Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #585 skrivet: 03 februari 2010, 21:16:14 »
NÃ¥gon som vet hur den där Desinfektionsfunktionen fungerar? Jag har beredaren pÃ¥ 49grader och när den funktionen sätter igÃ¥ng sÃ¥ blinkar 3ikoner och efter ca 2timmar sÃ¥ slutar dom blinka men tempen pÃ¥ vattnet är bara 52grader  Sc:,h jag har ju ställt in den pÃ¥ 70grader.


Står i manualen

2 Desinfektionsfunktion
00 Driftsintervall Fri Mon~Sun,
Alla — —
01 Status 1 (PÅ) 0/1 — —
02 Starttid 23:00 0:00~23:00 1:00 timme
03 Inställt värde 70 40~80 5 °C
04 Intervall 10 5~60 5 min
   

Så ska det funka, den brukar stå på 23 fredag, går den inte upp till 70 då så kontakta installatören.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #586 skrivet: 04 februari 2010, 07:17:08 »
NÃ¥gon som vet hur den där Desinfektionsfunktionen fungerar? Jag har beredaren pÃ¥ 49grader och när den funktionen sätter igÃ¥ng sÃ¥ blinkar 3ikoner och efter ca 2timmar sÃ¥ slutar dom blinka men tempen pÃ¥ vattnet är bara 52grader  Sc:,h jag har ju ställt in den pÃ¥ 70grader.


Står i manualen

2 Desinfektionsfunktion
00 Driftsintervall Fri Mon~Sun,
Alla — —
01 Status 1 (PÅ) 0/1 — —
02 Starttid 23:00 0:00~23:00 1:00 timme
03 Inställt värde 70 40~80 5 °C
04 Intervall 10 5~60 5 min
   

Så ska det funka, den brukar stå på 23 fredag, går den inte upp till 70 då så kontakta installatören.

Nu kör jag på 65grader på beredaren eftersom desinfektionen inte verkar fungera. Ska kolla med installatören om vad som kan vara fel.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #587 skrivet: 06 februari 2010, 09:39:51 »
NÃ¥gon som vet hur den där Desinfektionsfunktionen fungerar? Jag har beredaren pÃ¥ 49grader och när den funktionen sätter igÃ¥ng sÃ¥ blinkar 3ikoner och efter ca 2timmar sÃ¥ slutar dom blinka men tempen pÃ¥ vattnet är bara 52grader  Sc:,h jag har ju ställt in den pÃ¥ 70grader.


Står i manualen

2 Desinfektionsfunktion
00 Driftsintervall Fri Mon~Sun,
Alla — —
01 Status 1 (PÅ) 0/1 — —
02 Starttid 23:00 0:00~23:00 1:00 timme
03 Inställt värde 70 40~80 5 °C
04 Intervall 10 5~60 5 min
   

Så ska det funka, den brukar stå på 23 fredag, går den inte upp till 70 då så kontakta installatören.

Nu kör jag på 65grader på beredaren eftersom desinfektionen inte verkar fungera. Ska kolla med installatören om vad som kan vara fel.

Med risk för att bli pÃ¥hoppad angÃ¥ende legionella sÃ¥  är det ingen större risk att du fÃ¥r det sÃ¥ länge du använder varmvatten dagligen. Det är i stillastÃ¥ende rör som bakterien kan växa o frodas. Har du kommunalt vatten är risken ännu mindre. Just nu kör vi 38 grader pÃ¥ varmvatten och dÃ¥ hÃ¥ller den ca 40, funkar bra till oss eftersom vi bara är 2 i hushÃ¥llet. Bättre att du isf manuellt ställer upp den 1 gÃ¥ng/vecka om du är rädd för legionella, tills installatören varit där. Rent slöseri med energi att köra 65 hela tiden.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #588 skrivet: 10 februari 2010, 19:32:09 »
NÃ¥gon som kan klura ut vad som kan vara fel pÃ¥ min pump? Installatören har varit här och han kom fram till att desinfektionen gÃ¥r igÃ¥ng och gÃ¥r i ca 2 timmar och dÃ¥ ska det vara klart, men.... den gÃ¥r bara upp 6,2grader pÃ¥ dom timmarna (49-55,2). Han har även talat med daikin och dom ska försöka klura ut vad som är fel. Jag fick även en ny cirkpump, grundfos  Thumbsup och en trevlig trÃ¥dlös rumsgivare  Thumbsup

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #589 skrivet: 10 februari 2010, 20:38:40 »
Legionella är en mkt farlig bakterie att få i sig....
Har en skolkamrat som nästa miste livet och har stora sviter änn idag.

Grundfoss låt höra hur funkar den.........????
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #590 skrivet: 11 februari 2010, 15:51:11 »
Legionella är en mkt farlig bakterie att få i sig....
Har en skolkamrat som nästa miste livet och har stora sviter änn idag.

Grundfoss låt höra hur funkar den.........????


Tråkigt att höra!

Legionella är visst inte stor risk att få i sig om man inte har egen brunn men man blir ju ändå lite orolig.

Med den nya cirkpumpen så blev det skillnad som på natt och dag! Den låter nästan ingenting mot wilon.
« Senast ändrad: 11 februari 2010, 22:21:07 av tranceblast »

Utloggad mwill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #591 skrivet: 20 februari 2010, 22:16:28 »
Jag satte in min daikin för nästan 2 år sedan nu. Installatören optimerade den och så har den stått och puttrat sedan dess. Men nu tänkte jag att jag ska försöka sätta mig in i hur den verkligen fungerar osv. Har ni några generella råd som man bör titta på direkt?

Och en nybörjarfundering. Som jag förstog det på installatören så känner den av tempen utomhus och skickar sedan runt en viss temp på vattnet i elementet beroende på vad utetempen är?? Om jag nu inte missupfattat detta känns det lite underligt nu när vi idag har svinigt kallt ute. Tempen visar -29,7 utomhus och inomhus har vi ca 18 grader. Det konstiga är att elementen är inte speciellt varma. tycker ju logiskt att dom borde koka vid en så kall utetemp?

Eller har jag missförstått detta?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #592 skrivet: 21 februari 2010, 01:43:29 »

Tempen visar -29,7 utomhus och inomhus har vi ca 18 grader. Det konstiga är att elementen är inte speciellt varma. tycker ju logiskt att dom borde koka vid en så kall utetemp?

Värmekurvan som styrs av utetempen, är inställbar ner till -20° d.v.s. du får samma temp på framledningen från -20° och kallare.

När utetempen är kallare än -20°, får du reglera med parallellförskjutningen. Öka med 0,5° för varje grad under -20° d.v.s. vid -30° väljer du maxvärdet 5°.


Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #593 skrivet: 21 februari 2010, 21:14:17 »
Jag satte in min daikin för nästan 2 år sedan nu. Installatören optimerade den och så har den stått och puttrat sedan dess. Men nu tänkte jag att jag ska försöka sätta mig in i hur den verkligen fungerar osv. Har ni några generella råd som man bör titta på direkt?

Och en nybörjarfundering. Som jag förstog det på installatören så känner den av tempen utomhus och skickar sedan runt en viss temp på vattnet i elementet beroende på vad utetempen är?? Om jag nu inte missupfattat detta känns det lite underligt nu när vi idag har svinigt kallt ute. Tempen visar -29,7 utomhus och inomhus har vi ca 18 grader. Det konstiga är att elementen är inte speciellt varma. tycker ju logiskt att dom borde koka vid en så kall utetemp?

Eller har jag missförstått detta?

Jag vet inte hue din kurva ser ut men vid -30 så dka det definitivr vara 55 grader på framledningen. Kom igen med kurvvärdena så är det lättare. Kolla under rubriken "räknar altherman rätt" så förstår du vad jag menar. Där finns även 2 excelark som är bra att räkna kurvan på :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #594 skrivet: 21 februari 2010, 21:59:59 »
Det kan ju vara samma fenomen som jag tyckte mig märka här, alltså att med cirkulationspumpen i läge 1 vill inte pumpen värma på vattnet ända upp till vad kurvan säger att det ska vara. Men det ville den med cirkulationspumpen i läge 2. Jag har bara testat det vid ett tillfälle eftersom jag trivs med inställningarna i övrigt just nu. Ska bli skoj att se hur det går i vår...
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad mwill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #595 skrivet: 22 februari 2010, 19:26:03 »
Har ett bottenvärde på -20grader utetemp och 55grader vatten och toppen 15grader utetemp och 25grader vatten. Så den bör väl rimligtvis skicka runt 55 gradigt vatten när det är -29 ute... ?

Räknar den in returvattnet också? Och känner att returvattnet är så pass varmt att den slutar värma på grunda av det? Och därav är elementen inte speciellt varma??

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #596 skrivet: 22 februari 2010, 22:48:44 »
Har ett bottenvärde på -20grader utetemp och 55grader vatten och toppen 15grader utetemp och 25grader vatten. Så den bör väl rimligtvis skicka runt 55 gradigt vatten när det är -29 ute... ?
Ja, om den orkar. Det mesta av värmen borde komma från elpatronen då.

Citera
Räknar den in returvattnet också? Och känner att returvattnet är så pass varmt att den slutar värma på grunda av det? Och därav är elementen inte speciellt varma??
Inte omöjligt, men vad har du för framledningstemperatur och vilken är returtemperaturen? Och vilket läge står cirkulationspumpen på?
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #597 skrivet: 24 februari 2010, 15:35:44 »
Har ett bottenvärde på -20grader utetemp och 55grader vatten och toppen 15grader utetemp och 25grader vatten. Så den bör väl rimligtvis skicka runt 55 gradigt vatten när det är -29 ute... ?
Ja, om den orkar. Det mesta av värmen borde komma från elpatronen då.

Citera
Räknar den in returvattnet också? Och känner att returvattnet är så pass varmt att den slutar värma på grunda av det? Och därav är elementen inte speciellt varma??
Inte omöjligt, men vad har du för framledningstemperatur och vilken är returtemperaturen? Och vilket läge står cirkulationspumpen på?

Nu vet jag ju inte hur stort hus du har men visst ska den orka med 55 graderframledning med hjälp av elpatronen, annars är det feldimentionerat. Vid -29 så är det ju som Svartöra skriver att elpatronen ger det mesta, är den inte inkopplad tycker jag det är starkt att den klarar att hålla 18+ i huset.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #598 skrivet: 25 februari 2010, 18:55:42 »
Hejsan på er Daikin Lovers!!

Tycker mig kunna känna en dålig lukt i pannrummet emellanåt.

Kan det va så att hydroboxen avger någon form av illa lukt. (kan nästan kännas som en rejäl "brakskit" ibland)

Finns det någon där ute som har märkt av samma fenomen?

Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #599 skrivet: 25 februari 2010, 19:51:10 »
Samma sak här med lukten när det är kallt ute. Jag tryckte in lite mer isolering i väggen där rören går till utedelen och då avtog lukten. Så med all sannolikhet kommer lukten från utedelen och in. Kanske i samband med avfrostning, inte vet jag. Någon annan?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!