Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Nicke
« skrivet: 26 januari 2006, 12:19:41 »

Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.

En pump som inte kan sköta sin avfrostning... hur menar du när du säger att det inte skulle vara fel på den? Pumpen ska avfrosta när det behövs varken mer eller mindre. Gör den inte det så fungerar den inte i vårt klimat, antingen blir det en massa "manuellt avfrostande" med hett vatten och värmepistol eller så får man onödigt låg verkningsgrad pga avfrostningar utan anledning dvs "limp home mode", äggklocksstyrda avfrostningar vart 40:e minut oavsett behov.

Eftersom det finns pumpar som klarar behovsstyrd avfrostning utan några som helst problem så tycker jag man kan se avvikelser som klockrena felaktigheter i den miljö det gäller, svenskt vinterklimat. Stå på er, så här ska det inte vara.

Det är ju frågan om en konstaterad "barnsjukdom", som ska åtgärdas på garantin. En produkt blir inte skit bara för att den har en "barnsjukdom". Se bara på biltillverkarna, att kalla in en bilmodell för åtgärd av "barnsjukdom" är inget ovanligt och brukar inte helt sällan uppmärksammas i media.

Panasonic E9> Du verkar ju inte alls vara något partisk..... 
Får du betalt av Panasonic för att försöka sprida bra propaganda ang. deras produkter möjligtvis??

Jag köper en produkt för dyra pengar som tillverkaren (Panasonic) lovar skall fungera på ett visst sätt och leverera en viss mängd energi under givna förhållanden!
Kan man sen inte leva upp till detta så är det i mina ögon en skitprodukt.
Barnsjukdomar eller ej. Spelar ingen roll, sånt borde vara testat och åtgärdat innan produkten går ut till kunden.
Detta gäller inte bara värmepumpar, det gällar allt man köper.
Bevisligen så finns det flertalet andra pumpar som fungerar felfritt vid leverans så varför skall man inte förvänta sig att denna pump skall göra det också???

Panasonic E9> Du kan få köpa min pump om du vill, du verkar ju gilla saker även om de inte funkar.....
Skrivet av: Nicke
« skrivet: 26 januari 2006, 12:08:42 »

På vissa av dessa pumpar är det ett fel i programerigen av kretskortet i utedelen.
Vad man får göra är att byta detta kort eller att man programmerar om detta.
I avvaktan på att reparatören kommer kan man öka innertemperaturen ett par grader och med detta få en kraftigare avfrostning eller ställa den i kylläge tills det att ytterdelen är ren från is.

Där ser man.....   Är det något fel på kretskortet och dess programmering.....   Det var en nyhet. Tack för tipset!
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 26 januari 2006, 00:52:16 »


Det är ju frågan om en konstaterad "barnsjukdom", som ska åtgärdas på garantin. En produkt blir inte skit bara för att den har en "barnsjukdom". Se bara på biltillverkarna, att kalla in en bilmodell för åtgärd av "barnsjukdom" är inget ovanligt och brukar inte helt sällan uppmärksammas i media.


Pumpen är väl inte skit men marknadsföringen har en stor förbättringspotential.
Jämför med Ahsell och nya Sanyo124 som testades mycket ordentligt både av SP och i fält varvid man fann brister som gjorde att man inte släppte den.  Pumparna är dumma så det hänger på generalagenten.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 25 januari 2006, 23:36:10 »

Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.

En pump som inte kan sköta sin avfrostning... hur menar du när du säger att det inte skulle vara fel på den? Pumpen ska avfrosta när det behövs varken mer eller mindre. Gör den inte det så fungerar den inte i vårt klimat, antingen blir det en massa "manuellt avfrostande" med hett vatten och värmepistol eller så får man onödigt låg verkningsgrad pga avfrostningar utan anledning dvs "limp home mode", äggklocksstyrda avfrostningar vart 40:e minut oavsett behov.

Eftersom det finns pumpar som klarar behovsstyrd avfrostning utan några som helst problem så tycker jag man kan se avvikelser som klockrena felaktigheter i den miljö det gäller, svenskt vinterklimat. Stå på er, så här ska det inte vara.

Det är ju frågan om en konstaterad "barnsjukdom", som ska åtgärdas på garantin. En produkt blir inte skit bara för att den har en "barnsjukdom". Se bara på biltillverkarna, att kalla in en bilmodell för åtgärd av "barnsjukdom" är inget ovanligt och brukar inte helt sällan uppmärksammas i media.
Skrivet av: keni
« skrivet: 25 januari 2006, 15:44:36 »

På vissa av dessa pumpar är det ett fel i programerigen av kretskortet i utedelen.
Vad man får göra är att byta detta kort eller att man programmerar om detta.
I avvaktan på att reparatören kommer kan man öka innertemperaturen ett par grader och med detta få en kraftigare avfrostning eller ställa den i kylläge tills det att ytterdelen är ren från is.
Skrivet av: TNT
« skrivet: 25 januari 2006, 08:50:31 »

Jag har också en HE9 som isade igen ofta, fick hälla på varmvatten mha hink ganska ofta.
Ringde min installatör som dagen efter kom och monterade värmekabel i tråget, sedan dess har den snurrat på utan problem.
(även nu när det varit båpde riktigt kallt (-12 i skåne)  samt runt nollan där det brukar frysa på.)
Skrivet av: Leopold
« skrivet: 25 januari 2006, 01:37:12 »

Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.

En pump som inte kan sköta sin avfrostning... hur menar du när du säger att det inte skulle vara fel på den? Pumpen ska avfrosta när det behövs varken mer eller mindre. Gör den inte det så fungerar den inte i vårt klimat, antingen blir det en massa "manuellt avfrostande" med hett vatten och värmepistol eller så får man onödigt låg verkningsgrad pga avfrostningar utan anledning dvs "limp home mode", äggklocksstyrda avfrostningar vart 40:e minut oavsett behov.

Eftersom det finns pumpar som klarar behovsstyrd avfrostning utan några som helst problem så tycker jag man kan se avvikelser som klockrena felaktigheter i den miljö det gäller, svenskt vinterklimat. Stå på er, så här ska det inte vara.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 24 januari 2006, 23:41:29 »

Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.
Skrivet av: Nicke
« skrivet: 24 januari 2006, 21:20:03 »

Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.
Skrivet av: trolle
« skrivet: 24 januari 2006, 00:45:09 »

Jo tjena, mitt propellerblad stannade igår helt.  ??? Det var helt enkelt fastfruset i bottentråget.
Frugan märkte det eftersom det var +14,7 grader i huset på morgonen (Jag sov vidare pga diverse vätskor i kroppen från kvällen innan). Avisade den manuellt så att bladet gick fritt men idag hade den samlat på sig ännu mer is, dock inte så bladet fastnade.

Pumpen ställer sig i "timerläge" när bladet stannar. Den reagerar inte på tryckningar på fjärrkontrollen utan man måste dra strömen från den för att göra en re-start. Det var det jag testade först innan jag med tungt betong-huvud gick ut för att se vad som verkligen var felet.

Blir till att ringa VPGR i Ängelholm imorgon. Hoppas på ett snabbt byte av styrkort.  :'(
Skrivet av: helhet
« skrivet: 14 januari 2006, 13:51:40 »

Nu har vi fått ett nytt kretskort i utedelen installerat av KLimatteknik som jobbar åt Luftmiljögruppen där vi köpte vår HE9DKE Flagship. Efter ett dygn märker man en markant skillnad - inte tillstymmelse till us på utedelen. Lite frost på baksidan men det är normalt vad jag förstått. Jag felanmälde pumpen den 28 november och har sedan dess tvingats spola den med varmvatten för avisning i stort sett daglige. Särkskilt när utetemperaturen varit runt 0 grader. Ibland blev det så mycket is a propellerbladet tig i och började låta - inte populärt hos grannarna...  Ser nu verkligen med spänning fram emot att pumpen äntligen skall fungera felfritt och leverera vad leverantören lovat!

Ett annat fel är att innedelen inte längre scrollar upp och ned utan bara höger/vänster. Det gör i o f s inte så mycket då vi fått rådet att rikta luftströmmen nedåt för bättre cirkulation.
Skrivet av: Villvetamera
« skrivet: 13 januari 2006, 22:03:23 »

Fick ett nytt (omprogrammerat) kretskort i min HE12-SPK idag på förmiddagen. Jobbet tog mer än 2 timmar. Egentligen så är det väl lite för tidigt att dra några slutsatser, men jag kan direkt säga att så här långt låter inte innedelen mera vid avfrostning, snarare mindre men det är försumbart.
Har just nu -2 gr. här i Skåne och den drar ca 600 w mellan avfrostningarna. Har börvärdet satt till 21 gr, heat, fläkt 2. Direkt efter avfrostningen drar den ca 1400 w en stund tills den anser att börvärdet är uppnått.
Verkar som att det blivit längre mellen avfrostningarna efter uppgraderingen. Tidigare avfrostade den ca en gång timme, men nu (hittils) har den avfrostat en gång varannan timme. Avfrostningen (tiden lampan blinkar) tar ca 14 minuter.
Någon annan som fått nya kortet? Erfarenheter ?
Skrivet av: KisaLasse
« skrivet: 04 januari 2006, 01:07:36 »

Hej!

Flera har beskrivit avfrostningen som "sörpling", något jag kan hålla med om. Däremot tycker
jag att ljudnivån vid avfrostning på min HE9 inte är något att anmärka på. Sitter jag några meter från innerdelen så noterar jag knappas avfrostningen, möjligtvis på grund av att ljudet ändrar karaktär från fläktbrus till "gurgel/sörpling"... ;D
Jag kan väl säga att första dagarna med pumpen (sept-05) så reagerade jag på det "ovanliga"
ljudet, men som sagt inget som irriterar i dag.

Hoppas att Ni blir av med den höga "sörplingen"!  *vinkar*

/KisaLasse
Skrivet av: Monk
« skrivet: 03 januari 2006, 23:44:30 »

Hade hit min leverantör idag
å han sa att någe är fel för så där mycket ska det inte låta..
Han skulle kontakta kinna å höra med dom vad det kan vara..

så man får avakta å se vad som kommer att göras..

/Monk
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 03 januari 2006, 12:25:06 »

Samma här, en avfrostning kan man inte missa. I övrigt är jag nöjd.

Edit:
egentligen stör avfrostningsljudet mig ej,
snarare är det en positiv grej,
eftersom jag på detta sätt,
rätt så lätt,
antalet avfrostningar kan räkna rätt.
Skrivet av: a.astviken
« skrivet: 03 januari 2006, 11:34:36 »

Har samma ljud (oljud) vid avfrostning som Monk   och andra. Har inte uplevt avfrostnings problem ännu men ljudet är hemsk >:( Har HE9 från Finland - sidoimport. Få se hur det blir i fortsättningen. Sc:,h
Skrivet av: Monk
« skrivet: 03 januari 2006, 08:44:40 »

Dom har bytt kort på min enhet.
Dom har programerat om det nya kortet.
Men det är ett himla liv när den avfrostar, låter som om någon sitter i invertern å sörplar (svårt att beskriva hur det låter) men det är otroligt iriterande att vakna på natten av att det låter högt.
det har varit så hela tiden oavsätt bytet av kortet eller omprogrameringen.

detta är min 1 pump å jag kan aldrig tänka mig att det ska låta så mycket vid avfrostning.
har lystnat på andras pumpar av olika märken men ingen låter nämnvärt mycket vid avfrostning..
å ändå ska denna pump va den tystast på marknaden.
Har bara haft problem med pumpen sen jag köpte den.

Men i framtiden kanske man kan bli nöjd med det man har köpt MEN nu är man ganska så  fiR:
 
Skrivet av: bv
« skrivet: 02 januari 2006, 02:01:14 »

Har fått min he9 "fixad" nu, och vid temperaturer över -10 så funkar den jättebra, dom verkar ha ändrat endel på varvtalen för pumpen går lugnare, den drar inte lika mycket ström och luften som kommer ur den upplevs då av mig som varmare.
 MEN jag har upplevt en kraftig försämring på pumpen när det är kallare än -10. Förr så klarade jag mig till -15 utan stödvärme men nu så måste stödvärmen in redan vid -10 för avfrostningarna verkar gå på tid redan vid -10 nu istället för vid -20 som det var innan kretskortsbytet. Så enligt min åsikt så har pumpen blivit sämre efter kretskortsbytet än vad den var innan (innan var jag rätt nöjd). 
 Är det nån mer här som bytt styrkort som upplevt samma sak?

Har bytt kretskort på min He9 maskinen fungerade bra redan innan men isade på sidan. Det är borta och som kallast
efter jag bytt kretskort har det varit -18 ner till det går maskinen betydligt bättre än förut.
Hadde en E9CKP5 förut vilken jag upplevde som en mycket bra maskin men HE9 är en fantastiskt fin pump så jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Men jag har sett 2st andra maskiner som isade väldigt mycket och bägge hadde korta slangar???
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 25 december 2005, 17:44:05 »

Bilden visar på relativt stark nedisining, och generellt kan sägas att så skall utedelen inte se ut! ljudet låter som frrrrrr från fläkten pga att luften inte har fri passage från sugsidan. Avfrosta genom att värma utegivaren på utedelens baksida (lossa locket och den lilla gallermojängen på baksidan) håll i givaren med fingrarna samtidigt som du kör i fullt kylmode. Jag har inga erfarenheter av HE modellerna men ser i servicemanualerna att avfrostningen inte är identisk med E9DKE och övriga. Om felet återkommer bör du direkt felanmäla till installatören. Panasonic har inga kända fel ang, avfrostning på HE ännu så det är viktigt att du felanmäler!!! Och tala även om här vad som framkommer!   
Skrivet av: Monk
« skrivet: 23 december 2005, 11:28:04 »

Dom har programerat om skiten
så nu slipper man ner isningen men det låter som någon sitter inne i maskinen å krossar nötter varje gång den avfrostar...

va e det man har slängt ut pengar på
å dom där jävla återförsäljarna vill ju inte vara med längre efter det är betalt
extra försäkring å allt till ingen nytta

redigerat pga otillbörlig kritik av leverantör
Skrivet av: Rogervillhahjälp
« skrivet: 22 december 2005, 18:52:11 »

jag fick min värmepump CS-HE12 DKE fixad i måndads.
det dom gjorde var att dom programmerade om värmepumpen.
det tog två minuter.
felet var programmvaran, inte kretskortet.
värmepumpen behöver ett speciellt programm när det blir minusgrader för att avfrosta.
typ? det är vad jag har fått för mig....
Kinnas återförsäljare behöver en speciell apparat för att fixa detta, därför tar det en sån tid.
jag hoppas att den funkar nu annars så... knUp
Skrivet av: Monkster
« skrivet: 21 december 2005, 21:06:37 »

Jävla skit pump
blev lurad att inhandla en sådan så kalla flaggskepp med cop 5,22
den issa ner sig redan vid minus 1
dom bytte kretskrt på den
men nu låter den som om den krossar nötter varje gång den ska avfrosta
panasonic verkar inte vara någe att ha..
inte vill dom byta ut den häller så man får väll avvakta å se vad dom kommer att hitta på
Men ni som är på G att inhandla, Köp någe annat för pengarna



Skrivet av: KisaLasse
« skrivet: 17 december 2005, 02:03:51 »

Hallå "Skorsten"!

Min fundering kring de varierande avfrostningscyklerna kom just från Din tråd. På en av de loggningar Du
hade var det cykliskt tätt mellan avfrostningarna för att sedan under ett nattpass saknas avfrostning under
13 timmar, vilket någon reagerade över.


Citera
1Ja det ser inte bra ut igår frostade den inte av på 24 timmar så jag gick ut och tittade på agregatet och den såg inte vacker ut full i is så jag gick in och tryckte in kyla på fjärkontrolen och satte fläckten på lägsta hastigheten och så växlade jag från kyla till värme några gånger + en kanna varmvatten sen började den att afrosta bild kommer senare har varit i kontakt med försäljaren och det är tydligen fler som har det som jag och dom skulle höra av sig
Citera


När Du hade kraftig påisning så löste Du tydligen det hela genom en total avfrostning, vilket sedan verkar ha fungerat.
Det är samma erfarenhet jag hade, efter en "chockisning" lät jag totalavfrosta och sedan har ingen ny ispåbyggnad uppstått. Det är med tanke på vad Du, jag m.fl. upplevt som man kan undra över "hängning" i programvaran. Skulle vara
intressant om SMHI meddelade att "fuktig och kall luft" var på gång framöver. Då fick vi se om mönstret upprepar sig.

Vid "hårdkörning" av min maskin fick jag också mellan 50-54C på utblåset, beroende på fläkthastighet.

Ska bli spännande att följa Dina mätningar vid skiftande temperaturer OCH skiftande fuktighet. Kanske att en
hugrometer skulle kopplas in?  ;)

Lycka till!
/Lasse
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 16 december 2005, 23:35:59 »

Har fått min he9 "fixad" nu, och vid temperaturer över -10 så funkar den jättebra, dom verkar ha ändrat endel på varvtalen för pumpen går lugnare, den drar inte lika mycket ström och luften som kommer ur den upplevs då av mig som varmare.
 MEN jag har upplevt en kraftig försämring på pumpen när det är kallare än -10. Förr så klarade jag mig till -15 utan stödvärme men nu så måste stödvärmen in redan vid -10 för avfrostningarna verkar gå på tid redan vid -10 nu istället för vid -20 som det var innan kretskortsbytet. Så enligt min åsikt så har pumpen blivit sämre efter kretskortsbytet än vad den var innan (innan var jag rätt nöjd).
 Är det nån mer här som bytt styrkort som upplevt samma sak?

Det vore intressant att veta vad felet beror på. Det verkar som om det är problem med att detektera om det finns behov av avfrostning och att man nu går runt problemet genom att i stället avfrosta på tid antingen det behövs eller inte.
Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 16 december 2005, 22:51:05 »

Hmmm...

"Tiden" får nog utvisa vad som är "boven i dramat"... Sc:,h
Ni har säkert sett mina bilder på hur en HE9-a KAN se ut - uschusch. Det är bara det att efter min totalavfrostning,
genom avstängning, så har ingen påisning visat sig. Endast normal påfrostning kan påvisas, m.a.o. bra.
Vore intressant att forska i om vi hade en onormal hög luftfuktighet för några veckor sedan, flertalet verkar ju ha
påtalat problemen just under november månad. På en annan "tråd" kan vi se hur en viss maskin avfrostar i
periodiska cykler för att helt plötsligt ta "långlunch" ;D för att därefter börja avfrosta igen. Är kanske det som
kallas att ett system "hänger upp sig"? ;)
Senaste 2-3 veckorna har min maskin fungerat utmärkt, men har ändå pratat med installatören som lovat återkomma
med en "kretskortslösning" framöver.

Hälsningar
Lasse



om det inte finns något att avfrosta så skall den väll inte afrosta eller har jag misuppfattat något läs min tråd
Skrivet av: Lelle_28
« skrivet: 16 december 2005, 22:16:45 »

Har fått min he9 "fixad" nu, och vid temperaturer över -10 så funkar den jättebra, dom verkar ha ändrat endel på varvtalen för pumpen går lugnare, den drar inte lika mycket ström och luften som kommer ur den upplevs då av mig som varmare.
 MEN jag har upplevt en kraftig försämring på pumpen när det är kallare än -10. Förr så klarade jag mig till -15 utan stödvärme men nu så måste stödvärmen in redan vid -10 för avfrostningarna verkar gå på tid redan vid -10 nu istället för vid -20 som det var innan kretskortsbytet. Så enligt min åsikt så har pumpen blivit sämre efter kretskortsbytet än vad den var innan (innan var jag rätt nöjd). 
 Är det nån mer här som bytt styrkort som upplevt samma sak?
Skrivet av: KisaLasse
« skrivet: 16 december 2005, 22:06:43 »

Hmmm...

"Tiden" får nog utvisa vad som är "boven i dramat"... Sc:,h
Ni har säkert sett mina bilder på hur en HE9-a KAN se ut - uschusch. Det är bara det att efter min totalavfrostning,
genom avstängning, så har ingen påisning visat sig. Endast normal påfrostning kan påvisas, m.a.o. bra.
Vore intressant att forska i om vi hade en onormal hög luftfuktighet för några veckor sedan, flertalet verkar ju ha
påtalat problemen just under november månad. På en annan "tråd" kan vi se hur en viss maskin avfrostar i
periodiska cykler för att helt plötsligt ta "långlunch" ;D för att därefter börja avfrosta igen. Är kanske det som
kallas att ett system "hänger upp sig"? ;)
Senaste 2-3 veckorna har min maskin fungerat utmärkt, men har ändå pratat med installatören som lovat återkomma
med en "kretskortslösning" framöver.

Hälsningar
Lasse

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2005, 21:52:21 »

OM DET ÄR KORTET DET ÄR FEL PÅ.  :o

(Vore det "kortfel" skulle väl alla ha samma bekymmer... Sc:,h Sc:,h Sc:,h)
Skrivet av: Villvetamera
« skrivet: 16 december 2005, 21:50:41 »

Är du säker på att det gäller alla HE9/12 eller är det vissa serier från ett visst datum?

Jag har fått mailsvar från Kinnans (Ulf Juhlin) att det gäller HE12 också.

Däremot menar de att att bara gäller de pumpar som får mycket is i utedelen. Endast då skall kretskortet bytas anser de.
Låter skumt. Om vissa pumpar har problem med isbildning och detta beror på ett fektigt kort så har väl alla pumpar av samma modell levererats med detta felaktiga kort. Om sen det visar sig i onormal nedisning nu (eller senare) spelar väl knappast någon roll. Är det fel på kretskortet vid leveransen så skall det bytas anser jag. Har för mig att konsumentlagen säger något om att om en produkt är felaktig vid köp så skall säljaren inom 6 månader åtgärda detta. Kan inte tänka mig att säljarens slipper detta bara för att felet inte uppträtt (ännu!!).
Kortet var ju trots allt felaktigt vid leveransen.

 





Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2005, 21:49:15 »

Jag skriver detta inlägg utan att "ha något på fötterna", men var vaksam på att en hel del desinormation kan förekomma gällande HE9 & HE12 "Flagship"-modellerna.

Så vitt jag vet finns det ingen som vet exakt vilka värmepumpar som har det felaktiga styrkortet (om det ens handlar om det, det kan lika gärna vara en dåligt fungerande 4-vägsventil som man "åtgärdar" genom att mixtra med programvaran) och behöver åtgärdas.
Har man inga problem innan garantin gått ut kanske man inte behöver bekymra sig, det är i alla fall en tanke jag har.
Rätt eller fel, det lär visa sig...
Skrivet av: wireman
« skrivet: 16 december 2005, 20:20:09 »

Är du säker på att det gäller alla HE9/12 eller är det vissa serier från ett visst datum?
Min HE9 installerad i september har inte haft några avfrostningsproblem än, men
det kanske kommer vid lägre utetemperatur. Vid -5  ser den ut som sprutlackad med snö
och avfrostar ca 1 gång i timmen och efter avfrostningen är alla lameller helt rena.
Skrivet av: he9
« skrivet: 16 december 2005, 15:47:58 »

Alla HE9 & HE12  Flagship har felprogramerade kretskort på ytterdelen
Dessa måste bytas eller programeras om.
Skrivet av: Luftmiljögruppen
« skrivet: 16 december 2005, 14:23:36 »

Kan någon svara på följande fråga.
Vi fick vår inverter installerad i september. I går blev det snöstorm i Sollentuna (norra Sthlm) och utedelen blev alldeles nedisad - särskilt mycket på baksidan som väl är luftintaget (?)

I morse var det mkt kallt  inomhus och innedelen gick på väldigt låg effekt, troligen pga nedisning av utedelen.

Leverantören Luftvärmegruppen och andra installatörer jag vidtalat säger att man inte skall behöva bygga ett tak eller liknande över utedelen - den skall klara snö och regn.
Nu verkar det ju som att avfrostningen inte fungerar riktigt - någon som vet hur man åtgärdar problemet?

Efter att ha talat med en annan firma i Valdemarsvik fick jag tips om att hälla varmvatten på isen och det rensade framför allt baksidans galler på några få minuter, efter det verkar maskinen funka bra igen.

Skall man verkligen behöva göra detta själv - maskinen är ju "anpassad till svenska förhållanden" enligt leverantören.
Tacksam för tips i denna fråga!
---
Vårt hus är ett Modulenthus på 195 m2 byggt 1983. Pumpen är placerad i trapphallen. Direktelvärme, dvs elradiatorer med termostater från 83 - dvs inte så exakta.

Det är felprogrammerade kretskort som är boven, har ni köpt den av Luftmiljögruppen eller Kinnan så kommer dom att programmera om dom så att din avfrostning fungerar
Skrivet av: Kent R
« skrivet: 15 december 2005, 20:36:22 »

Har monterat en HE9 November som också isar igen
Skrivet av: johnny00
« skrivet: 14 december 2005, 21:33:47 »

För några år sedan så kom Passat med en ny modell som fick mycket reklam och uppmärksamhet. Den var snygg, säker och effektiv och prisvärd. Nya modeller kan vara behäftad med barnsjukdomar, när detta ska fixas på garantin samtidigt som den ska servas kan det bli problem. Problemet uppstod igentligen för att säljorganisationen byggdes ut men inte serviceorganisationen! huvuddunk
Passat förtroendekapital dök lika fort som fastighetspriserna på 90-talet, de har väl precis börjat repa sig.

Håva in kulor är lätt men det är svårare att ta besluten att investera i serviceorganisationen samtidigt, vinnarna på marknaderna brukar vara de som inte har problem på produkten eller de som åtgärdar dessa blixtsnabbt.

Om Panasonic ska sälja konteinervis i framtiden också bör de lösa denna eventuella backlash som stundar runt hörnet. Snart kommer kylan.......

John
Skrivet av: runte
« skrivet: 14 december 2005, 21:20:24 »

Ju mer man hör om Kinnan desto mer sjunker förtroendet för företaget

Kan som ex. nämna att jag fick min Toshiba monterad i slutet av januari (tom på gas men fylldes med rätt mängd vid monteringstillfället) funkade i ca 2 veckor sen så märktes en minskning av effekten, jag tog kontakt med installatören, han bad att få återkomma, inom 1 timme ringde han och sa att en ny pump skulle monteras så fort dom fick upp en från gen.ag, vilket också gjordes, inget snack inget gorm. Sånt ger förtroende
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 14 december 2005, 21:13:19 »

Ger Rickard rätt i det senaste inlägget.

Att det finns en stor mängd maskiner som har problem med avfrostning är känt.
Att det tycks finnas en lösning är också känt.
Panasonic har inte släppt service bulletin om detta än.
Och det tar nog en sabla lång tid att byta ut alla dessa kretskort, det är det ingen tvekan om.
Tänk att alla kort i lager måste programmeras om, de måste skickas ut till berörda installatörer/kunder.
Sen så skall de bytas....
Kan ju bara tala för oss själva, installatörerna hänger nya maskiner hela tiden, några luckor för större aktioner finns det inte.
Så ser det ut på de flesta ställena i detta avlånga land.
Störst problemet är inte att serva dessa maskiner, största problemet är otåligheten hos drabbade kunder.

Vi jobbar nog alla på att lösa detta problem.

Tomas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 december 2005, 15:22:40 »

Det är nog inte så lätt att fixa alla sålda enheter på kort tid. Dels finns logistiska problem (transporter o.dyl.) och dels har nog de flesta installatörer fullt upp med att montera värmepumpar ändå, utan att behöva börja serva och repararera redan monterade värmepumpar.
Speciellt de som fått värmepumpar som kan ha dålig funktion, men inte har det kan nog få vänta på åtgärder.

Det är vad jag tror, och det vore underligt om alla installatörer stod på tå för att åtgärda redan levererade värmepumpar, detta alldeles oavsett vad Kinnan eller annan importör säger åt sina kunder, installatörerna.
Skrivet av: Genki
« skrivet: 14 december 2005, 11:35:19 »

Det är otroligt viktigt att agera pro-aktivt annars tappar man som leverantör mycket av förtroendet på marknaden och det kan ta mycket lång tid att bygga upp. I detta fall gäller det en "ny produkt" som många förväntar sig mycket av och allra minst det som nu många tycks ha fått problem med. I sådana här situationer är det extremt viktigt att agera ännu mer kraftfullt.

Det är tydligt att man inte agerat tillräckligt och levt upp till vad man tidigare informerat om på forumet.

Är själv Panasonic ägare sedan 1/2 år med CU-2E18CBPG-SPK med två CS-ME12CKPG-SPK och är mycket nöjd trots att det inte är en "ny produkt".
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 december 2005, 22:28:53 »

Många åf väntar på en servicebullentin från Panasonic/Kinnan.
Skrivet av: Rogervillhahjälp
« skrivet: 13 december 2005, 21:31:04 »

Jag var inne den 19 nov och hade problem med min avfrostning det är en CS-HE 12 DKE, har ringt dom som satte in den dom vet ej vad som är felet. nu är den avstängd, vid + frostar den av vid - kan den gå 1,2 dagar och frostar ej av. >:(
Skrivet av: Mayer
« skrivet: 13 december 2005, 20:47:50 »

kinnan har den inte svarat min åf hur mitt problem skall fixas. Dom ändrade i manualen i stället. Det är väl köpetrygghet. ;D :D :'(
Skrivet av: Villvetamera
« skrivet: 13 december 2005, 15:37:58 »

Citera

Kinnan tar ansvar för dom värmepumpar som vi har sålt. Att det har tagit c:a 3 veckor från att felet uppdagades till att vi redan åtgärdar och har åtgärdat dom värmepumpar som finns ute tycker vi att det inte är särskilt lång tid.
MVH
Kinnan AB
Citera

Vet inte om jag håller med Kinnan.
Under förutsättning att de uppgifter som framförts på forumet att HE9/12 är behäftade med ett materialfel som ger problem vid avfrostning så vill jag påstå att Kinnan definitivt inte åtgärdat alla de värmepumpar som är ute, som de skriver i sitt svar på detta forum. Jag och två andra som installerade samma typ av pump samtidigt har i alla fall inte blivit kontaktade.

Vi fick varsin HE12-SPK installerad i mitt sep - 05. Jag naturligtvis nyfiken på om detta garanti (??) ärende även gällde min pump. Skickade därför ett mail till min återförsäljare/installatör för ca 2 veckor sedan. Inget svar!!
Ringde Kinnan support och fick ett något svävande svar att det bara gällde de pumpar modell HE9/12 som hade problem med avfrostning. 
Jag har inte haft avfrostningsproblem och därför ansåg killen att jag inte hade ett garantiproblem.
Betyder detta att min pump inte har samma kretskort med materialfel som andra pumpar av samma modell levererade vid samma tidpunkt?
Min pump avfrostar ca 10 min en gång/timme vid de temperaturer som den skall avfrosta. Då går förbrukningen upp till ca 2 200 W.
Antalet avfrostningar per timme har jag förstått är normalt. Om förbrukningen under avfrostningen är normal vet jag inte.
Vilka symptom skall pumpen visa för att Kinnan skall anse det vara motiverat att byta kretskortet, som man enligt svar här på forumet redan erkänt vara felaktigt? 
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 12 december 2005, 21:00:50 »

Anledning till att ni finner dessa "höga" temperaturer för värmedrift på vintern är för att ALLA Panasonic som säljs i Sverige är tillverkade FRÅN FABRIK att jobba till - 10 C.
Sedan så monteras värmekabel i bottentråget, alternativt tas fler hål upp för att vattnet skall hinna rinna ut innan det fryser.

Sedan så korrigerar jag igen:
TE och HE tillverkas i Japan.

Mvh
Tomas
Skrivet av: ulfeldt
« skrivet: 12 december 2005, 20:40:19 »

Enligt servicemanualen (sid 39) för HE9/12 DKE så är minsta temeratur i värmeläge -10/-11 grader (torr respektive våt termometer) enligt Kinnans svenska version av manualen så är det -15 grader (jag fick en sådan manual på posten då jag påtalade skillnaden mellan -10 och marknadsförda -20). Jag antar att Kinnan själv står för eventuella garantikostnader vid användnig i intervallet -10 till -15 grader. Vem som ska stå för garantikostnaderna om problem uppstår i intervaller -20 (i sverigepumpsbrochyren indirekt angiven temp där pumpen funkar) till -15 grader kan man undra? Tur man inte bor i norra sverige och tur att man är HE12DKE ägare och inte E9/12DKE ägare där lägsta användningstemp är -5/-6 grader enligt servicemanualen!!
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 12 december 2005, 20:33:09 »

Country of Assembly Malaysia

Operating Temperature Range - Minimum (degrees C) -5
Japp så står det överallt jag sett också: minimum operating temperature = -5
Detta gäller även TE9.
Vet faktiskt inte hur man skall tolka det, kan ju vara annan programvara i de länder man kör den främst i kylläge...
Made in Malaysia stämmer också.
Jag skulle tro att de diffar på flera punkter från de pumpar som levereras till norden men konstigt att de har samma beteckning.

Ett exempel: http://panasonic.com.au/products/details.cfm?objectID=2992

Snabbt tittat ser jag inget som skiljer den "Australiensiska" mot den "svenska" pumpen. Det viktigaste som är den nominella effekten är ju den samma för båda.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 12 december 2005, 19:36:50 »

Country of Assembly Malaysia

Operating Temperature Range - Minimum (degrees C) -5
Japp så står det överallt jag sett också: minimum operating temperature = -5
Detta gäller även TE9.
Vet faktiskt inte hur man skall tolka det, kan ju vara annan programvara i de länder man kör den främst i kylläge...
Made in Malaysia stämmer också.
Jag skulle tro att de diffar på flera punkter från de pumpar som levereras till norden men konstigt att de har samma beteckning.

Ett exempel: http://panasonic.com.au/products/details.cfm?objectID=2992
Skrivet av: Skorsten
« skrivet: 12 december 2005, 18:34:37 »

Country of Assembly Malaysia

Operating Temperature Range - Minimum (degrees C) -5
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 10 december 2005, 11:46:45 »

Jag installerade en HE9 .sk fulpump i september ....... Min pump är importerad från Finland, kanske Panasonic har olika fabriker


Vägen från fabrik till ditt hus var:
Japan-Italien-Finland-Sverige.

för Kinnans pump:
Japan-Österrike-Sverige, alternativt:
Japan-Italien-Sverige.
(yepp, precis SAMMA Italien som fulpumpen, Kinnan stödköper sina HE där när deras "egna" tar slut)
De tillverkas alla (HE/TE) på samma fabrik.

Häls
Tomas
Skrivet av: wireman
« skrivet: 10 december 2005, 00:44:48 »

Jag installerade en HE9 .sk fulpump i september och den har avfrostat helt OK hela tiden.
Den har varit helt vit av snö på baksidan vid - 4- 0 grader ibland och efter avfrostning ca 5-10 min
så är all is borta, blir som ny. Det rinner ut några liter vatten. Min pump är importerad från Finland, kanske Panasonic har olika fabriker
och en del kanske har kvalitetsproblem. Min HE9 mycket fungerar bra. Jag är mycket nöjd med min egen installerade pump.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!