Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #630 skrivet: 08 maj 2011, 15:07:04 »
Ja Althermatråden är den som det skivs minst i,,,,,,,, ja det är ju både på gott o ont :), trist tråd men bra för oss som har en.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Nilzzon73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #631 skrivet: 14 maj 2011, 14:01:39 »
Även min går perfekt, lite väl många start stopp nu när det är varmt. Är så ruggigt ute så jag kör lite värme.
Villa byggd 1968, belägen i Sundsvall, 105m2 + 105m2 uppvärmd inredd källare. 2 vuxna 2 barn 1 hund 1 katt + ev. oönskade smådjur. Tidigare värmesystem:oljepanna -68 med vidstående elkasett beräknad KWh 31500.
Nuvarande (instalerad 12 jan- 09) L/V Daikin Altherma EKHBH007AC med 300l vidstÃ¥ende VVB  12500     KWh  löpande TOTAL förbrukning. Nöjd, men ska isolera vinden.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #632 skrivet: 16 maj 2011, 09:19:44 »
Ja sÃ¥ är det , pumpen bara gÃ¥r och gÃ¥r utan problem :D :D sååå nöjd  *vinkar*
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #633 skrivet: 16 maj 2011, 10:56:06 »
Ja Althermatråden är den som det skivs minst i,,,,,,,, ja det är ju både på gott o ont :), trist tråd men bra för oss som har en.

Ja så kanske det är just nu
men observera att Dakin tråden startades i mitten av 2009 och de flesta övriga trådar startades i Maj 2005 så om det inte skrivits lika mycket i Daikin tråden är fullt normalt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #634 skrivet: 18 maj 2011, 11:38:10 »
Ja du Lmf sÃ¥ kan man oxsÃ¥ se pÃ¥ saken men min pump har gÃ¥tt i snart 3 Ã¥r utan nÃ¥got fel, visserligen byttes panelen ut pÃ¥ garantin men i övrigt helt felfri.  *roflmao* *roflmao*
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #635 skrivet: 18 maj 2011, 13:19:13 »
Bosch-forumet är också ganska dött. Det verkar som att värmen har gjort att det mest är den allmänna delen det skrivs nåt vettigt(?) i...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad d.a.n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #636 skrivet: 04 juni 2011, 23:17:27 »
Snälla mäniskor ska du investera i en fungerande anläggning sluta tro att du kan göra det själv köp kvalite med installation istället så slipper du problem!!!!!!!!!!!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #637 skrivet: 05 juni 2011, 12:56:41 »
Apropå vad??
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #638 skrivet: 05 juni 2011, 15:15:05 »
Snälla mäniskor ska du investera i en fungerande anläggning sluta tro att du kan göra det själv köp kvalite med installation istället så slipper du problem!!!!!!!!!!!!
Det är nog inte många som installerat sin altherma själv pga att det går köldmedierör mellan hydroboxen och utedelen.
Jag tror mao inte det är ett så stort problem i just den här tråden Sc:,h
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #639 skrivet: 05 juni 2011, 19:53:03 »
d.a.n är nog en desperat installatör. Han registrerade sig i går kväll och hann skriva ett inlägg under de tio minuter han var inloggad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #640 skrivet: 08 juni 2011, 09:50:47 »
Snälla mäniskor ska du investera i en fungerande anläggning sluta tro att du kan göra det själv köp kvalite med installation istället så slipper du problem!!!!!!!!!!!!

 *roflmao*

vi installerade själva =) ingen större skillnad från en vanlig luft/luft och har fungerat super sedan i höstas.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #641 skrivet: 10 juni 2011, 10:32:50 »
d.a.n är nog en desperat installatör. Han registrerade sig i går kväll och hann skriva ett inlägg under de tio minuter han var inloggad...

Ja det inlägget förstod jag absolut inget av. Iofs så hade jag nog klarat av att installera min pump själv men det hade tagit 5 ggr så lång tid samt att mitt humör hade blivit väldigt illa åtgånget :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Kylteknikern123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #642 skrivet: 27 december 2012, 20:51:00 »
Hej

har installerat min första altherma hos en bra vän, har ej hållt på med daikins luft/vatten innan så skulle behöva lite hjälp, det är den "gammla" modellen alltså den vägghängda, köpte den sista modellen som dom reade ut nu precis, en 2008 årsmodell.. Har monterat den hos en god vän och han ska ha golvvärme i hela huset, och jag är lusläst igenom både installation och operation manualen utan att hitta ett dyft om detta, för förprogramerat är ju framledningstemp avsett till vanliga radiatorer..

Hur ändrar jag detta smidigast så det anpassas till enbart golvvärme? om jag fattat det rätt måste man ställa in egen framlednings vid ex -10? hur går detta till?

Mvh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #643 skrivet: 28 december 2012, 09:29:32 »
HÃ¥ll in "test" till dess displayen ändrar utseende. Bläddra i menyerna med "temp upp". Knappa pÃ¥ "temp ner" för att komma till undermenyerna.  Ändra värde med "timer". Spara pÃ¥ knappen med urverkssymbolerna vänster om timerknapparna. Tryck pÃ¥ "test" för att gÃ¥r ur programmeringsläget.


Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #644 skrivet: 22 januari 2013, 22:17:37 »
Verkar som om min installationsmanual kan vara värd penningar :) PMa mig så ska jag kopiera o skicka till dig. Kommer att kolla lite här i närmaste tiden. Fan det skrivs ju inget i tråden och pumpen gör inget annat än fungerar :) Ja värmen la ju av när det var kallt men det var ju handhavandefel, inte rengjort filtret till elementen sedan den blev installerad, 5 min jobb så funkade den igen ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!