Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #300 skrivet: 21 januari 2009, 14:07:31 »
Jag funderar starkt på en komplett Daikin, men i broschyren står det ett den skall kopplas mot lågtemperatur radiatorer.http://www.daikin.se/binaries/althermabroschyr_lr_tcm169-111692.pdf Hur vet jag om jag har det? jag tog en bild på typen jag har.

Lite funderingar pÃ¥ utomhusdelens ljudnivÃ¥. När man läser här och man "hör" att Daikin är tyst exempelvis mot CTC som anses lÃ¥t mycket(?) ser man i broschyrer igen sÃ¥ avger Daikin ca 60 dbA och ctc dbA56/50  de andra svenska ligger väl där ungfär ocksÃ¥. Är det olika ljudfrekvenser som gör att man upplever de pÃ¥ ett annat sätt. Jag har bara hört CTC'n. VÃ¥rt sovrum ligger snett ovanför och jag kan tänka mig att lägre frekvenser fortplantar sig mer. Vi hadde tvÃ¥ luft/luft i vÃ¥rt förra hus sÃ¥ vi är inte tystnadstalibaner... men ändÃ¥. Kan man bli störd??

Har någon deras fläktkonvektor? Vad tycker ni om dem?

(jag är ny här så jag provade stavningskontrollen, det första felet var "Daikin"... :,v( )


VAd har du nu? Olja? HAr man olja och kör ut uppåt 60-70 grader så behöver inte elementen vara större en 10:or eller 11:or. Dina ser ju ut som 10:or. Det skulle nog inte skada att byta mot 22:or (dubbla lager).
/Patrick

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #301 skrivet: 21 januari 2009, 20:50:13 »
Hur hantera dålig värme runt 0:an?

Ska man justera kurvan?
Den var -16, +17, +50, +25 sen ändrade installatörerna till -16, +20, +55, +26. Samtidigt så drog jag upp pumpen till 3 och nu är det ganska varmt :-). Jag har då dragit ner till -16, +18, +52, +25.

och/eller ska man låta elpatronen få fritt spelrum?
Elpatronbegränsningen var aktiverad och den fick kliva in vid 0 gr. Installatören avaktiverade den i samband med kurvjustering. JAg är snål så jag har aktiverat den igen men frågan är om man ska låta den få träda in vid +2 eller nåt.

Med grundinställningarna så finjusterade jag uppått 2 gr runt 0 och 4 gr. vid -5 och neråt. Men då gick ju pumpen på 2. Det känns som jag vinner nästan 0,5-1 gr. av att låta vattnet cirkulera snabbare.

Tips och tricks, någon?

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #302 skrivet: 31 januari 2009, 00:09:54 »
payman!
om du ej har möjlighet till injustering av ditt radiator system med trimventiler annat som man kan mäta flöde i så är det om man skall gå på Daikins rekomendationer läge 3 som gäller.
med reservation för att man kan få kortslutning i systemet dvs att det extra flödet vattnet kan ta närmaste vägen genom en radiator och sen tillbaka inte så vanligt men det förekommer.
angående inställningarna så ändrade din installatör i Toppen och sänkte i botten så du har fortfarande samma temp vi 0 (nästan) du måste göra kurvan flackare inte brantare eller höja i båda ändarna
så på en höft skulle jag nog prova följande inställning -16 +19 +55 +27 sen kan du gott ha elpatronspärren i men inte innan du har hittat rätt kurva och du måste själv hitta din smärt gräns för när den skall gå igång och kom ihåg att det kan ta någon dag innan kåken släppt ifrån sig värmen så ändra inte för hastigt fram och tillbaka lycka till
« Senast ändrad: 04 februari 2009, 23:21:26 av lacrosse »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #303 skrivet: 31 januari 2009, 11:52:21 »
payman!
om du ej har möjlighet till injustering av ditt radiator system med trimventiler annat som man kan mäta flöde i så är det mest ekonomiska att ha pumpen på 3an. varför? därför att du får ett lägre delta T vilket innebär att vp får en jämnare och mer ekonomisk gångtid.
angående inställningarna så ändrade din installatör i Toppen och sänkte i botten så du har fortfarande samma temp vi 0 (nästan) du måste göra kurvan flackare inte brantare.
dvs höja på + sidan ex -16 +17 +50 +27 så på en höft skulle jag nog prova följande inställning -17 +17 +55 +27 sen kan du gott ha elpatronspärren i men inte innan du har hittat rätt kurva och du måste själv hitta din smärt gräns för när den skall gå igång och kom ihåg att det kan ta någon dag innan kåken släppt ifrån sig värmen så ändra inte för hastigt fram och tillbaka lycka till

lacrosse...du föreslår en flackare kurva......men dina föreslagna inställningar resulterar i en brantare.

Vad grundar du ditt påstående om att Altherman har "en jämnare och mer ekonomisk gångtid" med cirkpumpen på läge 3? Det finns ingen ekonomi i att låta radiatorer kortsluta, och sedan kompensera detta med högre flöde.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #304 skrivet: 01 februari 2009, 08:58:46 »
En annan fråga när det verkar finnas så många kunniga:

Hur arbetar Altherman egentligen?

Så här ser mina siffror ut vid två tillfällen (pumpen i läge 1):
Temp ute: -0,5
Värme i panna: 42
T: 34
R: 30
Värme i huset: ca 21,5-22

Temp ute: -5,5
Värme i panna: 45,8
T: 34
R: 30
Värme i huset ca 20-21

Varför släpper inte Altherman på mer värme i systemet när det blev 5 grader kallare? VArför är det 10 grader varmare i pannan än vad som släpps ut?

Noterbart är att jag har utedelen i ett kallförråd (i syd) och den verkar konsekevent visa 1,5 grader varmare i utetemp. Borde ju egentligen bara påverka hur min kurva ska se ut.

MVH

Payman

Utloggad raukas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #305 skrivet: 01 februari 2009, 09:19:07 »
Att du har samma tillopstemp vid olika utetemp kanske beror på att du INTE kör den efter kurva?
Det skall vara ett A i displayen och tomt eller en siffra mellan -5 till +5 (paralellförsjutning). Kör man fast temp visas just den fast inställda tempen i displayen.

Annars kanske du har samma temp i kallförådet vid olika utetemp, men kör du med rumsgivare ska ju utetemp inte spela någon roll.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #306 skrivet: 01 februari 2009, 11:03:11 »
Att du har samma tillopstemp vid olika utetemp kanske beror på att du INTE kör den efter kurva?
Det skall vara ett A i displayen och tomt eller en siffra mellan -5 till +5 (paralellförsjutning). Kör man fast temp visas just den fast inställda tempen i displayen.

Annars kanske du har samma temp i kallförådet vid olika utetemp, men kör du med rumsgivare ska ju utetemp inte spela någon roll.

Det är ett A i displayen (och tomt). Har det alltid varit. Jag har bara utegivare. Temperaturen i kallförådet följer utetempen fast är dock något varmare. Men varför säger pannan 45 men jag får ut 35 på tilloppet?

Nu hade jag: Panna 43,5, ute -3, T 31, R 26. DeltaT ligger runt 4-5 vilket är ok. Men jag tycker den ger för lite värme ut i systemet.
Ã… andra sidan sÃ¥ är detta ögonblicksbilder hur det ser ut  sÃ¥ det är klart det kan variera just dÃ¥. Men ändock, runt 0 sÃ¥ har jag ca 22 inne med 34 gr. ut i systemet. Vid -5,5 har jag ca 20-21 inne med samma temp i systemet. Jag tycker ju att jag borde kanske fÃ¥ ut 36-38 gr i systemet vid -5,5.

/Payman
« Senast ändrad: 01 februari 2009, 11:07:42 av payman »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #307 skrivet: 01 februari 2009, 11:27:19 »

Du skriver "Panna".....vad är det för något? Menar du varmvattenberedaren, så har den ingen funktion som ger komfortvärme.

Tillåter du elpatron för värme. Vilka inställningar har du i 5.00 och 5.01? Är alla säkringar hela alt. aktiverade?

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #308 skrivet: 01 februari 2009, 12:04:38 »

Du skriver "Panna".....vad är det för något? Menar du varmvattenberedaren, så har den ingen funktion som ger komfortvärme.

Tillåter du elpatron för värme. Vilka inställningar har du i 5.00 och 5.01? Är alla säkringar hela alt. aktiverade?

Med panna menar jag vad Altherman på displayen uppger för temp i radiatordelen. Den visar pannans värme, utetemp samt VVBeredartemp.

Elpatronspärren är aktiverad och får kicka in vid 0 gr.

Men varför säger pannan 45 och jag får ut 35. Skillnaden är ju konstant 10 gr.?

/Payman

Utloggad Tor m

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Altherma
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #309 skrivet: 01 februari 2009, 12:29:31 »

Du skriver "Panna".....vad är det för något? Menar du varmvattenberedaren, så har den ingen funktion som ger komfortvärme.

Tillåter du elpatron för värme. Vilka inställningar har du i 5.00 och 5.01? Är alla säkringar hela alt. aktiverade?

Med panna menar jag vad Altherman på displayen uppger för temp i radiatordelen. Den visar pannans värme, utetemp samt VVBeredartemp.

Elpatronspärren är aktiverad och får kicka in vid 0 gr.

Men varför säger pannan 45 och jag får ut 35. Skillnaden är ju konstant 10 gr.?

/Payman
Hei.Har samme erfaring på Alterma.I betjeningspanel vises det 6-8c mer i turtemp en det jeg måler ut på samlestokk på vannbårenvarme i gulv,har også målt turtemp når varmepumpen fyrer på tappevannsbereder med samme avik på turtemp. Jeg har ikke lang avstand mellom
innedel,tappevannstank og samlestokk til vannbåren varme i gulv.

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #310 skrivet: 01 februari 2009, 14:00:58 »
Lexus
om payman har kallt vi 0gr så kan han inte höja bara i toppen för då blir kurvan brantare men om du låter det första värdet vara kvar och bara höjer i botten så planar du ut kurvan.
dvs det blir högre temp vid 0gr.
sen ser jag vad du menar med brantare eftersom det smög in sig en dubbel 5 märkligt att folk inte kan läsa som jag tänker utan som jag skriver :-)
ang kortslutning i radiatorerna får du nog förklara dig lite???
när det gäller pumpen så är Daikins egna rekomendationer pumpläge 3 för att undvika förstora delta blandannat

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #311 skrivet: 01 februari 2009, 14:04:18 »
Payman vart mäter du 45gr?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #312 skrivet: 01 februari 2009, 14:22:21 »

Payman

Framledningstempen ska stiga, när utetempen sjunker. Det visar Althermans framledningstemperatur att så även sker. När det blev 5° kallare utetemp, så öka framledningstempen (panntemp) 3,8°, vilket kan vara normalt i ett hus som behöver hög framledningstemp.

Varför du får de värden du redovisar på dina egna givare, har jag ingen förklaring till. Visst kan det skilja ett par grader mellan verklighet och Daikins givare.....men det är linjärt.....och påverkar inte funktion vad jag vet.


Tor

Är samlestokk en push?

I så fall visar mätaren endast temperaturen som snurrar i golvslingorna d.v.s. temperaturen är oftast inte lika hög som den temperatur som kommer från värmepumpen.

lacrosse

Ja, jag har ocksÃ¥ hört den rekommendationen när Altherman var ny. Kylmaskiner där kondensorn är ute för att dumpa värmen, kan det säkert vara en fördel att köra med högt flöde. 

Utloggad Tor m

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin Altherma
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #313 skrivet: 01 februari 2009, 14:54:53 »

Payman

Framledningstempen ska stiga, när utetempen sjunker. Det visar Althermans framledningstemperatur att så även sker. När det blev 5° kallare utetemp, så öka framledningstempen (panntemp) 3,8°, vilket kan vara normalt i ett hus som behöver hög framledningstemp.

Varför du får de värden du redovisar på dina egna givare, har jag ingen förklaring till. Visst kan det skilja ett par grader mellan verklighet och Daikins givare.....men det är linjärt.....och påverkar inte funktion vad jag vet.


Tor

Är samlestokk en push?

I så fall visar mätaren endast temperaturen som snurrar i golvslingorna d.v.s. temperaturen är oftast inte lika hög som den temperatur som kommer från värmepumpen.

lacrosse

Ja, jag har ocksÃ¥ hört den rekommendationen när Altherman var ny. Kylmaskiner där kondensorn är ute för att dumpa värmen, kan det säkert vara en fördel att köra med högt flöde. 
Hei igjen.Samlestokk er der hvor de forskjellige kurser grener seg ut til vannbåren varme i gulv.Der sitter også motorventiler som styres av termostater

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #314 skrivet: 01 februari 2009, 15:08:33 »
Hei igjen.Samlestokk er der hvor de forskjellige kurser grener seg ut til vannbåren varme i gulv.Der sitter også motorventiler som styres av termostater

Okey! DÃ¥ borde de visa samma temperatur.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!