Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fd serien livslängd  (läst 17855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fd serien livslängd
« skrivet: 18 december 2013, 17:59:17 »
Hallå, nån som vet hur länge en fd pump brukar hålla? Fh serien kanske pajar tidigare pga mer lullull?
Vad är det som brukar haverera?
Minskar livslängden om man sätter den på sparläge när man eldar ved när det är kallt ute?(fh)
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fd serien livslängd
« Svar #1 skrivet: 29 december 2013, 12:32:05 »
Det är nog väldigt få Mitsubishi FD som har bytts ut. FH har inte mycket mer funktioner som kan strula.
Automatisk filterrengörning är väl något som brukar ge upp efter några år. Det har inga Mitsubishi Electric.
Du kan nog räkna med 10-15 år på en värmepump av bra kvalite som skötts med rengjorda filter regelbundet.

Idag är det nog många märken som fungerar bra och har väldigt lite fel.
Kinapumparna som säljs för runt 4-5000kr på typ Jula skulle jag undvika om du vill att det ska fungera 10-15år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fd serien livslängd
« Svar #2 skrivet: 30 december 2013, 05:51:45 »
Det är tyvärr omöjligt att säga hur länge en värmepump håller.
Som exempel kan jag nämna ett antal Sanyo EHN93 som jag vet monterades i byn där jag bor för sådär 6-7 år sedan, av 5 monterade fick 4 stycken (samma) fel på elektroniken förra vintern. Nytt kretskort kostar ca 6000 kr, så de byttes alla ut, hela värmepumparna alltså, och inte på garantin. (Den 5:e vet jag inte om den fungerar eller också gick sönder)
Så i princip kan man väl säga att det är först om 15 år vi vet vilka av pumparna som säljs idag som fortfarande håller.
Just när det gäller frågor om livslängden är jag därför väldigt tveksam till att ge råd.
Om något så kanske jag skulle kunna tänka mig att påstå att produkter tillverkade i Japan borde kunna hålla längre än produkter tillverkade i Kina, om man skall generalisera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fd serien livslängd
« Svar #3 skrivet: 30 december 2013, 10:47:40 »
Väldigt många pumpar skrotas antagligen i förtid, eller vad man nu ska säga?
Giriga reparatörer som gärna vill sälja en ny anläggning, eller som helt enkelt saknar kompetens för att kunna lösa problemet på ett kostnadseffektivt sätt.
Höga timpenningar ger ju inte mycket utrymme heller om rep. ska gå att räkna hem på en lite äldre pump.

Mig veteligen så är det väldigt sällan ett kretskort går sönder. Skulle väl vara om det bryts av, eller får ett stort brännhål då.
Däremot händer det att komponenterna på korten går sönder. Är det någon udda sak som en av tillverkaren förprogrammerad krets som sagt upp sig, eller om åskan varit framme, så är det kanske inte så mycket annat att göra än att byta kort... Men ofta så är det prylarna som hanterar effekt som tar stryk.
IGBT-modulen som driver kompressorn, reläer, likriktare, effektmotstånd... Bortsett från den förstnämnda bara saker som sällan kostar mer än ett par tior att ersätta.

Fläktarna i både ute- och innedel har också en begränsad livslängd. Där hänger det mest på om det går att skaka fram en ny fläktmotor, eller om det går att byta lager i den gamla på ett kostnadseffektivt sätt.

Jag skulle nog känna mig ganska besviken om jag tvingades byta ut en pump efter mindre än 15 år...
« Senast ändrad: 30 december 2013, 10:50:52 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Fd serien livslängd
« Svar #4 skrivet: 30 december 2013, 11:07:55 »
Mig veteligen så är det väldigt sällan ett kretskort går sönder. Skulle väl vara om det bryts av, eller får ett stort brännhål då. Däremot händer det att komponenterna på korten går sönder. Är det någon udda sak som en av tillverkaren förprogrammerad krets som sagt upp sig, eller om åskan varit framme, så är det kanske inte så mycket annat att göra än att byta kort... Men ofta så är det prylarna som hanterar effekt som tar stryk.
IGBT-modulen som driver kompressorn, reläer, likriktare, effektmotstånd... Bortsett från den förstnämnda bara saker som sällan kostar mer än ett par tior att ersätta.

Du glömde ta med (dåliga) kondingar som brukar vilja svälla upp och läcka efter ett tag.

Jag skulle nog känna mig ganska besviken om jag tvingades byta ut en pump efter mindre än 15 år...

Det är nog tveksamt om din Panasonic E21DKE kommer att hÃ¥lla till 2020.  tOOmten

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fd serien livslängd
« Svar #5 skrivet: 30 december 2013, 12:40:59 »


Mig veteligen så är det väldigt sällan ett kretskort går sönder. Skulle väl vara om det bryts av, eller får ett stort brännhål då.
Däremot händer det att komponenterna på korten går sönder. Är det någon udda sak som en av tillverkaren förprogrammerad krets som sagt upp sig, eller om åskan varit framme, så är det kanske inte så mycket annat att göra än att byta kort... Men ofta så är det prylarna som hanterar effekt som tar stryk.
IGBT-modulen som driver kompressorn, reläer, likriktare, effektmotstånd... Bortsett från den förstnämnda bara saker som sällan kostar mer än ett par tior att ersätta.





Problemet är att felsöka kretskorten. Skulle vara bra om det fanns ett företag som man skickade in trasig kort till och fick ett utbytes. Ofta är det nog billiga komponenter som går sönder på korten.

Att gissa vilka pumpar som håller längst är svårt, men vissa fabrikat känns väldigt plastiga nu förtiden.
Mitsubishi känns väldigt rejäla och har haft väldigt lite fel på de senare modellerna.
Lite fel verkar fler märken ha på de nya modellerna också. Men det är få som känns lika rejäla, om du frågar mig. :)

Min favorit är FH35,
Snygg tyst och stor innedel.
Bästa besparing och mycket massor effekt.
Låg mineffekt på 1kW ;)


« Senast ändrad: 30 december 2013, 12:46:47 av Zelda »

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fd serien livslängd
« Svar #6 skrivet: 30 december 2013, 13:21:58 »
Jag har lagat en del "kina"-pumpar vanligaste felet hittills har varit relän som sagt upp sig och det har gått fint och reparera, dom går fortfarande flera år efter reparationen. Problemet är att det finns nog inga firmor som gör detta till ett vettigt pris. Dom jag reparerat är åt folk som jag känner.

Reläna har varit underdimensionerade i förhållande till vad dom ska driva och därför blir livslängden vad den blir, det är stor skillnad på en "kinautvecklad" och en "kinabyggd" värmepump som är utvecklad av dom som vet vad dom håller på med.

Dom "riktiga" pumparna jag har skruvat  har en varit skadad av för hög spänning vilket gick fint och fixa till med lite nya halvledare resterande har haft kompressorhaveri och dÃ¥ har det varit av ett känt fabrikat som haft det problemet.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fd serien livslängd
« Svar #7 skrivet: 30 december 2013, 14:45:04 »
Det är nog tveksamt om din Panasonic E21DKE kommer att hÃ¥lla till 2020.  tOOmten

Säg inte det!  ^-^ Den är fulfylld med gasol och tuggar pÃ¥ som bara den! Och med tanke pÃ¥ hur lite jag hinner vara i garaget och skruva sÃ¥ är det inte precis mÃ¥nga timmar den behöver jobba...
Har bÃ¥de en extra kompressor, kretskort och div. reservdelar sÃ¥ (minst) ett H16 till ska jag nog kunna lösa.  tummenupp

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Fd serien livslängd
« Svar #8 skrivet: 30 december 2013, 17:40:49 »
Och med tanke på hur lite jag hinner vara i garaget och skruva så är det inte precis många timmar den behöver jobba...
Har bÃ¥de en extra kompressor, kretskort och div. reservdelar sÃ¥ (minst) ett H16 till ska jag nog kunna lösa.  tummenupp

Med en (hel...) del pyssel kanske du kan hÃ¥lla liv i din DKW nÃ¥gra Ã¥r till.  tOOmten
FÃ¥r jag välja sÃ¥ meckar jag hellre med roligare saker än VP i mitt garage som värms av en förnämlig FD. Den kommer med stor sannolikhet tuffa pÃ¥ även 2020 plus x antal Ã¥r efter det utan nÃ¥gon konstgjord andning.  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fd serien livslängd
« Svar #9 skrivet: 30 december 2013, 18:21:59 »
Visa mig en 15 Ã¥r gammal luftvärmepump och jag skall äta upp min hatt.  ;)
Jag tycker ni är oförsiktiga om ni ger sken av att livslängden på luftvärmepumpar skulle vara 15 år, det är i alla fall långt ifrån den bild jag fått av luftvärmepumparnas livslängd.
Detta oavsett fabrikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fd serien livslängd
« Svar #10 skrivet: 30 december 2013, 21:05:33 »
Vet ett tiotal Sanyo 91 som är runt 12-13 år som fungerar mycket bra fortfarande utan att ha gjorts någon reparation på.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Fd serien livslängd
« Svar #11 skrivet: 30 december 2013, 21:24:54 »
Vet ett tiotal Sanyo 91 som är runt 12-13 år som fungerar mycket bra fortfarande utan att ha gjorts någon reparation på.

Man får hoppas Rickard har en partyhatt eller möjligtvis en halmhatt han kan ta fram nu då. Om han accepterar hörsägen vill säga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fd serien livslängd
« Svar #12 skrivet: 31 december 2013, 08:31:24 »
Nja, installatörer/säljare som hävdar att det finns gamla värmepumpar i drift ger jag tyvärr inte mycket för.
Inte för att jag inte litar på er, men för att det finns allt för många skäl för er att skönmåla verkligheten för att det skulle vara möjligt att lita på er.
Sen finns det naturligtvis värmepumpar som håller i 15 år, men jag vill bestämt hävda att de tillhör undantagen, och att det är omöjligt att peka ut ett speciellt fabrikat som har generellt tåliga värmepumpar, vi har sett både Toshiba, Panasonic, Sanyo och en räcka kinapumpar som helt enkalt inte hållit speciellt länge, finns säkert andra också som i stor mängd gett upp i förtid, men som inte uppmärksammas lika mycket.
ME kan mycket väl tillhöra de bättre, men jag hävdar trots allt att jag omöjligt kan säga något om livslängden för specifika fabrikat eller modeller av värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Fd serien livslängd
« Svar #13 skrivet: 31 december 2013, 09:55:35 »
Sen beror det på hur dom används, mina kommer aldrig hålla i 15år eftersom dom täcker hela husets värmebehov, klart att det kanske kan finnas pumpar som står å småfiser ut lite värme som ev kan klara 15år men till vilken nytta Sc:,h

Jag räknar själv inte med en enda dag till efter garantiens utgång på 5 år, allt annat är bara bonus!
Min nyaste pump i undervåningen står för ca 90% av husets totala uppvärmning, ser man då till vad den sparar in jämfört med tidigare ägarens uppvärmningssystem"takvärme" innan pumparna införskaffades med en elförbrukning på minst 40000kwh-hushållsel/vv ca 8000kwh= 32000kwh på värmen :o

Nu har jag en total uppvärmningskostnad exkl, hh/vv på ca 7000kwh huuura
Men så har jag en FH 35:a från TS- Comfort, finns säkert andra installatörer också, men ::)

   
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fd serien livslängd
« Svar #14 skrivet: 31 december 2013, 15:15:41 »
Sen kan man ju byta för att man vill ha en bättre pump även om den gamla fungerar.
På en tioårs period hinner pumparna bli lite bättre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!