Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har fÃ¥tt borrat  (läst 7045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Har fått borrat
« Svar #15 skrivet: 19 september 2010, 22:27:38 »
Sitter i samma position som du , har just borrat här och väntar pÃ¥ pumpmontering här.... borra 120m och 10m till berg +  riktligt flöde med vatten här direkt efter borrningen ,..,
bara nyfiken!!:  vad blev det för pump för dig ??,,
Här blev det en viessmann 333-G = ruskigt bra cop.!!
: kompisen installerade sin viessmann för 1,5år sedan och nyttjade bara 6000KWH på denna vargavinter a´200kvm2....
 Sc:,h
Har beställt en nibe 1245 8 kw kommer att installera själv. viessmann har ju nästan lika bra värden son en Nibe 1245 ;D Vilken storlek på pump köpte du.
« Senast ändrad: 19 september 2010, 22:34:02 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ossberj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • ved ??
SV: Har fått borrat
« Svar #16 skrivet: 19 september 2010, 22:41:07 »
Det blev en 5,9kwh , då jag bara har c.a 90m2 hus + ev.30m2 kommande bygge ..... , alltid kul och höra andras installationer och märken på pump + förfrågningar ,he he... de kommer nu denna vecka(38) och installerar "viessmannen" .
eldar bara för nöjes skull nu , ha ha

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Har fått borrat
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2010, 21:31:03 »
Har kört i gÃ¥ng pumpen nu efter ca 1,5 timmes drift ligger kb in pÃ¥ 2.7 är det ok eller  Sc:,h tror ut lÃ¥g pÃ¥ -0.8
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Har fått borrat
« Svar #18 skrivet: 07 oktober 2010, 22:28:35 »
 Sc:,h , Mitt hÃ¥l 200m, 190m aktivt till en Nibe 1210-7 som jag körde igÃ¥ng 5 Sept-10 har efter 40min drift, vilket en värmeladdning brukar ta nu med dessa utetempar.  (kör flytande mot ack) kb in 8gr, kb ut 4gr. Den gÃ¥r kanske var 4 timme för värme, vvkörning däremellan och dÃ¥ kommer den inte ned i dessa tempar. Har jag haft en vvkörning mitt i värmekörningen sÃ¥ har kb ut kommit ned till 3,7gr som min. Har du fÃ¥tt bort alla luftbubblor frÃ¥n kollektorslangen? Jag körde bara cirk. nÃ¥gra dygn med kb-pumpen, fick efterfylla expkärlet en gÃ¥ng, kan säkert bli flera ggr.
« Senast ändrad: 07 oktober 2010, 22:31:04 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Har fått borrat
« Svar #19 skrivet: 08 oktober 2010, 02:23:27 »
Ursäkta...

Det förvånar mig att ni förundras över att den grävda brunnen har ett annat 'vattendjup' än den djupborrade.

Den grävda brunnen har inget alls att göra med grundvattennivån.

Vattnet i den grävda brunnen kommer från omgivande vegetation och det vattnet i brunnen sjunker hela tiden samtidigt som det fylls på. Gräver man ett litet hål i en sandlåda efter det regnat, så blir det vatten i hålet, även om det bara är 2 decimeter djupt.

Grävda brunnar har den nackdelen att man inte kan tappa ut så mkt vatten ur dom innan det tar slut, detta därför att omgivande marken inte hinner 'fylla på vattnet' (tillrinningen är för låg). Så därför har man ofta problem i gamla sommarstugor som byggs om till året-runt-boende. Om man då borrar en djupborrad brunn (typ bergvärmebrunn), så försvinner problemet helt och man har nästan alltid obegränsat med vatten, eftersom man nått grundvattennivån.
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Har fått borrat
« Svar #20 skrivet: 08 oktober 2010, 07:48:06 »
Sc:,h , Mitt hÃ¥l 200m, 190m aktivt till en Nibe 1210-7 som jag körde igÃ¥ng 5 Sept-10 har efter 40min drift, vilket en värmeladdning brukar ta nu med dessa utetempar.  (kör flytande mot ack) kb in 8gr, kb ut 4gr. Den gÃ¥r kanske var 4 timme för värme, vvkörning däremellan och dÃ¥ kommer den inte ned i dessa tempar. Har jag haft en vvkörning mitt i värmekörningen sÃ¥ har kb ut kommit ned till 3,7gr som min. Har du fÃ¥tt bort alla luftbubblor frÃ¥n kollektorslangen? Jag körde bara cirk. nÃ¥gra dygn med kb-pumpen, fick efterfylla expkärlet en gÃ¥ng, kan säkert bli flera ggr.
  Kb in lÃ¥g pÃ¥ ca 6 grader före start av pumpen den har gÃ¥tt ganska mÃ¥nga timmar pga vv samt för högt ställd kurva. Jag bor i hälsingland berget är ju kallare norrut fÃ¥r se hur det funkar till vintern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Har fått borrat
« Svar #21 skrivet: 08 oktober 2010, 11:15:12 »
Den grävda brunnen har inget alls att göra med grundvattennivån.

Vattnet i den grävda brunnen kommer från omgivande vegetation och det vattnet i brunnen sjunker hela tiden samtidigt som det fylls på. Gräver man ett litet hål i en sandlåda efter det regnat, så blir det vatten i hålet, även om det bara är 2 decimeter djupt.

Du menar att SGU har felaktig information pÃ¥ sin hemsida  Sc:,h
Citera
Grävd brunn
Grävda brunnar förutsätter att det finns grundvattenförande jordlager på måttliga djup (5–6 m). Om grundvattnet ligger på större djup är det svårt att nå ner till grundvattnet med en konventionell grävmaskin. När en grävd brunn anläggs i relativt ytliga grundvattenmagasin är den utsatt för yttre påverkan som avlopp, jordbruk, sur nederbörd osv. Det är därför extra viktigt att vidta skyddsåtgärder vid anläggning av en sådan brunn. Brunnens placering är också av stor betydelse
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Har fått borrat
« Svar #22 skrivet: 08 oktober 2010, 12:02:45 »
Citera
Du menar att SGU har felaktig information på sin hemsida

Ursäkta, men det är klart att jag inte säger att SGU har fel, men jag skulle vilja hävda då att det finns olika sätt att se på saken vad avser den allmänna definitionen av en grävd brunn.

Notera att dom skriver:
Citera
grundvattenförande jordlager

Exakt vad som menas med det, vet jag inte men det har kanske ingen betydelse.

Exempel på grävd brunn taget från verkligheten:

På mitt gamla sommarställe, så finns en grävd brunn som anlades på tidigt 80-tal. Den är ca 3,5-4 meter djup och utförd på det viset som man gjorde på den tiden. Efter grävning lades cementringar (4 eller 5 st. tror jag det var) och i botten makadam och singel (ungefär så var det). I den fanns det nästan alltid vatten, men varma och torra somrar, så tog det nästan slut - ett vanligt ’fenomen’för grävda brunnar.

Så 10 år senare, så vi lät borra en djupborrad brunn till ca 65-70 meter. Vid lodning på den, så ligger vattennivån på ca 12-15 meters djup året runt.

Den gamla grävda brunnen finns naturligtvis kvar och i den står det alltid ca 2 meter vatten.

Så det där med en grävd brunn, kan man nog se på olika sätt…
« Senast ändrad: 08 oktober 2010, 12:32:29 av COCS i Göteborg »
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Har fått borrat
« Svar #23 skrivet: 08 oktober 2010, 14:32:41 »
Notera att dom skriver:
Citera
grundvattenförande jordlager

Exakt vad som menas med det, vet jag inte men det har kanske ingen betydelse.

Grundvattenförande jordlager är jord som tillåter bildning och transport av grundvatten

En brunn som tar in markvatten brukar normalt inte smaka gott. Oftast finns en bismak av jord/mossa i den typen av vatten

Att grundvatten kan finnas på olika nivåer inom ganska avgränsade områden är inget konstigt.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har fått borrat
« Svar #24 skrivet: 08 oktober 2010, 17:41:56 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!