Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Robust pumpautomat till avsides fritidshus?  (läst 1639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
Robust pumpautomat till avsides fritidshus?
« skrivet: 04 juli 2018, 20:51:36 »
Hej!

Har ett avsides beläget sommarhus på berghäll (plintar) vid sjö. Huset är 50m2, ej vinterbonat, har el men inte vatten/avlopp. Används max en månad per år och står annars tomt/ouppvärmt. Flest resurser går till att göra huset så robust och underhållsfritt som möjligt.

Ambitionen är att installera en pumpautomat för att få rinnande vatten till kök inomhus och en diskplats utomhus. På sikt kan en mindre varmvattenberedare (35 l) vara aktuell för varmt vatten i köket samt enklare utedusch. För att inte få en ful slang ringlandes på berget rakt framför huset tänkte jag låta den löpa en 60-70 meter i skog bakom huset, ner i vattnet och sedan ytterligare 60-70 meter på botten för att komma ut till cirkulerande vatten. Huset står 2 meter upp från vattenytan. Pumpen kommer kallställas på vintern dvs viktigt att det går att komma åt för ordentlig tömning av vatten.

Frågor

Pumpautomat:
Kommer pumpa små volymer men viktigt med bra kvalitet för minimalt underhåll, klara kallställning samt kunna pumpa 140-150 meter. Vilka märken är kvalitet? Robota, Grundfos, Wilco? Fel antagande eller andra/bättre förslag?

Slang:
140-150 meter. Är längden ett problem? 40mm PEM skall det tydligen vara för att minimera friktion. Hur får man slangen att ligga på botten förrutom intaget som väl bör ligga en bit ovanför botten? Filter vid intaget samt vid pumpen?

Plats för pump:
Alternativen är under huset (1/2 meter) i någon slags utdragbar låda eller i ett separat pumphus. Separat hus att föredra vad gäller tillgänglighet men också betydligt enklare med låda pga behöver ej bygga och sedan underhålla samt att strömmen är i huset och det är också dit vattnet ska.

Vad tror ni om tänket? Realistiskt eller ute och cyklar?

Knepigast verkar val av pumpautomat vara. Betalar gärna extra för kvalitet, men kommer också användas sparsamt med små volymer så det finns en balans att hitta.

Tacksam för inspel /Bo

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Robust pumpautomat till avsides fritidshus?
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2018, 22:08:22 »
Hej! Det räcker med en vanlig centrifugalpump, den klarar utan som helst bekymmer cirkulera runt vattnet på en markvärmepump när man luftar ur markslingorna och fyller på glykol, för det är inte speciellt stor markskillnad från slangänden upp till pumpen?

Tror inte du behöver en 40 pemslang du har inte speciellt stort vattenbehov som jag förstår det rätt så jag hade absolut inte gått över 32 ø :)

Sen för att få slangen att ligga kvar på sjöbottnen så är ett exempel att använda en silspets (googla) som du fäster i en marksten eller något annat med vikt som du helt enkel kastar i sjön dontknow
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Robust pumpautomat till avsides fritidshus?
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2018, 11:30:36 »
Tack!
Kollar upp silspets.
/Bo

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Robust pumpautomat till avsides fritidshus?
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2018, 21:38:05 »
Den långa sugledningen kan bli ett problem - även om sughöjden inte är stor så kan det bli problem med kavitation i pumpen, onödigt besvärligt att få den att "ta" när den ska tas i bruk första gången efter vintern osv.

Jag skulle nog föredra någon form av dränkbar pump i sjön och bara ha hydropress och tryckströmbrytare vid stugan. Pumpen bör kunna ligga kvar året om, om det inte är risk för bottenfrysning där den befinner sig.

De flesta pumpautomater, även de sämsta lågprismodellerna, brukar vara lätta att dränera och frostsäkra. MEN: tryckströmbrytare och manometer är svåra att frostsäkra. Man bör se till att tryckströmbrytaren är vänd med vattenanslutningen rakt nedåt (det är också fördelaktigt eftersom man då minskar risken att skräp som följer med vattnet samlas vid membranet), men man bör ändå ta för vana att skruva bort locket med vattenanslutningen och lämna den isärtagen över vintern om man inte kan ta in hela pumpautomaten och förvara den frostfritt.
Manometrar som det har varit vatten i är omöjliga att få helt torra och frostsäkra, så manometern bör man under alla förhållanden skruva bort från pumpautomaten och ta in till stan för frostfri förvaring.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad boboz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • :)
SV: Robust pumpautomat till avsides fritidshus?
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2018, 13:00:07 »
Tack för svar!

Dränkbar pump känns dock som en lösning som kommer komplicera. Minsta störning eller koll man vill göra blir ett litet företag om pumpen skall tas upp. I mitt fall kommer slangen ligga en 70 meter ut i sjön för att fÃ¥ cirkulerande vatten och min plan var att lägga i slangen ordentligt och inte röra den pÃ¥ en typ 10 Ã¥r  :)

Hur som så förstår jag mer och mer att 140 m slang är ogörligt och att pump måste placeras närs sjön så att det då blir 70 meter sug och 70 meter tryck.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!