Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu är kondensvattentrÃ¥get kallt  (läst 609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svarte, Ystad, Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör traktorn
Nu är kondensvattentråget kallt
« skrivet: 03 december 2021, 13:41:48 »
Förra tråden som var 2016 där jag fick god hjälp
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62901.0

Jag har en NIBE 2025-6 sedan i aug 2010
Nu är det nya KVT 12 som jag satte in 2016 kallt . Jag hoppades på att glassäkringen var sönder men den är hel.

Var sitter termostaten som indikerar att temperaturen är under 2 grader och som triggar värmen att slå till?
Hur går det till att testa den och kan man byta den själv?
Var räknar man som bra hållbarhet i tid på en 2025-6
« Senast ändrad: 03 december 2021, 15:29:04 av wip »
NIBE 2025-6 och EVP 270 sedan 3 aug 2010. Bor i SkÃ¥ne med utsikt söderut över Östersjön. Hus byggt 1980 pÃ¥ 170 kvadrat. Vidbyggt förrÃ¥d och garage pÃ¥ 70 kvadrat, frostfritt genom direktel. Värmeväxlare Systemair SAVE VSR 300 sedan 2017 pÃ¥ vinden för till -frÃ¥nluft. Tidigare en Egor elpanna frÃ¥n 1978 som drog ca 23.000 kW med hushÃ¥llsel. Spännande hur mycket jag minskar med VP... Nu  iÃ¥r 2016 vet jag att vi har under 11500 kW istället. En besparing pÃ¥ ca 11500 kW om Ã¥ret alltsÃ¥( 50 %) Ber SCOP under fem Ã¥r 3,1. Jag tror att vi ligger rätt lÃ¥gt för uppvärmningen inkl 2 personers varmvatten och hushÃ¥llsel pÃ¥ ca 5000 kW samt elvärme i köks och toagolv som inkl FXen  drar ca 2900 kW. Har en egen logg pÃ¥ pumpen och den har dragit i snitt 4536 Kw/Ã¥r frÃ¥n installationen  aug-10. Jag har alltid elpatronen frÃ¥nkopplad. En KVT 11 monterades 2011 efter vintern 2010 dÃ¥ jag lÃ¥g över VP ofta beväpnad med en varmluftspistol och avfrostade bÃ¥de bak och fram. ( 50 cm snö) Sedan jag byggt ett skydd och vintrarna varit snällare har det gÃ¥tt bra. En KVT 12 monterades 2016

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nu är kondensvattentråget kallt
« Svar #1 skrivet: 03 december 2021, 16:19:47 »
jag har en likadan maskin, som monterades 2008.  Den funkar fortfarande.

KVT 11 monterade jag några år efter montaget, eftersom förångaren frös sönder pga isbildning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nu är kondensvattentråget kallt
« Svar #2 skrivet: 03 december 2021, 21:29:15 »
Värmepumpens styrenhet styr elkabeln. Så T1 måste visa utetemperatur - kontrollera detta.
Är det ok så mät i plinten X11, 5 och 6. Har du spänning där så funkar allt som ska som styr kabeln.
Mät ampere över en av kablarna X11, 5 eller 6. Visar det noll så är det ett bekräftat problem. (Spänning utan förbrukning).
Sen får du kolla om du har spänning även efter säkringshållaren till värmekabeln, säkringar kan se hela ut, men inte fungera ändå.
Nästa steg att att plocka ner tråget och undersöka om det är några problem i eldosan. Mät spänning, se var den eventuellt försvinner. Se om det finns några extra säkerhetskomponenter som kan fela.
Är allt bra överallt så är det bara värmekabeln kvar.

---

F2025 borde ha en livslängd på 15-20 år. Det blir förstås reparationer längs tiden. Men det beror på när det inte känns värt det att reparera tillslut - då är livet slut för systemet.
Det gäller att ha tur. Men det gäller även vara lyhörd med alla sinnen, är något fel ska det åtgärdas innan följdfelen kommer.
Viktigt att systemet är bra optimerat för lång livslängd.
Så det är bra att du nu upptäckte att tråget inte verkade fungera. Hade du inte gjort det hade pumpen kanske blivit utbytt denna vinter pga haveri efter kostnadsfunderingar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad wip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svarte, Ystad, Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör traktorn
SV: Nu är kondensvattentråget kallt
« Svar #3 skrivet: 08 december 2021, 10:36:34 »
Jag har dubbelkollat säkringen och den är hel. VattentrÃ¥get var snustorrt och min temperaturgivare satt inte helt fast i karet. Jag drog den istället in i avledningsröret. Är det inte mysko att trÃ¥get är helt torrt? Jag har fÃ¥tt en 70 % högre elräkning jmfr med nov -20. 1100 kWh mot iÃ¥r 1800kWh.  Kan det vara ngt fel som drar ström eller är det bara den svinkalla väderleken som kan ändra pÃ¥ det sÃ¥ mycket?
Jag reder inte riktigt ut det med att mäta på plintarna 5 och 6.
NIBE 2025-6 och EVP 270 sedan 3 aug 2010. Bor i SkÃ¥ne med utsikt söderut över Östersjön. Hus byggt 1980 pÃ¥ 170 kvadrat. Vidbyggt förrÃ¥d och garage pÃ¥ 70 kvadrat, frostfritt genom direktel. Värmeväxlare Systemair SAVE VSR 300 sedan 2017 pÃ¥ vinden för till -frÃ¥nluft. Tidigare en Egor elpanna frÃ¥n 1978 som drog ca 23.000 kW med hushÃ¥llsel. Spännande hur mycket jag minskar med VP... Nu  iÃ¥r 2016 vet jag att vi har under 11500 kW istället. En besparing pÃ¥ ca 11500 kW om Ã¥ret alltsÃ¥( 50 %) Ber SCOP under fem Ã¥r 3,1. Jag tror att vi ligger rätt lÃ¥gt för uppvärmningen inkl 2 personers varmvatten och hushÃ¥llsel pÃ¥ ca 5000 kW samt elvärme i köks och toagolv som inkl FXen  drar ca 2900 kW. Har en egen logg pÃ¥ pumpen och den har dragit i snitt 4536 Kw/Ã¥r frÃ¥n installationen  aug-10. Jag har alltid elpatronen frÃ¥nkopplad. En KVT 11 monterades 2011 efter vintern 2010 dÃ¥ jag lÃ¥g över VP ofta beväpnad med en varmluftspistol och avfrostade bÃ¥de bak och fram. ( 50 cm snö) Sedan jag byggt ett skydd och vintrarna varit snällare har det gÃ¥tt bra. En KVT 12 monterades 2016

Utloggad wip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svarte, Ystad, Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör traktorn
SV: Nu är kondensvattentråget kallt
« Svar #4 skrivet: 08 december 2021, 16:08:04 »
Ännu en uppdatering om någon är intresserad. F2025 pumpen står stilla men trots att jag inte har slagit till elpatronen i EL-pannan så har jag värme på elementen. Cirkulationspumen i slingan som går till F2025 verkar också stå stilla.
 
Har gett upp och beställt hjälp av en servicekille
« Senast ändrad: 08 december 2021, 18:11:43 av wip »
NIBE 2025-6 och EVP 270 sedan 3 aug 2010. Bor i SkÃ¥ne med utsikt söderut över Östersjön. Hus byggt 1980 pÃ¥ 170 kvadrat. Vidbyggt förrÃ¥d och garage pÃ¥ 70 kvadrat, frostfritt genom direktel. Värmeväxlare Systemair SAVE VSR 300 sedan 2017 pÃ¥ vinden för till -frÃ¥nluft. Tidigare en Egor elpanna frÃ¥n 1978 som drog ca 23.000 kW med hushÃ¥llsel. Spännande hur mycket jag minskar med VP... Nu  iÃ¥r 2016 vet jag att vi har under 11500 kW istället. En besparing pÃ¥ ca 11500 kW om Ã¥ret alltsÃ¥( 50 %) Ber SCOP under fem Ã¥r 3,1. Jag tror att vi ligger rätt lÃ¥gt för uppvärmningen inkl 2 personers varmvatten och hushÃ¥llsel pÃ¥ ca 5000 kW samt elvärme i köks och toagolv som inkl FXen  drar ca 2900 kW. Har en egen logg pÃ¥ pumpen och den har dragit i snitt 4536 Kw/Ã¥r frÃ¥n installationen  aug-10. Jag har alltid elpatronen frÃ¥nkopplad. En KVT 11 monterades 2011 efter vintern 2010 dÃ¥ jag lÃ¥g över VP ofta beväpnad med en varmluftspistol och avfrostade bÃ¥de bak och fram. ( 50 cm snö) Sedan jag byggt ett skydd och vintrarna varit snällare har det gÃ¥tt bra. En KVT 12 monterades 2016

Utloggad wip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svarte, Ystad, Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör traktorn
SV: Nu är kondensvattentråget kallt
« Svar #5 skrivet: 09 december 2021, 13:12:58 »
Nu kom facit.
Cirkulationspumpen till värmepumpen hade lagt av. Pannan EVP 270  har ju tvÃ¥ elslingor varav en som gick in som nödslinga när inte pumpen gav värme. Det var okänt för mig sÃ¥ eftersom elpatronen var ifrÃ¥nslagen sÃ¥ trodde jag att VP gick normalt. Nödslingan kan man inte slÃ¥ av. Jag fick därför fortsatt värme i huset men till ett mastigt pris med direktel. För dec var prognosen 2600kW om det hade fortsatt med direktel. Huga.

Nu är pumpen bytt och allt fungerar. Larm 06 hade löst ut med Hög returtemp. KVT 12 väntas fungera som det brukar när väl allt är  igÃ¥ng. Tack HBerggren för hjälpen
Nu har jag mätt förbrukningen och den är nu tillbaka till gamla siffror. Värmepumpen är guld värd i dessa tider.
VÃ¥r totala elkostnad sjönk med 35 % ifrÃ¥n 86.5 kW/ dygn  till 56 kW/dygn, Det är synd att NIBE inte satt en kontrollampa pÃ¥ EVP 270 sÃ¥ man sÃ¥g vad som hände när VP stannade. De nyare pannorna har denna funktion. Jag kunde ha sett det pÃ¥ cirkulationspumpen om den haft en kontrollampa men min gamla hade ingen sÃ¥dan. Numera är dessutom pumpen kopplad rätt sÃ¥ den gÃ¥r bara när pannan arbetar. Tidigare gick den alltid
 
 tOOmten
« Senast ändrad: 10 december 2021, 12:40:33 av wip »
NIBE 2025-6 och EVP 270 sedan 3 aug 2010. Bor i SkÃ¥ne med utsikt söderut över Östersjön. Hus byggt 1980 pÃ¥ 170 kvadrat. Vidbyggt förrÃ¥d och garage pÃ¥ 70 kvadrat, frostfritt genom direktel. Värmeväxlare Systemair SAVE VSR 300 sedan 2017 pÃ¥ vinden för till -frÃ¥nluft. Tidigare en Egor elpanna frÃ¥n 1978 som drog ca 23.000 kW med hushÃ¥llsel. Spännande hur mycket jag minskar med VP... Nu  iÃ¥r 2016 vet jag att vi har under 11500 kW istället. En besparing pÃ¥ ca 11500 kW om Ã¥ret alltsÃ¥( 50 %) Ber SCOP under fem Ã¥r 3,1. Jag tror att vi ligger rätt lÃ¥gt för uppvärmningen inkl 2 personers varmvatten och hushÃ¥llsel pÃ¥ ca 5000 kW samt elvärme i köks och toagolv som inkl FXen  drar ca 2900 kW. Har en egen logg pÃ¥ pumpen och den har dragit i snitt 4536 Kw/Ã¥r frÃ¥n installationen  aug-10. Jag har alltid elpatronen frÃ¥nkopplad. En KVT 11 monterades 2011 efter vintern 2010 dÃ¥ jag lÃ¥g över VP ofta beväpnad med en varmluftspistol och avfrostade bÃ¥de bak och fram. ( 50 cm snö) Sedan jag byggt ett skydd och vintrarna varit snällare har det gÃ¥tt bra. En KVT 12 monterades 2016

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!