 alternativ på lösningar för bergvärme, varpå firman/firmorna rekommenderade de två dyrare, men styrelsen valde den billigaste. Nu hade vi en firma där som kan konstatera att vi har tjänat pengar på vår anläggning, kontra olje-uppvärmt som tidigare, men att vinsten är blyg ändå. Diffen mellan in och ut vatten är bara 3 grader, vilket får våra två kompressorer att jobba väldigt hårt - och slits snabbt. Dessa bör bytas inom 5 år och kostar en halv miljon.

Firman som va här hade sagt "konstigt att ni har detta system"

Det känns som min lärare hade rätt.  Men Ã¥ andra sidan skulle det ju finnas tvÃ¥ bättre lösningar för oss. En av dessa "bättre" lösningar hade man gjort i en närliggande BRF - varpÃ¥ effekten är högre.

Jag är inte mer insatt än så - och vill har lite allmän feedback från er som kan detta.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2018, 16:42:59 »
Bergvärme lämpar sig bäst i lågtempererade system, t.ex. golvvärme är perfekt. En pump tappar sin förmåga ju högre uttemp du måste producera.
2-rörssystem med 55/45 är väl bland de vanligaste som även ger bra återbäring. Ju större radiatorer du har desto bättre :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2018, 16:53:32 »
Ett lågtemperatursystem har max 55 grader framledningstemp och ca 45 grader returtemp när det är som kallast ute. Fungerar bra med värmepumpar även om golvvärme är det optimala. Numera kan värmepumpar ge upp till ca 65 grader men verkningsgraden blir lite sämre och kompressorn slits mer. Gamla värmesystem med grova rör och tjocka sektionsradiatorer kan mycket väl fungera såsom ett modernt lågtemperatursystem. Är det ett gammalt hus kan man tjäna på att byta fönster till 3-glas och tilläggsisolera om möjligt.
« Senast ändrad: 22 oktober 2018, 16:56:40 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Putte Propp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2018, 17:04:21 »
Tack för era svar.
Vad är det som gör att vi bara har 3 graders diff på ut och in-vatten? Dvs det uppvärmda vattnet är fortfarande för varmt när det kommer "hem" igen till pumpen. Skulle man kunna ana att vattnet rinner med för hög hastighet o därmed inte hinner kylas av? ...låter för enkelt för att stämma. Är då enda alternativt för att bromsa vattnet att ha smalare framledningsrör? (jag vill minnas ett högtempssystem går på 70 grader och hör lite större rör)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2018, 17:15:21 »
Litet delta beror pÃ¥ högt flöde  och/eller att systemet har "kortslutning". Tex ett litet element med hög genomströmning. För att minska flödet kan man sätta in "strypventiler". Jag tror att hela systemet behöver justeras och strypas in av nÃ¥gon som vet vad han sysslar med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2018, 17:53:21 »
Ett exempel på företag som jobbar med värmesystem i flerfamiljshus är Assemblin (f.d. Imtech). De kan säkert hjälpa till att få ordning på värmen. https://www.assemblin.com/sv/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2018, 19:06:04 »
Sitter vp kopplad direkt mot värme systemet eller sitter det en tank mellan vp och värme systemet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2018, 22:07:39 »
Vad är det som gör att vi bara har 3 graders diff på ut och in-vatten? Dvs det uppvärmda vattnet är fortfarande för varmt när det kommer "hem" igen till pumpen. Skulle man kunna ana att vattnet rinner med för hög hastighet o därmed inte hinner kylas av? ...låter för enkelt för att stämma. Är då enda alternativt för att bromsa vattnet att ha smalare framledningsrör? (jag vill minnas ett högtempssystem går på 70 grader och hör lite större rör)


Som andra har påpekar kan det finnas flera orsaker till den låga differensen. Det kan vara rent allmänt för högt flöde i systemet. I så fall kan det vara så enkelt att det går att sänka hastigheten på cirkulationspumpen.

Det kan ocksÃ¥ vara sÃ¥ att det finns ett antal radiatorer som kortsluter cirkulationen. När man installerar värmepump är det viktigt att man kontrollerar att radiatorerna fÃ¥r rätt flöde, att det inte finns radiatorer där temperaturdifferensen över den är mindre än 5 grader när det är kallt ute. Den injusteringen har man säkert inte gjort  i det här fallet dÃ¥ det är rätt mycket arbete att fÃ¥ det rätt.

PÃ¥ vilket sätt skiljer sig installationen frÃ¥n de bättre lösningarna?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2018, 08:53:48 »
Att lågt delta skulle göra att livslängden minskar märkbart eller att drift kostnaden ökar markant tror jag inte riktigt på men visst det är inte optimalt att köra så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Putte Propp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2018, 10:57:20 »
Litet delta beror pÃ¥ högt flöde  och/eller att systemet har "kortslutning". Tex ett litet element med hög genomströmning. För att minska flödet kan man sätta in "strypventiler". Jag tror att hela systemet behöver justeras och strypas in av nÃ¥gon som vet vad han sysslar med.

Varje stam/trapphus har en kopparfärgad ventil i källaren med röd ratt och nummerindikator, jag tror det är denna du menar, och dessa är injusterade minst 2 gånger.

Utloggad Putte Propp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2018, 11:00:40 »
Sitter vp kopplad direkt mot värme systemet eller sitter det en tank mellan vp och värme systemet ?

VP? värmepanna? Tyvärr kan inte svara dig, vet ej. Pannrummet som vi kallar det, har 3 stora fyrkantiga boxar, samt två till som är kompressorer. Samt en stor cylinderformad vattentank. Men hur de är kopplade i förhållande till något annat vet jag ej.

Utloggad Putte Propp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2018, 11:05:54 »

Som andra har påpekar kan det finnas flera orsaker till den låga differensen. Det kan vara rent allmänt för högt flöde i systemet. I så fall kan det vara så enkelt att det går att sänka hastigheten på cirkulationspumpen.

Det kan ocksÃ¥ vara sÃ¥ att det finns ett antal radiatorer som kortsluter cirkulationen. När man installerar värmepump är det viktigt att man kontrollerar att radiatorerna fÃ¥r rätt flöde, att det inte finns radiatorer där temperaturdifferensen över den är mindre än 5 grader när det är kallt ute. Den injusteringen har man säkert inte gjort  i det här fallet dÃ¥ det är rätt mycket arbete att fÃ¥ det rätt.

På vilket sätt skiljer sig installationen från de bättre lösningarna?

" att det inte finns radiatorer där temperaturdifferensen över den är mindre än 5 grader när det är kallt ute."  ...kan du förtydliga detta? hängde inte med.

Jag vet inte hur de andra installationerna skulle va bättre - men antar det handlade om en annan modell av ihopsammansättning av produkterna. Jag tror inte de andra lösningarna innefattade byte av framledningsrör osv.

Utloggad Putte Propp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2018, 11:07:11 »
Att lågt delta skulle göra att livslängden minskar märkbart eller att drift kostnaden ökar markant tror jag inte riktigt på men visst det är inte optimalt att köra så.

Något jag inte förstår är varför kompressorn jobbar hårdare när diffen på tempen är låg. Vatten som redan är varmt behöver ju inte värmas upp igen lika mycket tänker jag :D

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2018, 11:49:33 »
Det finns en optimal temperaturdifferens för värmebäraren som beror på vilket köldmedium som används. Den här tråden förklarar förhoppningsvis varför:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.msg173250#msg173250

För min pump är bästa temperaturdifferensen 7-10 grader. Har man radiatorer som vattnet passerar igenom utan att kylas av nämnvärt får pumpen arbeta med onödigt hög temperatur på inkommande vatten. Det är ingen större skillnad på värmeavgivningen från en radiator om temperaturdifferensen över den är noll grader eller fem grader.

Medelvärdet för in och utgående värmebärartemperatur bestämmer hur mycket värme radiatorn avger och därmed rumtemperaturen. Är temperaturdifferensen för låg blir kondensortrycket onödigt högt för en viss medeltemperatur då kondenseringstemperaturen inte kan vara lägre än temperaturen på ingående värmebärare. Ökar man differensen kan man för samma värmeavgivning från radiatorn sänka temperaturen på ingående värmebärare och därmed kondenseringstrycket.

Ska en injustering göras ordentligt bör alla radiatorer gÃ¥s igenom, Ã¥tminstone alla smÃ¥ radiatorer. Det brukar ofta vara smÃ¥ radiatorer som har alldeles för liten temperaturdifferens in/ut och kortsluter flödet. Det räcker inte med att justera flödet till stammarna. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högtempssystem + Bergvärme = skilsmässa?
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2018, 12:20:57 »
VP? värmepanna? Tyvärr kan inte svara dig, vet ej. Pannrummet som vi kallar det, har 3 stora fyrkantiga boxar, samt två till som är kompressorer. Samt en stor cylinderformad vattentank. Men hur de är kopplade i förhållande till något annat vet jag ej.
Gissar att nÃ¥n av burkarna är en arbetstank och i sÃ¥ fall jobbar vp dvs värmepumpen mot den tanken och sen sitter det en  cirkpump som cirkulerar vattnet frÃ¥n tanken och ut pÃ¥ rad systemet. En lÃ¥g diff som du har kan bero pÃ¥ att cirkpumpen som cirkulerar mellan vp och burken gÃ¥r med för hög hastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!