Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ackumulatortank med luft-vatten pump  (läst 1393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
ackumulatortank med luft-vatten pump
« skrivet: 25 juli 2022, 21:08:38 »
Jag har en 175m2 stor betongplatta samt en luft-vatten pump för uppvärmning, jag har monterat en ackumulatortank med elpatron men tycker att det känns som att patronen ofta är igång enbart för att värma själva ackumulatortanken, kan det vara ide att koppla förbi tanken ?
Tacksam för svar
//Micke

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: ackumulatortank med luft-vatten pump
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2022, 21:24:28 »
Berätta gärna mer om hur ditt system är uppbyggt, vad det är för modell och fabrikat av huvudkomponenterna etc.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: ackumulatortank med luft-vatten pump
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2022, 12:21:34 »
pumpen är en Invest Living Bonus Air 12 köpt hösten 2018, till den är en ackumulatortank på 300l inkopplad, den har då en elpatron på kanske 5 kw inkopplad (garaget har 6 st värmeslingor) då man tittar på displayen till pumpe tycker jag att man alltför ofta ser att elpatronen är igång även när det inte är speciellt kallt ute, jag monterade ack-tanken enbart för att jag trodde att det skulle bli lite bättre med en större mängd vatten för pumpen att jobba mot

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: ackumulatortank med luft-vatten pump
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2022, 13:26:46 »
Osäker på hur mycket information du kan hitta över internet, men några av dessa finns ute i landet.
Du borde hitta någon ägare av dessa och diskutera erfarenheter med.
Alternativt att någon oberoende kan ta en titt och undersöka om det är styrningen som inte är mer kompetent än så, fel på systemet eller felinstallerat som gör att elpatronen används mycket mer än vad den borde.

Tycker du har tänkt helt rätt som utgångspunkt. Testa inaktivera elpatronen helt, slå på den igen när det är så kallt ute att den faktiskt behövs. Det säger även en hel del om hur själva värmepumpen går.

De flesta svenskritade styrningar klarar spärr av elpatron efter en viss utomhustemperatur. Det betyder att värmepumpen klarar med tid att lösa behovet som råder vid den utetemperaturen. Elpatronen ska bara starta om systemet inte klarar hålla börvärde över en rimlig väntetid.
« Senast ändrad: 26 juli 2022, 13:30:12 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 703
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!