Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #120 skrivet: 04 februari 2007, 17:24:27 »
Alla värmepumpar som kör med flytande kondensering mot radiatorer OCH värmer tappvarmvatten har tappvarmvattnet som prio 1.

Enligt Daikins broschyr så är det inte riktigt så, under "REGLERSTRATEGI" står det:
"Värme och kyldrift prioriteras framför tappvarmvattenberedning som standard"

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #121 skrivet: 05 februari 2007, 09:58:17 »
Alla värmepumpar som kör med flytande kondensering mot radiatorer OCH värmer tappvarmvatten har tappvarmvattnet som prio 1.

Enligt Daikins broschyr så är det inte riktigt så, under "REGLERSTRATEGI" står det:
"Värme och kyldrift prioriteras framför tappvarmvattenberedning som standard"
Ja, så står det. Och det är ju helt logiskt oxå. Den prioriterar alltså värme före vv i de fall som den måste köra det ena eller andra på elpatron. Då ger det bättre cop att göra radiatorvatten med pumpen och vv med elpatron. Men man kan ju säga att vv också prioriteras iom att det går på tillskott så man ska aldrig bli utan vv.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jada

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #122 skrivet: 28 februari 2007, 20:28:44 »
Februar 2007. Forbruk daikin Altherma 9,4kWh.

Forbruk el: 1400 kwh inkl tilskuddsvarme til varmtvatten (antatt tilskudd 4 kW pr døgn, dvs 112 kwh)
Produsert varme: 2700 kwh
Antatt snitt cop på 2,1, litt skuffet er jeg , men har ingen større erfaring

Holdt varmen i huset ned til -12 grader, vet ikke hvor langt ned det går, da det ikke har vært kaldere.

Hva mener dere?
180 m2 oppvarmet yta, inklusiv hybel på 50 m2 i kjeller plan. Daikin altherma 9 kW VP + 6 kW el.patron. 300 liters tank til tappevann.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #123 skrivet: 28 februari 2007, 21:03:16 »
Är det inklusive Hushållsel?

Hur mycket förbrukade du förra året i februari och vad hade du för uppvärmning då?

Utloggad jada

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #124 skrivet: 28 februari 2007, 21:36:26 »
Är det inklusive Hushållsel?

Hur mycket förbrukade du förra året i februari och vad hade du för uppvärmning då?

Det er uten hushållsel. Har egen måler til VP. Forbruket er ca 3000 kwh timer lavere for jan-feb 2007 enn jan-feb 2006 (inkl hushållsel, instalerte el-måler til VP i år). I 2006 kun el panna. I tillegg er min fru hjemme på dagtid så vi har jevnt over temp på 22 grader i år mot 19 ifjor da begg jobbet. Er fornøyd med reuksjon, men hadde håpet på høyere snitt COP.
180 m2 oppvarmet yta, inklusiv hybel på 50 m2 i kjeller plan. Daikin altherma 9 kW VP + 6 kW el.patron. 300 liters tank til tappevann.

Utloggad 9K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #125 skrivet: 01 mars 2007, 20:13:42 »
Februar 2007. Forbruk daikin Altherma 9,4kWh.

Forbruk el: 1400 kwh inkl tilskuddsvarme til varmtvatten (antatt tilskudd 4 kW pr døgn, dvs 112 kwh)
Produsert varme: 2700 kwh
Antatt snitt cop på 2,1, litt skuffet er jeg , men har ingen større erfaring

Holdt varmen i huset ned til -12 grader, vet ikke hvor langt ned det går, da det ikke har vært kaldere.

Hva mener dere?

Vid vilken temp har du gett elpatronerna tillåtelse att slå till vid?
Daikin EKHBH007A6W1+ERYQ007A+EKSWW300V3

Utloggad jada

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #126 skrivet: 01 mars 2007, 21:48:56 »
Februar 2007. Forbruk daikin Altherma 9,4kWh.

Forbruk el: 1400 kwh inkl tilskuddsvarme til varmtvatten (antatt tilskudd 4 kW pr døgn, dvs 112 kwh)
Produsert varme: 2700 kwh
Antatt snitt cop på 2,1, litt skuffet er jeg , men har ingen større erfaring

Holdt varmen i huset ned til -12 grader, vet ikke hvor langt ned det går, da det ikke har vært kaldere.

Hva mener dere?

Vid vilken temp har du gett elpatronerna tillåtelse att slå till vid?

De har ikke tillatelse til å slå till. De brukes kun ved avriming?
Ser av signaturen din at du har Daikin. Hvordan synes du den regulerer? Har du tvungen pumpedrift? Vet du hvor lavt ned den går i effekt. Har målt min til 2,7 kw ut effekt, og ca 1000 watt i forbruk (brukte ampere meter på kabel til VP.
180 m2 oppvarmet yta, inklusiv hybel på 50 m2 i kjeller plan. Daikin altherma 9 kW VP + 6 kW el.patron. 300 liters tank til tappevann.

Utloggad nzane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #127 skrivet: 04 april 2007, 08:29:45 »
Efter att vintern passerat och jag haft min Altherma i drift i fem månader tänkte jag bara upplysningsvis redovisa förbrukningen för intresserade. Huset i fråga ligger i Stockholm och är en gammal träkåk om c:a 110 + 50 kvm som "tilläggsisolerats" i både fönster, fasad och vindsbjälklag. Elpannan skrotades ut till förmån för Daikin Altherma i mellanstorleken 006A (6,8/8,8)
Driftstart eftermiddagen den 1 nov, händelsevis samma eftermiddag som Stockholmarna överraskades av att vintern kommer varje Ã¥r. Trafikkaos till följd av snöfall och kyla. Folk kom hem frÃ¥n jobbet runt midnatt. Men dÃ¥ satt jag redan hemma i stugan i gottevärmen eftersom jag lyckades pricka in kommunala färdmedel sagda dag   ;D
Nu var det ju inte minusgrader så många dagar i november utan istället blev det ovanligt milt. Egentligen var ju hela vintern mild särskilt i jämförelse med föregående vinter men i alla fall.

Totalförbrukning inkl hh-el 1 nov 06 - 31 mars 07: 11264

Totalförbrukning inkl hh-el samma period föregående år: 19441

Förbrukningen har m a o sjunkit med 8177 kWh under fem mÃ¥naders vinter och vi är mycket nöjda med resultatet. Elräkningen för mars mÃ¥nad stod *MAKULERAD* pÃ¥  Thumbsup

Visst var det mildare senast, snittemperaturen dom fem aktuella månaderna för mitt område Bromma var + 2,8º enligt temperatur.nu Lägsta temp enligt sidan var -13,4 men jag har sett -17 vid nåt tillfälle på våra lokala termometrar utanpå huset. Jag har tyvärr ingen medelsiffra för föregående år eftersom den inte kan inhämtas från samma sida.
Nu värmer vi sedan Althermans start också källaren via vattenburen nyinstallerad fläktkonvektor samt vanlig radiator vilket vi inte gjorde tidigare och dessutom har vi ett elvärmegolv på fem kvm som inte fanns med föregående år. Och inte minst har vi att ta hänsyn till en högre inomhuskomfort tack vare c:a tre grader högre inomhustemperatur nu. Mest p g a frusen sambo och småbarn. Sånt kostar ju också på. Vi skulle naturligtvis kunna erhålla en klart lägre förbrukning med att sänka innetemperaturen till 20º som vi hade förut men komforten går före och jag vet att vi inte är ensamma om det resonemanget bland pumpägare.

Pumpa på!
« Senast ändrad: 04 april 2007, 08:33:02 av nzane »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #128 skrivet: 04 april 2007, 09:06:29 »
Skriv gärna en Recension på dina anläggning i "Recensera" http://www.varmepumpsforum.com/index.php?ind=reviews
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iddefjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #129 skrivet: 25 maj 2007, 15:15:45 »
hei, har lurt pÃ¥ Ã¥ kjøpe altherme luft/vann  varmepumpe Ã¥ har følgende spørsmÃ¥l:
Har mange radiatorer i huset, vil pumpen virke tilfredsstillende når det er f.eks -15 ute?
Er det tilkobling av strøm pÃ¥ utedel eller innedel? eller begge steder? Skal ogsÃ¥ ha 300l. acumulatortank, er det egen strømtilkobling til denne eller tar man strøm fra innedelen? Hvor store mÃ¥ sikringene være til de ulike kursene?  mvh. Iddefjord.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #130 skrivet: 25 maj 2007, 16:41:28 »
hei, har lurt pÃ¥ Ã¥ kjøpe altherme luft/vann  varmepumpe Ã¥ har følgende spørsmÃ¥l:
Har mange radiatorer i huset, vil pumpen virke tilfredsstillende når det er f.eks -15 ute?
Er det tilkobling av strøm pÃ¥ utedel eller innedel? eller begge steder? Skal ogsÃ¥ ha 300l. acumulatortank, er det egen strømtilkobling til denne eller tar man strøm fra innedelen? Hvor store mÃ¥ sikringene være til de ulike kursene?  mvh. Iddefjord.

Alla enheter matas separat från elcentral.

I varmvattentanken är det en tvåfas elpatron.
I innedelen sitter en trefas 6kW eller 9kW elpatron.
20 ampere huvudsäkring brukar fungera, beroende på övrig förbrukning. Det finns belastningsvakt som extra tillbehör.

Det är viktigt att dina radiatorer avger minst 3 kW vid fram/retur 37/34.
Om du mäter dina radiatorer och anger antal och fabrikat, kan du fÃ¥ uppgift om effekt. 

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #131 skrivet: 14 juni 2007, 07:11:23 »
hur stor blir den radiatorn ? studsom .om du har tempen  37-34  pÃ¥ en rad inomhus tempen 20 grader ja dÃ¥ kan du glömma tapeter om du ska ha ut 3 kw st  .en mc 22 60 cm hög 2meter lÃ¥ng lämnar vid 55-45 20 grader inomhus 1,8 kwh  ska du dÃ¥ haut 1200 watt till och sen sänka tempen pÃ¥ vattnet dÃ¥ blir det till att tapesera med raddar .  *vinkar* obelix
 


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #132 skrivet: 14 juni 2007, 10:14:22 »
hur stor blir den radiatorn ? studsom .om du har tempen  37-34  pÃ¥ en rad inomhus tempen 20 grader ja dÃ¥ kan du glömma tapeter om du ska ha ut 3 kw st  .en mc 22 60 cm hög 2meter lÃ¥ng lämnar vid 55-45 20 grader inomhus 1,8 kwh  ska du dÃ¥ haut 1200 watt till och sen sänka tempen pÃ¥ vattnet dÃ¥ blir det till att tapesera med raddar .  *vinkar* obelix
 



Naturligtvis avser 3 kW den sammanlagda effekten på samtliga radiatorer.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #133 skrivet: 18 juni 2007, 18:58:49 »
3 kwh som samlad effekt på alla radiatorer. . e inte kåken större en 40-50 m2 så blir nog rådet en luft -luft vp i stället. obelix

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #134 skrivet: 19 juni 2007, 00:46:22 »
3 kwh som samlad effekt på alla radiatorer. . e inte kåken större en 40-50 m2 så blir nog rådet en luft -luft vp i stället. obelix

Har aldrig hört att framledningstemperaturen bestämmer storleken på huset.

Thermopanels radiatorer som avger 3 kW vid 37/34, har effekten 6 kW vid 50/44 och 7,5 kW vid 55/48.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!