Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥r aldrig 55 grader.  (läst 12987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #30 skrivet: 21 november 2008, 17:46:11 »
Hej

Senaste dygnet, minus 2-3 grader, har min pump gått 17,5 timmar och startat 19 ggr. Den kör som jag sagt ovan till 55º och framledningen ligger runt 49º med 22º i huset.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #31 skrivet: 21 november 2008, 18:15:26 »
Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 4,5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slÃ¥ pÃ¥ elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:

« Senast ändrad: 02 december 2008, 12:59:08 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #32 skrivet: 22 november 2008, 12:28:12 »
Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slÃ¥ pÃ¥ elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:


Men kan det inte vara varmvattnet som leder till att du upplever att VP inte orkar det sista 0,8kw. Tar du ut ett badkar med vv så kräver det ju en hel del energi, och då orkar pumpen inte "jobba ikapp" inom det tidintervall som du har innan den börjar shunta från övre panna. Om du däremot stänger av elpatronen bör det ju leda till att vp efter en tid hinner ikapp.

Vidare tror jag att effekt beräkningen är exklusive avfrostning, eller? Då leder ju det till en viss minskning av "snitt effekten".
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #33 skrivet: 22 november 2008, 12:40:01 »
Japp, om jag haft och fyllt ett badkar hade det kunna förklara en del men det har vi inte  Sc:,h
VV tillverkningen har varit låg senaste dagarna samt att det ingår i de 5kW som huset brukar dra.

De konstiga är den tvära nergången i effekt när utetemp har gått ner 2 grader?

« Senast ändrad: 22 november 2008, 12:53:32 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #34 skrivet: 22 november 2008, 14:06:17 »

Hej !

Har ungefär samma problem (? om det nu är ett problem !) som skuggan och dax. Min EcoAir 107 har nu gått i 36 timmar utan det minsta uppehåll (noll starter sista dygnet och 24 tim gångtid !!). Den startade alltså den senaste körningen för över 1,5 dygn sedan !

Den har "kämpat" med sin 4:e körning (58 grader för min Polar Edition)) i 36 timmar utan att komma upp i mer än ca 43/47 i VP in/ut.  Och nedre pannan har aldrig kommit upp i mer än ca 46-47 grader.

Dock har den klarat att hålla framledningstemperaturen till radiatorerna på 42-44 grader.

Shuntfördröjningen har gått in flera gånger, räknat ned till 0 min, men sedan ganska snabbt ställts tillbaka till 180 min.
Varför den gör sÃ¥ har jag ingen aning om. Den tycks tydligen först anse att varmt vatten behövs frÃ¥n övre pannan, men när shunten  öppnar mot  den övre pannan, sÃ¥ stänger den tydligen omgÃ¥ende, eller ??

Den övre elpatronen har dock aldrig gått in

Utetemperaturen under ovanstående tid har varit ned mellan minus 6 grader (natten) och minus 2 grader (dagen)

Nu mitt på dagen, när utetempen börjar komma lite över 0 grader har VP in/ut börja stiga - 45/48 och nedre pannan till 51 (börvärde 58)

EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #35 skrivet: 22 november 2008, 14:17:43 »
Hej

Vet inte heller om det är ett problem, mest bara ett trist konstaterande.

Du verkar klara att värma kÃ¥ken till -6 bara med pumpen, det är ju helt OK. Jag klarar bara till -1  :(  -6 skulle jag vara nöjd med. Har du nÃ¥n koll pÃ¥ din elförbrukning tidigare Ã¥r och dina framledningstemperaturer vid tex 0, -5 etc?

Min pump öppnar också mot övre pannan men håller den öppen hela tiden, verkar aldrig vilja stänga den igen.
« Senast ändrad: 22 november 2008, 15:20:04 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #36 skrivet: 22 november 2008, 14:19:21 »
Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slÃ¥ pÃ¥ elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:




hade du -2 ºC inatt oxå??

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #37 skrivet: 22 november 2008, 14:29:42 »

Hej !

Den övre elpatronen har dock aldrig gått in

Det hade den gjort, om du inte kopplat bort den. Med din framledningstemp skulle patronen hållit över 50º i övre pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #38 skrivet: 22 november 2008, 14:32:57 »
Jag har bara haft min EcoAir 107 och EcoEl sedan i somras så det är första hösten/vintern nu.

framledningstemperaturen just nu - vid 0 grader ute - är 42 grader. Enligt historiken så har högsta framledningstempen varit 47 grader i natt och lägsta temperaturen i natt var minus 4 grader enligt en utetermometer jag har nära EcoAiren.

Minus 6 grader var nog inte i natt utan förra natten, men även då klarades värmebehovet, men enligt historiken så gick VP:en då bara 22 tim och med 8 starter.

Har ej tidigare elförbrukning, eftersom jag hade en oljepanna.

PS Jag har ej kopplat bort den övre patronen, den är inställd på 47 grader och med en effekt på 3 kW.
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #39 skrivet: 22 november 2008, 14:36:03 »


PS igen

Jag glömde att jag använde den övre elpatronen 30 min i morse för att ha extra varmvatten - vilket höjde övre panntempen till 60 grader under ca 1 tim.
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #40 skrivet: 22 november 2008, 15:19:46 »
Hej

Elpatronen i övre pannan har två börvärde, ett som du själv sätter och ett som är framledningens börvärde + 7º. Så fort pannans temp sjunker under något av dessa värden går patronen in.
Har du ett börvärde på framledningen på exempelvis 44º, går patronen in om övre pannan sjunker under 51º trots att du satt den till 47º.

Patronen ser alltid till att hålla pannan 7º över framledngens börvärde om den är tillkopplad.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ScatCat

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #41 skrivet: 22 november 2008, 23:04:28 »
......
Undrar om -2 är vad min pump klarar att värma utan el-patron och att jag nu nÃ¥tt breakeven mellan vad pumpen kan ge och vad huset förbrukar. Vid 0 grader ute kom jag upp i 48/52 men nu är det max 43, effekten har väldigt tvärt gÃ¥tt ner?  CTC tyckte det var normalt när jag pratade med dem nyss. Pumpen gÃ¥r ca 20 timmar per dygn.
....

Ser du någon markant uppgång i "Elvärme" i "Historisk driftinfo" ?

Jag har samma "problem" som andra i denna tråd. Pumpen har det tungt att vid -2 á -4 gC ute gå upp till 55 gC. Elpatronen går in och spetsar i övre pannan för att nå 47 gC. Men det gör den bara under kort tid för det går bara max 3 kWh per dygn för detta.

Totalt sett sÃ¥ ligger förbrukningen vid -3 gC ute pÃ¥ 40% av förra Ã¥rets förbrukning vid samma tid och samma utetemperatur. Och ju lägre utetemp desto större besparing naturligtvis.  :) SÃ¥ jag är nöjd.

Drifttiden som funktion av utetemperatur som jag mätt upp den verkar ganska lineär mot fallande utetemperatur men dock med en brantare lutning mot allt längre drifttid under ca +3 gC ute. Värmepumpens effekt faller ju med utetempen så det behöver ju inte vara fel eller konstigt med långa drifttider vid några minusgrader.

Det här diagrammet som visar temperaturdifferens över pumpen (max fram/retur temperatur) är inte det just maxvärden och inte praktiska driftfall?

Temperaturer: Ute -3, Radiatorer: fram 35 och retur 31, Diff över värmepump 3 á 4 gC. Börvärde i övre panna 45 gC. Innetemperatur 21 till 22 i olika delar av huset.

Om en avfrostning griper in före värmepumpen når 55 gC, har den efter avfrostningen "glömt" att den ska gå till 55 ?

Min har antingen nÃ¥tt 55 nu eller blivit avbruten i jobbet! När jag fÃ¥r hem min laptop frÃ¥n service kan jag sitta i pannrummet hela kvällarna och kolla i menyerna.  ::)
« Senast ändrad: 22 november 2008, 23:20:20 av ScatCat »
CTC Eco Air 107 och EcoEl, installerad oktober 2008. Villa i Sollentuna (15 km norr Stockholm) från 1970 på 120 m2 plus källare 120 m2 och varmgarage. 32000 kWh/år med el-panna. Vinden isolerad med 30 cm, innerglasen utbytta mot 2-glaskasetter.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #42 skrivet: 23 november 2008, 08:29:33 »
Hej ScatCat

"Ser du någon markant uppgång i "Elvärme" i "Historisk driftinfo" ?"
Nej eftersom jag inte slagit pÃ¥ elpannan ännu  ;D Vill se hur pumpen klarar sig själv vid minus 2-3-4 grader. Innertempen har väl sjunkit en grad och VV är lite kallare men jag gÃ¥r inte under ännu.

"Det här diagrammet som visar temperaturdifferens över pumpen (max fram/retur temperatur) är inte det just maxvärden och inte praktiska driftfall?"

Visst är det sÃ¥, de har väl inget effektuttag av värme vid mätningarna som tillverkaren gör, det enda jag reagerar pÃ¥ är att vid 0 grader fÃ¥r jag lätt upp pannan till 52 grader, vid -2 bara till 43, samt att driftstimmarna gÃ¥r frÃ¥n 18 till 24 per dygn. SÃ¥ mycket mer energi kan väl inte huset dra för att tempen sjunker 2 grader  Sc:,h

Men sparar gör pumpen, minst 55-60%  :D



Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #43 skrivet: 23 november 2008, 11:29:21 »
Hej

Har passat på att göra ett litet test, eftersom det har varit två dygn med likartad temperatur, runt -5º på natten och -2º på dagen.
Körde först ett dygn som vanligt med elpatron bortkopplad och sedan ett dygn med elpatronen satt till 3kW och 45º.

När elpatronen var tillkopplad läste jag av mitt i en körning på morgonen följande:

ute  -5º
rum  21,3(22)
panna  60(60)
framledn  53(53)
nedre panna  52(55)
hetgas  118º
vp in/ut  47/52

Pumpen startade 13 ggr och gick 20,5 timmar under detta dygn, elpatronen drog cirka 5kWh. Pumpen verkade klara värmen själv, körde varje gång till 55º, shuntfördröjningen var satt till 60 minuter, den började räkna ner vid flera tillfällen, men pumpen kom hela tiden ifatt innan shunten öppnade mot övre pannan, varför fördröjningen återgick till 60 minuter och aldrig öppnade.

Dygnet innan utan elpatron gick pumpen nästan likadant, den startade 12 ggr och gick 20,5 timmar. Vid varje körning låg framledning någon grad under börvärdet i början, men kom i fatt på slutet. Det verkade som om pumpen klarade värmen lika bra som när elpatronen var inkopplad, däremot var varmvattnet betydligt varmare med elpatronen inkopplad och den höll börvärdet på framledningen bättre, men det märktes aldrig något på husvärmen.

Jag skulle gissa, att vid 7-8 minusgrader måste jag nog ha elpatronen tillkopplad, om värmen ska klara sig. Då kommer den ju också att dra lite mera, eftersom shunten kommer att öppna mot övre pannan när det blir så kallt. Men så länge pumpen klarar värmen, drar tydligen inte patronen mer än 4-5 kWh under ett dygn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ScatCat

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥r aldrig 55 grader.
« Svar #44 skrivet: 23 november 2008, 11:48:16 »
Hej ScatCat

"Ser du någon markant uppgång i "Elvärme" i "Historisk driftinfo" ?"
Nej eftersom jag inte slagit pÃ¥ elpannan ännu  ;D V

Ha Ha , det snappade jag inte....

Här hemma blir det klagomål på varmvattnet om inte elpatronen är på. Men övre pannan står på 45 grader. Sparar flera kWh per dygn jämfört med 50 grader.

Detta med förmågan att leverera temperatur under 0 grader är konstigt. Har det nåt med luftens fuktighet att göra? Fler frågor än svar.
CTC Eco Air 107 och EcoEl, installerad oktober 2008. Villa i Sollentuna (15 km norr Stockholm) från 1970 på 120 m2 plus källare 120 m2 och varmgarage. 32000 kWh/år med el-panna. Vinden isolerad med 30 cm, innerglasen utbytta mot 2-glaskasetter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!