Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 324942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #105 skrivet: 07 december 2006, 07:13:52 »
Alltså börjar det luta mer mot Aquan inv. om dom inte kan det.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #106 skrivet: 07 december 2006, 08:44:41 »
Alltså börjar det luta mer mot Aquan inv. om dom inte kan det.
Tycker det är konstigt om det inte går att programmera den så att den går att köra mot ack-tank med givaren i tanken istället för på framledningen? Men frågan är när ska cp stängas av i det fallet. Altherman försöker ju i första hand dra ner på effekten. Så länge pumpen går på dellast måste ju cp gå (och röra om i tanken).

Finns kan man inte göra på något annat sätt? Om du låter Altherman köra mot en vvx och sedan styr pumpen som går mot ack-tanken på termostat. Då gör det inget att Althermans cp går hela tiden. Den håller ju bara värmeväxlaren varm. Eller om du har en slinga i tanken kan du väl köra direkt mot den?

Jag lyckades aldrig hitta en installatör som kunde produkten så jag gav upp och satte in en pelletsbrännare istället.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #107 skrivet: 07 december 2006, 11:27:51 »
Alla värmepumpar som kör med flytande kondensering mot radiatorer OCH värmer tappvarmvatten har tappvarmvattnet som prio 1.

Det innebär att du i ditt fall måste sätta en termostat på acktanken, när den kallar på mer värme skall två saker hända:

1. Du måste simulera framledningstempen och utetemp så att värmepumpen uppfattar att den har "fullt" värmebehov och varvar upp.
2. Termostaten skall växla trevägsventilen som lägger över flödet till acktanken istället.

Nu laddar värmepumpen acktanken tills din termostat på acken säger att tempen är tillräckligt hög och släpper den simulerade framledningstempen, värmepumpen återgår sedan att värma radiatorsystemet/golvvärmen med flytande kondensering.

Jag gissar att COP är som högst när kompressorns varvtal ligger på 50 hz eller runt 65% av maxvarvtalet och att då simulera utetemp och framledningstemp så att den effekten uppnås borde vara optimalt.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #108 skrivet: 07 december 2006, 13:58:07 »
En kameleont anpassar sig alltid   .

Då om vi nu antar att vi gör så som dom vill eller du menar att prio är.


Kör prioritet varmvatten nummer 1 och värme no:2 så skulle det alltså funka, eller ?.



Jag undrar om man har en bra tekniktank, att cp hydroboxen verkligen stör så mycket, maximalt lågt flöde och rätt kopplat i tanken så borde det väl inte göra för mycket.



Ska skicka ett mail till deras tekniker får vi se vad han svarar.




Jag är också jäkligt nära att bara vräka i en pelletsbrännare i gamla pannan och köra mot accarna. Så länge det är dom priserna. Samtidigt så kommer jag nog inte behöva elda så mycket mer än 5-6 mån., om nu solen är snäll och inte får för sig att slockna.



« Senast ändrad: 07 december 2006, 16:30:09 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad nzane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #109 skrivet: 08 december 2006, 09:49:21 »


Hur startar och stoppar cirkulationspumpen på hydroboxen?.Går den hela tiden?.
Den måste väl gå hela tiden, annars kan den inte mäta rätt framledningstemperatur.

Default går den INTE hela tiden utan den stoppar och startar ganska ofta. Påstås vara för största möjliga strömbesparing. Problemet är att det låter en del då och därför kan det vara lämpligt att "bygla" om så den går hela tiden.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #110 skrivet: 08 december 2006, 10:42:31 »
Default går den INTE hela tiden utan den stoppar och startar ganska ofta.
Intressant! Varför har ingen kunnat berätta det för mig tidigare?
Har du en själv eller är du en av de installatörer som jag beklarar mig över?  :-[
Men den kan iallafall inte stanna sålänge kompressorn går. Eller???
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nzane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #111 skrivet: 08 december 2006, 11:07:19 »
Jag har en anläggning själv men har inte installerat den själv:-)
Den kan uppenbarligen stanna trots att kompressorn går. Själva invertertekniken bygger ju bl a på att kompressorn alltid går. Fläkten i utedelen stannar men kompressorn går hela tiden dock med lägre varv

Utloggad jada

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #112 skrivet: 07 januari 2007, 15:01:58 »


Hur startar och stoppar cirkulationspumpen på hydroboxen?.Går den hela tiden?.
Den måste väl gå hela tiden, annars kan den inte mäta rätt framledningstemperatur.

Default går den INTE hela tiden utan den stoppar och startar ganska ofta. Påstås vara för största möjliga strömbesparing. Problemet är att det låter en del då och därför kan det vara lämpligt att "bygla" om så den går hela tiden.

Hei, er ny på forumet så vi får se hvordan det går- I tillegg er jeg norsk, og min svensk blir bare "svorsk". Har hatt min altheram i gang i 1 mnd og er fornøyd. Har tvunget sirk. pumpen til å gå hele tiden for jevnere temperatur og slik at baderummet har full effekt hele tiden. Opplevde litt mye av-på regulering med default innstilling på pumpen. Har foreløpig kun el-mätare. Vann måler kommer om en uke så jeg har ingen andre data enn at jeg ligger på snitt forbruk på 1,7 kW pr time. og temperaturen ligger på rundt +2 til -2. Dette er inklusiv el.patron i varmtvannsbereder til forbruksvann. 2 voksne og 2 barn under 3år.

Valgte den største VP på 9 kw som i teorien skal gi meg nok varme ned til -15 grader uten tilskudd. og så kaldt er det sjelden. Bor i syd norge. Har foreløpig kun en ting å utsette på hydroboxen og det er kontaktorer til pumpe og tilkuddsvarme. De smeller ut og inn ved behov. Vurderer å bytte til mere "tysta" kontaktorer.

Håper det er flere Altherma eiere som vil bidra med info, og ikke bare være gjest slik som jeg har vært lenge.
180 m2 oppvarmet yta, inklusiv hybel på 50 m2 i kjeller plan. Daikin altherma 9 kW VP + 6 kW el.patron. 300 liters tank til tappevann.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #113 skrivet: 07 januari 2007, 22:21:36 »
För att komma ifrån de "många" start/stoppen skulle du kunna sätta in en mekanisk enkel rumstermostat centralt i huset, öka kurvlutningen så att värmepumpen alltid arbetar med lite "för varmt" vatten i radiatorsystemet och låt sedan rumstermostaten stoppa värmepumpen när tempen i huset nått den temp du vill ha.
Rumsgivarens tillslag sker ner tempen sjunkit med 0.5-1 grad och startar värmepumpen (efter 1-3 timmar?) igen för att jobba upp tempen den grad som rumsgivaren diffar (den går då i några timmar och minskar antalet start/stopp markant).

En sådan koppling ger dig längre stopp/driftstider under den tid på året när ditt hus effektbehov är mindre än värmepumpens lägsta möjliga uteffekt.

Tänk också på att en inverter normalt har bästa verkningsgraden vid ca 50 Hz eller kanske runt 60% av maxvarvtalet på kompressorn...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #114 skrivet: 14 januari 2007, 22:35:25 »
Hej!

Det vore kul att höra lite mer erfarenheter (positiva eller negativa) och hur stora besparingar som ni gjort med Daikin Altherman. Det finns väl nu en hel del maskiner installerade även i Sverige (och inte bara i Norge)!

 

Utloggad petterl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #115 skrivet: 25 januari 2007, 16:46:58 »
Hej!

Det vore kul att höra lite mer erfarenheter (positiva eller negativa) och hur stora besparingar som ni gjort med Daikin Altherman. Det finns väl nu en hel del maskiner installerade även i Sverige (och inte bara i Norge)!

 

Fick min installerad i Oktober 2006 och den fungerar perfekt.Är inte teknisk inom området,men
är iallafall väldigt nöjd.Körde olja tidigare, litet 90kvm 2plans hus från -34 , antar att det inte är särskilt välisolerat (lågan på ljuset rör sig i vardagsrummet när det blåser kraftigt ute..).Altherman håller värmen bra,kör något auto-läge så den rättar sig efter vädret ute!?Har bara hunnit få två elräkningar men ca. 1000.-/mån verkar den dra för mig. (Mot knappt 300.- för oljan)Till den har jag 300L vatten"tanken"

Utloggad petterl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #116 skrivet: 25 januari 2007, 17:37:51 »
Hum... om utomhusdelen har ett driftsområde på -20 till ca+35, betyder det att den inte går överhuvudtaget när det är kallare än -20?
(köldmediet fryser/blir för trögt?)
Halvräligt i januari/februari då det är -20 eller kallare minst tre veckor av sju i snitt :P



I min sitter det en värmeslinga (antar att det är standard på Altherman) som aktiveras när det blir "för kallt"

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #117 skrivet: 25 januari 2007, 18:56:39 »
De 300:- för oljan antar jag ska vara 3000:-, annars har du gjort bort dig... ???

1000:- per månad, är det månadsavläsning då eller baserar elbolaget det på tidigare/beräknad förbrukning?

Vad hade du för årsförbrukning(olja/el) innan du bytte?

Var bor du?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #118 skrivet: 25 januari 2007, 19:27:45 »
Hum... om utomhusdelen har ett driftsområde på -20 till ca+35, betyder det att den inte går överhuvudtaget när det är kallare än -20?
(köldmediet fryser/blir för trögt?)
Halvräligt i januari/februari då det är -20 eller kallare minst tre veckor av sju i snitt :P



I min sitter det en värmeslinga (antar att det är standard på Altherman) som aktiveras när det blir "för kallt"

Jag fick det här svaret från Daikin: Vi garanterar att den går ner till -20 men det kan fortsätta gå en bit under 20. Pumpen har ingen "stopptemp".

Om den inte har ett inställt stopp-värde på utetemp, vad skulle det kunna vara för kriterie som gör att den stannar? Känner den av när det börjar gå för trögt?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Daikin luft/vattenvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #119 skrivet: 25 januari 2007, 21:33:14 »
De är ingen risk att de blir så kalt att köldmediet fryser.
R410A i vätskefas håller -52 grader vi atmosfärdtryck.
De som händer är att verkningsgrden blir sämre och sämre ju kallare de blir.
Och när de blir ricktigt kalt så trycker kompressorn ur sig mer olja vilket kan leda till
ett kompressorhaveri.
Frysrum körs ju på mellan -22 till -30 grader rumstemp med R404A.
Men där har man oxå oftast oljeavskiljare som tar tillbaka oljan till kompressorn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!