Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat, arbetstank och styrning för timdebitering  (läst 4419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en Diplomat som jag experimenterar med och försöker få att funka så bra för mina förutsättningar. Målet är att med klok styrning få värmepumpen att företrädelsevis producera värme när elpriset är lågt. I nuläget har jag inte timdebitering men planerar byta till det.

I nuläget har jag en ackumulatortank kopplad som arbetstank utan knäppfunktion mot värmepumpen och dockad mot vattenmantlad kamin(med laddomat). Efter tanken sitter motorstyrd shunt manövrerad av värmepumpen. Målet är att styra energimängden utifrån volym och därmed undvika övertertemperatur(för att bibehålla COP) genom att exempelvis välja mellan två tankgivare på olika nivåer baserat på elpris. Dvs är priset högt väljer man den högre givaren(mindre volym) och är priset lågt väljer man den lägre(större volym).
Låt säga att beräknad behövd framledningstemperatur är 35 grader så startar pumpen när framledningen sjunker under 35(givet att shunten är fullt öppen) och vid lågt pris fyller 500 liter och vid högt pris fyller 100 liter. Har en server med HomeAssistant med priser från NordPool och som i nuläget styr min VVB mm.

Jag skulle behöva hjälp att förstå hur styrningen fungerar då min upplevelse är att pumpen trots inställningar för tank och shunt ändå utgår från integral. Dokumentation i form av "installations och service anvisning Thermia Diplomat" och "manual danfoss extender" upplever jag som tämligen knapphändiga.
Ni som har erfarenhet och eller kunskap om styrningen för arbetstank för diplomaten eller gjort en egen styrning, dela gärna med er!
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat, arbetstank och styrning för timdebitering
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2022, 22:32:31 »
Ska du ha någon nytta med det, så är tanken alldeles för liten, du behöver minst 1 m3 och det är lite det med. Varför laddomaten, har du annan värmekälla med. VP ger vad den ger och kan inte fylla tanken mer än till vad max temp är. Hur stort hus m2 med raddar eller GV. Om du tänker , 500 L 55 C , kan inte bli det i botten, då har du ett medelvärde på ca 50 C ( är högt ) och du behöver ut 30 C , diff 20-25 C och det är ca 14,5 kW , hur länge räcker det tror du, Ca 5 tim om uttaget är 2,5 kW/tim.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar! Ska försöka besvara dina tankar och frågor.
I nuläget(0gr utetemp) värmer pumpen c.a 2h och står därefter still 2h. Kan man leva med driftscykler på en timme hade man enkelt kunnat undvika en enskilt dyr timme föregången av en timme av lägre pris. Således skulle jag i nuläget ha nytta av tanken för att sänka elpriset utan att göra avkall på komfort. Varför skulle jag behöva >1m3 för att få nytta av det?
Laddomaten sitter mellan den vattenmantlade kaminen och tanken för laddning. Tror inte du förstod mig riktigt med styrning så gör ett nytt förslag till förklaring.
Förutsättningar:
framledning bör = 35grader.
hysteres = 3 grader

Start - framledning < 32.
Stopp - tank => 38.

Låt säga att du satte en givare långt upp hade man lagrat en mindre mängd energi per cykel. Pumpen hade stannat när översta hundra litrarna värmts till 38.
Genom att även placera en givare i botten hade pumpen lagrat en större mängd energi per cykel. Pumpen hade stannat när alla 500 liter värmts till 38.
Med en strömbrytare styrd av elpris hade man enkelt kunnat välja volym som ska värmas baserat på elpris. Är du med på hur jag tänker?

Det handlar inte om att köra värmepumpen dygnets billigaste timme för att sedan låta den vila resterande 23. Ska även tillägga att tanken nog är närmare 700 liter än de 500 liter som mer var av ett exempel. Funkar det bra så kan det absolut bli aktuellt med mer volym. Förklara gärna vad du menar med att jag måste ha en större tank för att ha nytta av det.

Boarean är 130m2 och källaren 60m2. Även ett uppvärmt garage. Huvudsakligen GV men radiatorer i ett sovrum(dimensionerande), kontor och vardagsrum.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har under dagen testat att sätta tankgivaren dels på röret i toppen till tanken och dels på röet till botten på tanken för att förstå om den har inverkan på styrningen. Vid placering längst ned hade jag förväntat mig betydligt längre körning än vid toppen. Resultatet var snarlika längder där topplaceringen gav en körtid på 3h 30m och bottenplaceringen en körtid på 3h. Skillnaden berodde nog mest på olika värmebehov vid de olika körningarna. Således verkar tankgivaren inte göra något för styrningen mer än att den ger mig information och att givaren krävs för att aktivera "bufferttank" i styrningen som krävs för korrekt logik vid körning av cirkulationspumpen... Någon som har några kloka tankar eller erfarenheter från liknande sammanhang? 25fOCUS, har du arbetat med styrningar mot tank baserat på timpris?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad torerik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat, arbetstank och styrning för timdebitering
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2022, 14:35:57 »
Jeg styrer min Thermia vha Home Assistant og Thermiq. Thermiqn har tilkoblet rumsensor. Når strømprisen er høy setter jeg ned ønsket temperatur til f.eks 18g, har gulvvarme med fliser, slik at varmen blir noe magasinert. Etter maks 4 timer må temperaturen tilbake til opprinnelig (22). Rumsensor er også energieffektivt når det blirmer soloppvarmin gjennom vinduer.
Jeg har også en styrning som sørger for å slå av vvb når vp produserer varmt vann.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat, arbetstank och styrning för timdebitering
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2022, 22:41:13 »
Läste lite grann om Thermiq och måste säga att det ser ut som ett intressant projekt! Att ändra rum-bör borde du iof enklare kunna göra med hjälp av nattsänkning, tillsammans med ett fjärrstyrt relä. Jag har testat detta för att provocera fram starter men bör funka lika bra för att växla mellan två temperaturer. Givetvis får du inte lika mycket information tillbaka som jag misstänker att du får :)

Måste svara mig själv lite kring tankgivaren. Efter ett ofrivilligt experiment blev jag varse att den faktiskt används på något sätt. Pysslade med min TVA i fredags kväll och drog då ut tankgivaren ur tanken då den var i vägen. När jag sedan gick och lade mig på kvällen lät jag den hänga löst. När jag vaknade på morgonen tyckte jag det var väldigt varmt i huset och såg att kompressorn gått 9h i sträck och fortfarande gick med en tanktemp på 45grader och systemframledning i samma storleksordning med följden att snittemperaturen i huset låg på 23grader mot normala 20,5.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat, arbetstank och styrning för timdebitering
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2022, 22:01:31 »
Fortsätter att svara i tråden för att dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper så fler slipper göra om mina misstag :)
Det glädjande var att styrningen tar hänsyn till tankgivaren och därmed inte stoppar värmeproduktionen förrän tanken är uppe i framledn.(bör). Det innebär att jag kan använda vp:ns styr för att hantera shunten mot önskat börvärde samtidigt som jag tvingar värmepumpen att producera värme mot tanken. Således borde det räcka att vid lågt elpris:
1. Sätta tankgivarens värde lågt(mha.fjärrstyrt relä, shelly1).
2. Stänga av nattsänkningen(nattsänkning=21) så inomhus-temp bör blir 24 och vänta på att hysteresen drar igång värmeproduktion(shelly1 mäter spänning till kompressorn).
3. Aktivera nattsänkning för att hålla rätt systemframledningstemperatur och därefter hålla tankgivaren låg till priset blir högt.

Det som gjorde att min inomhustemperatur drog iväg var att jag inte tänkt hela vägen när jag drog rören och därmed fick för hög systemframledning när tanktempen steg trots fullt stängd shunt. Bifogar en skiss på rördragningen där felet är markerat. Det som hände var att shunten tvingades ta returvatten(från rad.slingan) blandat med returvatten från VP:n.
Blir lite omdragning någon av kommande veckor tillsammans med inkoppling av shelly1 till tankgivaren. Inom en månad får vi timdebitering.
Nu är bara frågan hur man på bästa sätt med en sådan styrning inte får ett skenande genomsnitt av tanktempen då lågpristimmarna och behövda driftstimmar sannolikt inte är lika många.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!