Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 juli 2017, 15:02:20 »

Kör på högsta läget på min lite ojämna gräsmatta.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 23 juli 2017, 11:26:00 »

Vad har ni för klipphöjd? Jag har läst allt från 3cm till 7cm för rotorgräsklippare.
Har provat 4 och 7cm, då har jag mätt på en plan yta och mätt från marken upp till där kniven är.
Beror ju lite på hur plan gräsmattan och om jorden är hårt packad, med 7cm fanns det inte risk att man klippte sönder gräsmattan iaf.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 22 juli 2017, 00:42:08 »

Det går att använda en AM-radio också. Koppla ur ena kontakten på slingan och så går man och lyssnar.

Testade en gammal bergsprängare med am radio och det fungerar väldigt bra att hitta slingan. Med inbyggd ferritantenn kan man även enkelt pejla riktningen på kabeln.  tummenupp

Inte undra på att det är i stort sett hopplöst att lyssna på am-radio i ett modernt hem. Alldeles för mycket störkällor.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 08 juni 2017, 10:42:42 »

Jag läste om en som använder en elstängselapparat. Då hör man när det tickar i marken var brottet är
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 04 juni 2017, 09:26:12 »

Det går att använda en AM-radio också. Koppla ur ena kontakten på slingan och så går man och lyssnar.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 juni 2017, 08:28:32 »

Sök på "TDR" (Time Domain Reflectometer) på lämplig säljsajt, t ex Ebay.

Den jag länkade till har ingen sån funktion, men kostar å andra sidan bara runt $15 och den kan ju också användas för att leta upp tråden. Med en TDR måste du ju veta var tråden går och mäta ut längden utefter den.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 juni 2017, 19:15:14 »

Vad ligger sådana där "bättre" kabelbrottsfelsökare i för prisklass? Jag vill koppla in felsökte i en ände och så berättar den avståndet i meter var brottet finns.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 juni 2017, 19:09:11 »

Jag har en sån här:



Med ett mobilheadset ipluggat i mottagaren går det rätt enkelt att lyssna sig till tråden. Jag använde den när tråden gnagts av av ett par stenar, och har använt den nu när jag flyttat lite trådar och behövde veta var de kom från. Jag använde inte sändaren utan bara mottagaren.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 juni 2017, 18:02:54 »

Nu har jag driftsatt Orvar (Husqvarna 330x), kabelbrott förstås.  :(
Trodde att det var där jag kört med minigrävaren som den var av men oj vad fel jag hade.
Överallt där jag kört och grävt var kabeln hel, frugan hade heller inte lyckats ha av kabeln när hon grävt upp buskar här och där.  :o
På ett mycket oväntat ställe var kabeln av, enda tänkbara orsaken var att jag monterade upp ungarnas hoppmatta lite tidigt och en vårstorm fick tag på den och blåste den på snön som låg kvar brevid.
Vid tomtgränsen hade hoppmattan tippat och blåst ner på granntomten, just där var kabeljäveln av.
Gick åt en hel del skarvdon innan jag hittade stället.  >:(
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 maj 2017, 15:23:52 »

I vilken bransch arbetade de?  Det kan ju vara som förr i tiden på bruksorter i Sverige, att man såg till att ha annan spänning på industrin än i samhället utanför, för att minska svinnet på glödlampor och andra elprylar.
Ursäkta sent svar missade tråden helt. Det var maskin montörer som monterade nån typ av slam press på ett en massa industri kan ju vara att dom hade 110 volt för att kunna ha samma verktyg över hela världen  Sc:,h
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 27 maj 2017, 22:50:13 »

Vi köpte maskinen med installation, och det är några ställen där tråden lades för långt ut, och nu har frun klagat i flera år på det, så nu fick jag se till att fixa det innan marken torkat upp för mycket. Jag flyttade in tråden så den går in en bit över några rabatter, och vi får se hur det blev. Jag har den ställd att gå 27 cm över tråden, men det är väl karossen, och knivdisken sitter ju en bit in, så den missar ju lite.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 27 maj 2017, 20:03:59 »

Det är väl i stort sett en Husqvarna Automower, så den är säkert bra (säger den som flyttat begränsningstrådar hela helgen :)
Hur vet man exakt hur man skall dra begränsningstråden från fall till fall. Är det 100% korrekt som det står i boken?

T.ex jag har byggt en trämur i yttersta kanten mot skogen. Jag vill ju inte att den skall köra över muren, men inte heller att den skall lämna 20cm oklippt.

Framhjulen på maskinen börjar ca 5cm från nosen och knivarna är 13cm från nosen.  Om man har kabeln på 35cm och den då lämnar 20cm oklippt betyder det att den går 15cm över kabeln förrän den vänder. Då kommer framhjulen att vara 12cm från mätpunkten (andra sidan muren mot skogen).
Då borde hjulen gå över på fel sida av muren  då kabeln läggs 23cm från murens sida.

Enkelt förklarat är att hjulen är på gräsmattan om kabeln är 23cm från gräsmattans slut, då kommer 7cm bli oklippt av gräsmattan.?


Sen några skillnader mellan gardena och hq. Gardenans "plåt" där knivarna är fast, är av plast och knivarna hänger nedanför plåten. På hq är plåten av plåt? Och knivarna är på ovansidan av plåten. Bättre skydd av knivarna.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 27 maj 2017, 19:21:53 »

Det är väl i stort sett en Husqvarna Automower, så den är säkert bra (säger den som flyttat begränsningstrådar hela helgen :)
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 27 maj 2017, 16:02:27 »

Hämtade en gardena sileno+ 1300 från postkontoret idag.  :) :) Imorgon om det inte regnar får jag börja installera. Får se om den alls går nåt eller om man valde helt fel märke (verkar vara omöjligt att t.ex. registrera sin produkt).
Skrivet av: rikkitikkitavi
« skrivet: 11 maj 2017, 10:54:34 »

Främsta argumentet för 400 Hz är att man kan få högre varvtal på asynkronmotorer (synkrona varvtalet för en tvåpolig maskin blir ju 24000 r/min vid 400 Hz jämfört med 3000 r/min vid 50 Hz).

Det är inte bara i flygsammanhang man använder (eller använde) 400 Hz av den anledningen, den frekvensen har också varit populär i servosystem med s k elgoner (t ex luftvärnskanoner, rodermaskinerier på fartyg, äldre CNC-verktygsmaskiner), eftersom det är lättare att få dem att reagera snabbt och arbeta med god precision om man matar dem med en högre frekvens.

Elapparater med magnetiserat järn blir betydligt mindre och lättare vid 400Hz, ex transformatorer och motorer.
Trots det är inte förlusterna så stora.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 maj 2017, 19:06:35 »

Främsta argumentet för 400 Hz är att man kan få högre varvtal på asynkronmotorer (synkrona varvtalet för en tvåpolig maskin blir ju 24000 r/min vid 400 Hz jämfört med 3000 r/min vid 50 Hz).

Det är inte bara i flygsammanhang man använder (eller använde) 400 Hz av den anledningen, den frekvensen har också varit populär i servosystem med s k elgoner (t ex luftvärnskanoner, rodermaskinerier på fartyg, äldre CNC-verktygsmaskiner), eftersom det är lättare att få dem att reagera snabbt och arbeta med god precision om man matar dem med en högre frekvens.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 maj 2017, 20:18:52 »

De kanske hade 400Hz utrustning? Har för mig att de brukar ligga på 110-120V.

En mekanisk verkstad i hembyn hade diverse små slipmaskiner och andra handverktyg som använde 400Hz om jag kommer ihåg rätt. Tror det är samma standard som på flygplan, där det väl beror på viktskäl.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 maj 2017, 19:05:00 »

Märkligt jobbade med Engelsmän för kanske 15 år sen dom hade med sig omformare till 110 volt (tror jag) för att kunna använda sina verktyg i Sverige.

I vilken bransch arbetade de?  Det kan ju vara som förr i tiden på bruksorter i Sverige, att man såg till att ha annan spänning på industrin än i samhället utanför, för att minska svinnet på glödlampor och andra elprylar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 maj 2017, 14:30:54 »

Nej det har de inte. Det är mest i amerika som de har det. Hela Europa kör med 230v
Märkligt jobbade med Engelsmän för kanske 15 år sen dom hade med sig omformare till 110 volt (tror jag) för att kunna använda sina verktyg i Sverige.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 maj 2017, 20:54:44 »

Den amerikanska jukeboxförstärkaren från 1955 som jag renoverade var specad till 115V.

Japan har dessutom olika standard på väst och östkusten, där västkusten har 60Hz och östkusten 50Hz. Verkar vara 100V i båda fallen.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 05 maj 2017, 18:39:56 »

Att den UK kontakten ser ur som den gör , är att det går inte att växla fas och noll i  UK , en standard
med inkoppling av ledningarna där , den funkar nog ändå , tänk dammsugare ,borrmaskin,  men får inte vara så i UK

En annan anledning till de klumpiga brittiska stickpropparna är att det inte brukar finnas några säkringar för vägguttagsgrupperna i elinstallationen där, istället sitter det en säkring i stickproppen.

Jag är inte så säker på att UK verkligen har lyckats sänka nätspänningen från 240 till 230 V än.  Italien har i alla fall (officiellt) kvar 220 V, det lär visst vara lagstadgat på ett sådant sätt att det var mycket krångligt att ändra.
Såna där spänningsändringar brukar gå till så att man först ändrar toleransområdet för nätspänningen så det blir osymmetriskt, och 10-20 år senare inför man en symmetrisk tolerans runt det nya nominella värdet. På så vis har nätbolagen gott om tid på sig att ställa om omsättningskopplarna i nätstationerna och ev byta ut transformatorer där det behövs.

USA:s nominella nätspänning har höjts stegvis. När förra seklet var ungt gällde 110 V där, senare har man gått upp till 115, 117 och numera 120 V.  Det förekommer också 240 V enfas med mittpunktsjordning (då kan man alltså ta ut 2 x 120 V för småförbrukare anslutna till vägguttag eller 1 x 240 V för större fast anslutna förbrukare (AC/luftvärmepump, spis mm). En del nätbolag levererar 208/120 V trefas istället för 240/120 V enfas.
Andra länder med 100-120 V nätspänning är bl a Japan, Filippinerna och stora delar av sydamerika.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 maj 2017, 23:21:54 »

Och UK hade 240V tidigare. De sänkte till 230 och vi höjde från 220.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 maj 2017, 22:21:04 »

Har dom inte 110 volt UK  Sc:,h
Nej det har de inte. Det är mest i amerika som de har det. Hela Europa kör med 230v
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 maj 2017, 22:08:00 »

Har dom inte 110 volt UK  Sc:,h
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 04 maj 2017, 16:44:39 »

Inte kan det väl vara andra skillnader på en UK automower att kontakten till transformatorn har tre pinnar istället för våra EU kontakter? Är ju inte så stort projekt att byta ut stickkontakten.
Att den UK kontakten ser ur som den gör , är att det går inte att växla fas och noll i  UK , en standard
med inkoppling av ledningarna där , den funkar nog ändå , tänk dammsugare ,borrmaskin,  men får inte vara så i UK
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 maj 2017, 16:12:15 »

Inte kan det väl vara andra skillnader på en UK automower att kontakten till transformatorn har tre pinnar istället för våra EU kontakter? Är ju inte så stort projekt att byta ut stickkontakten.
Skrivet av: Ghhj
« skrivet: 30 april 2017, 07:31:45 »

Tycker en 310 är en utmärkt maskin, har 2st samt en 220 sedan 7år. Rekomrnderas, likvärdig kapacitet som 220.
Se bra pris på nätet.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 april 2017, 22:45:24 »

Gardena ägs ju numera av Husqvarna, så Automower och Gardenas maskiner är relaterade. Till gardenas äldre 160 maskin kunde man tydligen montera Husqvarnas gps/gsm-kort.

Tror nog att det är hugget som stucket vilken man väljer, om den har de funktioner du önskar.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 29 april 2017, 21:06:52 »

Nu bör det börja bestämmas. Använde en gå gräsklippare ifjol och nu ska det snart börja klippas gräs. Tänkte inte klippa själv iår. Ny kandidat är gardera sileno r100. På pappret ser den onekligen lika ut som automower 315, klipper mindre yta men 315 är nästan dubbelt för stor. Guidekabel finns och priset är 4000kr billigare samt att 200m kabel ingår. Är det någon som har en?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 04 september 2016, 09:59:12 »

Kan nog bli kärvt väl?
jag förbereder för robot här hemma nu, har lagt 25cm breda plattor runt huset så roboten klipper allt och man slipper trimma  tummenupp
jag tror, men är inte helt hundra, att ex 20cm plattor runt huset inte är tillräckligt brett för att roboten ska komma åt gräsmattan hela vägen mot plattorna.
Är det inte en allt för lång sträcka hade jag lagt ut sten som du beskrev för att slippa trimma gräsmattan som roboten inte tar.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 september 2016, 08:22:50 »

OK.
Är plattorna breda?
Är de det kan den ju gå ut på dem en bit annars är väl alternativet att lägga ut slingan typ 20cm eller mer  dontknow
Max 10cm. Det är hemmagjorda stockar vid stupet. Man vill ju ha det rent klippt hela vägen ut  :)
En annan lösning blir att fylla upp med sten eller liknande bredvid stocken så att hjulen får gå där
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 03 september 2016, 23:28:27 »

OK.
Är plattorna breda?
Är de det kan den ju gå ut på dem en bit annars är väl alternativet att lägga ut slingan typ 20cm eller mer  dontknow
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 september 2016, 22:47:23 »

Det går väl att ställa in och justera på AM hur mycket den ska gå över slingan?
Men finns det inga hinder efter kantstenen så kan man ju lägga slingan närmre än 10cm.
Jo, att justera går. Inga problem med ena sidan gräsmattan men kanten på andra sidan gräsmattan har ett stup på 40cm, där vill jag inte den skall köra ned.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 03 september 2016, 21:38:36 »

Det går väl att ställa in och justera på AM hur mycket den ska gå över slingan?
Men finns det inga hinder efter kantstenen så kan man ju lägga slingan närmre än 10cm.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 september 2016, 08:16:47 »

En fundering gällande automowern.

Hur mycket utrymme behöver klipparen utanför mattan för framhjulen om det nu finns en kantsten runt gräsmattan som den kör över för att kunna klippa hela mattan? Manualen skrev att slingan skall läggas 10cm från kantstenen för att klippa hela mattan, men hur mycket går då hjulen över kantstenen? Gissningsvis går "nosen" 15cm över slingan.

Ser en klar fördel för robomowen i detta sammanhang då den först kör ett varv runt slingan och den vänder sedan alltid då nosen når slingan, så den behöver aldrig gå över i mitt fall kantsten.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 september 2016, 22:06:13 »

Man kan köra järnsulfat när som helst egentligen, men om man har väntat så här länge tycker jag man ska vänta lite till. 

Mossan slutar växa vid +-0 °C och gräs vid +7 °C, därför blir mitt tips efter en marktemperatur på 7 °C.
Själv räknar jag med att köra en omgång i slutet av oktober i början av november och sen kommer jag köra en omgång mars/april.

Har man ingen som bryr sig, hade jag kört nu och sen i okt/nov tummenupp
Gissningsvis är mattan undernärd, glöm inte att kalka i slutet av vintern och sen gödsla efter att marktemperaturen är över 7 °C
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 02 september 2016, 21:32:37 »

September/oktober funkar bra.
Jag ska Ferrogent-bada min gräsmatta i veckan eller nästa helg,
beroende på väder o tid. ::)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 september 2016, 21:02:38 »

Hur funkar det att använda järnsulfat nu på hösten?
(Fick inte för frugan tidigare i somras då jag berättade hur det skulle se ut några veckor...)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 13 juli 2016, 10:36:08 »

Intressant där Tågråttan, men man kanske bör göra detta på våren/försommaren? Järnsulfat kan man ju kanske använda nu iofs.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 01 juli 2016, 17:58:57 »

Nu finns det olika teorier om hur man ska sköta en gräsmatta och alla är saliga på sin tro.
Ska du försöka minska förekomsten av mossan ska du sluta klippa helt, högt gräs får mossan att minska, fast det rekommenderar jag ju inte.

Jag har i princip doktorerat i skötsel av gräsmatta!!

Det bästa för att döda mossan järnsulfat, död mossa förmulntnar och behöver inte tas bort. Billigt är det också!
http://www.granngarden.se/FerroGent/J%C3%A4rnsulfat-FerroGent%2C-15-kg/p/1196456_BASE

Använd vattenkanna med spridararm.
http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/Bevattning/%C3%96vrig-Bevattning/Spridarramp-Grouw/p/1177959_BASE

Sen bör du kalka, använd kornad kalk. Kalka var 3:e år.
http://www.granngarden.se/Magnedol/Tr%C3%A4dg%C3%A5rdskalk-Magnedol-Kornad%2C-20-kg/p/1184335_BASE

Den här spridarvagnen är kanon, å bra pris.
http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr%C3%A4dg%C3%A5rd/Tr%C3%A4dg%C3%A5rdsredskap/Spridare/Spridarvagn-Granng%C3%A5rden-Cyclon%2C-27-l/p/1167204_BASE

Gödsel är ett MÅSTE för att ge gräset en chans att ta överhand mot mossan, använd spridarvagnen för att få jämn och bra fördelning.
http://www.granngarden.se/Algomin/Gr%C3%A4sg%C3%B6dsel-Algomin%2C-8-kg/p/1045966_BASE

Sammanställning:
Järnsulfat mot mossan.
Kalka, sur jord gör att gödslingen inte får den effekt man är ute efter.
Gödsla, hellre ofta och lite än mycket och sällan. Jag hade gödslat på dom platserna man anser är lite mer i fockus.

Här hade jag nöjt mig om det var ca 3500m2 att sköta om. ;)

Använd absolut inte mossrivare, du får bara mer mossa påföljande år.
Den överlägset bästa gräsklipparen är cylinderklippare, på andra plats kommer roboten.  tummenupp

Ska försöka öppna en egen tråd om min gräsmatta, borde ta lite mer bilder. Sc:,h














Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 juli 2016, 12:01:51 »

Ja, jag har haft det i 20 år och börjar bli så pass gammal att jag har råd att lägga lite extra pengar på att slippa göra nåt själv...
Dessutom är det ganska mycket mossa i gräsmattan (vilket iofs är mjukt och skönt att gå på...) och jag inbillar mig att regelbunden klippning med robotgräsklippare är ett bra sätt att bli av med den.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 juli 2016, 11:57:45 »

Åkgräsklippare är helt klart roligare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 juli 2016, 10:50:15 »

När vi flyttar så kommer jag att få en 6000m2 stor tomt som till stor del består av klippt gräs. Jag skulle tro att iallafall 4000m2 är en sammanhängande och relativt jämn gräsmatta som lämpar sig för robotklippning. Resten kan man slå med röjsåg ett par gånger per säsong.
Är det nån som har några erfarenheter av robotklippare för lite större ytor? Eller går det att dela upp ytan i mindre delar och köpa flera mindre robotar utan att få problem?
Alternativet är att köpa en åkgräsklippare, så budgeten ligger nånstans runt 20-30' plus några tusenlappar extra för bekvämligheten.

Edit: Efter att ha mätt och kollat lite så kan man ganska enkelt dela upp det väsentliga området i framsida och baksida på 2300 resp 1200 m2.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 30 juni 2016, 22:32:09 »

Vi blev med "sköldpadda" igår!..  huuura
En Husqvarna G1 av årsmodell -98, med minst en defekt hjulmotor (alt. halvledare på styrkortet) men i övrigt relativt gott skick med fungerande batteri.
Tanken är att sätta fart på den och testa om det här med robot ens är något för våran gräsmatta? Den är på ca 1.000 kvadrat och ganska kuperad.
Räknar endast med att kunna släppa loss roboten på ca halva denna yta, men ska bli kul att testa som sagt utan att ha lagt ner några större summor!  :)

Som jag fattar det så ska man kunna ställa in en timer så att den bara är ute och kör vissa tider? Dagtid så är nämligen gräsmattan belamrad med både barn och deras leksaker, kanske inte optimalt att låta den klippa då.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 30 juni 2016, 21:46:15 »

Ja när min åkis rasar för gott lär det bli en robot. Numera finns de även med gps.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juni 2016, 18:42:43 »

Worx har ju absolut en fördel om den kan "SE" föremål på gården och undvika dem.
Det är det som jag tycker är jobbigast med klipparen som jag har (Husqvarna) att den ät totalt korkad när det kommer till saker som lämnats, glömts, eller parkerats på gården.
Inom 10 minuter kan du vara säker på att den står och tuggar på vad än lämnats på gräsmattan.
Om någon parkerar på gården med bil så sitter den fastklämd under bilen inom några minuter.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 30 juni 2016, 18:35:35 »

Har någon en Worx landroid 2? Har alltid haft tanken att köpa Husqvarna, men nu är Worx mer än hälften billigare än am310. Skulle snålhet bedra mig om jag köpte en Worx?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 23 april 2016, 22:40:34 »

Å andra sidan kan man ju notera att korrosionsproblem i bränslesystem på bilar med insprutning är något som praktiskt taget har försvunnit de senaste 20-25 åren.  På 70- och 80-talet hade framför allt Saab stora problem med bränslepumpar som rostade ihop, de använde nämligen pumpar av en standardtyp från Bosch, som de till skillnad från alla andra biltillverkare monterade vertikalt i tanken. Pumpen var egentligen gjord för horisontellt montage, och vid vertikal montering kunde vattendroppar bli kvar på olämpliga ställen i pumpen och följde aldrig med bränslet ut ur den.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 23 april 2016, 09:12:55 »

Det är snarast mindre korrosionsrisk i och med låginblandningen av etanol i bensin. Bensin utan etanolinblandning kan inte ta upp något vatten alls, utan om det följer med vatten i bränslet lägger det sig i botten av flottörhuset och ligger kvar där och orsakar korrosion. Med etanolinblandning fördelar sig vattnet jämnt i hela mängden bränsle och förbrukas så småningom av motorn, det blir alltså inte kvar på undanskymda ställen i bränslesystemet.
Etanolinblandningen kan ju jämföras med hur kunderna själva förr i tiden fick blanda K-sprit i bensinen vid behov.
Även 98-oktanig bensin kan tidvis ha 5 % etanoltillsats, för att undvika problem med kondensvatten som samlar sig i mackarnas underjordiska tankar. Framför allt är det vintertid det förekommer.

Beträffande korrosionsbenägenheten så är det stor skillnad mellan olika zinklegeringar, och mellan zinkdetaljer tillverkade på olika sätt. Korrosionsproblemen blir värre om legeringen innehåller några enstaka % koppar för att bli lättflytande i smält tillstånd och enkel att gjuta, de blir också värre om pressgjutningen är gjord på olämpligt sätt, t ex med för lågt tryck så att gjutgodset blir poröst. Ibland kan det förekomma att man är tvungen att gjuta med tryck i lägsta laget för att få komplicerade gjutformar att hålla.

Nja, jag håller nog inte riktigt med dig där angående vatten och etanol. Det är sant att man förr fick bland i K-sprit för att lösa upp vatten i systemet och få igenom det ackumulerade vattnet i bl a förgasare. Problemet med det inlösta vattnet i etanolen är att halten vatten bygger på i hela distributionskedjan så att det blir ganska höga halter till slut. Förr så samlades vattnet  på vissa punkter i systemet och "följde inte med". Det är ju inte bara i privatpersonens tank och motor som vatten kommer med så att säga.

Systemen är känsligare idag. Förgasare är väl OK, men det är ett erkänt problem med korrosion i insprutningspumpar i båtmotorer som orsakas av inlöst vatten i etanol i 95 oktan. Där finns filter för vattenavskiljning, och det gör det också på förgasarmotorer för båtar. Även på min gamla Mercury V6 2-takt från 1989 sitter ett vattenavskiljningsfilter. Konstruktionen är anpassad för att plocka bort vattnet, och då känns det onödigt att dra med det genom att man byter filosofi med "moderna" bränslen som löser in vattnet istället.

Zink är de legeringar som ger avsevärt längst livslängd på pressgjutverktyg på grund av sin låga smältpunkt. På grund av låg smälttemperatur blir det mindre deformationer i verktygen och de är ganska lätta att få att hålla tätt. Ett erkänt problem med permanenta gjutverktyg är utböjningen som sker p g a att gjutverktyget blir varmare mot partdelningen än mot bakkanten av verktyget, vilket gör att det expanderar och böjer gjutformen som en banan, vilket orsakar läckage i partdelningen. Det är lättare med cirkulära kärndragsdelar. Zinken ger också mindre värmeväxling än t ex aluminium, och därav mindre termisk utmattning. Pressgjutgods är lite si så där med tanke på porer eftersom man ofta sprayar släppmedel på verktyget innan man gjuter, vilket gör att det bildas gasporer.

MVH/Gano

 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 april 2016, 22:13:16 »

Den enda bensin i modern tid som inte innehåller etanol är/var Shells V-power.
Förespråkades just av det klientel jag nämnde förut,  mao dyrare och ansett som minst miljövänligt, därför måste det vara bäst...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!