Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 27 oktober 2022, 22:13:47 »

Hej,

Allt gick bra med flytten!

Men har tröttnat på att parallellförflytta kurvan efter behov, den inställningen som varit ger för lite vid låg temp och för mycket vid högre.
Så igår lekte jag lite i excel och testade sedan att ställa in VP:n så.
Igår var det -10 ute och idag kring -1, dock har vi fått 1 grad kallare inomhus.. så jag undrar om jag fått det hela om bakfoten.

Min bild av problemet är att kurvan varit för flack, och att den behöver gå in senare vid högre utomhustemperatur.
Om jag förstått det hela rätt så är Y-axeln tempen på vattnet som går ut i radiatorerna från VPn, om man förflyttar den övre punkten till höger så ger den varmt vatten tidigare? Så alltså har jag försökt få linjerna att korsa varandra vid den temperatur vi upplevt att det blivit för varmt.

Jag kör på Test 2 nu, Test 1 var mitt försök innan jag ritade upp det hela. De smala kurvorna är bara för att visa spannet på parallelljusteringen.

Tänker jag fel?

Det är bara att ändra lutningen på kurvan.
In ii menyn och ändra 1-00/1-01/1-02/1-03 så är saken biff.

/D

Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 24 november 2018, 09:41:08 »

Hej,

Allt gick bra med flytten!

Men har tröttnat på att parallellförflytta kurvan efter behov, den inställningen som varit ger för lite vid låg temp och för mycket vid högre.
Så igår lekte jag lite i excel och testade sedan att ställa in VP:n så.
Igår var det -10 ute och idag kring -1, dock har vi fått 1 grad kallare inomhus.. så jag undrar om jag fått det hela om bakfoten.

Min bild av problemet är att kurvan varit för flack, och att den behöver gå in senare vid högre utomhustemperatur.
Om jag förstått det hela rätt så är Y-axeln tempen på vattnet som går ut i radiatorerna från VPn, om man förflyttar den övre punkten till höger så ger den varmt vatten tidigare? Så alltså har jag försökt få linjerna att korsa varandra vid den temperatur vi upplevt att det blivit för varmt.

Jag kör på Test 2 nu, Test 1 var mitt försök innan jag ritade upp det hela. De smala kurvorna är bara för att visa spannet på parallelljusteringen.

Tänker jag fel?
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 juni 2018, 23:21:35 »

När du tar bort plastkåpan på bilden så du ser spänningsplinten så finns det ett litet kretskort till vänster om dessa plintar. Längst ner på det kortet finns en knapp som det står SW1 på. Med den startar och avslutar du nedsugning. Koppla bort kabel på plint 3 innan du påbörjar nedsugningen.

Med vänlig hälsning
Daikin
Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 26 juni 2018, 21:24:26 »

Ok,
Vad heter din utomhusenhet ?
Det går att starta nedpumpning på maskinen men rutinerna skiljer sig åt på de olika modellerna.

Sådär :) okej, tacksam för din hjälp! :)
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 juni 2018, 20:44:13 »


Ok,
Vad heter din utomhusenhet ?
Det går att starta nedpumpning på maskinen men rutinerna skiljer sig åt på de olika modellerna.
Ingen fara, pappa är behörig/ackrediterad, men han jobbar i en annan bransch.
I vanliga fall har jag förstått det som man kör kyla för att samla gasen i ytterdelen, men det går ju inte på denna? Därav funderingen :)
Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 26 juni 2018, 13:07:47 »

Rör absolut inte köldmediekretsen om du inte är behörig. Vid nerpumpning av köldmediet kan man om man gör fel även suga med luft i systemet. Detta är förenat med explosionsrisk ! Ta kontakt med behörig kyltekniker. Googla gärna på "dieselexplosion" så förstår ni vad jag syftar på.

/mvh Daikin

Ingen fara, pappa är behörig/ackrediterad, men han jobbar i en annan bransch.
I vanliga fall har jag förstått det som man kör kyla för att samla gasen i ytterdelen, men det går ju inte på denna? Därav funderingen :)



Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 juni 2018, 13:00:48 »

Hej,

Behöver flytta på min ytterdel, då vi ska bygga ut huset där den idag sitter.

Har letat lite i manualerna på nätet men där beskrivs bara hur man tömmer till tom flaska, men en användare på byggahus skrev att man kopplade ur 4-vägsventilen för att tvinga den till att ”kyla”, så att gasen ansamlas i ytterdelen, stämmer detta gällande ventilen eller hur ska man göra för att samla gasen i ytterdelen?
Rör absolut inte köldmediekretsen om du inte är behörig. Vid nerpumpning av köldmediet kan man om man gör fel även suga med luft i systemet. Detta är förenat med explosionsrisk ! Ta kontakt med behörig kyltekniker. Googla gärna på "dieselexplosion" så förstår ni vad jag syftar på.

/mvh Daikin
Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 26 juni 2018, 08:44:27 »

Hej,

Behöver flytta på min ytterdel, då vi ska bygga ut huset där den idag sitter.

Har letat lite i manualerna på nätet men där beskrivs bara hur man tömmer till tom flaska, men en användare på byggahus skrev att man kopplade ur 4-vägsventilen för att tvinga den till att ”kyla”, så att gasen ansamlas i ytterdelen, stämmer detta gällande ventilen eller hur ska man göra för att samla gasen i ytterdelen?
Skrivet av: frejac
« skrivet: 08 maj 2018, 22:18:36 »

Prova att sänk till 50 tex.
Du kan ju prova lite allt eftersom så ser du vilken lägsta temperatur du kan hålla men ändå få vattnet att räcka.
Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 08 maj 2018, 21:47:55 »

Det beror på hur högt du har ställt temperaturen på ditt varmvatten.
Mvh
Daikin

Okej, det är inställt på 55 grader, klarar den inte att värma det med kompressorn?
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 08 maj 2018, 21:45:01 »

Det vet jag, jag har läst manualen så  jag kan den innantill.

Pratade med ”min” kyltekniker som jag använde förra sommaren när vi nyss köpt huset och den larmade. Han sa att det garanterat var ESBE styrdonet som hängt sig i något mellanläge efter jag beskrivit problemet. Så jag rev ner den, motionerade ventilen och skruvade ihop allt. Så nu verkar det fungera som det ska (y)

Esbes manual var inte den lättaste att förstå för mig som novis, men tror jag lyckades lista ut hur allt skulle ”stå” tillslut. Ställde ventilen i ”blandläge” och vred ratten på ställdonet till det manuella läget för ”blandning”, sedan monterade jag allt och satt ställdonet i autoläget. Den gjorde då varmvatten med hjälp av kompressorn, sedan stannade den och när jag var ner en stund senare så var styrdonet på läget för värme och har sedan stått där.

Men har sett att den kör värmepatronen nu, och kompressorn står still, varför gör den så, är inte det ineffektivt?
Det beror på hur högt du har ställt temperaturen på ditt varmvatten.
Mvh
Daikin
Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 08 maj 2018, 20:21:50 »

Pratade med ”min” kyltekniker som jag använde förra sommaren när vi nyss köpt huset och den larmade. Han sa att det garanterat var ESBE styrdonet som hängt sig i något mellanläge efter jag beskrivit problemet. Så jag rev ner den, motionerade ventilen och skruvade ihop allt. Så nu verkar det fungera som det ska (y)

Esbes manual var inte den lättaste att förstå för mig som novis, men tror jag lyckades lista ut hur allt skulle ”stå” tillslut. Ställde ventilen i ”blandläge” och vred ratten på ställdonet till det manuella läget för ”blandning”, sedan monterade jag allt och satt ställdonet i autoläget. Den gjorde då varmvatten med hjälp av kompressorn, sedan stannade den och när jag var ner en stund senare så var styrdonet på läget för värme och har sedan stått där.

Men har sett att den kör värmepatronen nu, och kompressorn står still, varför gör den så, är inte det ineffektivt?
Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 07 maj 2018, 16:58:34 »

Har brutit strömmen några gånger i går och en gång idag men esbe styrdonet står fortfarande i ”grundläget” och värmerören blir varma. Behöver jag lämna strömlöst längre än någon minut?
Har testat ställa om ställdonet manuellt till varmvatten nu, tror jag, men returen från elementen och ”KHB RETUR” på tanken går ju ihop sista biten, spelar detta någon roll?

Ställdonet heter ESBE Ara655

EDIT:
Märker ingen skillnad, elementen blir varma och vi får varmvatten...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 maj 2018, 09:48:39 »

Det är uppenbart att din maskin har hängt sig. Har du provat bryta strömmen?

Den el-patron du ser aktiveras, är 3 kW:aren i beredaren. Det bästa är om den får fortsätta att vara aktiv.


Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 07 maj 2018, 09:29:16 »

Bra då har jag förstått det rätt. Men varför försvinner inte solen?

Insåg detta efter läst manualerna.ä att jag saknar denna funktion.

Men är det inte konstigt att cirk.pumpen går fast värmen är avstängd? Jag ringde Daikins support men de trodde att ESBE-ställdonet hade hängt sig eller något.
Det går ju köra dessa manuellt också, hur gör jag detta? Jag vet att jag drar ut vredet och då kan vrida ventilen manuellt, men jag är osäker på vilket läge som är värme och vilket som är varmvatten. Magkänslan säger att standardpositionen är värme?

Jag har även sett att elpatronen ofta körs enligt displayen, kan jag få denna att gå in mer sällan?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 maj 2018, 09:11:06 »

Det ska räcka med att stänga den på on/off precis som du har gjort.

Din maskin är inte designad för kyla, varför du får ”not allowed” när du försöker ändra från värme till kyla.
Skrivet av: richardtenggren
« skrivet: 06 maj 2018, 20:26:20 »

 Hej,

Jag behöver er expertis, jag har denna L/V-VP, just nu så vill jag stänga av värmen då vi har det alldeles för varmt inomhus.

Jag tryckte på knappen längst upp till höger, så kontrollampan slocknar. Men den envisas fortfarande med att visa en sol i displayen och trycker jag på knappen med solen står det ”not allowed” eller liknande. Cirkulationspumpen går fortfarande osv.

Normalt så har jag kört med auto enligt utomhusgivaren, men det funkar inte så bra nu när det börjar bli varmt.

Hur får jag den att bara producera varmvatten?
Skrivet av: NiclasBson
« skrivet: 15 januari 2018, 07:51:53 »

Glömt att återkoppla på mitt problem. Enligt servicefirman jag hade på besök var det säkerhetsventilen som hade gett upp. De bytte denna och gjorde samtidigt en rengöring av filtret.
Men det hjälpte aldrig helt utan systemet har fortsatt att tappa i tryck, långsammare dock. Servicefirman säger att det förmodligen är kvar luft i systemet, men har luftat i omgångar och problemet kvarstår.
De senaste dagarna har jag testat med att försöka få kläm på när den tappar tryck och läcker ut vatten. Värmer jag inte varmvatten (vilket jag gör med värmepumpen och inte elpatronen, annat än när den trycker upp några extra grader på slutet) så tappar systemet knappt något vatten. Men när jag värmer varmvatten så tappar systemet ca 2 dl. Inte under varmvattenberedningen, men de kommande ca 2 timmarna efteråt. Sedan håller den i stort sett tätt igen fram tills nästa gång jag värmer varmvatten och så upprepar det sig, ca 2 dl tappas ut med små skvättar under ca 2 timmar efteråt.
Kan ju inte ha med att det är luft i systemet, eller? Något som har något bra förslag på vad det kan vara? Eller någon som vet en bra firma i Stockholm som kan lösa felet? Inte riktigt säker på att den firman jag haft hemma har kunskap om vad de ska göra. 
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 oktober 2017, 12:35:59 »

Vad är det för tryck på säkerhetsventilen till värmekretsen? Om det är 1,5 bar har dessa en tendens att läcka efter varje gång man gjort årliga testet. Brukar vrida på "kranen" för påfyllning så vattnet forsar genom säkerhetsventilen en kort stund. Därefter brukar den hålla tätt. Förmodligen spolar man då bort lite smuts och avlagringar som gör att det läcker.
Skrivet av: NiclasBson
« skrivet: 20 oktober 2017, 09:57:28 »

Testar om någon kunnig på Daikin Altherma har något bra tips på mitt problem:
Har en Daikin Altherma som är ca 9 år gammal. Efter sommaren har jag märkt att manometern visar fallande tryck från 1. Har gått rätt långsamt nedåt och jag har fyllt på allteftersom. Stabilare runt 0,7-0,8. Varit orolig för att det varit något läckage på radiatorkretsen som varit dolt.
Nu igår så skulle vi ha gäster och hade dragit upp värmen (då alla tycker vi har kallt hemma  ::)). Märker då att manomentern står på 0 vid kontroll, men har fortfarande varmt på elementen. Luftar jag elementen finns där ingen luft.
Istället blir det tydligt att vattnet går ut via spillvattenrören (förmodligen inte rätt benämning). När jag fyller på vatten till 1,0 blir det tydligt att övertrycksventilen (säkert inte rätt benämning heller) släpper ut vattnet.
Nu har jag sänkt värmen och kör på 25 grader ut och då sjunker trycket sakta igen. Varmvattnet kan jag värma som normalt.
Är det så enkelt som att ventilen har gjort sitt och behöver bytas? Eller kan det ha att göra med expansionskärlet i övrigt? Något jag kan göra (som bara är halvhändig) eller ett jobb för servicekille? Finns det risk med att köra systemet om det faller till 0 och jag inte uppmärksammar detta (exempelvis under dagtid när man jobbar)?
Hoppas någon kan ha tips eller annan värdefull info!
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 juli 2017, 14:40:47 »

Skriver väll i den officiella tråden även om den varit död i några år! Betyder det att systemen tuffar och går eller har de blivit utbytta  ;)

Till min fråga nu efter att ha läst hela tråden. Gått igenom manualer etc.

Jag flyttar in i hus nästa vecka med en Daikin Altherma..
Vill gärna gå igenom systemet för att säkerställa att den fungerar som den skall. Behöver jag göra något mer än och:

-Kolla vattentryck (fylla på om nödvändigt)
-Trycka på knappen för att sätta igång värmen i huset och säkerställa att värmen är
på för varmvatten.

(Skall jag ställa om nått för att provocera uppvärmning? Eller räcker grundinställning 25grader som förmodligen är grundinställning för sommartemp? för att systemet skall köra igång)

Jag kommer självklart gå igenom alla inställningar för att optimera på bästa vis men vill bara veta att allt tycks fungera som sig skall dag1.

De flesta tuffar nog bara på...
:o)

Ring vår support på 010-7222470 när du flyttar in så kan de gå igenom med dig när du står vid maskinen.

Lycka till !
/D
Skrivet av: PetriH
« skrivet: 25 juli 2017, 19:39:39 »

Skriver väll i den officiella tråden även om den varit död i några år! Betyder det att systemen tuffar och går eller har de blivit utbytta  ;)

Till min fråga nu efter att ha läst hela tråden. Gått igenom manualer etc.

Jag flyttar in i hus nästa vecka med en Daikin Altherma..
Vill gärna gå igenom systemet för att säkerställa att den fungerar som den skall. Behöver jag göra något mer än och:

-Kolla vattentryck (fylla på om nödvändigt)
-Trycka på knappen för att sätta igång värmen i huset och säkerställa att värmen är
på för varmvatten.

(Skall jag ställa om nått för att provocera uppvärmning? Eller räcker grundinställning 25grader som förmodligen är grundinställning för sommartemp? för att systemet skall köra igång)

Jag kommer självklart gå igenom alla inställningar för att optimera på bästa vis men vill bara veta att allt tycks fungera som sig skall dag1.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2013, 09:44:09 »

Se till att ta pris samt beräkningar från flera installatörer/märken så bör man hamna rätt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2013, 09:08:46 »

En kunnig installatör ordnar allt sånt klarar han inte av det ska man nog välja en annan.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 03 augusti 2013, 23:34:29 »

men det gäller att man har lite koll på vilken max effekt huset behöver.
Skulle kanske börja där. Speciellt om man är tveksam... Billigare VP kan bli dyrt... Eller en dyrare... onödvändig.
;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 augusti 2013, 21:17:05 »

Om man vet vilken framledningen man behöver så är ju allt enkelt annars får man kolla vilka radiatorer som sitter i huset och räkna ut vilken effekt dom avger vid tex 55 grader men det gäller att man har lite koll på vilken max effekt huset behöver.
Skrivet av: styrman
« skrivet: 03 augusti 2013, 17:16:14 »

LT tror jag har 55*C som max.
Vad om det ej blir nog i gammalt, stort hus?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 augusti 2013, 10:54:15 »

Om du klarar dig med lite lägre framledning finns det ingen anledning att välja Ht modellen för jag antar att den är dyrare. Jag vet inte vad den vanliga Alterman klarar för framledning hittar inte nån fakta på hemsidan heller men gjorde endast en snabbkoll men hittade däremot en massa skryt om att dom är bäst :) Om du klarar dig med framledning runt 50-65 grader finns det flera märken att välja mellan.
Skrivet av: cf112
« skrivet: 01 augusti 2013, 23:59:41 »

På Daikins hemsida hittar jag bara Altherma LT. Vad har hänt med HT? Är LT tillräckligt effektiv i stort hus med gamla sektionsradiatorer?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 22 februari 2013, 11:38:41 »

Är problemet att du inte har komfort, eller är problemet att det går för mycket el-tillskott.
Hur gammal är värmepumpen?

------------------------------------------------------

Glöm mina frågor.
Ser nu att jag svarat dig två inlägg längre upp, med budskap om var problemet finns.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 22 februari 2013, 11:22:21 »

Tack för svaren,
Jag hade en tekniker hemma för att se över systemet och det är inget fel på värmepumpen, den går perfekt. Kanske lite för lågt tryck i radiatorsystemet, men det var ju lätt fixat... bara släppa på mer vatten... Men... det stora problemet är att den är underdimensionerad för vårt dåligt isolerade hus på 160 kvm . Fick till uppgift av säljarna att värmepumpen är på 9 kW, men det är inte hela sanningen, det visar sig att själva värmepumpen är på 7 kW och elpatronen 9 kW vilket innebär att när det är kallt så kör den med tillsatsvärme mest hela tiden... blir lika dyrt som att köra en ren elpanna. Han sade om de hade sålt detta till vårt hus hade de installerat en värmepump på minst 10 kW, helst 12 kW, de hade räckt och blivit över.

Våra radiatorer är det inget fel på tyckte han. Även om de är gamla så skulle det inte löna sig att byta ut dem till nån nyare modell med något större yta. Så som det är nu finns det ingen möjlighet att få ut mer värme ur den pump vi har.

Han sade också att det var optimalt med 6-7 graders skillnad på framlednings- och returtemperatur, därför borde vi sänka flödet nu när vi fått upp trycket i systemet.

Hans förslag var att installera en 6 kW luft-luft-VP som komplement på entrévåningen där vi idag har störst problem att hålla temperaturen. Då skulle vi kunna strypa flera radiatorer på denna våning och låta det mesta av den vattenburna värmen gå till övervåningen.

Så mina slutsatser är att för att klara värmen när det är svinkallt så skulle vi behöver en värmekälla till. Med en luft-luft-VP blir det en rimlig kostnad om man samtidigt kan justera vatten flödet så det mesta av LVVP-värmen går till övervåningen, då lär behovet av tillsatsel vid normala vintertemperaturer försvinna. För att sedan sänka husets värmebehov så krävs ju bättre isolering av i första hand vind och fönster/dörrar.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 februari 2013, 17:47:34 »


Har mätt temperaturen på anslutningsrören till utomhusenheten, de ligger på 64° på gasröret och 42° på kylvätskeröret. Verkar det rimligt?

Vad tror ni om detta?

Beror helt på vilken frekvens kompressorn går på. När den har vätsketemp 42° och 64° på gasröret, så är det troligt att kompressorn på på dellast.

Cirkulationspumpen i din värmepump är en 7 meters Wilo. Enda och rätta farten på den är lägsta hastighet. Får du inte värme på alla radiatorer, så berorer det på att flödet inte är justerat på de värmeavgivande installationer du har.
Skrivet av: KentJohansson72
« skrivet: 15 februari 2013, 12:00:25 »

55 grader ut på elementen det har jag bara haft när det varit under -20 under längre perioder... Mitt hus har en uppskattad energiförbrukning på 76kwh/m2, vilket enligt uppgift ska vara bra för en 70-talskåk. Men så har jag bytt gummilister på fönster och skottat in 40 cm extra isolering på vinden.

Försök se över vad du kan göra för att behålla värmen i huset istället för att skotta in mer energi i något som antagligen läcker som ett såll.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 februari 2013, 11:29:52 »

Eftersom VP'n går konstant och det inte blir varmare inne så avges tillräckligt mycket värme av radiatorerna (under förutsättning att VP'n ger den effekt den skall). Den enkla förklaringen är att huset kräver all den energi som VP'n producerar och radiatorerna kräver 55 grader för att avge den.
Det du möjligen kan göra är att se över radiatorsystemet och kolla om du kan justera flödena lite i enskillda radiatorer för att få lite mer värme i de rum som behöver det, men om du har lagom varmt överallt i dag så finns det inte så mycket att omfördela... Då återstår att byta de klenaste/minst gynnade radiatorerna till effektivare/större eller öka effektavgivningen på strategiska ställen med fläktar el dyl.
Skrivet av: hahalj
« skrivet: 15 februari 2013, 10:27:17 »

Tänkte kolla här om någon kan kasta lite ljus över mitt problem.

Jag har en 9 kW Daikin Altherma LVVP som installerades 2010 av förra husägarna. Huset på 160 kvm är från 30-talet med spånisolering och gamla 2-glasfönster, så isoleringen är väl inte den bästa.

Jag får bara upp rumstemperaturen till max 21°C när det är mellan -3 - 0°C, jag kör då med 55° inställd framledningstemperatur till de gamla sektionsradiatorerna. Detta betyder att pumpen går i stort sett hela tiden med korta avbrott för avfrostningen. Delta mellan in- och uttemperatur på sektionsradiatorerna ligger på bara ca 3°. Energiförbrukningen för huset vid dessa förutsättningar ligger på ca 120-140 kWh/dygn varav kanske 90% eller mer är värmepumpen.

Har testat att sänka hastigheten på cirkulationspumpen för att minska flödet i en teori om att radiatorerna då skulle kunna avge mer värme och få ett större delta, men då tappar jag värmen helt i ett par radiatorer på övervåningen.

Så mina problem är egentligen två, dels att jag inte får upp min rumstemperatur, dels att energiförbrukningen på pumpen är hög vid hyfsat milda vintertemperaturer. Isoleringen kan väl förklara en del, men deltatemperaturen på radiatorerna känns som att den ligger fel, de avger inte tillräckligt med värme? Att energiförbrukningen ligger högt beror väl på att pumpen tvingas köra med 55 graders framledningstemp? Sänker jag denna så sjunker också rumstemperaturen.

Har mätt temperaturen på anslutningsrören till utomhusenheten, de ligger på 64° på gasröret och 42° på kylvätskeröret. Verkar det rimligt?

Vad tror ni om detta?
Skrivet av: svartöra
« skrivet: 04 februari 2013, 12:38:11 »

Mitt problem är att det är omöjligt att se vad man gör när man sätter dit ringen, och dessutom måste man hantera tången med vänster hand. Detta eftersom ventilen är vriden 45 grader åt sidan. Det krävs två seriösa skiftnycklar för att lossa och vrida rätt.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 03 februari 2013, 21:39:57 »

Hos mig gör man så här: stäng ventilen med det röda handtaget under hydroboxen. Skruva loss muttern som sitter på den. Det rinner ut en liten skvätt vatten. Ta en låsringstång och ta bort låsringen som håller fast filtret. Ta ur filtret (ser ut som en fingerborg) och tvätta det. Sätt tillbaka i omvänd ordning men använd 10 gånger fler svordomar vid monteringen av låsringen, om det alls går.

:) gör du rätt så snäpper den dit hur lätt som helst, det viktiga är att få in filtret riktigt, det är det som kan spöka.
Skrivet av: svartöra
« skrivet: 30 januari 2013, 14:57:38 »

Den sitter på returen ja, och jag tror den stänger både före och efter filtret annars skulle det ju rinna ut flera liter.
Skrivet av: Zzzikko
« skrivet: 30 januari 2013, 12:27:22 »

Nu ser ju inte min riktigt likadan ut, men det ser ut som du stryper returen sen öppnar filtret?

Har 16kw modellen.
Skrivet av: svartöra
« skrivet: 28 januari 2013, 20:45:51 »

Hos mig gör man så här: stäng ventilen med det röda handtaget under hydroboxen. Skruva loss muttern som sitter på den. Det rinner ut en liten skvätt vatten. Ta en låsringstång och ta bort låsringen som håller fast filtret. Ta ur filtret (ser ut som en fingerborg) och tvätta det. Sätt tillbaka i omvänd ordning men använd 10 gånger fler svordomar vid monteringen av låsringen, om det alls går.
Skrivet av: Zzzikko
« skrivet: 28 januari 2013, 09:19:21 »

Hur rengör man filtret i altherman? Står att man ska göra det, men inte hur man gör.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 22 januari 2013, 22:17:37 »

Verkar som om min installationsmanual kan vara värd penningar :) PMa mig så ska jag kopiera o skicka till dig. Kommer att kolla lite här i närmaste tiden. Fan det skrivs ju inget i tråden och pumpen gör inget annat än fungerar :) Ja värmen la ju av när det var kallt men det var ju handhavandefel, inte rengjort filtret till elementen sedan den blev installerad, 5 min jobb så funkade den igen ;)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 december 2012, 09:29:32 »

Håll in "test" till dess displayen ändrar utseende. Bläddra i menyerna med "temp upp". Knappa på "temp ner" för att komma till undermenyerna.  Ändra värde med "timer". Spara på knappen med urverkssymbolerna vänster om timerknapparna. Tryck på "test" för att går ur programmeringsläget.

Skrivet av: Kylteknikern123
« skrivet: 27 december 2012, 20:51:00 »

Hej

har installerat min första altherma hos en bra vän, har ej hållt på med daikins luft/vatten innan så skulle behöva lite hjälp, det är den "gammla" modellen alltså den vägghängda, köpte den sista modellen som dom reade ut nu precis, en 2008 årsmodell.. Har monterat den hos en god vän och han ska ha golvvärme i hela huset, och jag är lusläst igenom både installation och operation manualen utan att hitta ett dyft om detta, för förprogramerat är ju framledningstemp avsett till vanliga radiatorer..

Hur ändrar jag detta smidigast så det anpassas till enbart golvvärme? om jag fattat det rätt måste man ställa in egen framlednings vid ex -10? hur går detta till?

Mvh
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 10 juni 2011, 10:32:50 »

d.a.n är nog en desperat installatör. Han registrerade sig i går kväll och hann skriva ett inlägg under de tio minuter han var inloggad...

Ja det inlägget förstod jag absolut inget av. Iofs så hade jag nog klarat av att installera min pump själv men det hade tagit 5 ggr så lång tid samt att mitt humör hade blivit väldigt illa åtgånget :)
Skrivet av: gnuttisch
« skrivet: 08 juni 2011, 09:50:47 »

Snälla mäniskor ska du investera i en fungerande anläggning sluta tro att du kan göra det själv köp kvalite med installation istället så slipper du problem!!!!!!!!!!!!

 *roflmao*

vi installerade själva =) ingen större skillnad från en vanlig luft/luft och har fungerat super sedan i höstas.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 juni 2011, 19:53:03 »

d.a.n är nog en desperat installatör. Han registrerade sig i går kväll och hann skriva ett inlägg under de tio minuter han var inloggad...
Skrivet av: cougar
« skrivet: 05 juni 2011, 15:15:05 »

Snälla mäniskor ska du investera i en fungerande anläggning sluta tro att du kan göra det själv köp kvalite med installation istället så slipper du problem!!!!!!!!!!!!
Det är nog inte många som installerat sin altherma själv pga att det går köldmedierör mellan hydroboxen och utedelen.
Jag tror mao inte det är ett så stort problem i just den här tråden Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 juni 2011, 12:56:41 »

Apropå vad??
Skrivet av: d.a.n
« skrivet: 04 juni 2011, 23:17:27 »

Snälla mäniskor ska du investera i en fungerande anläggning sluta tro att du kan göra det själv köp kvalite med installation istället så slipper du problem!!!!!!!!!!!!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!