Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic NZ35YKE, HZ35XKE eller Mitsubishi Hero 2.0?  (läst 4337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gottfrid Vieweg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hus med LLVP och FTX. Vill skaffa LLVP för kyla på sommarhalvåret, och värmeförflyttning när vi eldar kaminen på vintern.

Befinner mig i liknande situation som du @ulfben och är nyfiken på hur det gått för dig med installationen.
 
Jag kommer enbart att nyttja kylfunktionen såvida inte min ordinarie luft/vattenvärmepump lägger av och då har jag ju en reservvärmekälla. Jag tänker så jag.

För mig gäller att jag kan få tag på en Mitsubishi Electric Hero 2.0 MSZ-LN35VG2 / MUZ-LN35VG2HZ för 17 730:- men då av en icke auktoriserad säljare och jag får väl bara 1 års garanti på själva produkten. Det fina är att jag kan anlita en lokal certifierad installatör som jag litar mycket på och som ställer upp om det skulle behövas. Uppskattat slutpris 24,000 :-

Alternativet är att ta in helentreprenad från en av Mitsubishi godkänd ÅF och förmodligen hamna på ett slutpris på gissningsvis närmare 29,000. Det skulle ge mig en "helgaranti" i 5 år till en extrakostnad av ca 1000 kr/år i 5 år. (5000 kr)

Det jag behöver fundera på är om denna helgaranti är värd 5000 kr eller inte. Det beror ju på om jag har tur eller inte antar jag. Svårt val det här.

Har inte Home Assistant utan kör med OpenHAB och det finns en openHAB binding för Mitsubishi MELCloud för att kommunicera med värmepumpen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har du verkligen kollat med några någorlunda nära återförsäljare om priset hamnar på 29000:- efter rotavdrag för en LN35 installerad hos dig?

Har du inte väldigt krånglig installation eller om det är inräknat en hel del eljobb för att få fram matningen till utedelen så låter 29 lite högt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gottfrid Vieweg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du verkligen kollat med några någorlunda nära återförsäljare om priset hamnar på 29000:- efter rotavdrag för en LN35 installerad hos dig?

Har du inte väldigt krånglig installation eller om det är inräknat en hel del eljobb för att få fram matningen till utedelen så låter 29 lite högt.

Tack för ditt svar! Nej, det är än så länge en ren gissning och jag kanske gissar lite högt. Installationen är nog inte så krånglig men rörlängden är nog en 7-8 meter. Vi får strax se var det hamnar när priserna kommer in.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
En killgissning med ganska enkel rördragning pÃ¥ 7-8m exkl  eldragning är 24500-26000:-

Hör dock om offerter på betydligt högre priser än du gissat på med kortare rör så prisskillnaden är ordentligt spretig även på större orter där man tycker konkurrensen borde göra skillnaden mindre.
Oavsett pris gäller det att det blir rätt modell på rätt plats , en del väljer först modell och försöker sen hitta en plats bara för att dom vill ha den modellen ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic NZ35YKE, HZ35XKE eller Mitsubishi Hero 2.0?
« Svar #19 skrivet: 29 maj 2023, 08:35:00 »
vi tar 24300 kr för den efter ROT, men vi får inte koppla i centralen, så vi driftsätter på skarvkabel, eller så fixar våra kunder fram en kabel som finns på plats vid utedelen innan vi kommer.
310 kr extra/meter om det blir mer än 5 meter rördragning.
Gäller i Piteå med omnejd.
Personligen skulle jag nog satt in en Mitsubishi Ninja 35 om det bara är för kylan. (21502 kr)
Eller en Daikin Sensira 35 (enbart AC) för 14009 kr.
Har själv en sensira i sovrummet, och den går tyst och fint.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ulfben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic NZ35YKE, HZ35XKE eller Mitsubishi Hero 2.0?
« Svar #20 skrivet: 30 juni 2023, 09:44:17 »
Ville bara följa upp med detta nu en månad efter installationen. Jäklar vad bra det blev!

Mitsubishis nätverksdel gjorde det snorenkelt att få in i min hemautomation.
Så fort soltaket börja producera över 800 watt (~0500 på morgonen) så drar ACn igång och kämpar ner morgonsolen.
När produktionen faller på kvällen så går ACn automatiskt ner i effekt tills den stänger av sig själv.
(Det verkar som att ACn drar ~800w när vi ber den jobbar som hårdast. Kan det stämma? Finns det mer kräm att hämta eller är detta max för kylproduktion?)

Och det kombinerar sanslöst bra med ventilationssystemet som jag byggde förra sommaren. FTXen återvinner kylan så att igår när det var 27 grader utomhus så var tilluften ~23 grader, AC behöver inte arbeta hårt för att hålla huset kring 21-22 grader ens när det är jättevarmt ute.


 
Som bonus torkar VPn luften inomhus och ger oss ~5-15 liter vatten om dagen. Jag fångar kondensatet i en hink och vattnar våra buskar med det. Win-win. :D

Kort sagt: jag känner en genuin tacksamhet varje gång jag öppnar dörren och kliver in från värmen till ett hus som känns svalt och gott. Det kostade lite mer än jag ville*, men det var ett helt rätt val och jag är glad att vi fick det i drift så pass snabbt som vi gjorde.


* för att tydliggöra: offerten från Gute Kyltjänst var 28 119kr och det är tusenlappar mer än en Tibber-installation av Panasonic-modellerna. Men Gute Kyltjänst gjorde en bra installation till avtalat pris, och något snabbare än förväntat, för vilket de sedan fakturerade exakt som de offererat. Inget krångel, knussel eller tjafs. Den delen är jag mycket nöjd med.
« Senast ändrad: 30 juni 2023, 09:53:41 av ulfben »
Gotland, tegelhus (1969)
111kvm + 111kvm uppvärmd källare
9 524kwh/Ã¥r

CTC EcoAir 107 + CTC EcoEl 1550 (2009)
FTX Ventilation (2022)
Tilläggsisolerad vind (2022)
24kw soltak (öst/väst) (2023)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic NZ35YKE, HZ35XKE eller Mitsubishi Hero 2.0?
« Svar #21 skrivet: 03 juli 2023, 07:50:43 »
Hur styr du AC:n i förhållande till solcellerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!