Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #135 skrivet: 20 juni 2007, 22:31:15 »
vem har sagt att framledningstempen bestämmer storleken ? man räknar storleken pÃ¥ huset efter avspeglad energie i frÃ¥n radiatorerna . lämnar radiatorerna total effekt av 3 kwh vid dimensionerande temperaturer blir inte ytan mer en cirka 50 m2 . som du kan värma upp vid dimensionerand dut. om du inte bor i syd frankrike förstÃ¥s dÃ¥ räcker det till nÃ¥gra kvadrat till.  b00k färdig ordat om det här .
m.v.h , o

Utloggad Nisse på åsen

  • Inspirationspedagog
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige/Schweiz/Sarkoseland
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lite skit i hörnet än rent helvete
Hej Rickard
Må få ett gott råd av dig.M-helgen hade jag besök av en elektriker
Han sa att varför tar du inte luft-vattenvärme?
Jag är tvungen att höra med dig.Samma gamla farm i alperna erbjudande om jordvärme
På tok för dyra sen en kamrat som började snacka om borra OCH nu till råga på allt
Luft-vatten värme.Vad rekommenderar Ni som proffs...
El-killen hade ett österrikiskt företag som jag ska kolla via nätet (tyvärr har jag namnet
uppe i berget,får det lördag)
mvh
Nils B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #137 skrivet: 25 juni 2007, 15:46:12 »
Luft/vatten kan säkert fungera bra för dig men du hade väl ett rätt stort effektbehov om jag inte missminner mig, se till att värmepumpen eller värmepumparna ger effekt så det räcker även när det blir KALLT.

Hur kallt få ni där nere?

Lite beroende på vilken typ av luft/vattenvärmepump du köper så lägger de av helt vid -10 till -20 grader, har ni ofta kallare än så tror jag nog att jordvärme är vettigare...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bonzn

  • Inte ide! :-)
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #138 skrivet: 19 augusti 2007, 01:07:01 »
Enda en nordmann på forumet! :)

Har kjøpt daikin altherma 8,4Kw. Ikke installert enda. Kjører i dag via dobbeltmantlet bereder. Ser at det er anbefalt og kjøre med treveisventil og ha høy tempratur i bunn av bereder.
Men har dette så stor gevinst?? Kan man ikke like godt sløyfe treveisventilen og bruke tanken som magasin for gulvvarmen?

Noen som har erfaringer med dette?
Slik som det er anbefalt oppkoblet så bruker ikke althermaen magasin for vann i det hele tatt. Magasinet i berederen er bare forvarming av tappevannet i huset. Ikke gulvvarme.

Noen som har erfaringer??

Bonzn
Hus 2006mod, 315m2, 215m2/ca1000m med 20mm wirsbo gulvvarme, 43m2 via el gulvvarme. Gulvvarmesløyfer justerad via Uponor trÃ¥dløs.  Villavent VR-700 EV, Flexit S3R, Daikin Altherma 8,4kw, som brukes opp mot Høiax DMX 300.
Høiax DMX 300 varmet huset første 12mnd, med sine 7,5kw i bunn.
Elforbruk uten daikin, 28500kwt/12mnd. Elforbruk med daikin, 17000kwt/ 12mnd.
Alterma'en brukes med "tvangskjørt" sirkulasjonspumpe.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #139 skrivet: 19 augusti 2007, 09:03:42 »
Kan man ikke like godt sløyfe treveisventilen og bruke tanken som magasin for gulvvarmen?
Varför? Har du en annan beredare efter tanken?
Altherman är en inverterpump poch behöver inget magasin.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #140 skrivet: 19 augusti 2007, 10:10:43 »
Enda en nordmann på forumet! :)

Har kjøpt daikin altherma 8,4Kw. Ikke installert enda. Kjører i dag via dobbeltmantlet bereder. Ser at det er anbefalt og kjøre med treveisventil og ha høy tempratur i bunn av bereder.
Men har dette så stor gevinst?? Kan man ikke like godt sløyfe treveisventilen og bruke tanken som magasin for gulvvarmen?

Noen som har erfaringer med dette?
Slik som det er anbefalt oppkoblet så bruker ikke althermaen magasin for vann i det hele tatt. Magasinet i berederen er bare forvarming av tappevannet i huset. Ikke gulvvarme.

Noen som har erfaringer??

Bonzn

Har du golvvärme i hela huset?

Utloggad Bonzn

  • Inte ide! :-)
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #141 skrivet: 19 augusti 2007, 11:57:50 »
Hei!

Har i dag en Høiax dmx bereder. Fyrer via el til gulvvarme. http://www.hoiax.no/asp/sider.asp?menyKategoriID=43&sideID=137
Har ca 215 m2 med gulvvarme/ Totalt 315 m2.
Siden det er anbefalt med treveisventil for "forvarming" vil ikke altherma'en jobbe med to temperaturer?
Den vil jo ikke tilføre gulvvarmen noe varme når den "forsyner" tanken.
Hvorfor skal jeg kunne spare el med å la gulvvarmen ligge på feks 40 grader, og tanken på 50?
Kunne jeg ikke like godt kjørt gulvvarmetempraturen i tanken også? Dvs ca 40?
Hus 2006mod, 315m2, 215m2/ca1000m med 20mm wirsbo gulvvarme, 43m2 via el gulvvarme. Gulvvarmesløyfer justerad via Uponor trÃ¥dløs.  Villavent VR-700 EV, Flexit S3R, Daikin Altherma 8,4kw, som brukes opp mot Høiax DMX 300.
Høiax DMX 300 varmet huset første 12mnd, med sine 7,5kw i bunn.
Elforbruk uten daikin, 28500kwt/12mnd. Elforbruk med daikin, 17000kwt/ 12mnd.
Alterma'en brukes med "tvangskjørt" sirkulasjonspumpe.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #142 skrivet: 19 augusti 2007, 12:56:08 »
Aha, jag tror jag förstår.
Men halva året, då det behövs lite eller ingen golvvärme får du ju ingen förvärme. Om det går att få upp varmvattnet till 50 ºC med pumpen året om så tjänar du säkert in växelventilen.
Förresten så påstår Daikin i Sverige att Alterman inte får köras mot annan beredare än deras egen (som kostar 20tkr). Om den installeras mot annan beredare så gäller inte garantin.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Bonzn

  • Inte ide! :-)
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #143 skrivet: 19 augusti 2007, 13:16:09 »
Jeg så at det med garantien tidligere og tok kontakt med Daikin i norge for å høre hva de mente med "System garanti".
Svaret jeg fikk var at de mener at om an bruker en annen tank, så garanteres ikke samme virkningsgrad.
Garanti forøvrig skal gjelde som normalt.

Men om pumpa leverer 50 grader om sommeren, bruker den da sin innebygget el forsyning for å oppnå denne tempraturen?
Hus 2006mod, 315m2, 215m2/ca1000m med 20mm wirsbo gulvvarme, 43m2 via el gulvvarme. Gulvvarmesløyfer justerad via Uponor trÃ¥dløs.  Villavent VR-700 EV, Flexit S3R, Daikin Altherma 8,4kw, som brukes opp mot Høiax DMX 300.
Høiax DMX 300 varmet huset første 12mnd, med sine 7,5kw i bunn.
Elforbruk uten daikin, 28500kwt/12mnd. Elforbruk med daikin, 17000kwt/ 12mnd.
Alterma'en brukes med "tvangskjørt" sirkulasjonspumpe.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #144 skrivet: 19 augusti 2007, 13:32:37 »
Beroende på inställda värden, så sköter kompressorn om att göra varmvatten. Med fabriksinställning så aktiveras även elpatron och tar de sista graderna.

Elpatron kan stängas ner, och påverkar inte legionellabränningen.

Om du ändå vill använda din tank, så kommer ett förslag på inkoppling.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #145 skrivet: 19 augusti 2007, 13:40:49 »
Jeg så at det med garantien tidligere og tok kontakt med Daikin i norge for å høre hva de mente med "System garanti".
Svaret jeg fikk var at de mener at om an bruker en annen tank, så garanteres ikke samme virkningsgrad.
Garanti forøvrig skal gjelde som normalt.
Ahaaa, kanske var så de menade?

Men om pumpa leverer 50 grader om sommeren, bruker den da sin innebygget el forsyning for å oppnå denne tempraturen?
Nej, om jag förstått det rätt så ska den inte göra det. Så här har jag fått det förklarat för mig: När temperaturen i beredaren går under ett visst värde så slår ventilen över till vv-produktion. Pumpen försöker först nå önskat värde utan tillskott och klarar den inte det så kallar den på beredarens, alltå inte althermans inbyggda, elpatron. Jag vet inte exakt hur varmt vatten den kan göra utan elpatron men det brukar väl ligga strax under 50 ºC? Om det finns både värme och varmvattenbehov så prioriterar den värmen för bästa verkningsgrad. Det speciella med daikins vv-beredare ska vara placeringen av värmeslinga och givare. Antar att styrenheten är intrimmad efter denna och det är därför en annan tank funkar sämre.

Obs! Jag är ingen expert.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #146 skrivet: 19 augusti 2007, 13:44:02 »
Om du ändå vill använda din tank, så kommer ett förslag på inkoppling.
Ha, du skrev både snabbare och bättre formulerat än mig.
Kan han inte klara sig helt utan Daikins beredare iom att hans bef har inbyggd elpatron?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #147 skrivet: 19 augusti 2007, 14:04:16 »
Om det finns både värme och varmvattenbehov så prioriterar den värmen för bästa verkningsgrad.

Nja, det är nog rätt...men ändå inte.

I meny 5.02 och 5.03 väljer man om och när den ska prioritera värme. När värmepumpen har fullt upp att klara värmebehovet, så är de dumt att den ska göra varmvatten.

Exempel:
5.02 1 (aktiv)
5.03 -8°

Kallare än -8°, sköter elpatron i beredaren om att producera allt varmvatten.
Varmare än -8°, växlar kompressorn mellan värme och VV.


Citera
Kan han inte klara sig helt utan Daikins beredare iom att hans bef har inbyggd elpatron?

Hmmm.... det är väl en tvåfas 3 kW som man kan ansluta till hydroboxen. Det ska vara att han kan byta den elpatron som sitter där.

Att lägga ner pengar på en gammal beredare, som kanske inte funkar så bra tillsammans med Altherman....är inget jag rekommenderar.


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #148 skrivet: 19 augusti 2007, 22:07:42 »
Hmmm.... det är väl en tvåfas 3 kW som man kan ansluta till hydroboxen. Det ska vara att han kan byta den elpatron som sitter där.

Att lägga ner pengar på en gammal beredare, som kanske inte funkar så bra tillsammans med Altherman....är inget jag rekommenderar.



Tack för rättelsen ang vv-tillskott. Men visst borde det gå att koppla den "gamla" beredaren (som jag inte tror är så gammal och verka r helt ok).

Bara man får till givaren på ett bra ställe så borde det väl gå att ladda förvärmningen mha växelventil. Beredaren har inbyggd toppvärmning, visst det kommer att gå lite mer el men man får mycket ström för 20 tusen.

Tror att daikin förlorar många kunder på att de har så dyr beredare och att den inte går att kombinera med andra. Har man en hyfsat ny tank eller beredare vill man inte gärna byta ut den.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #149 skrivet: 19 augusti 2007, 23:26:53 »
Jag anser att Daikin inte fungerar bra utan rumsgivare. När rumsgivaren har passerat börvärdet, så stannar kompressorn, trevägaren växlar och cirkpumpen stannar. Precis som på min IVT vid sommarurkoppling.

Har då noterat en självcirkulation mellan externa dubbelmanteln och kondensorn. Det har jag motverkat med en backventil, som då reducerat värmeförlusterna.

Med Daikins orginalberedare, uppstår inte den cirkulationen som kan skapa temperaturer över 55 °C till kondensorn vid legionellabränning. Misstänker att en dubbelmantel kan göra det.

Hur tempgivaren fungerar tillsammans med den toppmonterade elpatron och kompressordrift vet jag inte. Sitter elpatron i innermanteln, så kan det bli problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!