0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Några frågor om fläktkonvektorer och Altherma.Jag är nyfiken på X-versionen av Altherma, dvs den med inbyggd kylkapacitet. 1. Om jag förstår funktionen rätt, levererar denna (het) sommartid nedkylt vatten istället för varmvatten till "radiatorerna". Finns det någon anledning att inte använda "generiska" fläktkonvektorer med tvårörsanslutning? Fyra verkar här meningslöst eftersom Brine inte brukas. Bakgrunden är att jag har haft en rörläcka i golvet på bottenvåningen (platta på mark). Hål i golvet, måste byta matta (trol. till kakel). I samband med detta vill jag lägga nya pex.2. Rörläggaren föreslår Comap Pex-rör med 6mm färdig isolering. Räcker detta för att undvika kondens på olämpliga ställen?3. Har jag förstått saken rätt att när den går på kyla måste allt varmvatten värmas med elpatron?Tack på förhand. Tyvärr är det som att dra ut tänder att få klara besked från de belgiska återförsäljarnaBjörn T
1. Ja, du kan använda samma tvårörs fläktkonvektor till både värme och kyla. Dock måste den ha en separat isolerad ledning från hydroboxen d.v.s. avstängningsmöjlighet måste finnas för övriga värmebärare.2. Tror nog din installatör ser till att du får rätt grejer för ändamålet.3. Den växlar mellan kyldrift och varmvattenladdning.
Är det nån som vet om Althermans värmekurva är helt linjär, dvs. mellan -16 (55) och +20 (26) eller vilka värden man nu har.Går det att höja kurvan runt nollan tex.?
Spelar det nån roll om man kör tex. -16 (55) / 20 (26) och finjusterar 2 gr eller köra -14 (55) / 20 (27) utan finjustering?
Nåväl, Daikin håller hårt i datan på sina pumpar. Jag försöker lista om en ERHQ008AD eller ERHQ011AA är bäst lämpad till huset, men datan de presenterar är vid "Värme Ta TT/VT 7°C / 6 °C - LWC 35 °C (DT=5 °C)". Jag kör golvvärme i platta, framledning 39°C och returen ligger på 27°C vid -10°C (kanske lite i högsta laget). Men då är det rejält kallt, en vanlig rejält blåsig skånsk vinterdag kring nollan så är framledningen 35°C och retur 25°C. På ett ungefär. Vid 7°C kanske framledningen ligger på 25-26 grader, inte mer. Så Daikins data är i stort sett meningslös...Finns det någon som har en tabell på vad Daikin-pumparna kan trycka ur sig max/nominellt/min vid olika temperaturer? Sådan info finns att tillgå för andra leverantörer, men jag kan inte hitta den för Daikin.Tack,MarcusPS! 11kw-varianten har faktiskt två fördelar: högre COP och dessutom kör den 3-fas med 10A medan lillebror vill ha 20A säkring på en fas.
Citat från: Värmeslösaren skrivet 17 februari 2009, 21:12:53Nåväl, Daikin håller hårt i datan på sina pumpar. Jag försöker lista om en ERHQ008AD eller ERHQ011AA är bäst lämpad till huset, men datan de presenterar är vid "Värme Ta TT/VT 7°C / 6 °C - LWC 35 °C (DT=5 °C)". Jag kör golvvärme i platta, framledning 39°C och returen ligger på 27°C vid -10°C (kanske lite i högsta laget). Men då är det rejält kallt, en vanlig rejält blåsig skånsk vinterdag kring nollan så är framledningen 35°C och retur 25°C. På ett ungefär. Vid 7°C kanske framledningen ligger på 25-26 grader, inte mer. Så Daikins data är i stort sett meningslös...Finns det någon som har en tabell på vad Daikin-pumparna kan trycka ur sig max/nominellt/min vid olika temperaturer? Sådan info finns att tillgå för andra leverantörer, men jag kan inte hitta den för Daikin.Tack,MarcusPS! 11kw-varianten har faktiskt två fördelar: högre COP och dessutom kör den 3-fas med 10A medan lillebror vill ha 20A säkring på en fas.Borde du inte be att din Daikin leverantör gör en simulation för ditt hus? De har ett dataprogram för detta "Altherma simulator". Jag hittade ett exemplar av en rapport på nätet som indikerar kapacitet for 16kw-modellen vid 45 grader ut (se sektion 2). Jag är själv nybörjare på detta, men verkar inte värmebehovskurvan tillhöftad i den bifogade rapporten? Ca 75W/m2 låter mycket och är i praktiken behovet linjärt efter utetemp? Alldeles oavsett att dom föreslår en 9kW elpatron
Nu när det i Skåne är sådär 7-9 minusgrader varje natt så drar elräkningen iväg ordentligt! Loggade i snitt 9.3 kW 23.00-07.00 och mintemperaturen ute var -9.5. Det blev dock inte kallare i huset, trots tvåglasfönster anno 1980 och totalt avsaknad av isolering (huset är 125 år gammalt).VP-intresset lutar lite år Daikin-hållet och jag försökte faktiskt få in en offert i höstas men VP-säljare är helt hopplösa att ha att göra med. Som parentes och "bevis" kan jag nämna att ingen av dem fyra eller fem leverantörerna jag träffat har verkat mer än 3% intresserade av att göra affär. Helt otroligt... Nåväl, Daikin håller hårt i datan på sina pumpar. Jag försöker lista om en ERHQ008AD eller ERHQ011AA är bäst lämpad till huset, men datan de presenterar är vid "Värme Ta TT/VT 7°C / 6 °C - LWC 35 °C (DT=5 °C)". Jag kör golvvärme i platta, framledning 39°C och returen ligger på 27°C vid -10°C (kanske lite i högsta laget). Men då är det rejält kallt, en vanlig rejält blåsig skånsk vinterdag kring nollan så är framledningen 35°C och retur 25°C. På ett ungefär. Vid 7°C kanske framledningen ligger på 25-26 grader, inte mer. Så Daikins data är i stort sett meningslös...Finns det någon som har en tabell på vad Daikin-pumparna kan trycka ur sig max/nominellt/min vid olika temperaturer? Sådan info finns att tillgå för andra leverantörer, men jag kan inte hitta den för Daikin.Tack,MarcusPS! 11kw-varianten har faktiskt två fördelar: högre COP och dessutom kör den 3-fas med 10A medan lillebror vill ha 20A säkring på en fas.
Här kommer data för de 2-radiga maskinerna.HälsTomas