Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #90 skrivet: 26 oktober 2006, 18:54:38 »
Jag tror inte du behöver säkra upp.

Sen kan det vara svåret att få en kylfirma att montera ner oljetank mm....

Tycker det borde finns en hel del lyckliga altherma ägare på forumet snart. Själv monterar jag ett par altherma anläggningar i veckan just nu...
Där jag jobbar har vi full behörighet på allt, vvs, el och kylsidan. Så vi fixar allt utom ner skrotning av oljetanken. Vi baxar den gammla pannan åtsidan, finns där en gammal värmepump så tar vi hem den och tömmer den på köldmedia och skrotar ut den.....

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #91 skrivet: 26 oktober 2006, 20:24:08 »
Jag tror inte du behöver säkra upp.
Inte det??? Vilken utedel och vilken elpatron tänker du då på?

Den kombination jag blev rekomenderad var största utedelen och 9kw patron. Det blir 25A på en av faserna och 13 på de båda andra när allt går för fullt (vvb ej inräknad). Intressant om installatörer rekomenderar att koppla in den på 16 eller 20A.

"Friskt kopplat hälften brunnet"

Utloggad Betterlead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #92 skrivet: 31 oktober 2006, 18:24:59 »
Spänningsvakt..?

Vilken utedel skulle ni spontant svara att jag behöver till ca 155 m2 där oljeförbrukningen legat på ca 3,2-3,6 m3 om året?

Finns det någon som helst vits med att installera Utomhusdel ERYQ007A? Vilka skulle fördelarna vara? Jag frågar eftersom i en av fyra offerter jag fått tycker installatören att 7:an är mer rätt än 6:an. Jag tvekar, men undrar som sagt om han har en point här?

Jag bor i Lund.

Ett spörsmål till, lite utanför ämnet, men jag undrar i alla fall: När jag bytt från olja till Altherman, är det då så att jag ska koppla på varmvatten till min diskmaskin eller kommer det fortfarande vara ett bättre alternativ att låta elementen i diskmaskinen värma upp vattnet?

Ah, en sak till. Den vattenberedare man köper med Altherman, kommer jag att kunna tillkoppla andra energikällor till den? Typ en solfångare.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #93 skrivet: 31 oktober 2006, 22:11:12 »
Kärt ämne det där med diskmaskin.

Testa sök funktionen så ser du ...

SÃ¥ jag summerar high lights'en:
En modern diskmaskin drar ca 1 kW/tvätt.
VV-in ger sköljning i VV, vilket förtar en del av effekten.
De finare maskinerna har inbyggd värmeväxlare, värdet av den förtas av VV-in.

Maskiner tÃ¥l olika varmt vatten in, det högsta jag sett är 90  ºC.

Jag tror att konsensus är att det är väldigt lite att
tjäna med VV-in i en modern maskin.

Jag kan enkelt ställa om min anslutning från KV till VV, men avstår,
dels finns det inte mycket att tjäna, dels är vår maskin långsam.
Så varje gång nytt vatten skall in så har varmvattnet i ledningarna kallnat så jag har ingen eller liten nytta av att varmvattnet.

Däremot, gratis VV på sommaren via solen, då är det en annan sak.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #94 skrivet: 31 oktober 2006, 22:56:32 »
Spänningsvakt..?
Effektvakt menar du väl? Det tycker jag att du ska ha. Det är lätt att du överbelastar en fas, speciellt eftersom det verkar som de helst vill sälja den med 9kw. Se tidigare inlägg.

Vilken utedel skulle ni spontant svara att jag behöver till ca 155 m2 där oljeförbrukningen legat på ca 3,2-3,6 m3 om året?
Jag skulle satsat på den största. Du behöver inte vara rädd för att överdimensionera eftersom den är inverterstyrd och den är bara 3tkr dyrare. Du kommer att behöva en hel del effekt när det är kallt (det blir det i Lund ibland oxå, jag vet) och då sparar du på elspets. Det kan se ut som att den största utedelen har lägre cop men jag tror att det beror på att de mäter vid max-effekt. Om de skulle jämföra vid en lägre effekt, då de bara går på dellast så borde de ligga lika. Behövs det högre effekt så kommer de små utedelarna att behöva tillskottsel medan den stora kommer att klara sig utan lite längre fast med något sämre cop.

Ah, en sak till. Den vattenberedare man köper med Altherman, kommer jag att kunna tillkoppla andra energikällor till den? Typ en solfångare.
Inte helt enkelt, den har bara en värmeslinga och en elpatron. Du kan ju iof förvärma vattnet innan det går till beredaren, är det tillräckligt varmt så behöver inte vp ladda. Eller så kan du ladda via slingan och en växelventil på så sätt att det är solvärmen som värmer i förstahand och vp i andrahand då solen inte räcker till. Blir knepigt att styra.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #95 skrivet: 02 november 2006, 19:32:46 »
Jag tror inte du behöver säkra upp.
Inte det??? Vilken utedel och vilken elpatron tänker du då på?

Den kombination jag blev rekomenderad var största utedelen och 9kw patron. Det blir 25A på en av faserna och 13 på de båda andra när allt går för fullt (vvb ej inräknad). Intressant om installatörer rekomenderar att koppla in den på 16 eller 20A.

"Friskt kopplat hälften brunnet"

25 amp på en fas vad tänker du på då??? Som tur är kör man ju inte kyla och elpatron samtidigt.... Kommer aldrig upp i märkeffekten på utedelen när du kör värme.... Men vid kyla är det en annan femma..... Vid anläggningar med kyla inkopplat bör man nog överväga 25 amp till en storanläggning men som värmepump så funkar det med 16 lilla/20 amp stora.

Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #96 skrivet: 02 november 2006, 19:45:05 »

25 amp på en fas vad tänker du på då??? Som tur är kör man ju inte kyla och elpatron samtidigt.... Kommer aldrig upp i märkeffekten på utedelen när du kör värme.... Men vid kyla är det en annan femma..... Vid anläggningar med kyla inkopplat bör man nog överväga 25 amp till en storanläggning men som värmepump så funkar det med 16 lilla/20 amp stora.
Är du inte ute och cyklar nu? Stora utedelen drar 12A på en fas. Om inte uteffekten räcker till så kopplar den in elpatronen i två steg. Med 9kw elpatron blir det 13A på alla 3 faser vilket betyder att det går 25A i den mest belastade fasen. Tycker du det räcker mend 20A säkring?
Vid kyla däremot är det endast pumpen som drar ström. Då kan det räcka med 16 eller 20.

Utloggad Betterlead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #97 skrivet: 04 november 2006, 09:36:43 »
Tack för intressanta svar. Ursäkta för mitt slarv att inte söka först om DM.

Angående det här med säkringar har jag av ovanstående svar inte blivit klokare.
Kan jag inte prova att köra med de befintliga 16-amparna tillsammans med effektvakt? Funkar inte det puttar jag in 20 och funkar inte det heller ökar jag till 25 Amp. Eller?

Jag har nu beställt min anläggning och detta blev det:

Vad som ingår i offerten
�� Demontering, bortforsling och skrotning av befintlig värmepanna och tank
�� Komplett inomhusdel Hydrobox EKHBHX007A9W1 för kyla och värme med integrerad manöverpanel, expansionskärl, cirkulationspump och elvärmepatron.
�� Värmepump ERYQ-007A monteras på markstativ eller konsol på vägg
�� Varmvattenberedare EKSWW300V i rostfritt stål, volym 300 liter med extra elpatron på 3 kW.
�� Fläktkonvektor av golv-/väggmodell med temperaturkontroll och ventilpaket, för värme i källaren
�� Fläktkonvektor av golv-/väggmodell med temperaturkontroll och ventilpaket, för värme och kyla i bostadsrum ovanför pannrum
�� Montage inklusive material för inkoppling av värmepumpen till husets uppvärmningssystem samt kall- och varmvattenledningar.
�� Elinstallation inklusive material.
�� Start och injustering av värmepumpens driftsparametrar samt genomgång för information om handhavande och drift vid arbetets slutförande.
�� Handböcker och teknisk dokumentation.
Investeringskostnad
Montage och utrustning enligt offert 114.000 kronor inklusive moms.
------------

Vad säger expertpanelen om detta? Låter det rimligt?
Väntar med spänning på era analyser...

Just det, förvärma varmvattnet innan man kör in det i beredaren, vilket sätt är lämpligast? Svarta slangar på taket? Ehrm.
« Senast ändrad: 04 november 2006, 09:49:13 av Betterlead »

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #98 skrivet: 30 november 2006, 20:30:27 »
Vi får väl ta och skaka liv i denna tråd.

Vad tror ni om mitt spasmiska fall:

Anläggning: sol,värmepump luft.

Värmning: varmvatten + elementslinga kalla årstiden.

Prioriteringsordning.

Varmvatten: 1=sol, 2= värmepump

Värme: 1=sol, 2=värmepump


Solfångare vacuum ca 10,12 kvadrat som laddar minst 750l acca varma årstiden, så länge det räcker höst och vår.

Detta vill jag koppla ihop med en maskin typ Daikin Alth. och köra den med flytande kondensering. Alltså på värmen och köra som Daikin vill till tanken när det inte behövs mer till elementslingan.

Jag vill alltså försöka få lite bättre cop värde än att köra med en traditionell luft/vattenpump + slippa vända ut vattnet i kompressor delen.

Således skulle hydroboxen ladda till växelventil/shunt so a=kör till element, b=kör till tanken när det är varmt nog i elementslingan.

Pumpen stannar eller varvar ner automatiskt när solen ger värme underifrån i tanken.

Cyklar jag helt eller skulle det gå?. Eller kan jag lika gärna satsa på en traditionell /luft/vattenpump typ mini chiller/exosol/nibe/ctc?. Än gasutedelen och en växlare inne innan tank.

Någon som har ett bra förslag?.

Jag har snart inga hÃ¥strÃ¥n kvar  b00k
« Senast ändrad: 30 november 2006, 22:25:51 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad 9K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #99 skrivet: 30 november 2006, 22:32:51 »
Vi får väl ta och skaka liv i denna tråd.

Vad tror ni om mitt spasmiska fall:

Anläggning: sol,värmepump luft.

Värmning: varmvatten + elementslinga kalla årstiden.

Prioriteringsordning.

Varmvatten: 1=sol, 2= värmepump

Värme: 1=sol, 2=värmepump


Solfångare vacuum ca 10,12 kvadrat som laddar minst 750l acca varma årstiden, så länge det räcker höst och vår.

Detta vill jag koppla ihop med en maskin typ Daikin Alth. och köra den med flytande kondensering. Alltså på värmen och köra som Daikin vill till tanken när det inte behövs mer till elementslingan.

Jag vill alltså försöka få lite bättre cop värde än att köra med en traditionell luft/vattenpump + slippa vända ut vattnet i kompressor delen.

Således skulle hydroboxen ladda till växelventil/shunt so a=kör till element, b=kör till tanken när det är varmt nog i elementslingan.

Pumpen stannar eller varvar ner automatiskt när solen ger värme underifrån i tanken.

Cyklar jag helt eller skulle det gå?. Eller kan jag lika gärna satsa på en traditionell /luft/vattenpump typ mini chiller/exosol/nibe/ctc?. Än gasutedelen och en växlare inne innan tank.

Någon som har ett bra förslag?.

Jag har snart inga hÃ¥strÃ¥n kvar  b00k

är redan uppfunnet... Thumbsup

« Senast ändrad: 30 november 2006, 22:36:32 av 9K »
Daikin EKHBH007A6W1+ERYQ007A+EKSWW300V3

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #100 skrivet: 30 november 2006, 22:58:14 »
Ja nåt liknande, men med solfångaren på slinga i botten på tanken. Och vp inlopp överskottsvärme längst upp i tanken. Retur till vp från elementretur ihopkopplat med uttag halvvägs ner på tanken till shunten elementslinga.


Samt vattenberedaren i två kamrörsslingor, en ståendes i botten + en uppe i tanken
« Senast ändrad: 30 november 2006, 23:07:48 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #101 skrivet: 01 december 2006, 07:23:02 »
är redan uppfunnet... Thumbsup
Hur funkar cirkulationswpumpen i Altherman? GÃ¥r den inte hela tiden?
Hus skyddas värmepumpen mot för höga temperaturer från solfångaren.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #102 skrivet: 06 december 2006, 18:43:13 »
Nu är solanläggningen klar.

Någon som jobbat med Daikin Altherman och kan svara på om det går att köra den mot flytande kondensering + växelventil mot accerna när värme ej behövs?. Det borde ju fungera som vanligt fast acca i stället för varmvattenberedaren de har.

Hur startar och stoppar cirkulationspumpen på hydroboxen?.Går den hela tiden?.

Vad ger utedelen signal om att stanna?. Eller när stannar den?. Typ hög temp etc.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #103 skrivet: 06 december 2006, 18:50:09 »
Så vitt jag förstår styrs vid flytande kondensering börvärdet på framledningen av utetempen med "kurva" i förhållande till utetempen, när värmepumpen känner en för låg temp så varvar den upp och när den känner en temp på framledningen som är högre än börvärdet varvar den ned.
Den stoppar normalt bara när avgiven effekt även på minvarv är så hög att framledningstempen blir för hög.

OBS. jag kan inte mycket om denna pump så min uppfattning om funktionen kan vara felaktig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #104 skrivet: 06 december 2006, 19:21:27 »
Någon som jobbat med Daikin Altherman och kan svara på om det går att köra den mot flytande kondensering + växelventil mot accerna när värme ej behövs?. Det borde ju fungera som vanligt fast acca i stället för varmvattenberedaren de har.
Jag ställde samma fråga till Daikin och de sa vid ett tilfälle att det går inte för deras vvb är speciellt utformad för att fungera mot Altherman och vid ett annat tillfälle svarade de att det går kanske men då gäller inte garantin

Hur startar och stoppar cirkulationspumpen på hydroboxen?.Går den hela tiden?.
Den måste väl gå hela tiden, annars kan den inte mäta rätt framledningstemperatur.

Vad ger utedelen signal om att stanna?. Eller när stannar den?. Typ hög temp etc.
Det var väl denna fråga som Rickard svarade på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!