Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor kring LLVP och ventilation.  (läst 2649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Frågor kring LLVP och ventilation.
« skrivet: 15 augusti 2011, 21:39:54 »
Som jag beskrivit tidigare så har vi dåligt med värme på övervåningen i vårat hus, den mesta av värmen stannar på nedervåningen i köket.

Vi har inte en enda ventil i hela huset förutom just i köket (och badrummen).
Kan det hjälpa att sätta in ventiler på övervåningen, eller blir det bara kallare då? Vilken typ av ventiler, spaltventiler i fönstren eller runda stora?

Kan en takfläkt på övervånen hjälpa, den lär ju i alla fall röra runt luften lite.

Tacksam för svar, vill inte frysa en vinter till.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor kring LLVP och ventilation.
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2011, 22:31:24 »
Inget...förutom ytterligare en luftvärmepump......gör nå´n större skillnad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor kring LLVP och ventilation.
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2011, 22:39:56 »
Är det ett självdragshus så brukar man ha tilluftsventiler i markplan, i vardagsrum och sovrum.
Frånluft i kök(sfläkt) badrum, toalett och tvättstuga.
Om du inte har någon frånluft från övervåningen alls så kanske en takventil för frånluft där skulle kunna öka omsättningen av luft från nedervåning till övervåning.
Sätter du in tilluftsventiler typ fresh90 genom vägg på övervåningen kommer de med största sannolikhet att fungera som frånluftsventiler.
Huruvida det är OK att skicka ut varm fuktig luft genom vägg, eller om den MÅSTE ut på tak är jag inte rätt man att svara på, men normalt har man frånluften ut via "skorsten".

Du har ingen murstock med ventilationskanaler?
På äldre hus är det inte ovanligt att de har tapetserats över eller byggt in under energikrisen på 70-talet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frågor kring LLVP och ventilation.
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2011, 01:10:57 »
Jag har bott i S-hus de senaste 8 åren.

Även haft 2 olika besiktningsmän där samt den besiktning som gjordes i samband med att huset byggdes.

Man sa i grova drag att:
Varje rum skall ha en ventil. I badrum och kök skall ventilen vara möjlig att forcera och i badrummen då gärna av den typ som själv känner av fukt, även om detta moment är överkurs.

Funktionen, som förvisso inte ger så mycket varma dagar då man ju kan vädra på andra sätt, är att luft kommer in i varje ventil på nedre plan (utom badrum, kök som är forcerade) och åker ut ur ventilerna på övre plan. I detta fallet en 1 1/2 villa. Samtliga dessa var väggmonternade i övre delen av respektive rum.

Vi hade mycket ordentliga överhäng på taket och vilket där vara bra mycket lätt laserat. Hade det varit några problem hade besiktningsmännen eller trät troligen indikerat detta.

Mina ventiler hade någon typ av kallrasskydd.

Vid kall väderlek märker man väl att upplägget fungerar för på nedre plan kommer det in kall luft och på övre plan åker det ut luft.

Vi hade ingen annan koppling mellan vÃ¥ningarna annat än trappen.   
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frågor kring LLVP och ventilation.
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2011, 01:19:10 »
Några tankar runt ditt spörsmål i övrigt:

1. Om din ventilation ser ut som du beskriver den är den troligen undermålig. Den enda fördelen med detta är att du troligen sparar lite uppvärmningskostnad.

2. Denna eventuella besparing kan ju bli avsevärt mycket mindre än de eventuella problem som genereras med tanke på den personliga hälsan likväl som husets.

3. Med en bra cirkulation av luften, och ja det får du med ventiler i varje rum såsom jag beskrivit, så kommer din värme också cirkulera bättre. Huruvida det blir bra nog är svårt att säga. Det beror på hur stort huset är, hus pass "för låg" temp du har där uppe samt hur mycket värme du eventuellt förlorar på en bättre ventilation.

Rekommendation:
Jag skulle rekommendera att installera en enkel friskluftsventil i varje rum. En sådan som enkelt och inifrån går att justera manuellt och helt variabelt mellan helt stängt och helt öppet. Gissningsvis ingår detta i alla friskluftsventiler. Därefter skulle jag utvärdera under en vinter och se hur det blir. Bättre spridning av värme... bättre ventilation och därmed högre värmeförluster... vad blir summan av det hela.

Kanske är ventilationen och den medföljande ökade cirkulationen även av värmen det som behövs för att din överdimensionerade llvp inte skall stänga av utan helt plötsligt fÃ¥ möjlighet att även börja jobba mer mot övervÃ¥ningen, indirekt, sÃ¥ att säga. Eller sÃ¥ är din LLVP inte överdimensionerad och du mÃ¥ste köpa en till, precis som Rocas säger. DÃ¥ räcker det säkert med en ganska liten som kan stötta ner även i lÃ¥ga effekter och som även för fördelen att den kan generera kylan där den behövs som bäst - pÃ¥ övervÃ¥ningen. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor kring LLVP och ventilation.
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2011, 07:34:48 »
Som sagt var: Du bör se över ventilationen i hela huset. Vet du hur väggar och tak är konstruerade? Finns det diffusionsspärr? Vad är det för isolering?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Frågor kring LLVP och ventilation.
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2011, 11:11:19 »
Tack för alla svar, huset är från 1890 med timmerstomme och panel, huruvida det finns spärrar vetefan. Vi har iofs en keddykamin på övervåningen, men där verkar inte så mycket luft fara ut har jag märkt (hållt ett ljus bredvid, lågan rörde sig knappt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!