Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hisklig förbrukning elpatron!!!  (läst 3476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pontiacsmurfen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlholmsbruk
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hisklig förbrukning elpatron!!!
« skrivet: 26 december 2014, 21:53:57 »
Har haft elementet avslaget i garaget fram tills i går då det sjönk ned till runt 4grader där. Ville testa pumpen lite nu när termometern ligger runt -10grader och likaså se hur varmt bef elementet där värmer när det blir lite sträng kyla. Föregående dygn hade vi en medeltemp på ungefär runt -10 grader.

pumpens förbrukningsvärden blev då kompressor 47kwh och elpatron 9kwh=tot 56kwh på 24h för bara bostadshuset. Drog på elementet ute i garaget när jag hade läst av pumpen i går och då var garagetempen 4.1grader. Var nyss och läste av pumpen efter 24h gång med garageelement på. Jag trodde inte mina ögon nästan men iof lite väntat. Garagetempen hade gått upp till 8.6 grader.

 Pumpen är inställd pÃ¥ 48graders framledningstemp vid -15. Vi har haft ganska identisk dygnsmedeltemp nu det här dygnet sÃ¥ man sÃ¥g verkligen och kunde mäta skillnaden pÃ¥ pumpen. Först sÃ¥ pumpade den ut 50grader pÃ¥ elementen vid -10 och det stod 50 pÃ¥ bÃ¥de bör och är. Delta-t hade ökat frÃ¥n 8grader normalt till att nu vara ca 12. Kompressorn hade gÃ¥tt 24h av 24!!! och sÃ¥klart 0 starter eftersom den bara har rullat pÃ¥.

 förbrukningen pÃ¥ kompressorn var 50kwh/dygn dvs bara 3kwh mer än föregÃ¥ende dygn dÃ¥ garageelementet var avslaget. Däremot elpatronen hade förbrukat 39kwh!!! pÃ¥ 24h mot 9kwh föregÃ¥ende dygn. 89kwh tot. Det gick alltsÃ¥ 33kwh till pÃ¥ 24h för att värma garaget 4grader varmare och pumpen gick konstant, samt 30kwh extra pÃ¥ elpatronen!!!!!! Överreagerar jag eller? :-D Och varför blev börvärdet helt plötsligt 50grader vid -10 när den ska fixa -15 med 48 som den är inställd pÃ¥.

 Jag har ju trimmat in den under höst/vintern och testat mig fram lite (21vald innetemp)och ligger nu pÃ¥ 21.1 mot förut 21.4 när jag inte hade justerat kurvan. FöregÃ¥ende dygn lÃ¥g framledningstempen pÃ¥ 45-46 grader vid -10 Har jag för smÃ¥ värden ändÃ¥?
Familj 2vuxna+2barn. Tegelvilla Byggd 1972 115m2 + 115m2 källare. Dubbelgarage 42m2.
Allt uppvärmt med CTC Ecoheat 7kw installerad 2003. Energibrunn 160m/154aktivt.
Rumstemp 21grader. Tot drifttid hittils 97560h.
Drift kompressor 82498kw/h.  Elpatron 9523kw/h. =ca 8200kw/Ã¥r tot/snitt för uppvärming och varmvatten.
Elpanna 51grader. (tappvarmvattentemp) Framledningstemp 48grader vid -15. Max framledningstemp 65grader.
Värme i från vid 16grader.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Hisklig förbrukning elpatron!!!
« Svar #1 skrivet: 26 december 2014, 22:38:15 »
33 kWh under 24 timmar ger bara blygsamma 1,4 kW.
Det känns ganska rimligt för att värma upp ett garage. Stryp lite på elementet i garaget om du bara vill hålla frostfritt.
Att du får olika framledningstemp vid samma utetemp gissar jag beror på att du har inntempgivaren aktiv.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad pontiacsmurfen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlholmsbruk
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hisklig förbrukning elpatron!!!
« Svar #2 skrivet: 26 december 2014, 22:56:25 »
Iof det har du rätt i. Men är det inte skumt att den måste köra elpatronen så mkt istället för kompressorn och att den fick jobba hela dygnet utan stopp? Bör man ha innegivaren avslagen när man trimmar in värmesystemet tro? Man kanske skulle testa och köra utan innegivare någon vecka eller två :-)
Familj 2vuxna+2barn. Tegelvilla Byggd 1972 115m2 + 115m2 källare. Dubbelgarage 42m2.
Allt uppvärmt med CTC Ecoheat 7kw installerad 2003. Energibrunn 160m/154aktivt.
Rumstemp 21grader. Tot drifttid hittils 97560h.
Drift kompressor 82498kw/h.  Elpatron 9523kw/h. =ca 8200kw/Ã¥r tot/snitt för uppvärming och varmvatten.
Elpanna 51grader. (tappvarmvattentemp) Framledningstemp 48grader vid -15. Max framledningstemp 65grader.
Värme i från vid 16grader.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hisklig förbrukning elpatron!!!
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2015, 09:38:18 »
Men är det inte skumt att den måste köra elpatronen så mkt istället för kompressorn och att den fick jobba hela dygnet utan stopp?

Kompressorn gick ju hela tiden, så den har väl inte använt elpatron istället för kompressorn? Det var helt enkelt så att hela kompressorns uteffekt plus ytterligare en dryg kW elpatron behövdes för att upprätthålla önskat börvärde i värmesystemet.

Citera
Bör man ha innegivaren avslagen när man trimmar in värmesystemet tro?

Ja, absolut. Det är svårt att finjustera saker manuellt om styrsystemet hela tiden lever sitt eget liv och kompenserar/motverkar alla ändringar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!