Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FörÃ¥ngning med glide  (läst 2873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frågande123

  • Gäst
frågande123
Förångning med glide
« skrivet: 17 mars 2013, 11:51:28 »
Hej!
Är det teoretiskt och/eller praktiskt möjligt att förånga ett köldmedie med glide fullständigt tex R407C utan att temperaturen stiger med glidet fram till sugporten?
Jag har läst på forumet att det skulle vara möjligt att kondensera utan att man sänker med glidet i kondensorn och då kanske det även är möjligt på kalla sidan? Jag gissar att det på varma sidan beror på att hetgasen är varm nog men frågar man inte veta.


frågande123

  • Gäst
frågande123
SV: Förångning med glide
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2013, 15:27:54 »
Och nu en fråga till,
Jag har en lågtrycksmätare och denna har skalor för olika köldmedier, jag trodde tidigare att temperaturen på denna skulle användas såhär:
1. Mät trycket som temperatur, låt säga att trycket visar -6*C
2. Mät temperatur vid bulben, låt säga att tempen visar -5*C
3. Säkerställ att temperatur_vid_bulb > temp från tryck + glide
I mitt exempel ovan skulle alltså det betyda att glidet inte uppfylls för r407c som är ca 4,5k

Men jag tror mig nu ha förstått att mätaren visar dew och då är alltså uppmätt temp den som köldmediets alla delar är förångade, och då skulle ovanstående exempel betyda att all medie är förångat, men det sker med låg marginal med endast 1k överhettning.
Har jag förstått rätt?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Förångning med glide
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2013, 17:06:28 »
Skall man vara noga sÃ¥ finns det ingen bestämd gradtal/tryck-förhÃ¥llande om man inte samtidigt pratar kvalitet (dvs hur mycket som har kokats upp av köldmediet) när man pratar köldmedie med glide, utan ett tryckfönster med en min och ett maxvärde.  Om man anger -6 grader i tryck sÃ¥ är tryckfönstret mellan bubble vid -6 grader vid 3.64 Bar övertryck  och dew vid -6 grader vid 2.72 Bar övertryck medans mäter man en specifik tryck istället för temperatur sÃ¥ är  sÃ¥ är koktemperaturen vid 3.65 Bar övertryck -6 grader C när första bubblan i kondensatet visar sig om kondensatet ocksÃ¥ är -6 grader och +0.26 grader när sista resten av kondensatet torkat.

Glide för R407C är egentligen  6.26 grader K vid dom här temperaturerna men varför man säger 4.5 grader K beror pÃ¥ att en del av köldmediet kokar vid expansionsventilen och kyler sig själv till samma temperatur som inloppet av evaporatorn och dÃ¥ försvinner ca 30% av kondensatet till gasform och redan där 'försvinner'  1.76 grader av 'glide' som man inte behöver ta hänsyn till i evapratorn senare, sÃ¥vida om inte kondensatet är nedkylt till samma temperatur som evaporatorn innan det expanderar - för 4.5 grader K kvarvarande 'glide' i evaporatorn sÃ¥ motsvarar det att kondensatet har kylt sig själv frÃ¥n ca 27.6 grader till -6 grader C i samband med expansionen.

---

För att vara säker pÃ¥ att det inte är kondensat kvar i utloppet ur evaporatorn sÃ¥ mÃ¥ste du titta pÃ¥ trycket pÃ¥ manometern och sedan titta pÃ¥ köldmediets tabell pÃ¥ dess 'dew' kolumn och är tex. trycket 3.6 Bar övertryck (4.6 Bar absoluttryck)  sÃ¥ motsvarar dew -0.045 grader C och för att vara säker att gasen är torr ut evaporatorn sÃ¥ bör överhettningstemperaturen vid bulben ligga pÃ¥ minst +1 grader C   - det betyder att deltat kan variera en eller ett par grader efter expansionsventilen beroende pÃ¥ hur varm kondensatet är när den gÃ¥r in i expansionsventilen - men 4.5 grader K delta brukar vara tumregel när det gäller med R407C.

 
PÃ¥ den manometern jag kikade pÃ¥ verkar 0 grader C för R407C vara satt pÃ¥ 4.35 Bar övertryck ungefär (ganska svÃ¥rt att se exakt) och det motsvarar -1.8 grader för bubbel och +4.35 grader för 'dew'  - dvs. dess temperaturskala verka satt efter temperaturen precis efter expansionsventilen efter kondensatet har expanderat med inkommande kondensattemperatur av ca +30 grader C (gissningsvis 32.2 grader C eftersom det motsvarar 90 grader F dÃ¥ mycket 'hÃ¥llmärken är influerat frÃ¥n USA och deras mÃ¥ttsystem) - det betyder att temperaturen ut ur evaporatorn bör vara minst 4.5 grader varmare än det manometerns visar eller om man skall vara ännu petigare - mäta tryck och slÃ¥ i tabell för R407C och läsa pÃ¥ 'dew'-kolumnen... och försäkra sig att den temperaturen är nÃ¥got lägre än den uppmäta temperaturen vid bulben.



 

frågande123

  • Gäst
frågande123
SV: Förångning med glide
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2013, 19:53:55 »
Mätaren jag har visar vid 0*C för R407C trycket 3,7Bar, det verkar stämma med skalan för dew och när jag i "danfoss slider" matar in 3,7Bar(g) så får jag +0,6*C vilket ligger klart inom läsnogranheten på tryckmätaren.

Detta betyder väl (?) att om jag följer ditt förslag och kollar mina tidigare exempelvärden från första posten att:
Avläst ~2,78Bar, slår i Dew i danfoss slider och får då -5,5*C.
Vilket jag då tolkar som att avläst temp från manometern är dew och skalan för temperatur skulle då vara "kompenserad" så att uppmätt temperatur vid bulben skall vara minst det jag läser på manometern.
Intressant med att det även beror på temperaturen/trycket vid inloppet till expansionsventilen.

frågande123

  • Gäst
frågande123
SV: Förångning med glide
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2013, 22:03:26 »
Vad händer om man kyler kondensatet tex via långa rör innan det når expansionsventilen? Alltså om man har nyttjat kondensorn fullt ut och all vätska är kondenserad, sedan kyler man den ytterliggare 10k innan expansionsventilen? (blir lite fel att kalla det för att kyla, men det är temperaturen som är mätbar så jag kallar det för att kyla kondensatet)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!