Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TvÃ¥ Ã¥r med Britta.  (läst 787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
Två år med Britta.
« skrivet: 20 oktober 2012, 10:26:52 »

Hej!

Britta, min 1245-8, har idag varit i tjänst i precis två år och garantitiden är därmed slut. Hon har skött sig i stort sett klanderfritt. Enda plumparna i driftprotokollet är att legionellakörningen misslyckades två gånger i rad i våras. Det visade sig att elpatronen inte gått igång och det trots att tidsfaktorn för elpatronen i meny 3.3 hade räknats upp. En normal legionellakörning räknar upp tidsfaktorn med 0,1. De här två misslyckade körningarna räknade upp tidsfaktorn med 3,7 respektive 3,9. Att tidsfaktorn räknas upp behöver alltså inte betyda att elpatronen verkligen varit på. Det hela löstes med en kontrollerad norsk reset.
Som jag tidigare redovisat är Britta kraftigt underdimensionerad (hon slÃ¥r i taket redan vid 54 ºC framledningstemperatur, vilket motsvarar -6 ºC pÃ¥ kurva 12). Effekttäckningsgraden ligger sannolikt runt 50 % mot "utlovade" 68 %. En miss av mig, som inte var pÃ¥läst, och av försäljaren, inkompetens eller ohederlighet.  För att slippa en massa eltillskott vintertid stod valet mellan att uppgradera radiatorerna och att installera en LLVP som komplement till Britta. Jag valde det senare. Även när det inte är pÃ¥kallat p.g.a. lÃ¥g utetemperatur kör jag oftast LLVPn samtidigt med Britta, för jag har kunnat konstatera att det gÃ¥r att spara nÃ¥gra kWh totalt genom att sänka frÃ¥n normala kurva 12 till kurva 8 eller lägre (kör nu pÃ¥ kurva 7) pÃ¥ Britta och lÃ¥ta LLVPn fylla i med det som radiatorerna inte levererar.

Statistik för de senaste tolv månaderna:
Eltillskott:                 17,4 kWh (enbart legionellakörningar)
Antal starter:           3 253
Antal drifttimmar:     1 773 (därav 230 för varmvattenproduktion)
Elförbrukning:          3 813 kWh  (därutöver LLVP: 1 268 kWh - enbart värme)

Vänligen / Gunnar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!