0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har funderat lite på en sån här. http://www.bosch-pt.com/productspecials/garden/li-ion/se/sv/rotak/index.htmDen är kanske lite dyr, men har man inte allt för stor matta, är den nog inte så dum, den är i varje fall tyst, kostar från 4700:- och uppåt enl prisjakt.//Ronnie.
Hej Mike! Det här med multiclip är ju mest en myt enligt min mening och fungerar bara om du klipper min varannan-var tredje dag. ...
Du får nog vara tacksam om den nya går lika länge som dom äldre maskinerna du hade, dom nya Stiga-klipparna är tillverkade i Italien, med Stigas "egna" Kina-motorer som drivpaket. Novisen
Inte säker, men inte tror jag det är överliggande kam, skulle tro att det är stötstänger som ligger an mot vipparmar. Novisen
har faktiskt plockat isär en eller ett par stiga motorer av fjolårets modell å säger så här ser väldigt vettiga ut...deras 14hp motor är förmodligen en rak kopia på hondas motorer ser likadana ut...å har samma smörjsystem med olje pump...tyvär hadde dom problem med dom i fjol,men det är löst till i år så dom motorerna tror jag på
Varför inte ha det lite bekvämt och välja en sådan här klippare?http://www.imower.se
När jag köpte en ny gräsklippare 2005 hade jag högst upp på kravlistan:- Kviven skall kopplas loss från motorn och bromsas separat när nödbromshandtaget släppsRörelsemassa hos kniv+motor är väsentligt större än hos bara kniven. Sannolikheten att kniven stannar fortare när man släpper handtaget är högre än om både kniv+motor skall stanna.Efter att ha stoppat in foten i kniven och hållit den kvar tills gräsklipparen stannade känns det som en bra idé att kniven stannar så fort som möjligt. På den gamla klipparen jag hade fanns det inte heller något nödhandtag som stannade motorn när jag ramlade utan motorn gick på fullgas tills motorn inte orkade längre....för att foten var i vägen.Per LPS! Använder också numera alltid skor med stålhätta när jag klipper
Finns det flera än Honda som har frikoppling av kniven ? blev ingen Honda för mig pga bakhjuls drift vilket jag inte gillar.
Jag har en kilppo och jag tycker inte den klipper snyggt.Det blir ränder..Fast den går jäkligt fort
Jag känner ganska många som har robotklippare och man kan lugnt säga att det inte är bekymmersfritt,
Helt klart är i alla fall att det går att slita ut bromsbacken i Briggs&Strattons nödbroms om man har för vana att alltid tvärsläppa bygeln när man ska stänga av gräsklipparen. Om man är rädd om nödbromsens funktion är det bättre att bara släppa bygeln någon cm så att tändningen bryts, och vänta tills motorn står helt stilla innan man släpper den helt.
Trådlyft. Ser framåt och sommaren är i antågande. Gräsmattan skall fixas i vår och en automower skall inköpas. Funderar på en 315, men då jag var till en återförsäljare idag sade han att dessa enbart har sålts i sverige och möjligen i danmark, ny modell ifjol. Tydligen har det varit mycket krångel som nu har byggts om i 2016 årsmodell. Denna kommer att säljas i finland.Men nu har husqvarna bestämt sig för att ta bort installationspaketet som tidigare har följt med. Priset för 2016 är samma eller litet högre än 2015 års modellerna + då minst 1000kr för installationspaketet. Sparsam som man är låter ju 2015 årsmodellerna som fortfarande finns kvar på några internetshoppar som ett bättre köp, men kommer man då att ångra sig?Eller ska man satsa på en 220 som har funnits i evigheter och som säkert fungerar, jmfört med senaste nytt? (Samma pris som 315).Då jag bestämde vp så blev det ju senaste nytt, nu vet jag att jag bra hade klarat mig med beprövad teknik (jag har ju inte haft några problem med pumpen och så, men den kostade ju onödigt mycket som jag aldrig får tillbaka under pumpens livslängd)
Till någotsånär nya småmotorer som det ännu inte har varit aktuellt att skruva med brukar jag använda vanlig 95-oktanig bensin.När en motor börjar ha några år på nacken, det är inte längre tal om någon fabriksgaranti och kanske ändå finns anledning att plocka isär förgasaren, så ligger det nära till hands att borra upp huvudmunstycket ca 10 % och sedan köra motorn på E85.
Vad är det för fördelar med E85 ?
Skillnaden på olika bränslen till gräsklipparen är marginell och nått som man knappast behöver lägga någon energi på, så tanka med det du har i reservdunken. Vill man lägga andra aspekter än dom rent funktionella på bränslevalet fins det knappast rätt eller fel utan då blir det mest "jag tycker".
Jag gick över till 98, dels för att motornördar inom skotervärlden ABSOLUT ansåg 95 oktan vara skadligt i motorer med hög volymeffekt, och att det slaggar mer i förgasare och liknande.Min bedömning är att 95 oktan bränsle har knäckt en motorisborr och min Honda gräsklippare...Och en Hondamotor skall ju inte gå döda...Den går om jag häller ned soppa i den, men inte om jag kör den via förgasarn, helt jxxxval obegripligt, och ändå har jag haft den i molekyler säkert 5 gånger. DET FINNS INGA FEL I FÖRGASAREN. (men det måste det ju göra). Det slutade i alla fall med att jag lovade mig själv att på inrådan från "experter" sluta med 95 i den typen av maskiner.
Om nu någon vet vad en flärp är, kanske är pitemål.
Hej Har inte plöjt hela tråden, men nackdelen med 95 oktan är att den innehåller etanol. Etanolen tar upp vatten, och vattnet kan leda till korrosion i förgasaren. Korrosionsprodukterna sätter sedan igen munstycken och annat. Jag brukar därför köra 98 i båtmotorn (har dock aldrig märkt någon skillnad i motoreffekt mot 95 oktan). Motorsågen går på Aspen.Förgasare är väl ofta pressgjutna i zink, och zink är väldigt korrosionsbenäget.MVH/Gano
Det är snarast mindre korrosionsrisk i och med låginblandningen av etanol i bensin. Bensin utan etanolinblandning kan inte ta upp något vatten alls, utan om det följer med vatten i bränslet lägger det sig i botten av flottörhuset och ligger kvar där och orsakar korrosion. Med etanolinblandning fördelar sig vattnet jämnt i hela mängden bränsle och förbrukas så småningom av motorn, det blir alltså inte kvar på undanskymda ställen i bränslesystemet.Etanolinblandningen kan ju jämföras med hur kunderna själva förr i tiden fick blanda K-sprit i bensinen vid behov.Även 98-oktanig bensin kan tidvis ha 5 % etanoltillsats, för att undvika problem med kondensvatten som samlar sig i mackarnas underjordiska tankar. Framför allt är det vintertid det förekommer.Beträffande korrosionsbenägenheten så är det stor skillnad mellan olika zinklegeringar, och mellan zinkdetaljer tillverkade på olika sätt. Korrosionsproblemen blir värre om legeringen innehåller några enstaka % koppar för att bli lättflytande i smält tillstånd och enkel att gjuta, de blir också värre om pressgjutningen är gjord på olämpligt sätt, t ex med för lågt tryck så att gjutgodset blir poröst. Ibland kan det förekomma att man är tvungen att gjuta med tryck i lägsta laget för att få komplicerade gjutformar att hålla.
Det går väl att ställa in och justera på AM hur mycket den ska gå över slingan?Men finns det inga hinder efter kantstenen så kan man ju lägga slingan närmre än 10cm.
OK.Är plattorna breda?Är de det kan den ju gå ut på dem en bit annars är väl alternativet att lägga ut slingan typ 20cm eller mer
Inte kan det väl vara andra skillnader på en UK automower att kontakten till transformatorn har tre pinnar istället för våra EU kontakter? Är ju inte så stort projekt att byta ut stickkontakten.
Har dom inte 110 volt UK
Att den UK kontakten ser ur som den gör , är att det går inte att växla fas och noll i UK , en standard med inkoppling av ledningarna där , den funkar nog ändå , tänk dammsugare ,borrmaskin, men får inte vara så i UK
Nej det har de inte. Det är mest i amerika som de har det. Hela Europa kör med 230v
Märkligt jobbade med Engelsmän för kanske 15 år sen dom hade med sig omformare till 110 volt (tror jag) för att kunna använda sina verktyg i Sverige.
Främsta argumentet för 400 Hz är att man kan få högre varvtal på asynkronmotorer (synkrona varvtalet för en tvåpolig maskin blir ju 24000 r/min vid 400 Hz jämfört med 3000 r/min vid 50 Hz). Det är inte bara i flygsammanhang man använder (eller använde) 400 Hz av den anledningen, den frekvensen har också varit populär i servosystem med s k elgoner (t ex luftvärnskanoner, rodermaskinerier på fartyg, äldre CNC-verktygsmaskiner), eftersom det är lättare att få dem att reagera snabbt och arbeta med god precision om man matar dem med en högre frekvens.
Det är väl i stort sett en Husqvarna Automower, så den är säkert bra (säger den som flyttat begränsningstrådar hela helgen
I vilken bransch arbetade de? Det kan ju vara som förr i tiden på bruksorter i Sverige, att man såg till att ha annan spänning på industrin än i samhället utanför, för att minska svinnet på glödlampor och andra elprylar.
Det går att använda en AM-radio också. Koppla ur ena kontakten på slingan och så går man och lyssnar.