Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alarm i huset, nÃ¥gon som vet märke fabrikat?  (läst 4678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« skrivet: 03 december 2011, 19:49:41 »
Lite OT kanske men eftersom medlemmar här verkar vara smarta o techy så kanske någon som har koll på larm oxå Sc:,h

Satt ett alarm i huset som vi flyttade in i, har koden för att larma pÃ¥/av men ingen mera info överhuvudtaget. Använder det inte pga jag har ingen aning om hur det funkar och finesser. 

Kan nån tipsa mig om märke fabrikat? Vad f..n har jag för larm pryttlar?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2011, 22:37:46 »
Larmet är ett Securitas Direkt, samma som min fru har i butiken.

Du ringer till Securitas och anmäler därefter ringer dom upp dig så fort det larmar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2011, 22:40:00 »
Kan tyckas lite overkill i en villa? Eller?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2011, 22:51:12 »
Kan tyckas lite overkill i en villa? Eller?

Varför?

Jag har larm på båda ställena. Det har varit flera inbrott i närheten, och jag slipper gärna komma hem till ett uppbrutet hus. Dessutom ingår ju brandövervakning, och i Dalarna monterade vi just rökdetektorer som kommunicerar med varandra i två av husen, så vi blir dels varnade om nåt händer i "andra" huset, dels kallar de ut brandkåren om nåt händer när vi inte är där.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2011, 23:27:05 »
Allt har väll med kostnader att göra, ett falsk alarm där securitas rycker ut
kostar runt 3000 kr på vårat jobb.
och vad kostar ett års abbonemang med securitas+inköp av anläggning?

Min granne köpte ett larm av en lokal firma, priset var 17800:-
det var hemskt lite prylar?
grannen tyckte han gjorde ett kap eftersom dom
gjorde ett batteribyte en gång om året?

Jag beställde ett mer avancerad alarm från hongkong för 1500:-
då får jag film+kort till e-posten, sms, telefon upprigning till 4 nummer, rökdetektor mm
det känns som om man fick mer för pengarna.. :)

Dogge.
« Senast ändrad: 03 december 2011, 23:53:48 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2011, 23:55:51 »
Allt har väll med kostnader att göra, ett falsk alarm där securitas rycker ut
kostar runt 3000 kr på vårat jobb.
och vad kostar ett års abbonemang med securitas+inköp av anläggning?

Min granne köpte ett larm av en lokal firma, priset var 17800:-
det var hemskt lite prylar?
grannen tyckte han gjorde ett kap eftersom dom
gjorde ett batteribyte en gång om året?

Jag beställde ett mer avancerad alarm från hongkong för 1500:-
då får jag film+kort till e-posten, sms, telefon upprigning till 4 nummer, mm
det känns som om man fick mer för pengarna.. :)

Dogge.

Nej, du kan ha hur mycket kameror du vill.

Jag föredrar ett larm där levande människor har koll och rycker ut om det behövs.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #6 skrivet: 04 december 2011, 00:07:45 »
Är dom döda så skrämmer man ju ihjäl tjuvarna,då åker man ju dit för vållande till annans död.. ;D
givetvis så är det, det optimala att ha en fysisk person som åker till platsen, det beror väll lite på omständigheterna åxå, dvs vars man bor kontra kostnader.
personligen så tycker jag att mitt larm täcker det behov jag har och den fysiska personen blir istället för securitas som skall åka bil någon/några mil, istället mina grannar som bor ett par 100 meter bort.
kamror är inte så tokigt faktiskt, vid larm så loggar jag in på larmet från telefonen och kan styra kamrorna via telefon för att avgöra om det är brand, banditer eller falsk alarm.

Dogge
« Senast ändrad: 04 december 2011, 00:12:54 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2011, 07:51:51 »
Det där Securitas kör med ger jag inte mycket för. 
Det enda deras kille kan göra om det vart inbrott är att tejp plast över den sönderslagna rutan. Om inbrottstjuven är kvar kan han be honom stanna tills polisen kommer men han får inte tvinga honom. Och skulle huset brinna lär det vara helt nerbrunnet innan deras vakt kommit fram.
Funderar själv på larm men det ska inte ha några abonnemang, bara ringa upp mig och mina grannar vid ev. brand eller inbrott.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2011, 08:04:42 »
Enligt securitasdirect.se kostar det 480:- i installationskostnad plus 245:-/månad. Då ingår "Yttre väktartjänst med fria utryckningar". Vill man ha "Väktartjänst med inre kontroll", dvs att dom kollar inne i huset vid eventuellt inbrott så kostar det 30:-/månad extra plus 1750:- i 'installationskostnad' (tillverkning av en extra nyckel?).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2011, 10:28:06 »
Enligt securitasdirect.se kostar det 480:- i installationskostnad plus 245:-/månad. Då ingår "Yttre väktartjänst med fria utryckningar". Vill man ha "Väktartjänst med inre kontroll", dvs att dom kollar inne i huset vid eventuellt inbrott så kostar det 30:-/månad extra plus 1750:- i 'installationskostnad' (tillverkning av en extra nyckel?).

Det var ju relativt billigt?, men priserna bygger väll på att vi är förskonade från kriminalitet i allmänhet här i sverige, så dom flesta kommer att betala detta livet ut utan utryckning av securitas.

Min fru är från brasilien, och jag skojade med henne att jag skulle köpa ett vapen när vi åkte till brasilien första gången, hon tittade på mig och sa, nej det behövs inte, pappa har fullt med vapen.. :o

Vi lever i en skyddad värld, jag har personligen till dags dato haft 5 rånförsök när jag varit i brasilien, detta gör att man aldrig kan slappna av, man går hela tiden och scannar av omgivningen.
man ser direkt när något är på gång, och ser dom att du upptäckt dom så riskerar dom inte ett rån.
men går man och lullar på så är det bara en tidsfråga innan man har en pistol under näsan.

Ett lite klipp från sydafrika som speglar mentaliteten även i brasilien om man hamnar på fel ställen.
skrämmande faktiskt, det finns inget människovärde.
jag skulle inte vilja vara securitas som åker till ett larm och denna typen av rånare
står i huset när man öppnar. :-X
misstänker att priset 510:-/mån hade stigit kraftigt efter ett tag.



Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2011, 11:51:03 »
Jag behöver inte något abbonemang med en väktare som rycker ut vid larm, dessutom hur skall dom komma hit till Ö:n? Tror inte Securitas har båtar så misstänker dom kommer ta en båt taxi, villka väktar bolag har båtar som rycker ut i Stockholms området? haha skulle vilja se den utrycknings tiden...

Jag är mest ute efter att koppla på en SMS sändare så jag får ett SMS till mobilen, vid larm ringer jag väl upp grannen som får kika ut genom sitt fönster om det ser något mysko ut.

Satt kameror i huset med en gammal hederlig VHS inspelnings maskin, skall väl byta ut det oxå till något modernare senare, har inte undersökt närmare mera än att jag vet att det sitter kameror och en inspelnings maskin.

Så jag är mer ute efter manualer till larm centralenheten så jag kan hacka det själv alternativt ta in en programmerare, kanske tom köpa en ny central enhet med paneler och behålla alla detectors.

Ingen som vet något om vad det är för fabrikat / modell på larm enheten eller om det är överhuvudtaget möjligt att konfa den själv?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2011, 20:29:50 »
Grattis jag, hittade en GSM modul i lÃ¥dan  :D  nu saknar man bara en ostörd kväll, larm manual och bra flaska rött sÃ¥ har man larmet ordnat
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #12 skrivet: 05 december 2011, 21:03:10 »
Det är troligtvis något DSC-system.
teletecconnect.se saluför mer eller mindre samma grejer, det brukar kunna skilja i firmware bara.

Vad står det på huvudkretskortet(det stora), det ska gå att utläsa modell i kanten på kortet typ PCxxxxx.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Jose

  • Gäst
Jose
SV: Alarm i huset, någon som vet märke fabrikat?
« Svar #13 skrivet: 19 april 2016, 23:29:30 »
Hej,

Lyckades du att omprogramera larmet?
Skulle du kunna skicka manualen?

Hoppas att du svarar/Jose

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!