Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?  (läst 5006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?
« skrivet: 21 februari 2015, 11:52:47 »
Ja!
Nu är jag allt nyfiken på var ni hittat på för att spåna på vad jag själv skall hitta på.

Efter lite bråk har jag äntligen lyckats få timdebitering f.o.m månadsskiftet.

Var hämtar ni aktuell elkostnad? Jag kikar på http://www.nordpoolspot.com/

t.ex http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table

Min tanke var ju att koppla lite reläer till t.ex. tvättmaskiner.
Jag kör OpenHAB http://www.openhab.org/ med lite olika lösningar för styrning.

Jag använder lite olika lösningar, bl.a. ett par hackade tplink wr703, Raspberry Pi,
Arduino med NRF24L01 (Bäst som batteridrivna sensorer tycker jag hittils) pratar med Openhab via MQTT

Vad har ni för hårdvara? Jag stor fortfarande och velar lite, även införskaffat nya ESP8266 som jag inte kommit igång med ännu. men tanken var att dessa skall prata MQTT med Openhab.

Hur gör ni? :)

//Daniel
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2015, 18:07:27 »
LÃ¥ter som ett kul projekt :)
Har precis börjat treva mig fram med hemautomation men jag har en hel del att lära än, men jag tycker den biten är halva nöjet med mitt projekt :)
Har Arduino som grund i bÃ¥de gateway och noder/sensorer och testat lite olika mjukvaror pÃ¥ min RaspberryPi som server i systemet men har inte riktigt funnit nÃ¥got som lirar klockrent än, är antagligen mina mediokra kunskaper i C# som ställer till det  Sc:,h
Har tänkt att logga RH/Temp i krypgrund och med hjälp av de värdena styra min krypgrundsavfuktare och även sätta tempmätare i mitt FTX för att se hur effektiv den är och tidigt se om det är något som inte står rätt till där.
Vore även kul att styra lite övrig utrustning t.ex stänga av robotgräsklipparen om det regnar, styra inkopplingstiden för motor/kupevärmare efter hur kallt det är ute.

Tror du att Openhab skulle passa mina behov?
Har inte testat det än p.g.a av att jag inte har hårdvaran för MQTT än.

//Snuppesno
« Senast ändrad: 22 februari 2015, 18:14:42 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2015, 08:21:40 »
Jag testade lite på skoj att styra VP baserat på Nordpools priser. Men jag tror inte att man kan spara särskilt mycket. Ett problem jag stötte på är att när elen är som allra dyrast så är det också som kallast och då har VP mycket svårt att hämta hem de timmar som man låtit den vila p.g.a. förväntat lägre timpris senare. Då går patronen in och det är ju ingen bra affär. Detta gäller ju förstås inte om man har överdimensionerat sin VP.

Jag skrev ett program som skrapade Norpools hemsida. Tyvärr är skrapning ingen bra metod i längden, då man måste revidera programmet varje gång de ändrar hemsidans layout. Det går att abonnera på formaterade web-feeds från Nordpool, men det är väldigt dyrt och tveksamt om de går med på från en privatperson.

Kvar idag har jag endast ett Phyton-program som skrapade Nordpool för att logga elpriserna. Men jag tröttnade på att uppdatera det, så det måste justeras för att fungera. Som sagt, skrapning är ingen bra metod för ett system som man vill ha underhållsfritt.

Som hårdvara använde jag min 24/7 server eftersom den ändå är igång alltid. Jag har dock köpt in en Raspberry för att någon gång lägga över all min automation på den. Främsta anledningen är att jag för vissa funktioner vill kunna ha batteribackup på automationen. Projektet ligger i vila eftersom jag nu håller på med DIY frikyla.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?
« Svar #3 skrivet: 13 april 2015, 08:10:13 »
Jag sällar mig också till dem som avser att bygga egen värmesystems-styrning på en Raspberry Pi med timmpriser och givare.

Jag har inte riktigt bestämt mig om det är värt att lära sig ett extra lager som OpenHAB eller om jag kommer programmera hela styrningen i Python direkt mot givare och reläer.

Tvättmaskin och torktumlare kändes lite överkurs att styra eftersom man ofta vill köra dem just när man fyllt dem. Men en tanke till dem vara att bara indikera med lite ledar eller en display om ström är särskilt dyr eller billig den kommande timmen. Frysboxen kan man kanske också stänga av de dyraste timmarna och en temperaturkurva till motorvärmaren lät ju fint, men hur gör man om man har 50m till garaget?

Posta gärna den kod du har som inte fungerar snuppesno sÃ¥ skall vi nog kunna hjälpa till att piffa till den om det bara är det som saknas för att ta steget in i framtiden  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?
« Svar #4 skrivet: 13 april 2015, 08:25:58 »
Värmepumpsforum.com startades av mig för över 10 år sedan, först som ett hobbyprojekt, men med tiden blev det allt mer arbete och kostnader att driva forumet.
Annonsörerna har lagt grunden till att det är möjligt för mig att driva denna verksamhet, men min webbshopp Energibutiken.se är också nödvändig för att det skall vara möjligt för mig att arbeta med detta på heltid.
En stor del av omsättningen i webbshoppen kommer från försäljningen av Logger 2020, ett loggningsystem som jag satsat tusentals timmar och rätt mycket pengar på att utveckla.

Baserat på ovanstående så har jag bestämt att jag inte upplåter forumet som en hubb för utveckling av Open Sourcelösningar som på ena eller andra sättet konkurrerar med Logger 2020-konceptet, dels för att det inte tillhör forumets kärnämne - men riskerar ta upp en stor del av aktiviteten i forumet (om det skulle bli ett stort Open Sorce-projekt) men även för att denna typ av projekt ofta på sikt leder till att någon eller några av de drivande så småningom ser det utvecklas på samma sätt som jag sett forumet utvecklas, det blir helt enkelt så mycket arbete att samordna, sammanställa och distribuera Open Sourcelösningen att någon eller några lär kommersialisera projektet på något sätt.
Då kommersiella aktörer inte får marknadsföra sig fritt i forumet så är denna typ av projekt dömda att misslyckas i ett forum som detta, och jag har alltså därför valt att inte tillåta denna typ av Open Sourceprojekt.

Jag vet att det finns de som använder logger 2020 som mätinsamlingsenhet till sitt hembyggda automationssystem och tar in data från Logger 2020 till sitt system via Switchking, så skulle jag göra några undantag från regeln så skulle det i så fall vara ett projekt där man använde Logger 2020 som mätinsamlingsenhet och via Switchking eller liknande mjukvara tog in data i ett Rasberry eller Aurdino-baserat system.

Jag hoppas att ni som börjat skriva i denna tråd, eller läser här, förstår bakgrunden till mitt beslut, och tycker att det är rimligt av mig att ha vissa regler runt detta, då Logger 2020 så att säga är en grundsten i min totala verksamhet.

Jag inser och förstår att inte alla förstår eller accepterar mitt beslut, och inser att det gör att jag riskerar förlora besökare/användare, men den typen av avvägning får jag göra, och stå för resultatet, även om det innebär att vissa medlemmar slutar besöka forumet för att jag har "idiotiska" regler i deras ögon.

Men som sagt, jag hoppas att de flesta av er har förståelse för mina bevekelsegrunder i denna fråga.
« Senast ändrad: 13 april 2015, 08:28:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?
« Svar #5 skrivet: 17 april 2015, 12:35:33 »
Accepterat!

Däremot hoppas jag att en allmän diskussion om huruvida man kan tjäna något på intelligent styrning och timdebitering är ok? Alltså utan att gå in på själva implementeringen.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DIY/GDS - 'Smarta' styrningar?
« Svar #6 skrivet: 17 april 2015, 23:30:46 »
Jag behövde inte bråka alls för att få timdebitering (snart).

Jag ringde mitt elhandelsbolag (godel) och frågade om de kunde erbjuda ett timdebiterat avtal vilket de kunde. De skulle upplysa nätägaren (vattenfall) om detta och sa (vilket jag också läst) att den är skyldig att ordna förutsättningarna för detta inom tre månader utan att debitera mig någon kostnad.

Inga smarta styrningar här än på ett tag, men jag kanske anpassar min vanor och blir mer medveten elkonsument iaf tänker jag.
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!