Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 325014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #195 skrivet: 30 september 2008, 20:44:46 »
Det var lite ironi dÃ¥ du var sÃ¥ ihärdig med garantierna sÃ¥ jag trodde du hade butik  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #196 skrivet: 30 september 2008, 21:51:29 »
Efter att ha varit med från början med installation och försäljning av Altherman så blir man lite fundersam när man ser att dom börjar förekomma på nätet för 63000:-.Jag kan med min erfarenhet direkt avråda folk som går i dom tankarna "Hur svårt kan det vara".Jo det kan vara ganska knivigt både installationsmässigt och drifttagande.Ta bara köldmediebiten som kan vara ganska så bråkig att göra med då det används 5/8-1/4 rör till 5/8 rör så måste man använda en rörböj och har man många böjar som ska göras (vilket det kan bli om installationen sker mitt i källarvåningen) så gäller det att hålla tungan rätt i mun.Sen har man vacumpumpningen som absolut måste utföras fackmannamässigt.Som fackman tittar jag bla på radiatorer i huset för att kunna avgöra om en värmepump överhuvudtaget är lämplig eller om man måste komplettera/byta radiatorer.Från början använde vi inlejda elföretag som fixade elen vilket är ganska omfattande med den följden att vi fick många frågor från elektrikerna vars alla olika kablar ska sitta.Numera så fixar vi elen själv och ett företag med Allmän behörighet kopplar in matning och besiktar av det.Att som amatör ställa sig och göra det .....ja Lycka Till.Sen har man vvs-installationen , där kan jag ibland inte fatta hur otroligt många presskopplingar och kopparrör som går åt.Till sist så har vi driftsättandet av pumpen där switchar på kortet skall ställas om beroende på om man har vvb och rumsgivare samt så skall kurvlutning programmeras.Att hitta rätt kurvlutning måste räknas ut beroende på radiatorers/golvvärme värmeavgivning kontra husets värmebehov.Är man noggrann så finns det mycket kräm att hämta ur denna pump, vi har inte en enda pump som ligger under 2,9 i årsmedelvärmefaktor vilket vi tycker är otroligt bra.Om man betalar 63000:- och sedan måste betala för allt matrial såsom stativ,km-rör,vvskopplingar,kopparrör,vvs-matrial,elkabel,vacumpumpning,div monteringmatrial,avsyning av elinstallationen (ingen försäkring i världen täcker om du själv kopplat in det) mm vars hamnar slutsumman på då?.Jag skulle tro att man inte är så långt ifrån dom priser man kan få av en lokal firma.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #197 skrivet: 30 september 2008, 22:22:04 »
Vad ligger Altherman på i pris om man köper den i butik inkl installation om vi tar 008 på 9,6kw med 300 liters beredare på 9kw som ett exempel.
Montörerna jag har kontakt tar mellan 10-20000:- för en installation , då det har hamnat på 20000:- har rörjobben legat på ca 12000:- så mycket beror självklart på hur det ser ut i pannrummet där det ska installeras.
Fattar inte varför Altherman ska ha sÃ¥ mycket el  Sc:,h Bara elarbetet gör installationsarbetet dyrare.
Dom borde ta efter Mitsubishi Ecodan när det gäller strömförsörjningen.
Jag har inte kollat vilken modell det är på Altherman för 63000:- !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #198 skrivet: 30 september 2008, 22:51:04 »
Priset på en 008 med 300vvb ligger på ca 90000-95000 beroende på installationsmiljö.
Då ingår
-Dräneringsrör till utedel med värmekabel och jordfelsbrytare.(Där det är tekniskt möjligt att dra in dräneringen)
-Utedel på markstativ = inga vibrationer i huset
-Temperaturloggning av pump
-Trådlös Rumsgivare
-Elmätare
-Garanti och 6 års Försäkring
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 08:32:42 av Hasse21 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #199 skrivet: 30 september 2008, 22:57:59 »
Då börjar dom komma ner i pris med andra ord.
Gjuter ni eller kunden fundament för markstativet ?
Hur mycket brukar själva rörmokeri delen ligga på om vi antar att gamla pannan är borta och det inte är allför jäklig rördragning.
Har ni Ecodan i sortimentet också ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #200 skrivet: 30 september 2008, 23:17:54 »
Det är dom priser vi hållit hela tiden ,prisbilden kanske är annorlunda i storstäderna?.
Kunden får själv fixa fundamentet ,det räcker om man gräver ur lite och lägger markisolering,sand samt några snygga trädgårdsplattor.En spade kan alla hantera som har hus.
Mycket mer än vad man tror!.Det ska in avtappning,filterballs,avluftningar,backventil mm mm sen ska det se snyggt ut.
Nej vi har inte Ecodan i vårat sortiment eftersom vi har fått fram så otroligt bra årsmedelvärmefaktor på Althermorna så har vi inte sett någon anledning att titta på andra pumpar.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #201 skrivet: 01 oktober 2008, 11:29:01 »
Då jag se diskussionen angående köp/montering av txl Altherman så blir man ganska förundrad hur det räknas.
Exempel Altherma 7 kw system för 92000:- sk monterat och klart. Kan enligt krabbanfalk köpas för 63000:- vinst ca 30000:- men då har man glömt allt det material som är runtomkring el rör isolering mm som Hasse21 mycket riktigt påvisade. När man titta på det paketet som går att köpa för 6300:- ser man att det kommer till lit extra vvbn sägs vara 300 l men det är omöjligt med dom mått som an gives snarare är det frågan om 150 l samt med stålplåt ej rostfri.
Dessutom har vi en kompis som vill ha 25% av kakan såvitt man inte har andra trix för sig.
 Jag är varken säljare eller montör har heller inga barn i hop med nÃ¥got särskilt fabrikat tror att dom kända märkena är ganska likvärdiga.
Huvud saken är nog att man vänder sig till en etablerade firma med gott renomme' som utvärderar vad för slags värme behov man har i fastigheten.
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #202 skrivet: 01 oktober 2008, 11:39:19 »
Eller bildar sig en egen uppfattning....

genom att tex ta in offerter från flera installatörer och på olika system. Dessutom jämföra med alternativen "gör installationen själv" och alternativet "gör det i egen regi."

Då får man god uppfattning om vilka system som är bra och beprövade. Samt en god uppfattning om vad som är prisvärt och var marginalerna och förtjänsterna ligger. Och om dom är hutlösa. Alternativet är att bara läsa sista raderna i olika saltade offerter. Tillslut vet man varken ut eller in.

Själv valde jag "gör det själv"
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #203 skrivet: 01 oktober 2008, 12:12:44 »
Hej larryd det är klart att man kan göra som du om man har tillgång till alla verktyg mm som behövs, och är en baddare på rör/el mm.
Själv hade jag inga möjlighet till detta och med tanke på vad försäkringar säger så skall man nog vara kunnig.
Det som du tycker verkar vara väl tilltaget blir väl din bedömning för det blir ju inte några 30,000:- när man tar bort rör och el samt isolerings arbetena, inte att förglömma momsen.
Hur lång tid tar en installation någorlunda normal det är klart att det är olika från fall till fall men mellan tummen och pekfingret.
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #204 skrivet: 01 oktober 2008, 12:46:04 »
Nu är dethär en Daikin tråd....

och jag installerade en CTC Ecoair, men:

-Eftersom Altherman har köldmediet cirkulerande till utedelen, så är mitt råd att anlita en kyltekniker för anslutningen. Cirka 5000SEK inklusive håltagning, tätning, kylrör, isolering, stativ, moms etc Den delen av jobbet kan jämföras med installation av en L/L pump. Därefter är faktiskt installationen av Altherman enklare än en vanlig L/V pump.

-Specialverktygen jag använde var en skiftnyckel, rörtång och en gasolbrännare jag vallar skidorna med. Använde några meter färdig rörisolering. Kostnad cirka 150kr. (Isolerade inte rören i pannrummet.)

-I priset för CTC Ecoair ingick en försäkring från CTC/Enertech. (Beställde en service från CTC, teknikern gav mig många goda råd om driften )

-Använde mest lödkopplingar för rören. På några ställen kompressionskopplingar där det var svårt att komma åt. Totalt cirka 2500kr för rör+kopplingar.

- Totalt lade jag ner 25-30 timmar på installationen. Ej medräknat tiden för val av system och beställning. Ej medräknat tid för intrimmning. (Som jag håller på med litet ännu)

-Totalt räknar jag med att tjänat cirka 1000kr timmen. (Skattefritt och inklusive moms)

-Men den stora fördelen är att jag vet väl hur systemet funkar och vad jag kan göra för att trimma det.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #205 skrivet: 01 oktober 2008, 14:45:26 »
Ja frÃ¥gan var ju inte hur mycket man kan tjäna pÃ¥ att installera själv utan hur mycket installatören tjänar, och hur jag än vrider och vänder pÃ¥ ditt räkne ex sÃ¥ fÃ¥r jag det inte att gÃ¥ i hop, 30,000:- ta bort 5-8,000:- för rör och dylikt, samt moms pÃ¥ 30,000:- ca 6,000:- gör ca14,000:- kvar blir ca 16,000:- delat pÃ¥ 30 tim enligt larryds resonemang det utgör ca 533:- i tim men dÃ¥ skall  social avgifter skatter försäkringar (om nÃ¥got gÃ¥r snett) samt lokalhyra bilkostnader nyanskaffningar verktyg mm betalas innan innan förtjänsten kan räknas fram (jag karnske är ute och cyklar med min räkning)
Däremot är det en klar fördel med att kunna utföra jobbet själv som du säger man vet hur det fungerar, det kan tyvärr inte jag (skryta) med, läser och läser men har små händer och svårt för att fatta.
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #206 skrivet: 01 oktober 2008, 14:55:31 »
Ja du är ute och cyklar...

vet att en erfaren CTC montör räknar cirka 15 timmar för montage och eljobb. Litet beroende på omfattning av håltagning. Och återanvändning av gamla elledningar för givare och termostater.

Det vore väl tusan om inte en erfaren montör, van vid CTC kan göra det på halva tiden mot mig. Speciellt rörkrökerierna fick jag mäta och pula länge på.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #207 skrivet: 01 oktober 2008, 16:02:53 »
Totalt lade jag ner 25-30 timmar på installationen
Citera
Totalt räknar jag med att tjänat cirka 1000kr timmen
Citera
vet att en erfaren CTC montör räknar cirka 15 timmar för montage och eljobb

Dom har bra betalt CTC-installatörerna.
Oj oj 2000 kr i timmen. Värsta konsultlönen.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #208 skrivet: 01 oktober 2008, 20:38:57 »
 Därefter är faktiskt installationen av Altherman enklare än en vanlig L/V pump
Ovanstående skrivet av dignitär som själv installerat en CTC.
Min fråga till dej Larryd ,hur många Althermor har du installerat?.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #209 skrivet: 01 oktober 2008, 21:54:00 »
Ingen...
men har besiktigat några installationer.

Min frÃ¥ga till dig Hasse 21  --- Hur mÃ¥nga CTC EcoAir har du installerat?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!