Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #315 skrivet: 01 februari 2009, 17:57:11 »
Payman vart mäter du 45gr?

45 gr mäts inne i hydroboxen. T och R tempen mäts med hjälp av anliggningstemp direkt på rören strax efter hydroboxen.

/Payman

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #316 skrivet: 01 februari 2009, 22:07:21 »
prova och se om du kan få anläggningtermometern på röret precis bakom växlaren, du ser vart givarna går in, i närheten av dom om det är möjligt.
sen är det ju så att kopparröret sällan har samma temperatur som vattnet men det borde ju så klart inte skilja 10gr.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #317 skrivet: 01 februari 2009, 22:17:19 »
Lexus
jag funderar pÃ¥ det hela med om givarna visar fel säj 10gr borde den dÃ¥ inte ge fel effekt för om den tror att den ger säg 55 dvs max dÃ¥ slutar den ju där för den fÃ¥r inte kräma ut högre temp för dÃ¥ blir ju retur gasen för hög och det mÃ¥r väl inte utedelen  sÃ¥ bra av,
och då får ju bara husägaren 45gr fast altherman tror att den levererar 55. och då spelar det väl ingen roll om givarna funkar linjärt men som sagt detta är bara en fundering men jag tycker det låter rimligt.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #318 skrivet: 02 februari 2009, 22:22:37 »
Ang att ställa cirk-pump på 3-hastighet.Inget kan vara mer felaktigt än det påståendet.Har loggat samtliga Althermor vi satt upp och inte på någon har vi satt upp hastigheten mer än 1.Det sitter en 25/7 pump i dessa maskiner och jag skulle gissa att på steg 3 så händer det inte så mycket på flödet utan man får ett tryckfall i systemet därav missljudet.Rätt delta t för dessa maskiner är 5 grader.Om man kör i läge 3 så är chansen stor att man kortsluter radiatorsystemet i en normalvilla.Sträva efter 5 gr delta t med öppna termostater på alla radiatorer ,stryp på returen (om det går) vid radiatorer som inte har 5 gr och ni ska se att ni får komfort och en maskin som går jättebra.
Att jämföra temperaturer med Althermans givare och anliggningstermometrar går helt enkelt inte.Där kan jag rekommendera Rickards Loggerkit kom bara ihåg att använda pasta och isolera givarna ordentligt.Har själv märkt att Althermans givare visar ngn grad högre men det är precis som Lexus skriver linjärt så det påverkar inte så mycket när man väl hittat rätt kurva för huset.

Utloggad Tor m

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Altherma
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #319 skrivet: 02 februari 2009, 22:31:36 »
Ang att ställa cirk-pump på 3-hastighet.Inget kan vara mer felaktigt än det påståendet.Har loggat samtliga Althermor vi satt upp och inte på någon har vi satt upp hastigheten mer än 1.Det sitter en 25/7 pump i dessa maskiner och jag skulle gissa att på steg 3 så händer det inte så mycket på flödet utan man får ett tryckfall i systemet därav missljudet.Rätt delta t för dessa maskiner är 5 grader.Om man kör i läge 3 så är chansen stor att man kortsluter radiatorsystemet i en normalvilla.Sträva efter 5 gr delta t med öppna termostater på alla radiatorer ,stryp på returen (om det går) vid radiatorer som inte har 5 gr och ni ska se att ni får komfort och en maskin som går jättebra.
Att jämföra temperaturer med Althermans givare och anliggningstermometrar går helt enkelt inte.Där kan jag rekommendera Rickards Loggerkit kom bara ihåg att använda pasta och isolera givarna ordentligt.Har själv märkt att Althermans givare visar ngn grad högre men det är precis som Lexus skriver linjärt så det påverkar inte så mycket när man väl hittat rätt kurva för huset.
Hei.
Har en Altherma.Kjører den mot ca 115m2 med vannbåren varme i gulv.Hva med sirk.pumpe i stilling 3 her??Har motorstyring på ventiler på kursfordeler.Har forøvrig innregulert anlegget med å strupe ventilene på returfordeler,for å få lik motstand på de forskjellige kurser.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #320 skrivet: 02 februari 2009, 22:50:03 »
Ang att ställa cirk-pump på 3-hastighet.Inget kan vara mer felaktigt än det påståendet.Har loggat samtliga Althermor vi satt upp och inte på någon har vi satt upp hastigheten mer än 1.Det sitter en 25/7 pump i dessa maskiner och jag skulle gissa att på steg 3 så händer det inte så mycket på flödet utan man får ett tryckfall i systemet därav missljudet.Rätt delta t för dessa maskiner är 5 grader.Om man kör i läge 3 så är chansen stor att man kortsluter radiatorsystemet i en normalvilla.Sträva efter 5 gr delta t med öppna termostater på alla radiatorer ,stryp på returen (om det går) vid radiatorer som inte har 5 gr och ni ska se att ni får komfort och en maskin som går jättebra.
Att jämföra temperaturer med Althermans givare och anliggningstermometrar går helt enkelt inte.Där kan jag rekommendera Rickards Loggerkit kom bara ihåg att använda pasta och isolera givarna ordentligt.Har själv märkt att Althermans givare visar ngn grad högre men det är precis som Lexus skriver linjärt så det påverkar inte så mycket när man väl hittat rätt kurva för huset.

Jag kan hålla med här vad gäller pumpen. Vid läge 1 får jag DeltaT på 4 gr. Läge 2 ger DeltaT på 2gr. Så läge 1 verkar vara melodin för mig.

Men trots allt. Vid -0,5 fick jag ut 34 gr och vid -5,5 fick jag också ut 34 gr. Nåväl, jag ska mäta lite till och sen kolla med installatören. Kanske måste jag skruva upp kurvan ytterliggare lite till?

/Payman

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #321 skrivet: 02 februari 2009, 23:07:54 »
Hasse21
du bör nog välja dina ord lite bättre du kan ju inte skriva "att inget kan vara mer felaktigt än det påståendet" man måste ju ta det hus per hus, en del funkar det alldeles utmärkt i. har monterat i hus med golvvärme och på läge 3 med delta på 4.
har även monterat i hus med självcirkulation utan att "kortsluta" och bra delta så lite nyans är nog lämpligt. och missljud kan bero på flera orsaker.
däremot är det precis som du säger en stark pump och läge 1 och 2 räcker eller passar utmärkt i många hus.


Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #322 skrivet: 02 februari 2009, 23:12:39 »
Tor m
hej bakom skyddsplåten på hydroboxen sitter det en cirkulations pump och den har 3st hastigheter men det spelar ingen roll vilken hastighet du har bara du närmar dig ett delta på ca 5gr för det är då som Altherman sägs fungera bäst

Utloggad Tor m

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Altherma
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #323 skrivet: 02 februari 2009, 23:21:18 »
Tor m
hej bakom skyddsplåten på hydroboxen sitter det en cirkulations pump och den har 3st hastigheter men det spelar ingen roll vilken hastighet du har bara du närmar dig ett delta på ca 5gr för det är då som Altherman sägs fungera bäst
Hei igjen.Takker for svar.
Har sjekket pumpen,den står i stilling 3,delta er på 5gr.
Ute er det nå -17gr,pumpen sier at den nå gir 44gr i turtemp.El.tilskudd er deaktivert.
Hvis jeg aktivere el.tilskudd vil jeg vel bruke mere strøm,men vil varmepumpen få en bedere cop.Hva med totaløkonomi??

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #324 skrivet: 03 februari 2009, 11:28:09 »
Lexus
jag funderar pÃ¥ det hela med om givarna visar fel säj 10gr borde den dÃ¥ inte ge fel effekt för om den tror att den ger säg 55 dvs max dÃ¥ slutar den ju där för den fÃ¥r inte kräma ut högre temp för dÃ¥ blir ju retur gasen för hög och det mÃ¥r väl inte utedelen  sÃ¥ bra av,
och då får ju bara husägaren 45gr fast altherman tror att den levererar 55. och då spelar det väl ingen roll om givarna funkar linjärt men som sagt detta är bara en fundering men jag tycker det låter rimligt.

Jag har för mig att det finns tre tempgivare på framledningen, och om det är samma givare som styr pumpen som redovisar temp vet jag inte. Men är det samma givare, så har du en poäng i din teori.

Mellan avfrostningarna har vätskeledningen (returgasen) samma temp som värmebärare retur. Detta oavsett framledningstemp/kondenseringstryck d.v.s. om kompressorn varvar ner på grund av att börvärdet är uppnått, så anpassar expansionsventilen det lägre trycket.

Att hänga på en anliggningsgivare, och anta att visaren redovisar ett kalibrerat värde.....känns inte seriöst. Speciellt om givaren är inköpt på Clas Olsson.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #325 skrivet: 03 februari 2009, 11:32:43 »
Tor m
hej bakom skyddsplåten på hydroboxen sitter det en cirkulations pump och den har 3st hastigheter men det spelar ingen roll vilken hastighet du har bara du närmar dig ett delta på ca 5gr för det är då som Altherman sägs fungera bäst
Hei igjen.Takker for svar.
Har sjekket pumpen,den står i stilling 3,delta er på 5gr.
Ute er det nå -17gr,pumpen sier at den nå gir 44gr i turtemp.El.tilskudd er deaktivert.
Hvis jeg aktivere el.tilskudd vil jeg vel bruke mere strøm,men vil varmepumpen få en bedere cop.Hva med totaløkonomi??

Läge 3 och ett högt tryckfall typ 40 kPa ger ett flöde om 0,46 l/s, som i sin tur med 5° delta ger en effekt om 8 kW. Det är ganska bra med tanke på att utetempen är -17° och eltillskott är frånkopplad.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #326 skrivet: 03 februari 2009, 11:38:37 »
Lexus
jag funderar pÃ¥ det hela med om givarna visar fel säj 10gr borde den dÃ¥ inte ge fel effekt för om den tror att den ger säg 55 dvs max dÃ¥ slutar den ju där för den fÃ¥r inte kräma ut högre temp för dÃ¥ blir ju retur gasen för hög och det mÃ¥r väl inte utedelen  sÃ¥ bra av,
och då får ju bara husägaren 45gr fast altherman tror att den levererar 55. och då spelar det väl ingen roll om givarna funkar linjärt men som sagt detta är bara en fundering men jag tycker det låter rimligt.

Jag har för mig att det finns tre tempgivare på framledningen, och om det är samma givare som styr pumpen som redovisar temp vet jag inte. Men är det samma givare, så har du en poäng i din teori.

Mellan avfrostningarna har vätskeledningen (returgasen) samma temp som värmebärare retur. Detta oavsett framledningstemp/kondenseringstryck d.v.s. om kompressorn varvar ner på grund av att börvärdet är uppnått, så anpassar expansionsventilen det lägre trycket.

Att hänga på en anliggningsgivare, och anta att visaren redovisar ett kalibrerat värde.....känns inte seriöst. Speciellt om givaren är inköpt på Clas Olsson.

Hur visste du att den var från Classe? ;-)

Seriöst eller inte. Även om det finns en felmarginal så borde väl ändå tempen i tillrören återspegla vad hydroboxen sysslar med? Även om jag är lekman så in min värld borde den ju trycka ut högre värme om tempen sjunker från -0,5 till -5,5. Desutom när mitt referensrum sjunker ca 2 gr (vilket den inte vet då jag bara har utegivare).
/Payman

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #327 skrivet: 03 februari 2009, 12:01:49 »
Seriöst eller inte. Även om det finns en felmarginal så borde väl ändå tempen i tillrören återspegla vad hydroboxen sysslar med? Även om jag är lekman så in min värld borde den ju trycka ut högre värme om tempen sjunker från -0,5 till -5,5. Desutom när mitt referensrum sjunker ca 2 gr (vilket den inte vet då jag bara har utegivare).
/Payman


Helt rätt. Du har själv redovisat att så är fallet (se nedan) d.v.s. framledningen har ökat 3,8° när utetempen är 5° lägre. Har för mig att jag tidigare i tråden ansåg att det är en normal stegning vid hus med behov av hög framledningstemp.

--------------------------------
Så här ser mina siffror ut vid två tillfällen (pumpen i läge 1):
Temp ute: -0,5
Värme i panna: 42
T: 34
R: 30
Värme i huset: ca 21,5-22

Temp ute: -5,5
Värme i panna: 45,8
T: 34
R: 30
Värme i huset ca 20-21
----------------------------------

Du redovisar Classegivarna med statiska värden, vilket anger kvalitetsnivå. Tydligen mäter den lika mycket eller mer på rumstempen som mot temp i röret. Titta på givarens baksida, och bilda dig en egen uppfattning.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #328 skrivet: 03 februari 2009, 12:13:00 »
Hmm... nu är jag inte med. Framledningstempen ökar visst men du menar att anliggningstempen suger och inte visar sanningen?

Det är ju en temp så varför skulle den inte visa vad som sker?

Det jag också kan utläsa ur alla svar är att det inte ska finnas nåt som stryper värmen innan den går ut till radiatorerna? Det borde innebära att så fort hydroboxen minskar eller ökar så slår det igenom på tillröret?

Noterbart är att 3-vägsventilen sitter mellan hydroboxen och min mätpunkt.

/Payman

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #329 skrivet: 03 februari 2009, 12:53:29 »
Ja, jag anser att anliggningsgivaren suger och visar inte sanningen. Du har själv redovisat att så är fallet. (se bild)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 704
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!