Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #60 skrivet: 24 juli 2006, 17:43:55 »
Altherma är inte svår att installera. Men pga av att den jobbar med vatten är det lite mer att tänka på. Sen har vi det här med kylkretsen som kräver behörig kylmontör för att få garantierna.
Styrdatorn i Altherma är en mycket rolig sak för oss som gillar inställningar ;)

Hur VP sen kommer att släppas på marknaden är inte helt klart än, men tidigare inlägg handlar om att Daikin har varit hårda med vem som monterar kylkretsen på deras produkter för de vill inte få dåligt rykte.

Det verkar som Altherma även kommer att säljas av vanliga VVS-firmor som har sammarbete med en trevlig kylfirma som står för kylkretsen.

mvh Rickard

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #61 skrivet: 10 augusti 2006, 09:46:39 »
Hej, någon som har en Daikin i drift ännu? erfarenheter?
Jag har svårt att hitta info om dessa värmepumpar, någon som har bra tips om vart det går att hitta?

Jonas
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #62 skrivet: 14 augusti 2006, 18:39:36 »
Undrar som Jonas, någon som har en Daikin Altherma installerad eller har de fortfarande inte kommit ut på marknaden?

Någon som har mer info än vad som finns på www.daikin.se om pumpen, VPGR kanske?

Vore kul att se en COP tabell för olika grader tex. Nu framgår bara COP 4.19 vid utgående vattentemp på 35gradet och +7 ute...

Airwells modeller anger att de har en COP på sanslösa 3.0 vid utgånde vatten temp 45grader och det är vid en utetemp på -15... Låter lite för bra för att vara sant eller?

MVH

Ojva

Utloggad dovienya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #63 skrivet: 20 augusti 2006, 22:17:37 »
Min fars granne installerar en as we speak... skall bli intressant att se.

Han har ett 1,5planshus från 1963 (typ) på runt 80+40 kvm+källare (vet ej om källaren är uppvärmd)
kW smakar det... han pratade iaf om ett pris på mellan 70´ och 80´ när det var klart. Han verkade göra en del jobb själv dock. iaf borra och dra rör för kablar etc gnm husväggen. såg lite plottrigt ut också med alla rördragningar =)

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #64 skrivet: 24 augusti 2006, 16:22:00 »
Om vi håller oss till Daikin-anläggningen, altherma.

Någon som sett vad största ute-delen ERYQ007A,300liters värmeberdaren EKSWW300Z2 och hydroboxen EKHBH007A, utan kyla kostar?.

Om det håller och håller vad det lovar så ser jag det som ett mycket smart alternativ.
« Senast ändrad: 24 augusti 2006, 16:30:06 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #65 skrivet: 24 augusti 2006, 23:37:29 »
Om vi håller oss till Daikin-anläggningen, altherma.

Någon som sett vad största ute-delen ERYQ007A,300liters värmeberdaren EKSWW300Z2 och hydroboxen EKHBH007A, utan kyla kostar?.

Om det håller och håller vad det lovar så ser jag det som ett mycket smart alternativ.

ca95.000:- har en i butiken. Då har man 9kW el-patronen. Tar man kyla med så +2500:-

mvh Rickard

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #66 skrivet: 25 augusti 2006, 06:59:41 »
Rickard VPCenter skrev
Citera
Styrdatorn i Altherma är en mycket rolig sak för oss som gillar inställningar

Hej Rickard,
Det låter mycket intressant! Var kan hitta mer info om styrdatorn?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #67 skrivet: 27 augusti 2006, 22:47:49 »
Någon som är insatt eller kan se några klara för eller nackdelar på Daikin kontra Aqua invertern?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #68 skrivet: 05 september 2006, 16:55:47 »
Känns lite klent att den största pumpen bara är på 8.4Kw. Hur långt räcker det ner tempen kryper ner mot -15?
Hade gärna sett en på runt 12Kw...

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #69 skrivet: 05 september 2006, 18:56:28 »
Känns lite klent att den största pumpen bara är på 8.4Kw. Hur långt räcker det ner tempen kryper ner mot -15?
Hade gärna sett en på runt 12Kw...

Största Altherma 9,6kW kolla http://www.vpcenter.se/AlthermaBroschyr.pdf

mvh Rickard

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #70 skrivet: 05 september 2006, 23:35:01 »
Känns lite klent att den största pumpen bara är på 8.4Kw. Hur långt räcker det ner tempen kryper ner mot -15?
Den ger 4,8kw vid -15 ºC och utgående temp 50 ºC cop=2,7. För mig räcker det inte speciellt långt men vi har å andra sidan sällan -15 ºC.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #71 skrivet: 06 september 2006, 09:47:54 »
Nej, jag måste hört fel? 4,8/2,7 blir 1,7. cop=1,7 måste det väl vara!
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad cobran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • elektronik freak
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #72 skrivet: 08 september 2006, 23:33:41 »
Jag har hört från en kollega att han fått ett pris på 60 000:- installerat och klart vet inte vilken storlek det var ...

jag får förhoppningsvis min offert i början på nästa vecka, återkommer med mer info.




Om vi håller oss till Daikin-anläggningen, altherma.

Någon som sett vad största ute-delen ERYQ007A,300liters värmeberdaren EKSWW300Z2 och hydroboxen EKHBH007A, utan kyla kostar?.

Om det håller och håller vad det lovar så ser jag det som ett mycket smart alternativ.

ca95.000:- har en i butiken. Då har man 9kW el-patronen. Tar man kyla med så +2500:-

mvh Rickard

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #73 skrivet: 11 september 2006, 00:33:08 »
Största Altherma 9,6kW kolla http://www.vpcenter.se/AlthermaBroschyr.pdf

Läste i broschyren att varje del har sin egen säkring. Trodde i min enfald att de kopplades ihop i ett system även för strömförsörjningen.

Vad behövs för huvudsäkring för att klara ett Daikinsystem t ex den största pumpen med 9kW elpatron?
Varmvattenberedaren på 3kW kräver 7,5A 2-fas 400V, dvs en 10A säkring.
Utedelen avsäkras med 20A 1-fas 230V. Vad drar den max i driftläge?
Värmepatronen på 9kW kräver 13A 3-fas 400V, dvs en 16A säkring.
Utedelen och varmvattenberedaren kopplas givetvis på olika faser så de påverkar inte varann. Men säg att man precis då pumpen ger max och elpatronen kopplas in så lär det bli en ganska stor ström som behövs på den fasen även om det bara är första steget på 4,5 kW. Men det är ändå 6,5A + driften av kompressorn.

Nu kommer vi även till den där diskussionen om 1-fas kontra 3-fas.
Allt fler av hemmets utrustning är 1-fas. En induktionsspis idag är 1-fas och kräver minst 16A. Diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren likaså men oftast bara 10A. Man kan aldrig komma ifrån att man har ca 1,7 gånger mer effekt att hämta i en trefaskoppling.

Säg att man har en årsförbrukning efter installationen på 12000 kW. Det innebär att en uppsäkring från 16A till 20A eller 20A till 25A innebär en ökning av den fasta nätavgiften som väl ändå måste räknas in i driftkostnaden? Hos mitt elbolag kostar 16A huvudsäkring 2513kr.
20A kostar 3763 kr och 25A kostar 5463 kr i fast avgift per år.
25% dvs ca 3000 kr upp i driftkostnad per år är väl inte att förakta i sitt val av pump om man tvingas säkra upp från 16A till 25A?

Mvh Lelle
« Senast ändrad: 11 september 2006, 00:41:57 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #74 skrivet: 11 september 2006, 09:00:44 »
Utedelen avsäkras med 20A 1-fas 230V. Vad drar den max i driftläge?
Den största utedelen drar 12A när den går för fullt.

Säg att man har en årsförbrukning efter installationen på 12000 kW.
Det låter väldigt lite? Förbrukar man så lite så behöver man väl inte den största utedelen?

...även om det bara är första steget på 4,5 kW.
Var har du hittat den uppgiften? I de broshyrer jag laddat ner står inget om olika effektsteg. Det jag hört är att om man köper till en effektvakt så kopplar den om patronen från delta till Y men det ger bara 3kw. Som jag ser det så måste man säkra upp till 25A samt rensa en fas från alla laster som inte är tillfälliga (dvs ta bort all belysning, datorer etc som kan tänkas vara på länge) och koppla in en effektvakt. Torktumlare och diskmaskin etc kan kanske ligga kvar, de går ju bara en timme åt gången. Fast jag undrar hur det funkar i praktiken? Du kan läsa mina tidigare uträkningar här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9316.msg89809#msg89809

Jag har nyligen pratat med en del installatörer och många installerar utan effektvakt. T.o.m på 16 eller 20A. Undrar om de inte kommer att få problem när Kung Bore kommer och hälsar på?

Man kan aldrig komma ifrån att man har ca 1,7 gånger mer effekt att hämta i en trefaskoppling.
Hur menar du då?
« Senast ändrad: 11 september 2006, 09:40:20 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!