Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pocca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #495 skrivet: 02 december 2009, 21:29:47 »
Har lite funderingar runt cop vid olika temperaturer. Jag har en 8:a, hur ser det ut för den? Och sen undar jag när hdroboxen gå in och stödvärmer (vid vilken temperatur)? Här det nåt man kan påverka själv med kurvinställning eller kan man kanske ta bort den funktionen helt? Har nämligen en stor braskamin och vedeldad bastu i huset så att stöd elda när det är som kallast känns inte så betungande och rätt onödigt att betala "dyr" el då.

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #496 skrivet: 02 december 2009, 22:25:06 »
Min elpatron går in med läge 1 vid ca -2 till -5.
Sedan bränner den på med läge 2 vid -5 och lägre temp.
Inte hela tiden men till och från..... fiR:
Precis innan avfrostning kokar den ju på med allt den har ..... fiR:

Jag tittat på hur mkt kw som går åt ungefär.......för att upskatta COP
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #497 skrivet: 03 december 2009, 00:35:34 »
Har lite funderingar runt cop vid olika temperaturer. Jag har en 8:a, hur ser det ut för den? Och sen undar jag när hdroboxen gå in och stödvärmer (vid vilken temperatur)? Här det nåt man kan påverka själv med kurvinställning eller kan man kanske ta bort den funktionen helt? Har nämligen en stor braskamin och vedeldad bastu i huset så att stöd elda när det är som kallast känns inte så betungande och rätt onödigt att betala "dyr" el då.


Om du skaffar en innegivare som jag har så slår ju pumpen från när det är varmt nog, ställ den på 18 grader och elda så slår ju inte pumpen till.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #498 skrivet: 03 december 2009, 09:54:30 »
Hejsan!

Jag har precis installerat en Daikin Alterma.(-HQ008 AW39)
Pumpen köres enbart på en utegivare.
Har en uppvärmnings yta på ca 200kvm.
När temperaturen låg på ett par +grader så hade jag en dygnsförbrukning på ca 45kwh.
Nu när det blivit kallare, 3-5 -grader så förbrukar jag nästan 100kwh om dygnet.(inklusive hushållsel).

Detta känns onormalt högt!!!
Ett annat problem som även andra har är detta med kontaktorerna..
Nu när det är minusgrader så slår dom av och på väldigt ofta.(Smäller ordentligt högt)

Tänkte bolla frågan vidare till er där ute och se hur det är ställt med era Altermor.

Mycket tacksam för tips och idéer eftersom jag är novis på detta.
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #499 skrivet: 03 december 2009, 11:02:45 »

Det extra ljud du hör, är troligtvis tillslag för el-patron.

Men vid -5° och 200 m², bör du inte ha el-patrondrift. Altherman ger med 45° på framledningen vid -5° ca: 5,6 kWh/h inklusive avfrostningar. Hur mycket förbrukade huset innan Altherman?


Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #500 skrivet: 03 december 2009, 11:20:29 »
Hej Lexus!

Det är rerservvärmaren som slår till. Ska den behöva det när det bara är några minusgrader
Är det normalt att den går in flera ggr i timmen?
Är det någon parameter som jag skall ändra kanske??

Jag har inte bott i huset så länge men den förra ägaren gjorde åt ca 22000kw om året, med elpatron samt en luftvärmepump.(en änka).

Har mitt tappvatten inställt på 49 grader.
Har nu -4 grader ute framledningen ligger på ca 44 grader.

Har knappt 20 grader inomhus!!

kan även tilläga att jag kör i läge AUTO.
« Senast ändrad: 03 december 2009, 11:22:47 av ebbot33 »
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #501 skrivet: 03 december 2009, 11:22:29 »
Den kör väl elpatron lite då och då så fort den får, även om det inte behövs? Hos mig började den gå in vid nollgradigt ute, bara en minut då och en då. Jag ändrade parameter 5-01 från noll till -5 grader utan några elaka effekter.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #502 skrivet: 03 december 2009, 12:48:47 »
Hej Lexus!
Det är rerservvärmaren som slår till. Ska den behöva det när det bara är några minusgrader

Det beror på säkert 10 faktorer. Kurvlutning, isolering, varmvattenförbrukning osv.

Citera
Är det normalt att den går in flera ggr i timmen?

Är börvärdet t.ex. 42° och kompressorn orkar till 39°, så går elpatron in och styr upp den till 42°. Det betyder att den inte kompenserar för den tid som börvärdet är lägre än 42°. Har därför svårt att tro att den går in onödigt.

Citera
Är det någon parameter som jag skall ändra kanske??

Nej! Har du endast 20° inne, trots att elpatron går in....så känns det inte rätt att blocka elpatorn till lägre temperaturer.

Citera
Jag har inte bott i huset så länge men den förra ägaren gjorde åt ca 22000kw om året, med elpatron samt en luftvärmepump.(en änka).

Har du stängt ner luft/luftaren, kan vi tro att varmvatten och värme står för 22-24 MWh. Om vi tror att du har 21° inne, så behöver du elpatron från -6°. (räknat på mellansverige)

Citera
Har mitt tappvatten inställt på 49 grader.

Perfekt

Citera
Har nu -4 grader ute framledningen ligger på ca 44 grader.

Spontant känns tidigt för elpatron, lite beroende på var huset finns osv.



Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #503 skrivet: 03 december 2009, 13:47:48 »
Är börvärdet t.ex. 42° och kompressorn orkar till 39°, så går elpatron in och styr upp den till 42°. Det betyder att den inte kompenserar för den tid som börvärdet är lägre än 42°. Har därför svårt att tro att den går in onödigt.

Det beror nog på vad man menar med onödigt. Hos mig stöttade alltså elpatron redan vid noll grader, men det är inte nödvändigt för att nå börvärdet. Däremot är det kanske nödvändigt för att snabbt nå börvärdet. Det känns onödigt för mig, förutsatt att framledningstemperaturen når börvärdet inom en kvart-halvtimme eller så. Jag har dock en känsla av att Altherman reglerar ganska ettrigt och konstruktörerna har därmed kanske en annan uppfattning om vad som är onödigt eller inte.

Besparingen blir väl inte så stor av att ändra max utetemperatur för eltillskott, men det är ju det att kontaktorerna smäller så...
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #504 skrivet: 04 december 2009, 13:40:33 »
  Hej hade installatören här angÃ¥ende att Altherman hoppade ur autoläget som Blaser
  Och Nizzon 73 beskrivet, det tycks som dom hade kännedom om problemet ny elektronik
  pÃ¥ väg Ã¥terkommer.
  Ljud pÃ¥ c-pumpen hade han ingen aning om körde endast pÃ¥ läge 1 eller 2 i sina installarationer
  inga klagomÃ¥l. Smällande kontaktorer menade han har Ã¥tgärdas lyssnade pÃ¥ min utan att reagera
  tycker själv att det är ok.
  PÃ… de anläggningar som han monterar nu är även trevägs ventilen av ny modell alldeles tyst.
  Ã…terkommer när det blivit fixat.

  
  
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #505 skrivet: 15 december 2009, 09:51:27 »

 Ja nu fÃ¥r pumpen visa vad den gÃ¥r för, riktigt upp till 21 grader orkar den inte men jag har inte sett att tillskottsvärmen varit aktiverad mer en en gÃ¥ng och dÃ¥ bara steg 1.
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #506 skrivet: 15 december 2009, 13:25:06 »
Ser ju bra ut, visst är det den lilla modellen?
Hur värmer du tappvarmvattnet, för det räcker väl inte med 40 grader?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #507 skrivet: 15 december 2009, 14:25:49 »

 Ja nu fÃ¥r pumpen visa vad den gÃ¥r för, riktigt upp till 21 grader orkar den inte men jag har inte sett att tillskottsvärmen varit aktiverad mer en en gÃ¥ng och dÃ¥ bara steg 1.

Skulle vara kul att se vilka inställningar du har. tomte::
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #508 skrivet: 15 december 2009, 14:28:16 »
Varmvattnet värmer jag till 49 ggr, men har inte kommit på hur jag skall få givaren placerad för att kunna kolla upp, givaren är placerad på v-röret och då får jag bara tempen när gumman diskar eller duschar.
Kom med förslag hur jag skall placera den givaren  Sc:,h Sc:,h

Fick elektroniken bytt i dag får se om den håller sig i auto-läget, återkommer med det.

Mina inställningar
1-00 -15 ggr
1-01   15  "
1-02   55  "
1-03   27  "

4-00    1
4-01    0
4-02   18

5-00    1
5-01   -5
5-02    1
5-03  -10
5-04   10

9-00   55
9-01   37

 Ã¶vriga inställningar enligt manualen.

  Kom att tänka pÃ¥ elementventilerna av märket Danfoss fast jag har alla öppna sÃ¥ verkar det som dom styr värmen, har därför tagit bort själva reglaget verkar som det funkar!! Ã…terkommer om det med. :)
  
« Senast ändrad: 15 december 2009, 14:48:02 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #509 skrivet: 15 december 2009, 14:49:51 »

Kom med förslag hur jag skall placera den givaren  Sc:,h Sc:,h

Placera den i samma dykrör som orginalgivaren. Lossa plastmuttern först.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!