Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 2010-8 ingen försäkring?  (läst 5821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hanska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
nibe 2010-8 ingen försäkring?
« skrivet: 16 december 2011, 20:33:19 »
någon klurig människa som kan förklara för mej varför nibe inte registrerar alla värmepumpar hos arctic försäkringar.
Jag har en 2010-8 som kompressorn har lagt av i,Har ringt arctik och frågat om försäkringen men de säger att den inte finns i deras databas.De hänvisar mej till nibe och de vill inte hjälpa till överhuvudtaget skyller bara på varandra.
vem har gjort fel jag?nibe?eller arctik försäkringar,jag vet att jag skickade in garanti beviset efter installationen var klar.Har ni andra fått någon kvittens på eran försäkring?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2011, 23:56:07 »
Jag tror att du kan registrera maskinen i efterhand.

Det finns nog ett serienummer på sidan av maskinen. Det räcker förhoppningsvis.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hanska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2011, 10:21:50 »
nä det går inte med serienummret,de har varit och reparerat den vid ett flertal gånger så den finns i nibes databas,men enligt nibe måste orginal handlingar var innskickade,och det är det som problemet har ju skickat dem en gång så jag har inget att skicka in alltså moment22!!!

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2011, 08:28:52 »
PLUS brukar gilla att bita i sånt här, oftast räcker det med hot om det, det ska ju inte behövas men här känns det som det är läge.

Lycka till
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2011, 14:36:28 »
Har du inte kvar orginal faktura/kvitto på maskin samt installation?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2011, 14:59:13 »
Är det inte installatören som fyller i försäkringspappren eller har du installerat själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hanska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2011, 20:04:01 »
Har installerat pump och 500l acktank med dubbla slingor själv.uppmanar alla som har nibe att verkligen kolla så att försäkringen vekligen har blivit registrerad.Nibe har alla uppgifter om min pump då Allt!gick sönder från början,fläkten gick först sönder sen kompressor sedan expansionsventilen och dessutom fick jag kretskortet uttbytt också,alltså mycket strul med denna maskin,nu går bara! "steg1"-

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2011, 20:09:43 »
När jag skickade in mitt försäkringskort kommer det ett erbjudande om att förlänga försäkringen i retur tror jag i alla fall jag installerade också själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #8 skrivet: 19 december 2011, 13:00:30 »
Jag har precis varit kontakt med Thermia om att förlänga min försäkring år 7-10 mot en avgift (som Smurfen skrev skulle det komma ett erbjudande om det). Men nu hävdar de att de inte får göra det längre för marknadsdomstolen... Är det någon som vet mer om det?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #9 skrivet: 19 december 2011, 14:05:40 »
Finns en dom 2011:21 som är mot ett försäkringsbolag som sysslade med elektronik
Kan det vara denna dom som de menar om man har liknande avtalsvillkor på VP?

Annars finns bara CZ mot Mecmaster 2007

Tycker arctic är lite långsamma
När jag skickade in för min pump tog det 4 månader innan jag fick försäkringsbrevet med erbjudande om förlängning.
Efter betalning tog det ytterligare 4 månader innan det nya försäkringsbevet kom efter en påstötning via mail.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #10 skrivet: 19 december 2011, 22:18:54 »
För mig gick det fort tog max nÃ¥n vecka  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Pumpman

  • Gäst
Pumpman
SV: nibe 2010-8 ingen försäkring?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2012, 14:49:34 »
nä det går inte med serienummret,de har varit och reparerat den vid ett flertal gånger så den finns i nibes databas,men enligt nibe måste orginal handlingar var innskickade,och det är det som problemet har ju skickat dem en gång så jag har inget att skicka in alltså moment22!!!

Arctic verkar vara ett skojeriföretag. Jag skickade in min registrering 2004 och fick inget svar men installatören sade att försäkringen skulle gälla. Jag hade ju köpt trygghetspaketet!! Jag skulle dessutom bli påmind när försäkringen var på väg att gå ut och få ett erbjudande om förnyelse.
Installatören var uppköpt och den nya verksamheten ändrad
Kontaktade CTC på uppmaning av företaget som jag hade kontakt med. De hade fått registreringen som skickades in samtidigt som tilläggsförsäkringen men hänvisade till försäkringsbolaget Arctic. Ringde dessa och de såg att det fanns en försäkring med det serienumret men att den aldrig blivit registrerad. Ringde igen efter att ha pratat med CTC och kollat igenom mina manualer (hittade en daterad anteckning i manualen bredvid den urrivna sidan). När jag konfronterade Arctic med att jag visst skickat in registreringen hittade den märkligt nog min registrering inskannad. Men jag har inte fått något försäkringsbevis, ingen påminnelse som utlovats och de tycker att jag är dum som klagar på att jag inte fått någon påminnelse. De menar att det ligger i mitt intresse att bevaka att de ger den utlovade påminnelsen och om jag missar det så är det ju mitt eget fel.

Och då undrar jag, vad erbjuder dem egentligen när de säger att de skall påminna?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!