Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290  (läst 140736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #180 skrivet: 15 mars 2008, 18:31:29 »
Citera
Undrar om ni har samma med era 290 modeller?

Japp, samma.
Misstänker att det är precis samma styrsystem = samma meny = Rego 800.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #181 skrivet: 21 oktober 2008, 16:04:25 »
Nu har snart min elpanna från 1981 gjort sitt och jag har fått tag på en begagnad IVT 290A/W och en optima 700 för ca 30000 kr. Den har varit i drift sen 2005. Vad tror ni om att installera denna i en 1½plans villa på 112 m2? Installationen gör en rörkrökarkompis och optimeringen sköter en bekant som ägnar dagarna åt vpumpoptimeringarna.

Jag har pratat med IVT och dom tyckte det lät hyffsat. Glömde dock fråga om garantierna följer med när man köper pumpen i andra hand. Någon som vet?

Huset ligger i Skåne, Vinslöv.

EDIT: Pumpen sÃ¥ldes en mitt framför näsan pÃ¥ mig.. VaddÃ¥ retligt  fiR:
« Senast ändrad: 22 oktober 2008, 11:22:16 av MattisH »
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Nabben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #182 skrivet: 25 november 2008, 14:11:54 »
Problem med "Pressostaten" (Optima 700) Plötsligen löser Pressostaten ut en halv minut efter start. Har rensat filtret på kallvattnet, har fyllt på vatten på systemet -var väldigt lågt. Är det tjuvluft som måste köras bort?

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #183 skrivet: 04 december 2008, 19:20:43 »
Hej alla vp-nördar.
En liten fråga till er som har ivt,själv har jag bosch.
Jag vet att allt utom karossen (lite bilsnack skadar inte) är samma på ivt å bosch,men det är just karossen jag vill fråga om.
Till saken,Fronten du tar loss för att komma in i vp bildar en skarv uppepå vp där fronten går över
övrig kaross,för att fästa fronten sitter det två bult,uppepå vp, man drar åt i karossen, men det är bara det att i nämnda skarv, som inte sluter tätt mot karossen :P,samlas det gärna vatten eftersom vp har ett plant tak.
Detta vatten finner nöjet att rinna in under fronten och ner i,tja ska vi dra till med ELSKÅPET :o
 I VP!
Hur ser det ut på era ivt,och ni som har bocsh känner ni igen problemet?
Det handlar inte om några mängder vatten men dock VATTEN, å det skall icke vara så på
en dyyyr maskin från 2008. Tragisk konstruktionsmiss på en så enkel, grundläggande del av vp.
På sidorna sitter det tätningslist å det skulle ta mig 1 min att åtgärda problemet med list
även på överkant, men är det mitt jobb att justera fel på en så dyyyr produkt.
Produktutveckling någon??

Utloggad JP59

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #184 skrivet: 05 december 2008, 14:00:26 »
Hallå alla experter!

har haft min Optima 700 m 290 A/W ett tag nu, men det verkar finnas massor kvar att förstå!
Är det ngn som vet om man kan fördröja växelventilerna när vp'n kopplar om från Varmvatten- till Värmevatten- körning?
Anledningen är att pga rel lång rördragning mellan inne o utedel, vräks 50gradigt vatten rakt ut på elementen som knäpper en hel del!
Borde vara rel simpelt att bli av med detta fenomen om man bara kunde fördröja ena växelventilen några sekunder tills VB-returen svalnat, (då skulle allt 50gradigt vatten i rören gå i manteln istället för i rad-kretsen).

Nyfiken på hur andra har löst detta problem, eller om jag är ensam om det.


 
Citera
Undrar om ni har samma med era 290 modeller?

Japp, samma.
Misstänker att det är precis samma styrsystem = samma meny = Rego 800.

Jag kan inte hitta någonting av detta i min 290 A/W, varken i Servíce eller Fabriks-nivå. Är det nån som vet mera? Är det kanske versions-beroende?

//Janne
IVT Optima 700 + AW290. 1 plan + källare, 220m2.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #185 skrivet: 06 december 2008, 17:21:36 »
Hej,

låter som en bra ide. Tyvärr tror jag inte man kan reglera växelventilerna. Jag har oxå en del knäppningar men jag vet inte om de är direkt kopplade till varmvatten produktionen. Uppkommer dina knäppningar endast vid varmvatten produktion? Jag tycker att trots lång rördragning borde det vara försumbar mängd varmt vatten som går ut, eller?

Mikael

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #186 skrivet: 06 december 2008, 17:29:54 »
Tyvärr går det inte utan man får installera 1 knäpptank så blir det kanon.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad JP59

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #187 skrivet: 07 december 2008, 12:30:11 »
Hej!

Mina knäppningar är alltid och endast efter vv-körning, annars är framtempen rel jämn så inget händer.
I mitt fall är volymen mellan pannan o vpn runt 15 liter. Efter vv-körning är halva volymen 55C o andra halvan 50C.
En "knäpptank" är vad ivt föreslog också, tycker bara att 10-lappar är väldigt mkt för nåt som kunde lösas mha ett frånslagsfördröjt tidrelä...... Dessutom ingen garati att problemt löses!
Är väldigt sugen att prova detta, får se framöver.
En anna lösning, som inte heller är helt gratis, är att byta ut radiatorerna till större volym.


//Janne
IVT Optima 700 + AW290. 1 plan + källare, 220m2.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #188 skrivet: 08 december 2008, 21:44:23 »
Hej igen.

Det verkar inte vara någon här som känner igen mitt problem med läckage av regnvatten
in i vp,eller??
Alla kommentarer välkomna :).
Hade

Utloggad Mogensdk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #189 skrivet: 08 december 2008, 23:05:07 »
Hej Græsrot!
Ja - du har ret i, at det er et irritationsmoment med det vand, der samler sig under forpladen, og som kan sive ind i elektronikken, også på min Optima 900. Har du løst problemet - og da hvordan????

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #190 skrivet: 10 december 2008, 20:08:31 »
Hej Mogens.

Intressant att även ni  optima-ägare har samma bekymmer, konstigt bara att det inte
tagits upp tidigare här i trÃ¥den  Sc:,h. Jag tycker som sagt att det är fullkomligt oacceptabelt
med ett sådant konstruktionsfel från en så stor och etablerad tillverkare >:(.Jag skall höra med Bosch imorgon och se vad de säger om denna fatala miss.
Alla andra optima/bosch-ägare hur går era tankar kring detta??

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #191 skrivet: 15 december 2008, 23:29:57 »
 Boschsäljare: "Helt naturligt ingen har klagat tidigare, prata med din installatör"

Det är tydligen bara jag som tycker detta är märkligt,hade inte sagt nått om en kina-import,
men denna tillverkare marknadsför sig som "ledande i europa ,alltid med senaste spetstekniken,
30 års erfarenhet".
Jag tänker inte sluta tjata,det är illa med en sådan löjlig miss som dessutom sedan läggs över på installatören,maskinen är felkonstruerad oavsett om inget problem uppstått hittills.
Sluttjatat, imorgon gÃ¥r jag ut Ã¥ klistrar pÃ¥ min tätningslist sÃ¥ jag fÃ¥r ett torrt innandömme pÃ¥ min pump, petig som jag är  ::).
Men frågan skall jag gå vidare med tills jag fått ett vettigt svar
Hade
godnatt



Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #192 skrivet: 16 december 2008, 18:23:58 »
Hej,

jag hade också samma problem med vatten som rinner ner och samlas på botten plattan där kompressorn mm sitter fastsatt. Det finns heller ingen hål som vattnet kan dränera ut ifrån. Jag tror dock inte vattnet kan rinna ner i elektroniklådan men det är ändå ett fullkomligt oacceptabelt konstruktions fel. En ofattbar dålig konstruktion. Jag har klistrat tätningslister runt hela ovandelen för att få pumpen tät. Det räcker inte med en list på frontkanten utan det behövs även på sidorna. Nu är karossen hyfsat tät :).

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #193 skrivet: 17 december 2008, 22:08:54 »
Hej!
Mina knäppningar är alltid och endast efter vv-körning, annars är framtempen rel jämn så inget händer.
I mitt fall är volymen mellan pannan o vpn runt 15 liter. Efter vv-körning är halva volymen 55C o andra halvan 50C.
En "knäpptank" är vad ivt föreslog också, tycker bara att 10-lappar är väldigt mkt för nåt som kunde lösas mha ett frånslagsfördröjt tidrelä...... Dessutom ingen garati att problemt löses!
Är väldigt sugen att prova detta, får se framöver.
En anna lösning, som inte heller är helt gratis, är att byta ut radiatorerna till större volym.
//Janne

Leta upp en begagnad varmvattenberedare som du kan använda som knäpptank. Jag letade rätt på en 120liters, men där var inte avsikten att lösa knäppandet utan avsikten var att öka volymen i radiatorkretsen för att få jämnare värme på elementen. Nu har jag tom flyttat framledningsgivaren T1, till efter volymtanken vilket innebar färre och längre körningar per dygn samt ännu jämnare temperatur på elementen.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Nizzeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #194 skrivet: 21 mars 2009, 11:51:36 »
Hej, är ny på forumet, tänkte höra mig för lite verkar finnas mycket kunskap här.

Har nyligen köpt ett hus i Skåne där värmesystemet består av en optima 700 med 290 a/w panna.
Har försökt optimera systemet lite då jag hade väldigt ojämn värme i huset.
Först och främst så radiatorerna ska dom vara varma över hela ytan? Har fått för mig att verkningsgraden blir bättre om radiatorn är varm upptill och kall nertill, men i IVT manualen står det att hela ska vara varm.
Sen en annan sak, har märkt att pumpen har börjat gå hela tiden utan att jag ändrat någon inställning(förutom värmekurvan igår), enligt pannan så är växelventilen inställd på varmvatten produktion hela tiden trots min T3 säger att varmvatnet är 48grader, vv start och stopp har jag som 44/48. Detta började för nån dag sen tidigare var T3 runt 44 grader. Samma gäller T1 som nu rör sig runt 43 grader trots att värmesystem start/stopp står på 22/34.2 just nu.

Mina värden var precis:

T1 43
T2 4,0
T3 47,9
T5 21,7
T6 82,7
T8 48,3
T9 42,3
T10 43,1
T11 -1,7
T12 3,0

Deltat T1-T9 tycker jag verkar lågt? och T6 har också höjts senaste dagarna låg tidigare runt 77 grader
Andra inställningar, rumsgivare 21grader, 8. Värmekurva 25/55, tidigare 30/70 vilket jag tyckte var väldigt högt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!