Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra  (läst 14453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kento

  • Ã…ker helst custom, sakta pÃ¥ kurvig asfaltsväg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« skrivet: 12 februari 2010, 20:25:15 »
eller kanske nåt mittemellan?
Har sett att de har två modeller. Mitt insatt kommer att luta en del-
Frågar för jag behöver byta till min Dragstar 1100, o deras pris är ca halva mot vad Yamaha vill ha för motsvarande, i storlek o kapacitet.

//Kento
Med L/L sedan 080410. ME GA25 VAH. I sommarstuga ca 70 m2. Bara positiva erfarenheter ännu, och räknar inte med nåt annat! Varför inte tidigare bara . . .

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2010, 20:33:30 »
jag har köpt till bilen och de har funkade i några år, sen såldes bilen så något riktigt långtids test blev det inte
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2010, 20:34:37 »
Jag köpte batteri från Biltema till barnens elbil för ett par-tre år sen. Det funkade en sommar...
I våras köpte jag ett Biltemabatteri till fyrhjulingen. Då valde jag en dyrare modell. Det höll i två månader.
Svar på frågan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2010, 21:26:40 »
 knUp Jag tror att kvaliteten växlar köpte batteri till mc helt okej efter tre Ã¥r dÃ¥ sÃ¥ldes den har inte hört nÃ¥got efterÃ¥t efterdet köpte tvÃ¥ gelebatterier till bÃ¥ten okej efter tvÃ¥ Ã¥r  8)

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2010, 21:39:32 »
Har alltid använt Biltema batteri till mina hojar, helt ok.
Nu har jag ju inte elstart pÃ¥ nÃ¥gon av dem utan kickar igÃ¥ng pÃ¥ riktigt vis  ;)  , vilket kan pÃ¥verka delvis.

Har för mig att de har 2 års garanti så det är bara att spara kvittot & byta.

Se sedan till att underhållsladda vintertid så håller batteriet längre.

 *vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2010, 21:52:57 »
HAr Biltema MC batteri på åkgräsklipparen

Andra året nu funkar fint
förra våren sparkade den igång direkt trots att jag inte underhålls laddat något på vintern
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2010, 10:47:36 »
På min förra hoj Honda VFR höll originalet 10år och hade biltemas batteri i två år innan jag bytte bort hojen. Mycket bra batteri fortfarande men inga 10år håller den inte men halva priset...... ;)

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2010, 15:28:33 »
Biltemas batterier är skräp.

När batterierna i min APC UPS gav upp efter ca 10 Ã¥r köpte jag ett par pÃ¥ Biltema, de pallade i ca 2Ã¥r, och tog slut sÃ¥ snabbt att den periodiska testen i UPS:en inte hann uppfatta att det var dags att byta dem utan UPS:en dog innan den hann switcha tillbaka till nätmatning  huvuddunk

Min dotter, som är student, behövde ett nytt batteri till sin Golf för ca ett år sedan, och då priset är viktig blev det ett Biltema. I januari gav det upp, efter att ha haft problem några gånger tidigare, utan att det varit speciellt kallt.

Själv köpte jag ett biltemabatteri till min audi a6:a för ca ett år sedan, och det gav också upp i januari.

Förutom UPS-batterierna fick vi nya batterier på garantin, men när den går ut och vi behöver nya batterier igen kommer det inte att bli biltema.

Tester jag läst visar också att biltemas batterier oftast är sämst.

AFA, vilka tillverkas av Varta, får ofta bra kritik och kostar bara ett par hundringar mer är biltemaskräpet.
« Senast ändrad: 13 februari 2010, 20:16:56 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2010, 16:13:28 »
Biltemas gelbatterier lär vara bra har jag hört. Passade tyvär ej min hoj så det blev dyra märket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2010, 16:55:15 »
Intressant tråd, däremot får man se upp på blyceller om de ska användas i en båge mot vad som behövs i en UPS.
Så man kan inte ta en bra båge-cell och stoppa in i en UPS, en UPS har andra krav på konstant upp o urladdning.
Bifogar en test på bilbatterier nedan.

http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2010, 19:49:19 »
Biltemas gelbatterier lär vara bra har jag hört. Passade tyvär ej min hoj så det blev dyra märket.

Det var ett gelbatteri jag köpte till fyrhjulingen (I tron att dyrare var bättre). Det höll faktiskt sämre än syrabatteriet i barnens elbil...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kento

  • Ã…ker helst custom, sakta pÃ¥ kurvig asfaltsväg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2010, 10:48:11 »
Tackar för era inlägg!

Hojjen ska bara starta o gå, alltid. /det är ju en japanare, så det är vad man förväntar sig!!/
SÃ¥ det blir nog inget Biltema.

Hittade på ett annat ställe rekommendation på ett batteri från Global, säljs bla. av Mekonomen. Sätter dit ett sånt istället o räknar med många bekymmersfria mil. Känns oxå alltid bra att handla hemmavid, har ett stycke till Biltema. Detta Global kostar nåt mittemellan originalbatteriet o Biltemas.

Detta blir det   http://www.global.se/selection_se/articlecard_se.aspx?ArticleNo=45430

Tack för beslutshjälpen!

Kento


EDIT 100216   OOPS Ser nu att jag postat den här trÃ¥den under "anslagstavlan". Det var inte riktigt meningen. Sorry!!  :'(
« Senast ändrad: 16 februari 2010, 11:05:47 av kento »
Med L/L sedan 080410. ME GA25 VAH. I sommarstuga ca 70 m2. Bara positiva erfarenheter ännu, och räknar inte med nåt annat! Varför inte tidigare bara . . .

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2010, 17:32:09 »
Global har jag på en gammal bil som går 20 mil per år. Har aldrig kopplat i från polerna men brukar ladda den fullt en gång per vinter.
HAR FUNKAT NU I 7 Ã…R   Thumbsup  sÃ¥ de verkar vara bra kvalite
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Inloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2010, 13:59:23 »
Problemet jag tycker mig märka generellt med små MC-batterier är att de har högre självurladdning än man är bortskämd med från moderna bilbatterier, det spelar då ingen roll om batteriet är av ett känt märke eller från Biltema. Och om en blyackumulator blir urladdad och får stå så länge så förstörs den relativt snabbt. En del av självurladdningen kan bero på dålig renlighet då säljaren fyller ett torrladdat batteri med syra, eller för den delen på om man har fått ner smuts i cellerna genom att använda en gammal syraprovare.

På tal om torrladdade batterier så är det viktigt att låta ett sådant stå orört ett par timmar efter fyllningen - varken laddning, urladdning eller inkoppling i ett fordon bör ske under den tiden. Sedan kan man gärna ladda det med låg ström tills det uppstår gasutveckling i alla celler innan man tar det i bruk på allvar.

Vad man än har för slags batteri är det viktigt att mäta spänningen då och då (kanske en gång i månaden) då fordonet inte används och koppla in laddning vid behov (en bra gräns är 12,4 V).

Det är mycket vanligt på MC, snöskotrar och liknande att laddningsregulatorn är ganska primitivt gjord och att batteriet blir svårt överladdat vid långkörningar. Och det förstör också vilket batteri som helst ganska snabbt. Om systemspänningen går över 14,0 V under körning och inte sjunker ens efter någon halvtimme när allt är genomvarmt, så ska man passa sig å batteriets vägnar...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Biltemas MC-batterier, skit eller skitbra
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2010, 08:20:39 »
Hade tidigare en Volvo 245 som jag byggde en elektronisk laddningsregulator till. På denna laddningsregulator kunde jag lätt justera laddningsspäningen upp eller ner. Jag körde kontinuerligt med 15V laddningsspänning, främst för att få så bra ljus som möjligt. Batteriet var från Biltema och höll i sju år med denna laddningsspänning på 15V. Så jag skulle ta det där med 14V systemspänning och batterilivslängd med en nypa salt...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!