Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 325009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #180 skrivet: 22 september 2008, 15:54:07 »
Jag fick följande argument av en installatör på varför vi borde välja 9,6 KW istället för storleken mindre. Någon som instämmer i det?

"Den större pumpen har ett jämviktsläge -5,3 reservkapacitet på 1,2kW

Den mindre pumpen har ett jämviktsläge -2,8 reservkapacitet på 0,8kW

Som jag ser det är det en fördel med den större pumpen den klarar en lägre utetemp utan elvärme..

Pumpen behöver inte gå på max effekt hela tiden det sparar kompressorn."

Vettigt?



Låter väl som vettiga argument.
Tack :) Jag tyckte det men som lekman så tycker man det mesta låter som bra argument så det kan vara skönt att få det bekräftat från oberoende känslor. För dom som är intresserade så landar slutnotan på 105 000 kr för systemet med 9,6 kw pumpen inkl. utrivning av den gamla pannan/tanken samt installation av innegivare.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #181 skrivet: 29 september 2008, 15:20:03 »
Kollade ute tempen  pÃ¥ Altherman mot en digital skiljer ca 2 grader/ alltsÃ¥ Altherman visade 2 grader varmare, känselkropparna monterade bredvid varandra, vet nÃ¥gon om det gÃ¥r att kalibrera tempen 2 grader gör ganska mycket vid -7 sÃ¥ visar Altherman -5, nÃ¥gra syn punkter.
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Krabbanfalk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #182 skrivet: 30 september 2008, 14:38:58 »
Hej, är helt färsk här på forumet tillika totalt novis på ämnet värmepumpar:).

Huset är från 1944 med träfasad och ligger i Stockholm. Det är på 150kvm i två plan + 50 kvm källare. Vi har precis byggt på en våning och passade samtidigt på att tilläggslisolera befintliga fasaden samt byta till energiglasfönster. Vi har nu vattenburen golvvärme på plan 2 och vattenradiatorer årsmodell 1944 (lågtemp. antar jag) på plan 1. Halva källaren ca. har elburen golvvärme.

Vi beräknar ny årsförbrukning exkl. hushållsel till ca. 25000kWh.

Väger nu ett Daikin Altherma 7kW system (offert på 92000:- inkl installation) mot ett Thermia Atria 8 (offert 1070000:- inkl installation) - dvs. förhållandevis ny teknik kontra väl beprövad.

Jag lutar åt Altherman pga. billigare pris och mindre och tystare utedel. Noterar att installationskostnaden för Altherman landar på ca. 30000:- efter att ha hittat systemet för självmontering för ca. 63000:-
Ska det behöva kosta 30000:- att installera en värmepump via firma? Hur lång tid tar installationen och hur svårt är det att göra det bra själv?

Mvh Christer
« Senast ändrad: 30 september 2008, 15:14:20 av Rickard »

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #183 skrivet: 30 september 2008, 15:04:38 »
Alterman har köldmediet....

cirkulerande mellan ute och innedel. Där bör du nog anlita en kyltekniker för att ansluta. Säg högst 5.000 SEK, inklusive håltagning, tätning och rör och rörisolering..

Resten gör du nog själv om du inte har tummen mitt i handen. 25.000SEK ger en mycket bra timpenning.
Möjligen är det en fördel att göra jobbet på sommaren, om man stöter på något problem med det egna montaget.

Har du pannan eller tanken kvar, så finns det firmor som hämtar gratis. Men du måste nog själv baxa ut den på gården.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #184 skrivet: 30 september 2008, 15:21:41 »
Citera
Ska det behöva kosta 30000:- att installera en värmepump via firma? Hur lång tid tar installationen och hur svårt är det att göra det bra själv?

En standardinstallation på en konventionell luft/luft-värmepump ligger på 5-6 000 kr, och jag tror att du får räkna med nåt liknande för en Altherma-installation. (För enbart köldmediedelen)
Detta förutsätter dock att du gör allt annat själv, och att du då också tar en något större risk om du själv skulle ställa till med nåt när du installerar.
När man köper en pump inkl installation så köper man inte bara jobbet utan man får en mycket bättre garanti, och det är också till stora delar det som du betalar extra för.

Jag installerade min jordvärmeanläggning själv, men det är alltid svårt att säga hur lång tid det kommer att ta för dig, det beror ju väldigt mycket på hur det ser ut hos dig, skall du gjuta ett fundament för pumpen utomhus?
Om jag får gissa så kan det väl kanske ta ca 20-60 timmar för en som aldrig gjort det tidigare, och kanske hälften för en van installatör.
Mycket hänger ju på hur bökigt det är att få ut den gamla anläggningen och förbereda för den nya installationen, själva rörkrökningen tar inte speciellt många timmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #185 skrivet: 30 september 2008, 16:17:24 »
efter att ha hittat systemet för självmontering för ca. 63000:-

Hur mycket blir den totala kostnaden, efter att du inhandlat el-installation, kopparrör, anslutningar, markstativ, värmekabel o.s.v.

Garanti och försäkrning ingÃ¥r väl knappast heller.   

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #186 skrivet: 30 september 2008, 16:44:02 »
Montering av Daikin brukar hamna mellan 10-20000:- inkl moms beroende pÃ¥ hur mycket el och rörarbeten som föreligger i respektive hus. Köper man frÃ¥n ett nätföretag och bor pÃ¥ ett sÃ¥dant ställe att det är svÃ¥rt att fÃ¥ dit en kylmontör om nÃ¥got skulle haverera blir det självklart svÃ¥rt att fÃ¥ hjälp vid garantiärenden, den trasiga komponenten skickas naturligtvis men själva bytet kan bli värre. Köper man frÃ¥n en lokal firma har han bakat in i sina priser att han/hon eventuellt mÃ¥ste Ã¥ka till kunden för nÃ¥got ärende. Vissa företag bakar in en ansenlig summa för garantierna sÃ¥ det är väl upp till kunden att avgöra hur mycket han/hon är villig att betala för maskinen inkl garantier  Sc:,h
Varför du skriver att försäkring knappast ingår förstår jag inte, vad är det för försäkring du menar ? försäkring mot vad ?
En försäkring brukar kosta en slant och är det garantier det gäller så ska kunden om dom enbart vill ringa ett samtal se till att det är totalgaranti på det antal år dom vill och har lust att betala för.
Skulle det endast skilja ett par  tusenlappar i slutänden mellan den lokala handlaren och nätföretaget bör man satsa pÃ¥ den lokala handlaren dÃ¥ det handlar om ganska stora belopp.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #187 skrivet: 30 september 2008, 17:03:19 »
Varför du skriver att försäkring knappast ingår förstår jag inte, vad är det för försäkring du menar ? försäkring mot vad ?


http://www.daikin.se/Forsakring/default.jsp


Om villaägaren själv installerar pumpen och endast kan utnyttja hemförsäkringen, så kan det ändå bli problem.

När försäkringsbolagets skadereglerare kommer till anläggningen, så kan han/hon säga att värmepumpen inte är fackmannamässigt installerad....och ersättning uteblir.


Utloggad Krabbanfalk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #188 skrivet: 30 september 2008, 17:26:13 »
Citera
Ska det behöva kosta 30000:- att installera en värmepump via firma? Hur lång tid tar installationen och hur svårt är det att göra det bra själv?

Tack för snabba och bra svar!

Det tillkommer som påpekat förstås vissa kostnader utöver de 63000:-för elinstallation och anslutningsmateriel, men jag räknar med att kunna få ned kostnaderna för detta genom goda kontakter. Vad gäller garanti och försäkring vet jag mindre. Har inte efterforskat vad somingår ingår vid köp via nätbutiken. Antagligen är det denna trygghet man får betala en del extra för i slutändan och det kan ju i.o.f.s. vara väl investerade slantar om det strular. Vet inte hur mycket strul som kan förväntas med Altherma.

Får nog fundera på detta med självinstallation litet till...


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #189 skrivet: 30 september 2008, 17:34:52 »
Den försäkringen bygger pÃ¥ din hemförsäkring, det är väl inte sÃ¥ jättebra  Sc:,h Du betalar i förskott en försäkring som förhoppningsvis tar hand om din självrisk och avskrivning.
Bättre då att köpa med totalgaranti då det räcker med ett samtal utan att behöva ringa försäkringsbolaget om man har gett en hisklig massa pengar för produkten inkl installation.
Priserna jag uppgav var om en rörmokare och kylmontör installerar maskinen, varför skulle försäkringsbolaget klaga på ej fackmannamässig installation om det händer något.
Installerar kunden allting själv utan hjälp av vare sig rörmokare eller kylmontör vet han förmodligen om att han/hon tar en mycket större risk att bli utan ersättning om det skulle bli en skada på hus eller anläggning.
Är den dock "fackmannamässigt" utförd tror jag inte dom ifrågasätter något.
Har sett skräckexempel från såkallade fackmän så alla är inte rumsrena direkt.
Köper du tilläggsförsäkringar när du köper TV apparat från tex Elgiganten eller OnOff ?
Det är försäkringarna som ger klirr i kassan hos försäljaren vid TV köp
Har bra kontakter inom Radio och TV branschen som verkligen gillar när kunderna köper försäkringar  ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #190 skrivet: 30 september 2008, 18:38:45 »

Får nog fundera på detta med självinstallation litet till...


Mycket klokt beslut.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #191 skrivet: 30 september 2008, 18:56:06 »
NÃ¥gonting säger mig att Lexus har butik och säljer Luft/vatten värmepumpar  ;)
Som kund ska man vara säker på vad det är man köper om man köper maskinen och eventuell installation av ett nätföretag.
Det måste skilja en hel del pengar för att det skall vara ett alternativ jämfört med sin lokala handlare såvida han har rent mjöl i hela påsen.
När det gäller Mitsubishi Ecodan ska man inte ens fundera på att göra allting själv då det är 5kg R410A i utedelen !!!

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #192 skrivet: 30 september 2008, 19:34:09 »
Någonting säger mig att Lexus har butik

Har ingen butik.

Har du kunskaper om Daikin Altherma?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #193 skrivet: 30 september 2008, 20:07:40 »
Hej Lexus

Vet litegrann om Altherman, jag har den i mitt sortiment. Har aldrig utgett mig för att kunna speciellt mycket om luft/vatten.
När folk frågar om den passar för deras hus ger jag rådet att höra med rörmokaren/kylmontören dom tänkt använda sig av för att se om den överhuvudtaget passar in i deras fastighet. Jag har inte den kompetensen när det gäller luft/vatten att jag ger rådet själv att den passar.
Altherman är det mest andra kylföretag som köper av mig. Då dom i sin tur har sålt den till någon privatperson.
Är det någon fråga jag inte kan svara på tar jag reda på det eller hänvisar till någon som vet svaret.
Vet inte om du är nöjd med det svaret  Thumbsup
Jag trodde konversationen handlade om hur folk väljer att köpa sin installation  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #194 skrivet: 30 september 2008, 20:38:15 »

Jag trodde konversationen handlade om hur folk väljer att köpa sin installation  Sc:,h


Jag också, men det var någon som frågade om jag hade butik......vad det nu har med saken att göra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!