Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Niben igÃ¥ng och huset klart...!!  (läst 82199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Niben igång och huset klart...!!
« skrivet: 09 mars 2011, 20:40:12 »
Tja..

Huset klart, och slutbesiktning imorrn em, huset utkylt eftersom de stängde av och slängde ut elpannan igår fm och stoppade in Niben vid lunch idag, sänkte fläkten i 4 timmar och ströp igen tilluften, storm idag ute, kompressorn går ej eftersom frånluften för låg, 14gr inne, prioterade Vv lågt, och Max elpatron på 6.5kw, nyss var det 28gr i framledning.

Flyttlaget kommer imorrn em..

Hör av mig imorrn..kram

/A
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad filionen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +1/-0
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2011, 14:15:36 »
Äntligen!

Nu lär man få lite sköna inlägg om Nibe F750 igen! Har varit stiltje ett tag...

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2011, 00:10:19 »
Ville bara gratulera dig till nya huset Apan  Thumbsup , hoppas det blir sÃ¥ bra som du hoppats pÃ¥.

Själv går man på knäna för att färdigställa mitt egna nya hus, hoppas jag kan flytta in om 3-4 veckor.

HÃ¥llt pÃ¥ i 4,5 Ã¥r nu, är sÃ¥ pank att "hundarna pissar pÃ¥ mig", kaklar badrummet nu, men 4 meter i takhöjd gör det jävligt mycket jobbigare  huvuddunk.

Sen ska jag bara" sy ihop vatten och avlopp & värme i källartaket & flytta in pannan.
3 diskbråck sedan i höstas har väl inte hjälpt till direkt.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2011, 12:40:18 »
Hej igen..

Thanks, känns jääkligt skönt! Bott i sunklägenhet med 2 ungar i öve 1 månad, men dock gratis!

Ventkillarna var och ställde in ventflödet idag, vilken kurva kör ni på? Vi kör kurva 4 och 21.5gr inne, Rörmockaren ställde in kurvan på 9! tycker det är konstigt att beräknad framledning är 25gr och framledningen är 28gr och ändå vill den köra tillsats! Och gradminuter är på 1500 och räknar ned, alla golvvärme termostater på fullt, och även alla termostater på rad på övre plan, men lite varmt inne, vill ha runt 20gr, sänka kurvan ett steg till?

Vad har ni ställt alla gradminuter på? Kompressor gradmin? Tillsats gradmin? Och gradmin mellan elsteg?
Och skippade BBR, och ställde elpatronen på 6.5kw, annars skall den stå på 2kw.

Och varför finns DUT med? Den är ställd på -18, borde ju stå på -33 eller nåt i Umeå..

MÃ¥ste skaffa en Eliq...

Och vaknade i morse med 3dm ny härlig blöt..kräksnö, vårkänslorna blåste bort..

/Andreas.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2011, 13:30:13 »
Hej igen..

Thanks, känns jääkligt skönt! Bott i sunklägenhet med 2 ungar i öve 1 månad, men dock gratis!

Ventkillarna var och ställde in ventflödet idag, vilken kurva kör ni på? Vi kör kurva 4 och 21.5gr inne, Rörmockaren ställde in kurvan på 9! tycker det är konstigt att beräknad framledning är 25gr och framledningen är 28gr och ändå vill den köra tillsats! Och gradminuter är på 1500 och räknar ned, alla golvvärme termostater på fullt, och även alla termostater på rad på övre plan, men lite varmt inne, vill ha runt 20gr, sänka kurvan ett steg till?

Vad har ni ställt alla gradminuter på? Kompressor gradmin? Tillsats gradmin? Och gradmin mellan elsteg?
Och skippade BBR, och ställde elpatronen på 6.5kw, annars skall den stå på 2kw.

Och varför finns DUT med? Den är ställd på -18, borde ju stå på -33 eller nåt i Umeå..

MÃ¥ste skaffa en Eliq...

Och vaknade i morse med 3dm ny härlig blöt..kräksnö, vårkänslorna blåste bort..

/Andreas.



Antar att man kan gå in i gradmin inställningen och ändra aktuellt värde tar lång tid att hämta hem -1500 gradmin annars *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2011, 15:03:16 »
Och skippade BBR, och ställde elpatronen på 6.5kw, annars skall den stå på 2kw.

PROM-ar den inte in dessa 6,5Kw efter en viss tid och enda sättet att ställa tillbaka till 2Kw är att byta styrkort?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2011, 15:19:17 »
Och skippade BBR, och ställde elpatronen på 6.5kw, annars skall den stå på 2kw.

PROM-ar den inte in dessa 6,5Kw efter en viss tid och enda sättet att ställa tillbaka till 2Kw är att byta styrkort?

Jo så ska det vara men man kan ställa ner spetsen i en annan meny om man vill tror ja i alla fall för jag har för mej att 750 och 1245 har samma meny. Ska nog vara insatt i vp om man ska märka skillnad på installerad eleffekt vid ev koll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2011, 21:01:34 »
Man ställa in antal kW på elsteg, samt gå in under meny som heter BBR16 och spärra den, lät den stå kvar på 6.5kw..

Tycker den går billigt, har legat konstant på 560w sen kl 6 imorse, även nu i -7..och 22 gr varmt..

Vad har ni andra kurvan på?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad anette_jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2011, 14:37:26 »
Hej
Grattis till huset hoppas det känns skönt i det nu då.
Här kommer mina inställningar på pumpen för ett hus i Göteborg med nedan fördelning:
Plan 1 är 90,5 med golvvärme 20,5 grader är inställt värde
Plan 2 är 90,5 med radiatorer 21 grader är inställt värde
Garage 40 med radiator 10 grader är inställt värde med strypning på radiatorn

Här kommer de värme kurvorna som jag ställt in pumpen att jobba med.

Plan 1 kör jag på värme kurva 4 minus 2 och det styrs genom tillbehörskortet AXC 40 som klimatsystem 2 i huset. Har en BT50 rumsgivare monterad centralt i huset som är styrande på 20,5 grader. Sen har jag ställt så att pumpen börjar kompensera vid 21,5 grader om man eldar i kaminen. På plan 1 ligger tempen ganska stadigt på 20,5 +/- 0,3 grader. Sen när man eldar så börja det att stiga och vid 21,5 grader börjar pumpen att stänga ut på golvvärmen.
På golvvärme shunt/fördelaren så sitter det extra framledningsgivare och returledningsgivare. Där max termostaten skall vara monterad har jag en ställmotor som reglerar in flödet till shunten. Alla de 7 slingorna är fullt öppna nu hela tiden.

Plan2 & Garaget kör jag på värme kurva 5 minus 1 och där sitter i allrummet på plan 2 en BT50 rumsgivare monterad. Givaren är ställd på att ge 21 grader och börjar kompensera vid 21,5 grader. Radiatorerna är fullt öppna på max läget förutom vårt sov rum som är sänkt lite så vi har 19,5 grader här. Så det här är klimatsystem 1 på pumpen som ger högsta ut tempen.

Båda kurvorna har en punktförskutning på 2 vid 0 grader utomhus temperatur.

Den här lösningen har jag tagit fram efter att med alla medel få till huset med endast en framledning temp. Efter att jag har ljustrat och provat allt under 4 månader med samma problem diff på 4 grader mellan våningarna.

Sen är fläkthastigheten ställd på 72 nu i huset.
Cirkulationspumpen GP6 i pumpen är ställd till läge två på vänstersidan av de 3 lägena.
Sen har jag ställt in att det är Rad+Golvvärme så det är -18 dut nu som gäller.
Jag har provat olika inställningar på Gradminutinställningen också det som passar mig bäst är för start tillsats på -750. Har provat högre värden också men då har pumpen svårt att hämta hem sig igen och kompressorn går mycket hårt och länge. Så jag har nu sänkt till -750 tror att det var -700 från början.
Jag har också höjt normal läget för varmvatten till att vara 52 grader från 50 grader som var när den var installerad.
Har från badrummet kopplat så jag kan aktivera lyx läget om man skall bada i karet och sen många som duschar efter en bastu.

Värde på pumpen nu 2011-03-12 kl 14.15 temp utomhus 2 grader var enligt nedan

System 1
Framledning 33,4
Returledning 30,6
Rum 21,2

System 2
Framledning 24
Returledning 22,6
Rum 20,6

Total förbrukning uppvärmning från 2010-08-31 till i dag 5125 kWh ventilationen ljustrades den 2011-02-18 för vårt hus. Dygns förbrukning har gått ned efter det vid samma yttertemperatur. Hoppas att det här ger lite info om vad andra har ställt pumpen på blev ett långt svar ser jag nu.








F750 i 2plans hus på 181 kvm & garage på 55 kvm Göteborg
Bottenplan golvvärme i betongplatta
Övreplan / Garage med radiatorer

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2011, 16:32:21 »
Tackar för utförligt svar, Niben sjunker nu.. :)

Svalt inne igårkväll, eller strax under 20, -13 inatt,+1 idag och sol, och pumpen går med tillsats och 25gr inne..!!och ändå går kompressorn bara på 35hz..

Vi har bara en framledning, och manuell shunt mellan golvvärme och rad, den står på mitten ca..

Vad händer om jag kopplar in BT50? Står att dej en rekomenderas vid golvvärme..

Detta är fördelen med luftvärmepump, soliga höst och vÃ¥rdagar, stäng av den, och pÃ¥ med den när det blir svalt inne, och snabbt varmt, nu gÃ¥r pumpen fullt ös när det är kallt och laddar upp plattan,  sen bastu idag och bortkastad energi, och Niben gÃ¥r med tillsats trots att framledningen är högre än beräknad.

Stängde av den kl 11 på fronten, när tempen låg på 24.1gr och tillsats till.

Några idéer? Vet att golvvärme är ett segt system, eller hur ska man knäcka kurvan?

Thanks...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2011, 18:39:28 »
Tackar för utförligt svar, Niben sjunker nu.. :)

Svalt inne igårkväll, eller strax under 20, -13 inatt,+1 idag och sol, och pumpen går med tillsats och 25gr inne..!!och ändå går kompressorn bara på 35hz..

Vi har bara en framledning, och manuell shunt mellan golvvärme och rad, den står på mitten ca..

Vad händer om jag kopplar in BT50? Står att dej en rekomenderas vid golvvärme..

Detta är fördelen med luftvärmepump, soliga höst och vÃ¥rdagar, stäng av den, och pÃ¥ med den när det blir svalt inne, och snabbt varmt, nu gÃ¥r pumpen fullt ös när det är kallt och laddar upp plattan,  sen bastu idag och bortkastad energi, och Niben gÃ¥r med tillsats trots att framledningen är högre än beräknad.

Stängde av den kl 11 på fronten, när tempen låg på 24.1gr och tillsats till.

Några idéer? Vet att golvvärme är ett segt system, eller hur ska man knäcka kurvan?

Thanks...

Är det för låg fläkthastighet eller varför går inte kompressorn för fullt blir frånluften för kall verkar dumt att spetsa när den inte maxar. Bör gå att ställa hur många grader över börvärde den får värma med spets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2011, 18:58:21 »
Vent injusterad igår, den går på 65%, han som justerade in sa att det var den senaste programvaran,1237.

Slog av den kl 11 imorse, slog på den nu igen, nu drar den 560w..lär bli kallt inne igen inatt.

Hur skall man bryta kurvan? Känns som att han som var här inte var nåt snille heller..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2011, 19:02:42 »
Och skippade BBR, och ställde elpatronen på 6.5kw, annars skall den stå på 2kw.

PROM-ar den inte in dessa 6,5Kw efter en viss tid och enda sättet att ställa tillbaka till 2Kw är att byta styrkort?

Jo så ska det vara men man kan ställa ner spetsen i en annan meny om man vill tror ja i alla fall för jag har för mej att 750 och 1245 har samma meny. Ska nog vara insatt i vp om man ska märka skillnad på installerad eleffekt vid ev koll.

Var inte helt säker på det. Dom kan mer än man tror.

Själv skulle jag nog ställt den pÃ¥ 2Kw och sedan bytt plats pÃ¥ ledarna i kontaktorn.  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2011, 20:06:03 »
Effekten på elpatronen spelar ingen roll..Ser även att 2 motorer ej stänger på golvvärmen.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Niben igång och huset klart...!!
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2011, 20:18:00 »
Vent injusterad igår, den går på 65%, han som justerade in sa att det var den senaste programvaran,1237.

Slog av den kl 11 imorse, slog på den nu igen, nu drar den 560w..lär bli kallt inne igen inatt.

Hur skall man bryta kurvan? Känns som att han som var här inte var nåt snille heller..

/A.


Går att göra egen kurva Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!