Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240  (läst 2144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« skrivet: 15 december 2020, 22:29:44 »
Ny här och ny pÃ¥ värmepumpar  :) Har fÃ¥tt en maskinhall med tillhörande utrustning som jag satt upp pÃ¥ min gÃ¥rd. Hallen 200 kvm samt 6,5 meter i takhöjd, 22 cm isolering väggar/tak. Lade 30 cm under plattan. Ska bli min mancave för lite bilar  tummenupp.
Uppvärmningen har inte fungerat bra på tidigare platsen varför jag efter start och massor HP-larm ifrågasätter allt. Uppvärmning sker med en Flexit L12 FTX med ett vattenbatteri, samt två ridåfläktar vid stora porten.

Efter VVM240 går värmekretsen till FTX samt till ett utjämningskärl på 100 liter och därifrån med extra cirk.pump till de båda ridåfläktarna. Jag har efter start lyckats ha den igång som mest 1 dygn före HP larm. Har rensat filter som var jättesmutsigt, kollat övertryckskärlet som det kom luft ur ventilen men var lågt tryck. Släppte vattentrycket och luftade upp till 0,7 bar och nu håller den trycket i systemet bättre när tempen sjunker istället för att gå ner på noll.

Fighter har ca 10.000 timmar och går tyst och fint. En typiskt temperatur 5-10 min efter start ger;

Diff fram-retur 9,7 grader
Retrur 37,1
Hetgastemp 93,9
Vätskeledning 36,6
Suggastemp 9,3
FörångarTemp -4,0
Ute 7,0

Upptäckte att efter skrotat runt bland alla parametrar att returtemperaturen låg långt över framledning på radiatorkretsen !!
Ser att tidigare ägare flyttat runt fram - returgivarna på värmekretsen radiator, framledningstemperatur radiator sitter efter den extra circulationspumpen (och då efter 100 liter utjämningskärlet) en bit ut på systemet. Då går vattnet till FTX aldrig via givaren eller utjämningskärlet, är det rätt??

Returgivaren satt på en orginalplats i ett litet kopparrör på sidan av lednignen(??) se bild precis där retur går in i tanken. Men då går laddkretsen på fighter direkt in via den ledningen och höjer värdet på radiatorn returkrets? Jag har nu flyttat ut returgivaren en bit så den bara känner det som kommer i retur från radiatorkretsen. Då blev diffen där ca 7 grader.

Hoppas nu den går i morgon bitti utan larm.

Hoppas nÃ¥gon med kunskap orkar läsa mitt lÃ¥nga inlägg  ???

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #1 skrivet: 16 december 2020, 19:23:06 »
Nu har jag kommit en bit närmare kanske, i morse såg jag den löst ut igen med HP larm ca 2 tim efter start. Jag gick igenom Fighters alla inställningar igen. Såg kanal 30 stod på 54 grader??

30 - Max returtemperatur. När returtemperaturen upp- når inställt värde stoppas kompressorn. Värdet inställbart mellan 25 och 50 °C. Fabriksinställning 45 °C.

Hur hade någon fått dit 54 grader? Ställde den på 45 och när jag kom hem var den igång men varnade för hög returtemp (4) kompressor väntande. Ställde upp kanal 30 den till 48 grader så får vi se.

Här är mitt schema pÃ¥ radiatorkretsen, nÃ¥gon som har synpunkter pÃ¥ FG placering eller ngt annat  :)

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #2 skrivet: 18 december 2020, 00:15:53 »
Efter otaliga nya timmar med att plocka isär och kontrollera har jag nog en kolla på varför den går 5-10 min på fighter sedan löser ut med hög returtemperatur. Jag har mätt med ir termometer och vattnet verkar gå i retur direkt. Det verkar gå som jag markerat med röda pilar, någon som vet varför? Utgående från fighter strax över 50 grader, sedan runt genom för mig obegripliga röret direkt tillbaka i retur och då 50 är max i returtemp löser den ut.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #3 skrivet: 18 december 2020, 07:40:03 »
Hade du en bild i andra inlägget?

Tar konvektorerna emot värme när den larmar? Känns som de kör bypass?
Kanske krävs lite mer insikt i systemet för att kunna ge råd. Allt runt VVM bör kunna vara helt standard med utjämningskärl på framledningen. Funderar samtidigt på om det finns ett bättre ställe för det, ska fundera lite till innan jag säger något.

All värmeavgivare bör kunna vara helt parallellkopplat.

Kan du visa lite mer hur allt är kopplat?

Kontrollera så pumparna går åt rätt håll. Den suger "i mitten på baksidan". Kan vara ingjuten pil nånstans. Tror inte så mycket på att det skulle vara fel men värt att kolla.

Varmvatteninställningar, är de höjda? Bakåtpil 7 sec = meny 5.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #4 skrivet: 18 december 2020, 08:42:11 »
Bifogar bilden på radiatorschemat igen fast här jpg. Jag har vent på full värme samt ridåfläkt på (öppna solenoider). Jag har återställt till fasbriksvärdena på VVM, igår låg den på en framledningstemp radiator ca 38 grader samt retur ca 10 grader mindre. Både varmvatten och radiatorkrets håller inställda värden bra.

Det är bara när värmepumpen startar så har den en hyfsad delta, men efter 5-10 min klättrar returtemperaturen ganska fort uppåt för att bryta vid 50 grader (på Fighter). Sedan när 20 min gått startar den om värmer bra för att sedan 5-10 min bryta hög retur.

När jag mätte på rören under fighter verkar laddflödet ta den vägen jag ritade med röda pilar ovan i stort direkt när den kommer in i VVM via ett rör (??) till cirk.pumpen ut igen? Och då framledning från fighter ligger på ca 52 grader blir ju returen för hög ganska snabbt.

Varför tar vattnet den vägen samt varför finns röret, är det en bypass?

Har bytt returgivaren men samma resultat att den snabbt klättrar högt snabbt. Nämnas kan göras att jag pratade med en kille som jobbat i hallen innan jag köpte den och flyttade ut den hit till mig sa att värmen har sedan den var ny stor sett aldrig fungerat bra. Därför vänder och vrider jag på allt nu. Fighter är kopplad precis som Nibe föreskriver förutom att strypningen (som står nästan helt öppen) har de satt på framledningen från Fighter.

Tack för hjälpen  :)
« Senast ändrad: 18 december 2020, 08:44:10 av RJS »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #5 skrivet: 18 december 2020, 12:01:05 »
Varför tar vattnet den vägen samt varför finns röret, är det en bypass?


Nu kan jag inte den här typen av pumpar men jag undrar om det inte är samma typ av problem som det kan bli på IVT-pumpar som har bypass. Det är obalans i flödena så att det blir flöde åt fel håll i bypassen. Det är för högt flöde på den nedre cirkulationspumpen i värmepumpen i förhållande till den övre. Bypassröret ska ha samma temperatur som returflödet från radiatorsystemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #6 skrivet: 18 december 2020, 13:38:56 »
Jag tror du är inne på rätt spår Roland!

Citera
Det är för högt flöde på den nedre cirkulationspumpen i värmepumpen i förhållande till den övre

Du menar laddpumpen kan gå för fort eller radiatorkretsens pump för långsamt?

När 3-vägs ventilen slår om till producera varmvatten används inte bypassröret och då sjunker temperaturerna till normala. Så fort den går över till radiatorkretsenblir bypass varmt och så stiger temperaturerna tills Fighter bryter.

Upptäckte att de båda cirk.pumparna inte alltid vill gå på hastighet 1 eller 2, så måste ha dem på läge 3 vilket kanske inte är rätt. Sedan har pumparna utgått UPS15-60 och skall enligt JS Energi ersättas med pwm styrda vilket ger att mina kommer gå på fullt om jag byter?

Kanske bara är kondensatorn som tappat och kanske kan bytas? Den brukar användas vid start och lågfart om jag minns rätt.

Så kontrollera flödena är nästa steg jag måste titta på, tack !

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #7 skrivet: 18 december 2020, 18:02:02 »
Kan inte just den kondensatorns funktion men gissar på att den används till "emulering" av 3-fas i alla hastigheter. Se om du kan mäta upp den och byta vid behov. Det bör vara bra marginal att pumpen fungerar så frostskyddet fungerar om det blir larm på värmepumpen.

Kul ändå att ta över ett projekt ingen lyckats med, hög tid att få ordning på det nu och en härlig känsla väntar.

Tycker den tankgenerationen är bra märklig egentligen. Jag kanske missar finessen med den trots jag äger en nästan likadan.
Testa sätt cirkulationspumpen i max så borde det funka. Men man vill ju ha bra kontroll på flödet och då är det inte säkert den bästa inställningen från det perspektivet.
Testa ryck ut sladden till enligt ritningen högra ställdonet/växelventilen när den är i varmvattensläge. Se om det blir några larm. Och går att ställa in delta i alla ändar. Kanske funkar det bra så jämt.

Funkar inte det så hade jag velat proppa bypassledningen så returen går mellan: (retur värmeavgivare), undre tank och mot värmepump. Strypventilen över din mittre översta pil borde kunna tas bort under samma ingrepp.

Jag tycker framledningsgivaren ska sitta 10 cm efter shunten i pannan.

Jag tror inte du har fördel av 3-rörskoppling på UKV100. Knäppfunktion eller volymförstorare 2-rörs tror jag mer på. Då försvinner en av cirkulationspumparna.
Någon annan som håller med?

Får inte dina bilder att funka, jag ser de inte. Men jag kan trolla fram dem och posta på nytt:
« Senast ändrad: 18 december 2020, 18:07:21 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #8 skrivet: 18 december 2020, 21:22:47 »
Tack många handfast tips !

Citera
Kul ändå att ta över ett projekt ingen lyckats med, hög tid att få ordning på det nu och en härlig känsla väntar.
Den väntar och jag ger inte upp, men behöver ibland sova tyvärr  ;)

Jag visade min rörmokare som tycker jag bor alldeles för långt ifrån honom att åka hit schemat. Han sa också att han skulle koppla den extra ackumulatorn annorlunda. Han visade ngt annan inkoppling som jag glömt. Ditt förslag låter lockande i synnerhet då grundvärmen skall vara från vent och svårt få rätt flöde till den. Samt om inget behov finnes av ridåfläktarna har jag nästan inget flöde förbi framledningsgivaren? Så ha den efter utgången på VP känns bättre.

De bråkande cirk.pumparna är idag utbytta till Alpha 2 pumpar med oändliga inställningar, jag har börjat med steg 1 på laddpumpen samt steg 2 på radiator så får vi se.

Med risk för att verka dum  dontknow vad ska egentligen stoppa fighter frÃ¥n att ladda? Tycker framledning radiator ibland har nÃ¥tt sin temp samt varmvattnet är varmt, när skall den stanna?

Nya tag i morgon, stort tack !

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #9 skrivet: 18 december 2020, 21:29:54 »
Juste, din vent tycker jag ska ligga efter UKV också så du får ett basflöde som fungerar. Sen kan du hitta ett fint läge på nya pumpen som gasar på när mottrycket reduceras (ridåerna öppnar). Antar golvvärmeläget. Men vågar inte säga namnet, jag blandar ihop dem jämt.

Är det inte gradminutberäkning på den där? Den behöver liga i övertemp motsvarande temperaturtid som den legat i undertemp för att komma till 0 och sedan får den lov att stanna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #10 skrivet: 19 december 2020, 13:16:40 »
Citera
Funkar inte det så hade jag velat proppa bypassledningen så returen går mellan: (retur värmeavgivare), undre tank och mot värmepump. Strypventilen över din mittre översta pil borde kunna tas bort under samma ingrepp.

Du menar bypassröret inne i värmepumpen? Det måste vara den som ger den höga returtemperaturen till Fighter.

Som det är nu så går VP ca 5 min sedan bryter på högframledning/returledning, vilar 20 min för att sedan börja om.

Varmvatten samt radiatorvatten håller uppsatt temp.

Och att flytta ventilationen till efter UKV känns mera rätt dÃ¥ den är den primära uppvärmningen. Önskar nästan jag struntat i detta och gjutit in värmeslingor istället i golvet  :)

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #11 skrivet: 19 december 2020, 18:17:32 »
Du menar bypassröret inne i värmepumpen? Det måste vara den som ger den höga returtemperaturen till Fighter.

Japp precis. Men troligen behövs det inte om högra ventilen i schemat ställs varmvattenläge permanent och ut med sladden. Larmar det inte så är problemet löst.
Citera

Som det är nu så går VP ca 5 min sedan bryter på högframledning/returledning, vilar 20 min för att sedan börja om.

Varmvatten samt radiatorvatten håller uppsatt temp.

Och att flytta ventilationen till efter UKV känns mera rätt dÃ¥ den är den primära uppvärmningen. Önskar nästan jag struntat i detta och gjutit in värmeslingor istället i golvet  :)

Japp du bör göra om lite för att det ska bli perfekt. Men det är inga större ingrepp egentligen.
Golvvärme har sina för och nackdelar.
Grundtanken verkar väldigt vettig med nuvarande systemet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #12 skrivet: 19 december 2020, 20:22:42 »
Citera
Japp precis. Men troligen behövs det inte om högra ventilen i schemat ställs varmvattenläge permanent och ut med sladden. Larmar det inte så är problemet löst.

Aha du menar växelventilen för varmvatten eller direkt till radiatorslingan, att köra upp laddslingan i tanken! Intressant tanke som jag gärna vill prova för att se vad som händer  tummenupp

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #13 skrivet: 21 december 2020, 22:36:10 »
MÃ¥nga nya försök har gjorts men kan vare felet pÃ¥ spÃ¥ren  tummenupp

Anläggningen har aldrig fungerat bra enligt tidigare ägare, jag plockade ner allt. Den stod ett Ã¥r och sedan plockades ihop som det satt och jag hoppades att det skulle fungera  ;) Kanske var det installatören, tillverkningsfel eller annat sÃ¥ jag mÃ¥ste kolla allt.

Jag testade med växelventilen i varmvattenläge, det blev bättre men ändÃ¥ bröt pÃ¥ höga temperaturer. Jag lÃ¥g framför VVM240 som vanligt och försökte se var det gÃ¥r fel nÃ¥gonstans. Höll koll pÃ¥ värmen i laddkretsen och sÃ¥g all värme gick direkt via by-pass röret ut till värmepumpen igen. Jag hade sett att det var en backventil i returventilen när jag otaliga gÃ¥nger plockat isär allt för kontroll sÃ¥ bestämde mig för att ta bort denna. Tänkte tryckfallet över backventilen skulle göra flödet valde by-pass istället för in i tanken. När shunten stÃ¥r pÃ¥ flöde frÃ¥n toppen av tanken med el-tillskott mÃ¥ste  laddflödet in i tanken om det inte skall gÃ¥ i by-pass ut till värmepumpen igen.

När jag plockade isär returventilen såg jag backventilen var vänd för flöde ut ur tanken ??Men om shunten står i läge 10 har laddflödet ingen annan väg än by-pass.

Kanske om jag tar isär backventilen kan den vändas? Jag har nu kört systemet utan backventilen och inga larm alls uppkom innan den slog av med uppnådd värme tummenupp tummenupp

Kan någon bekräfta vilken riktning backventilen skall ha och om den behövs?

Tack, nu känns det som en lösning är på väg och normal intrimning kan ske//Robban


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny "gammal" installation F2010-8 samt VVM240
« Svar #14 skrivet: 22 december 2020, 20:08:58 »
Verkar som det aldrig blir knäppfunktion eller flytande kondensering periodvis via den tankkonstruktionen i så fall. Bara shuntat tillskott. Men då är normalflöde upp halvvägs i det du visade bild på och sedan vika vänster till shuntens värmepumpstempererade ingång. Sedan vid mer behov så shuntas tillskott in och t ex halva flödet viker till vänster, resten upp i tanken och spetsas innan det når shunten.

Backventilen du menar är precis innan tanken väl? Det måste flöda uppåt vad jag förstår och tycker schemat säger samma. Så den kan ta emot "förvärmepumpat" vatten som sen spetsas i tanken. Jag tycker backventilen ska sitta där, annars kan den trycka ner värme till värmesystemet samtidigt som den gör varmvatten. Lite sådär på sommaren. Andra ingången ingången i shunten är blockerad när den gör varmvatten antar jag. Så när varmvattnet görs blir bara returen vattnets enda väg ur tanken mot pumpen som tänkt.

Men det där returröret, bypass.
Så länge normalanvändaren har tillräckligt flöde ur cirkulationspumpen så ska det funka som det är konstruerat, att det går lite bypass kan vara önskvärt/nödvändigt om installationen inte sväljer flödet för normala användaren. Vad det sväljer ställer man cirkulationspumpen på och tvingas till ett visst delta över värmebärare för att få rätt delta över värmepump som i sammanhanget är viktigare.
Det blir lite konståkning att få det bra med laddpump och cirkulationspump som samverkar.

Men när du har UKV och vet att du vill ha allt laddflöde till UKV. Då reglerar du deltaT värmepump och deltaT värmebärare helt separat.
Så då tycker jag du ska ta bort bypass, förbindelsen mellan stigare och retur inuti pumpen.

Det gÃ¥r nog koppla om UKV ännu bättre, som tidigare nämnt, men du fÃ¥r börja nÃ¥gonstans.  tOOmten
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!