Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 325016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #450 skrivet: 06 november 2009, 10:48:18 »
Jag tolkar detta som att man gör bra i att be om en annan cirkulationspump än den som följer med som standard om man är spekulant på en Daikin Altherma?
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #451 skrivet: 06 november 2009, 14:04:29 »
Hej, så i dag att det var ett band utan frost på lamellpaketet, undrar om det är något fel, tycker
att hela lamellpaketet skall vara frostbelagt ??
Tempen ut ca 2 gr plus och mulet.
« Senast ändrad: 06 november 2009, 14:07:31 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #452 skrivet: 06 november 2009, 14:18:33 »
Kan mycket väl vara OK !
gissar att det kan vara ett område nära suggasanslutningen (används till överhettning)....dvs gaserna håller över 0 ºC där.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #453 skrivet: 06 november 2009, 14:49:47 »
Höj börvärdet till max, då borde hela förångaren frosta på om den är OK, eller hur ACE.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #454 skrivet: 06 november 2009, 15:56:35 »
Hej, och tack för snabba svar om börvärdet är samma som 9,01 så var det på 37 gr, när jag kollade litesenare så var det två band !! ??? ???
« Senast ändrad: 06 november 2009, 17:44:29 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #455 skrivet: 06 november 2009, 18:19:01 »
Höj börvärdet till max, då borde hela förångaren frosta på om den är OK, eller hur ACE.

Helt korrekt Rickard.
när kompressorn varvar upp sjunker förångningstrycket så tempen hamnar under 0 ºC över hela batteriet vid +2 ºC ute.

En liten fortsättning på ämnet frostband :
SÃ¥ vill jag ta upp en aspekt som ofta missas vid dimensionering i invertersammanhang.
Om vi förutsätter att förångaren är korrekt dimensionerad i förhållande till pumpeffekten så inträffar följande:
En för liten inverterpump jobbar så hårt att förångningen hamnar under 0 ºC redan runt ca+5 ºC ute...och kommer frysa på = avfrostningar krävs.
medan en stor inverter går på låglast vid samma förhållanden...och hamnar över 0 ºC i förångning = avfrostning krävs ej.
den stora invertern hamnar mycket tätare i förångningsprocessen (förångningstempen hamnar närmare mediatemperaturen= uteluftstemperaturen).
Detta på grund av att förångaren blir våldsamt överdimensionerad i förhållande till kompressoreffekten (eftersom invertern varvat ner kompressorn)

Jag har sett inverterpumpar (bland annat min egen) där pumpen går på minvarv och to.m kan stanna nöjd, kortare stunder vid utetemperaturer på 2-2,5 ºC. och de frostar inte på alls.
när utetempen dyker till precis under 2 ºC hamnar den på brytgränsen och "frostband" uppstår.

Så min rekomendation till den som funderar på att köpa inverter..är helt klart att ta till ordentligt i storlek.
mycket bättre med ett par extra starter vid varmt ute pga hög mineffekt, och slippa alla avfrostningar vid utetemperaturer mellan 2,5 - 5,5 ºC
det tjänar man pengar pÃ¥   *roflmao*
 

Ha en trevlig kväll, gott folk  *vinkar*
« Senast ändrad: 07 november 2009, 09:54:54 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #456 skrivet: 06 november 2009, 23:59:43 »
om börvärdet är samma som 9,01 så var det på 37 gr
9-xx parametrarna är väl temperaturbegränsningarna (uppåt och nedåt, för dem som inte vill köra ut hett vatten i golvvärmen).

Börvärdet (på framledningstemperaturen) ändrar du på kontrollpanelen om du ställer om till manuell reglering först, mellersta knappen till vänster. Använd sedan temp-knapparna för att trycka fram något högt värde på framledningen, så får pumpen jobba ett tag.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #457 skrivet: 07 november 2009, 09:44:06 »

Tack för svaren tror att det helt OK har höjt börvärdet var ställt på 35 gr !! höjde till 50 gr
får kolla hur det blir när det blir kallare, nu har vi 4,5 gr ute och verkligen grått.

Ha en bra dag :) :)
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #458 skrivet: 09 november 2009, 10:24:27 »
Hej, ja nu har jag nya frågor, som Nizzon 73 skrev på sid 40 så hoppar pumpen ur auto läget, jag svarade att jag trodde att han milrat med knapparna, men nu hände det mig, och jag vet att jag hade pumpen i auto läge. Det märkliga var att jag hade ställt det på värdet 50 gr enligt svartöras rek om börvärdet och jag kollade att jag tryckte på programmerings knappen, nu stod i fönstret 35 gr ??
Nu vid temp -0,5 gr var hela förÃ¥ngaren pÃ¥ isada inga band utan frost, nÃ¥gra synpungter pÃ¥ detta ??.  ??? ???
« Senast ändrad: 09 november 2009, 10:26:25 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #459 skrivet: 09 november 2009, 21:11:09 »
Imorgon kommer montören och byter ut den högljudda Wilocirkpumpen.
Det skall bli väldigt skönt.
Bytet sker till en ny Wilo ( special pump extra tyst ).
Jag lägger in en ny Youtubefilm efter bytet... :P
OBS det låter väsentligt mkt mera i verkligheten änn på filmen.



Min gamla Oljepanna........Parca Norrahammar
Som låter högre, men inte detta högfrekventa ljud som hörs i hela huset av den nuvarande cirkpumpen.



« Senast ändrad: 09 november 2009, 21:35:38 av Tallträsket »
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #460 skrivet: 10 november 2009, 19:58:45 »
För att svara på Flygelns fråga...

JA... du bör ha ett löfte om att få byta cirkulationspumpen vid oljud. Fick en Grundfos 25-40 för ett tag sedan och nu är det knäpptyst i huset på högsta varvtal. Personligen vägrar jag Wilo för all framtid men de kanske fungerar bra i rätt dimensioner.

Utloggad Naprapaten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #461 skrivet: 11 november 2009, 07:35:29 »
Till Rockcircus.
Jag undrar bara vilken storlek du har på värmepumpen. Själv har jag en 8kW. Min fundering är om en 25/4 går bra att använda?
Jag väntar fortfarande svar i från Daikin om att få cirk.pumpen utbytt.

Naprapaten

Utloggad Tallträsket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
    • BJJ
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #462 skrivet: 11 november 2009, 09:01:33 »
Idag den 10 nov har Daikin har satt in en annan Wilopump i Altherman.
Modell TOP RL 25/7.5 EM 3 STF 6 H.

Pumpen låter mkt på läge 3...... >:(
Endast lite grann på läge 2..... :)
Riktigt tyst på läge 1.... ;D
Så jag är nöjd nu....................Äntligen. tomte::

Ny film....med ny cirkpump.
« Senast ändrad: 15 november 2009, 15:02:05 av Tallträsket »
Daikin Altherma 16 kw

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #463 skrivet: 11 november 2009, 10:34:24 »
Koden på min pump är RS 25/7-3C, Class F, PN 10, TF 110, IP 44, 3,5 µF, vad det nu betyder,
namnet på C-pumpen Daikein Alterma låter ganska mycket på läge 3 men tyst på läge 1 vilket jag kör på.
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad rockcircus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #464 skrivet: 11 november 2009, 18:42:59 »
Jag har den lilla hydroboxen och mellanstorleken 6.8kw på utedelen. Min installatör rekommenderade detta. Det fungerar riktigt bra nu och vi har både jämn temperatur vid stora variationer utomhus (kyla+blåst) samt knäpptyst i huset tack vare Grundfos- 25-40.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!